Wie wil weten of het ongeboren kindje het down syndroom heeft?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mammie83, 25 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Foxter

Foxter Niet meer actief

Maar wat vinden jullie riskant dan?
    De kans dat het mis gaat door een punctie is veeeel kleiner dan het risico op een miskraam normaal.
    (10% kans op een mk is normaal, en 1 op de 1000 keer gaat het mis na een vwp, maar dat komt zelfs dan niet altijd door de vwp, maar ook omdat die zwangerschappen gewoon niet goed gaan, zonder vwp was dat ook een mk geworden)

2. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik probeerde idd alleen maar aan te geven dat je nu wel heel stellig kunt zijn van dat wil ik niet, maar helaas heb je het niet altijd voor het zeggen.

Een vwp hebben wij niet laten doen, vanwege de risico's en omdat ik denk toch niet zou weten wat ik met de uitkomst zou doen. Afbreken zouden we waarschijnlijk niet kunnen.

3. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Wat een vreselijk verhaal van je tante zeg :( Weet je ook wat het kindje had? Onze dochter haar schedel was dusdanig vervormd, dat we er via de natuurlijke weg niet in zou kunnen komen. Ook produceerde ik/zij alleen maar vruchtwater, maar kon ze het niet drinken. Dus ik had met 13 weken al een giga buik. Dat kan een baarmoeder op een gegeven moment niet meer aan, zoveel vruchtwater. Overigens denk ik dat er geen verschil is met afbreken met bv 12 weken of met 24 weken. Onze dochter is met 13 weken via een curettage gekomen en ik denk niet dat het erger was geweest als dit later was gebeurd of als ik gewoon had bevallen. Voor ons was ze al zo verweven met onze toekomst, was ze al zo van ons. En ook dan zie je al tien vingers, tien tenen, echt een mensje in het klein.

Kapedi, aan jouw zouden geen reacties meer verspild moeten worden. Ga ik dus ook niet doen ;)

4. shirley1987

shirley1987 VIP lid

6 jul 2011
    5.392
    2.113
    113
    ik wil het wel graag weten, niet omdat ik het dan per se stop zou willen zetten. Maar dan kan ik me erop instellen en erop voorbereiden hoe het zal moeten gaan.

Ook kunnen ze kijken hoe erg de handicap is en als het echt heel ernstig is, kun je altijd nog kiezen om te stoppen. (maar dan wel voor het kind als het geen menswaardig leven zou krijgen)

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.031
    3.850
    113
    Vrouw
    Thuis
    Mijn oud-tante had problemen met de rhesus factor, tegenwoordig is dat zo simpel op te lossen, maar voor haar toen dus nog niet. Mijn oma woonde destijds naast mijn oud-tante (haar zus) en heeft het allemaal van nabij meegemaakt.

Wat ontzettend naar voor jullie dat jullie meisje destijds geen kans had. Ik begrijp helemaal wat je zegt, dat het in wezen niet uitmaakt wanneer je een kindje in de zwangerschap verliest, je verliest je toekomst, hoe ver je ook was.

Maar vanuit het perspectief van het kindje maakt het wel uit. Ik denk dat hoe verder een kindje ontwikkeld is, hoe meer pijn het kindje voelt. De zenuwen zijn bij de 20 weken zoveel beter aangelegd dan bij de 12 weken. Daarom vind ik vanuit het perspectief van het kindje het veel heftiger om een zwangerschap met meer dan 20 weken te beeindigen. Natuurlijk is het vaak niet een keuze en wordt je als ouders met de 20-weken echo voor het blok gezet. Maar daarom word ik, zoals ik al zei, er wel kriegelig van als mensen zeggen dat ze het wel bij de 20 weken echo zien.

6. Mami

Mami Actief lid

8 nov 2010
    148
    0
    0
    wij hebben de combitest wel gedaan aangezien het de 1ste was en ik nu 32 ben.
    we wouden allles goed voor elkaar hebben.

mocht het toch een kindje geweest zijn, of worden met syndroom van down en door zo'n test komt dat eruit, dan kun je je erop voorbereiden.

niet dat we het niet willen, maar puur om voorzorgmaatregelen te nemen voor als ie er is, het is namelijk niet zomaar wat en dan moet je zaken op orde hebben, is wel zo eerlijk voor die kleine.

7. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dit was ons kindje met 12 weken, ik vind het al heeel wat meer dan een "vruchtje".

8. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Zo staan wij er ook in, meer als mogelijkheid. Natuurlijk is er altijd de mogelijkheid dat er niets uitkomt en het later alsnog mis blijkt, maar dan is het kindje net zo welkom.

Zoals we er nu instaan, laten we alleen een punctie doen als de kans op een afwijking erg groot is. Persoonlijk vind ik 1 op de 250 niet heel groot, alhoewel ze bij deze kans al een punctie schijnen aan te raden.

En idd het is allemaal zoals we er nu instaan. Als je echt met zoiets geconfronteerd wordt, kan ik me voorstellen dat je een heel andere keuze maakt.

Succes allemaal!

9. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Nee, dit is al een echt kindje. Wij hebben vrijdag een echo gehad en daar zagen we ook al een echt kindje, dat volop bewoog.

Mooie echo trouwens! :)

10. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    10% is normaal in het eerste trimester, niet met 16 weken nog. Dan ben je nu net de gevarenzone uit.

De kans op een mk bij een vlokkentest is 1 op 200 (0,5%) en niet 1 op 1000 zoals jij noemt. De kans o een mk bij een vwp is 1 op 300 (0,3%). (http://www.lumc.nl/home/0001/12556/19997/805221009142715#n18) Je wordt volgens mij doorverwezen voor een van deze testen als de uitslag van de combinatietest 1 op 200 of groter is.

Ik vind dan dat ik een mogelijk gezond kind aan een onnodig risico blootstel. Daarom zou ik dus niet voor zo'n test gaan, of daar iig grote twijfels over hebben. Dan doe ik dus ook liever geen combinatietest, want wat moet ik dan met dat resultaat?

Mooie echo trouwens :) Prachtig kindje.

11. piri piri

piri piri Fanatiek lid

29 sep 2011
    1.769
    1
    0
    Ik zou t wel doen, en mocht t down hebben laat ik het afbreken, hoe moeilijk ook. Ben zelf oogegroeid met zowel broer ald zus met dergelijke problemen en heb t daar heel moeilijk mee gehad (en nog), zou dat niet nog een keer mee willen maken.

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Volgens de gyn is de kans nu 1 op 1000 dat het mis gaat puur door de vwp.

Maar ja, bij ons was het risico zo groot dat we daar niet over getwijfeld hebben.

Dankjewel, tis een gezonde meid, en schopt op het moment lekker tegen mn ribben :D

13. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Kun je er ook voor kiezen dat er wel even gekeken wordt of de nekplooi niet super dik is (geen waterzak) maar dat je van de combinatietest afziet?

14. Brechtjemvj

27 jan 2009
    74
    0
    0
    Wij hebben geen combinatietest laten doen, omdat wij van mening waren (en zijn) dat een kindje met down ook welkom is in ons gezin. En omdat het alleen aangeeft hoe hoog de kans op een kindje met down is. Tijdens de 20 weken echo werden er bij ons 3e kindje een paar softmarkers gevonden. Enkele dagen daarna hebben we een Guo2 echo gehad en de gyn die de echo deed zei ons dat we een kans van 1 op 5 hadden op een kindje met down. Daarom werd ons een vwp aangeboden, maar dat hebben wij geweigerd. De gyn had tijdens de guo het hartje goed bekeken en daar waren geen afwijkingen in gevonden en dat stelde ons gerust. De rest van de zwangerschap kregen we regelmatig echo's en daar bleven de softmarkers aanwezig.
    Uiteindelijk is ons meisje wel pre- en dysmatuur geboren, maar verder gezond geboren, zonder down.

15. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Waardoor heb je een verhoogde kans op vroeggeboorte en hoe hebben ze dat kunnen vaststellen?
    Ben gewoon nieuwsgierig hoor haha!
    Maar is dat niet iets wat ze op een echo ook hadden kunnen zien, of komt het door iets in je bloed?
    Ik wist namelijk niet dat dat ook met een vwp kon worden vastgesteld.
    In jouw situatie snap ik heel goed dat je er blij om bent dat je het hebt laten doen, maar ik heb van dichtbij zoveel nare dingen erover meegemaakt, dat dit mede een reden was om de test dus juist niet te laten doen.

16. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat wij de combinatietest gaan doen. Ik werk zelf met verstandelijk beperkte mensen met de ontwikkelingsleeftijd van een peuter. Ik weet dus goed wat het syndroom van down inhoud en het zijn inderdaad niet altijd leuke, lieve lachebekjes. Toch zou ik het niet kunnen om het weg te laten halen. En erop voorbereid zijn...tja... Er zijn nog zoveel andere ziektebeelden, syndromen e.d. die pre-nataal onderzoek niet aantonen. En ook bij de geboorte kunnen er dingen misgaan. Een goede combinatietest wil dus nog niet zeggen dat je kindje gezond ter wereld zal komen.
    Oké....klinkt een beetje als doemdenken, maar dat is niet mijn insteek. Wat ik ermee wil zeggen is dat een "goede" combinatietest geen garantie is voor een gezond kindje.

17. Foxter

Foxter Niet meer actief

Dat is uit mijn bloedwaardes gekomen, we wisten dat dus na de combitest. Op echo's kun je dat niet zien. Ik word nu extra in de gaten gehouden, ik maak nu bijvoorbeeld erg veel vruchtwater aan, dat houden ze nu ook goed in de gaten.
    Ik hoop nog steeds dat ze lekker binnen blijft tot minstens 37 weken, man wat zal ik dan blij zijn :)

Deel Deze Pagina