Mocht het deze ronde niet raak zijn wil ik beginnen met temperaturen. Hebben jullie nog tips en wat zijn de belangrijkste dingen waar ik op moet letten? En hoe kan ik het beste temperaturen? Rectaal, onder de tong, onder de oksel?
Hopelijk is t niet nodig. Beste methode: rectaal, elke dag voor het opstaan. Liefst op dezelfde tijd, maar dat is niet bij iedereen nodig. Wel voor het opstaan, dus ding mag fijn op je nachtkastje. 1 decimaal is voldoende, er bestaan ook thermometer met 2 decimalen waar sommigen de voorkeur aan geven. Na 1 ronde is er waarschijnlijk nog niet veel van te zeggen, mochten er meer volgen houdt er dan rekening mee dat niet elke ronde hetzelfde is.
Je zou ook een account kunnen aanmaken op FertilityFriend. Daar kun je dan je temperatuur invullen en het programma maakt er een grafiek van. Als je elke dag rond hetzelfde tijdstip voor het opstaan je temperatuur opneemt, dan zul je zien dat die tot je ovulatie gemiddeld vrij laag is (bij mij 36.35 ongeveer, en ik meet oraal, kan nl. ook) en dat de temperatuur na de eisprong omhoog gaat met minstens 0,2 graden. De temp blijft dan hoog tot je ongesteld moet worden (gemiddeld 12-16 dagen na je eisprong). Je kunt hier mijn kaartjes vinden en dan zie je dat geen ronde hetzelfde is. De "mooiste" kaartjes zijn bij mij de kaartjes van december t/m maart. Daar is nl. de grilligheid uit de tweede helft verdwenen. (Mogelijk veroorzaakt door een miskraam vorig jaar). Als je ongesteld wordt, daalt je temperatuur (hoge temp wordt veroorzaakt door progesteron en progesteron houdt baarmoederslijmvlies in stand en maakt het geschikt voor innesteling). Als je temp zakt, wordt je meestal dezelfde dag of max 1-2 dagen later ongesteld. Je kunt dat bij mijn grafieken ook wel duidelijk zien. Ben je zwanger, dan blijft de temp hoog (zie grafiek van maart). (En na mijn laatste miskraam is de boel weer wat van slag, dus dat zijn weer niet zo fraaie grafieken). Nou ja, ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je zo een beetje een beeld hebt gekregen van hoe het werkt. O ja en fertility friend let op meer dingen die je kunt invullen. Bijvoorbeeld op je vaginale afscheiding (die is voor je ei meestal weinig en wat wittig, rond je eisprong doorzichtig waterig of rauw-eiwit achtig en elastisch en na je eisprong weer minder/droog en later weer wit). Ook zou je als je dat wilt kunnen bijhouden hoe je baarmoedermond voelt (beste is 's middags voelen, en met schone handen). Kun je je baarmoedermond goed voelen dan zit ie vrij laag en is ie meestal ook vrij stevig (zoals het puntje van je neus). Rond je eisprong (vlak ervoor) gaat je baarmoedermond echt aanzienlijk hoger zitten en voelt ie 'vlakker'; hij steekt minder uit in je vagina. Hij is dan ook heel zacht (zoals je oorlel of je lippen). Dat soort dingen kun je ook invullen en het programma bepaalt dan op basis van al je symptomen en info wanneer je ei was. (Maar je kunt het natuurlijk ook alleen bij je temp houden).
O ja en onder de oksel tempen is niet betrouwbaar genoeg. Rectaal, vaginaal en oraal mag allemaal. Rectaal wordt wel regelmatig als meest betrouwbaar genoemd, maar ook de andere twee opties kunnen heel goed. Ik doe zelf dus oraal/onder de tong. Wat je ook kiest, het is belangrijk dat je de hele cyclus dezelfde methode aanhoudt. Anders zijn je temperaturen niet meer goed te interpreteren. Rectaal temperaturen is altijd ca 0,5 graden hoger dan oraal temperaturen. Dus als je dat zou afwisselen krijg je rare onverklaarbare schommelingen. Enne... altijd dezelfde thermometer gebruiken is ook belangrijk. Je kunt een 'gewone' met 1 decimaal gebruiken, maar een speciale BBT thermometer met 2 decimalen wordt meestal aangeraden. Die kun je o.a. bestellen via Mat Care als je dat zou willen.
ik testte eerst oraal maar dat leverde bij heel erg schommelende temperaturen op, dus ik temp nu vaginaal en ondanks dat pas laat deze cyclus ben begonnen met vaginaal tempen is er al wel meer regelmaat in.. gewoon ff tip