Ik verstuik regelmatig mijn enkel. Vier jaar geleden verstuikte ik hem zo erg dat ik zat te janken van de pijn en niet meer kon lopen. Ik wist dar hij niet gebroken was maar toch naar het zkh voor foto's. Daarop zagen ze dat hij idd niet gebroken was maar wel zwaar beschadigd mede door mijn eerdere verstuik/verzwik/kneus acties. Mijn enkel is nooit meer goed geworden. Regelmatig blokkeert hij, dan kan ik wel lopen maar niet mijn voet afwikkelen. Bepaalde bewegingen kan ik er niet meer mee maken en regelmatig voel ik gewoon bot over bot schrapen als ik beweeg. Vannacht toen in naar de wc ging blokkeerde hij weer. Dat was vanochtend weer over maar nu verga ik wel weer de hele dag van de pijn. Ik weet niet wat ik ermee moet. Het gewricht is gewoon slecht denk ik, maar wat doe je daarmee? Enkel transplantatie ofzo? Denk echt niet dat ik zo nog 60 jaar vooruit kan. Iemand ervaring, tips, wijze raad?
Doorverwijzing vragen naar de orthopeed. Sterkte! Ik weet hoe het is als je niet prettig kan lopen en veel pijn hebt. 1,5 jaar geleden een voetoperatie gehad, wel om een andere reden. Maar wat een verademing...
heb net hetzelfde alleen mijn enkel wel gebroken , dokter vond 2 weekjes gips voldoende , niet dus is allemaal scheef gegroeid moet nu men enkel terug laten breken en met plaatje en pinnen laten rechtzetten , mooi niet dus daar wacht ik wel mee tot het echt niet anders kan
Hier beide enkels erg slecht door het vele turnen van vroeger. Niet zozeer het bot, maar puur de enkelbanden die te vaak een klap hebben gehad en te vaak gescheurd zijn geweest. Volgens de ha is er een operatie nodig maar die geeft absoluut geen garanties. Ik heb wel steunzolen, al een paar jaar. Kan daar ook niet zonder, als ik andere schoenen draag kan je me na 2uur lopen afvoeren. Je zou je ha eens kunnen bellen, want dit is niet normaal.
Zijn niet je enkelbanden toen gescheurd? Dat ze gewoon weer verkeerd aan elkaar zijn gegroeid? Want dat zou goed kunnen. Als je zoveel pijn hebt en ze zien geen breuk. Ik heb ze ook pas gescheurd en is inderdaad niet fijn. Heb toen een paar weken tape om gehad om te ondersteunen en daarna oefeningen om ze sterker te maken. Maar in het begin was ik nog erg wankel hoor. En nog heb ik wel dat ik er last van heb, blijft inderdaad gevoelig.
Ik speel badminton en dat is al een heel blessure gevoelige sport en 3 seizoenen terug ben ik in 1 seizoen 3x door mijn enkel gegaan. Wat inhoud; dik,blauw,zeer pijnlijk en 1 week niet lopen en voordat het helemaal hersteld is 1,5/2maanden. Ik heb het niet zo erg als jij maar het blijft een hele zwakke plek,ik verstuik heel vaak bijna mijn enkel, da kan ik nog net op tijd weg springen om verstuikingen te voorkomen. Maar schuin op een stoepje staan blijft zeuren. Soms zeggen ze weleens dat je je enkel beter kan breken dan verstuiken.
Misschien dat de fysio iets voor je kan doen of je advies kan geven. Je hoeft hiervoor geen doorverwijzing te heben van de HA, je kunt zelf een afspraak maken bij een fysio. Vorig jaar heb ik 2 wkn voor mijn bruiloft mijn enkel verzwikt, na een week veel pijn bleek ie gebroken te zijn. het is daarna nooit meer pijn vrij geweest. HA zei dat het vanzelf soepeler zou worden.. mooi niet.
Ik denk dat je eerst even langs de fysio moet, die kan goed beoordelen of het een banden of een botprobleem is. Met een bandenprobleem kan je fysio eerst kijken of ze er verbetering in kunnen krijgen (een orthopeed zal dit nl eerst aanraden) Zwakke enkels zijn namelijk altijd bandenproblemen. Ik heb het zelf ook met mijn rechtervoet, met name na de rust is de functie verstoord. Ik heb zwakke banden, overal, maar die enkel heeft al heel vaak gescheurde enkelbanden gehad. Bij mij is het al een stuk verbetert door krachtoefeningen. Juist omdat de banden slecht zijn moeten mijn spieren goed zijn, je spieren kunnen dan opvangen wat je banden niet meer kunnen.
Via jouw huisarts een doorverwijzing vragen voor een orthopeed. Als jij bot over bot voelt en een blokkerende enkel hebt dan is dat geen probleem dat een fysiotherapeut op kan lossen. Dan is er iets meer aan de hand dan alleen bandletsel (wat hiervoor door iemand werd gesuggereerd).
Erg herkenbaar, afgelopen tijd gaat het wel steeds beter gelukkig. Zeker in mijn jongere jaren en met name de pubertijd knalde ik er achtermekaar doorheen. Echt heel vervelend. Met name toen ik bij honkbal op school, de winnende ronde rende. Je raad het al, knalde door mn enkel bij het een na laatste honk *moe*. (lezen met een knipoog, is natuurlijk helemaal niet het ergste maar als kind voelde ik me toen heel dom haha) Steunzolen moest ik dragen, maar heb ik snel eruit geschopt, allemaal van die speciale schoenen had ik toen geen zin in. Ik kan mijn enkels nu ook kraken, en voel het trekken. Maar het gaat zoals ik zei de laatste jaren wel beter, hopelijk blijft dit zo! En zal het bij jou ook verbeteren.. Heb nu ong dat ik er doorheen knak 1 x per maand/2 maanden. Niet meer dagelijks/wekelijks. Verder weet ik niet wat je er anders aankan doen dan naar de orthopeed te gaan.
Her verbetert niet, mijn laatste verstuik actie is vier jaar geleden en het wordt steeds erger. Het is ook geen kwestie van fysio omdat de banden slap zijn. Zoals gezegd werd op de röntgen al gezien dat mijn gewricht slecht is. Maar een orthopeed dus... Zal via de ha maar een Doorverwijzing gaan halen. Bedankt!