Zo, ik schrik er toch elke keer weer van. Mondige, zo niet rellende ouders. Een aantal voorbeelden: - gisteren had mijn dochter zwemles. De lessen worden in vijf baden gegeven (vijf niveaugroepen). Bad 1 en 2 kun je niet zien, 3 t/m 5 wel. Er stonden allemaal moeders met de neus voor het raam te kijken of hun kind nu eindelijk van bad 2 naar bad 3 mochten. Want 'dat werd toch wel een keer tijd. De week er voor werd het ook al gezegd en ik kom er, terwijl we eigenlijk niet kunnen, speciaal voor terug van mijn vakantie. En dan mag mijn kind opeens niet oefenen in bad 3. Echt geldklopperij. Ik ga er ook niet mee akkoord, ik betaal dus ik wil dat mijn kind door gaat zodra het kan'; - Een kind moet door het zeil (hoort bij diploma A) en begint te huilen. Juf helpt door haar hand op het hoofd van het kind te doen. Moeder ziet dit en stormt naar binnen en zegt dat ze dit niet wil; - Een jongetje op school vertelt dat hij ruzie heeft met een ander kind. Vader zegt dat hij hem maar moet schoppen. Ik kan het niet laten om 'pardon?!' te zeggen waarop vader zegt dat hij vindt dat zijn zoontje gewoon moet schoppen; - bij C1000 zijn de eigen merk ijsjes in de aanbieding, 1+1 gratis. Een vrouw staat er bij te kijken en loopt naar de caissière. 'Vanmorgen waren de Cornetto's ook al op en toen werd gezegd dat ze er 's middags weer zouden zijn. Nu zijn ze weer op. Echt belachelijk. Wat is dat nou voor inkoop'. Zomaar een paar voorbeelden. Ik schrik er steeds weer van hoe mondig, asociaal, boos mensen kunnen zijn. Ik doe er ook niet aan mee. Ik ben geen roddelende mopperende moeder, ik ga op een persoon af als er wat is. Zijn dit vervaagde normen en waarden? Ligt het aan je opvoeding? Wat vinden en denken jullie?
Tja, om heel eerlijk te zijn vind ik je voorbeelden niet zo extreem (nou ja, schoppen van een ander kind is natuurlijk stom). Zelf ben ik niet zo brutaal, maar ik vind ook niet dat je alles maar hoeft te pikken.
Ik vind jouw voorbeelden wel erg asociale voorbeelden inderdaad. Zelf ben ik wel erg mondig, maar zoals jouw voorbeelden zal t nooit zijn. Er is een restaurant waar we wel eens gaan lunchen, waar verstandelijk gehandicapten werken, staat duidelijk aangegeven en is in omgeving bekend. Dan kan ik wel eens een opmerking maken als iemand net te hard over het terras schreeuwt "waar dat debieletje nou wel niet blijft". Nou sorry hoor dan moet je naar een ander restaurant gaan. Ook wel eens in de winkel als mensen klagen (op zaterdagmiddag ) dat het kassameisje eens moet doorwerken... Ja tuurlijk dat kind kan er iets aan doen dat iemand zijn beurs niet vindt of persé kleingeld kwijt wil....
Nou.. Ik vind het niet direct mondig... Daar is op zich niks mis mee. Maar de manier waarop zou ik als kassiere naast de cornettos niet echt kunnen waarderen. En het jongetje op school dat maar moest slaan.. Had ik toevallig in mijn sportdag-groepje. (Jongetje bleek pas te slaan nadat hij een kwartier over zich heen liet lopen dus die heb ik heel de dag gebrainwaved te zeggen wanneer hij iets niet leuk vind en zo hadden we met z'n allen een leuke dag en nog steeds slaat hij bijna niet meer) Maar zie het ook vaak hoor.. Ook dingen als even de deur open houden voor iemand die achter je loopt is nog verre van vanzelfsprekend. De wereld wordt steeds meer "ikke ikke ikke". Heel jammer.
idd, op het schoppen na vind ik dit geen rare voorbeelden. Dingen die gewoon gezegd mogen worden. We worden mondiger in de wereld maar ik denk niet dat dat verkeerd is. Gelukkig is de tijd voor bij dat wel alles aannamen en ja en amen zeiden bij bijv. de dokter. En die vader over dat schoppen, misschien is zijn kind wel heel erg verlegen en doet/zegt nooit iets terug, vandaar dat die vader dat misschien zegt. Ik weet dat mijn zwager dat ook tegen mijn neefje zegt om hem wat weerbaarder te maken want dat is in deze maatschappij wel nodig, om voor jezelf op te komen en niet over je heen te laten lopen en soms is het wie niet horen wil moet maar voelen.
Wil nog wel even toevoegen dat de toon waarop het wordt gezegd ook heel belangrijk is. en het voorbeeld van die cornetto's, tja, het is toch ook slechte inkoop als je een aanbieding hebt en die vervolgens niet te krijgen is? Vind ik ook bijzonder irritant, al zou ik er niet zo snel wat van zeggen.
Ik denk dat je in de verkeerde buurt woont Een visie van mij kan ook als asociaal worden gezien. Als mijn dochter zegt dat een kindje haar geduwd heeft op school, dan zeg ik dat ze terug kan duwen in het vervolg. Het is misschien fout, maar ik vind het belangrijker dat ze zichzelf staande leert houden en voor haarzelf leert opkomen in plaats van huilen en gelijk naar de juffrouw te stappen.
Mja dat hadden wij dus bij dochterlief in de klas... Met als gevolg dat mijn hele sportdag-groepje in koor riep: "nee! Niet J in ONS groepje!!" Ik weet niet of dat nou is wat de vader in kwestie in gedachte had toen hij zei dat z'n zoontje wat meer van zich af moest slaan. Uitgekotst door de halve klas omdat "hij altijd slaat!"
Vinden jullie die voorbeelden echt niet ietwat asociaal? Ik kan echy soms te momdig zijn, maar zeuren over dat je betaalt dus dat je kind nu wel naar een ander bad mag? Als je zo'n goede zwemleraar bent leer je je kinderen toch zelf zwemmen? Net zoals t tweede voorbeeld, de zwemjuf heeft toch de leiding op dat moment? Waarom moet je als moeder zo achterlijk binnenstormen? Vader die zoonrje zegt te trappen? En dan gaan we wel allemaal in massaal protest als er iemand wordt doodgeschopt Tuurlijk, we hoeven niet klakkeloos dingen aan te nemen van een dokter o.i.d. Maar als je kind toch les krijgt van een zwemleraar, docent ofzo dan heeft diegene op dat moment toch de leiding? Ik snap niet wat daar zo raar aan is. Voorbeeld: kinderen gebruikte drugs op school, rector ze geschorst, komen de ouders verhaal halen? Wtf? Wees blij dat het iemand opvalt en dat die consequenties neemt.
Als mijn dochter geduwd wordt op school, dan zeg ik tegen haar dat ze eerst tegen dat kind moet zeggen dat die niet mag duwen. En als het steeds weer gebeurt dat ze dan naar juf moet gaan. Als ze zwemles zou hebben en ik sta vanuit de kantine te kijken en zie dat de badjuf haar helpt door met een hand op haar hoofd haar onder water te leren zwemmen, Dan ga ik niet op hoge poten naar die badjuf toe. Over de ijsjes in de supermarkt. Dan neem je toch een ander soort ijsje. Om daar nou over te gaan zeiken tegen de caissière. Beetje jammer, misschien was de nieuwe lading nog niet binnen, kan ook he?
Van de week in het openluchtzwembad hier, daar werden een paar jongens onder de koude douche gezet door de badjuf. Nou ja, dan zullen ze het er zelf wel naar gemaakt hebben. Ben dan wel benieuwd wat sommige ouders zouden doen, verhaal halen bij die badjuf
Een betere wereld begint bij jezelf. Denk niet dat het er beter op wordt door een grote bek te hebben en er je kinderen maar op los te laten meppen.
Ik vind het nu al grappig en opmerkelijk om te zien dat ik bepaalde dingen mondig of asociaal vind en een aantal van jullie niet. Je neemt je eigen referentiekader er ook in mee. Ik zou nooit zomaar de zwemles binnen stappen als ik iets zie dat ik niet vind kunnen. Dat zou ik achteraf doen richting de leerkracht. Ik zou bij de ijsjes ook denken 'helaas pindakaas, ik neem iets anders mee'.
Mja ik wel... Maar na de eerste verbazing dat veel mensen dat niet vinden... Bedacht ik me dat dat eigenlijk wel logisch is... Hadden we het allemaal asociaal gevonden dan was dit topic nooit geopend
Nou, in geval van het eerste voorbeeld: er is blijkbaar gezegd dat de kinderen de week erna naar het volgende bad zouden mogen. Dan is het toch raar als dat niet gebeurt? Bij ons op school is stelregel: Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Ik vind het dus inderdaa slecht om te zeggen dat kinderen naar een volgend bad mogen en het vervolgens -zonder uitleg!- niet te doen. Die ijsjes zijn hetzelfde: er is 's ochtends gezegd dat ze er 's middags weer zouden zijn. Die mevrouw komt er 's middags voor terug, staat ze er weer voor niks. Ook weer een voorbeeld waarbij iemand iets toezegt en het net waarmaakt. Ik vind het terecht dat je daar dan wat van zegt, zodat ze je bijvoorbeeld een tegoedbon voor kunnen geven en je op een ander moment toch van die aanbieding gebruik kunt maken.
Das waar, maar ik ben van mening dat op het moment dat mijn kind zwemles heeft of op school zit, diegene die onderwijs geeft op dat moment de baas is. Waarom zou ik me daarmee bemoeien? Ik begrijp dat persoonlijk niet zo goed.
Je kunt dan toch ook gewoon vriendelijk vragen waarom er niet over is gegaan naar het volgende badje? Wat nou als de vrachtwagen pech had? Kan de winkel toch niks aan doen?
Eerste voorbeeld heb ik anders gelezen. Dacht dat er elke week werd gezeurd dat kind naar ander bad moet maar dat diegene die lesgeeft het nog geen tijd ervoor vind. Tweede voorbeeld, tja ik kan me zelf daar niet zo druk om maken. Maargoed, zo blijkt ook uit dezelfde tekst die we hebben gelezen kunnen we al andere conclusies trekken, laat staan hoe het dan daadwerkelijk wordt gezegd!
Het komt gewoon door de opvoeding. Die mensen komen ook al uit gezinnen waar niet op een fatsoenlijke manier wordt gecommuniceerd. Ik heb het een keer gehad bij de ALbert Heijn.Mijn oudste dochter was ruim 2,5 jaar en je hebt daar zo'n tv'tje.Er zat een ander jongetje en mijn dochter ging per abuis iets voor hem zitten.Dat jongetje tegen zijn oma,Omaaaaa zij gaat ervoor zitten.Zegt die oma doodleuk van dan geef je d'r toch een mep dan dondert ze wel op.Ik stond dat mens echt aan te kijken van hoe haal je het in je hoofd.Type tokkie en ik heb er geeneens iets van gezegd.Sta ik ver boven moet ik zeggen. Die hysterie bij die zwembaden herken ik helemaal haha.Komende jaren ben ik daar weer even vanaf.
Nee, maar de klant ook niet. Ik vind best dat je daar als klant, op een nette manier, iets van kunt zeggen. De winkel kan dan met een passende oplossing komen. Verder vind ik de voorbeelden niet heel extreem.. Ik ben ook vrij mondig, maar absoluut niet asociaal. @Anouk, das wel echt asociaal