Wie wilt zijn kindje ook graag borstvoeding geven?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mamavan2schatte, 4 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Yep... druk bezig! :p

2. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Voor mij is er nooit een overweging bv of kv geweest. Mijn dochter drinkt nogsteeds bij me (voor zover er nog is :D), en de tweede hoop ik ook minstens 2 jaar bv te geven.

Ik vind het best apart hoe er soms gereageerd wordt op >1 of >2 jaar bv. In een tijd waarin er zoveel specifiek dreumes en peuter eten en drinken op de markt is (wat ik werkelijk nog nooit gekocht heb :p) zou het net zo normaal moeten zijn.

3. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Leuk :)

4. Mammie Patricia

Mammie Patricia Fanatiek lid

15 mrt 2008
    1.886
    0
    0
    Ik ben van plan om weer borstvoeding te geven!!

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Nou moet ik wel zeggen dat zodra ik gewoon ronduit open was over de BV bij Thirza, (altijd eigenlijk :D), ik eerste afwijzende reacties altijd wel om kon draaien. Die reacties zijn er vaak ook omdat een deel van de moeders die lang voedt, daar niet zo mee naar buiten treedt en het dus ook een beetje een onbekend fenomeen is nog.
    Ik ben er altijd open over geweest. Moest ook wel, want ik was op dieet en zolang ik dus op dieet was, voedde ik blijkbaar nog. En dat heeft hier toch ook een hoop mensen weer op een ander spoor gezet als het ging om mening over langvoeden.

@Cygnet: ah, zie je onderschrift nu ook... :) Leuk :)

6. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ik ben er ook open over - en hoop ook bij te dragen aan een ander beeld over bv. Ik heb zelf een pittige baan naast het moederschap, voor mij is dat echt geen reden geweest om niet langdurig te voeden. Ik ondervond daar zelf alleen maar voordelen van, ik zie mijn kindje(s) bv. een stuk minder vaak dan mensen die minder werken en meer thuis zijn, en vind het juist daarom fijn om de borst te geven (en samen te slapen, voor mij hangt dat enigzins samen maar dat hoeft natuurlijk niet). Dat is ook een rustpunt in mijn dag, en even helemaal alleen met mijn dochter, die eerst af en toe nog iets tegen me mummelt (mama ook slapen enzo), en dan langzaam naar dromenland vertrekt. Ik zou nogsteeds niet goed zonder kunnen zelf haha!

Grappig genoeg hebben mensen vaak de indruk gehad dat we haar dan geen ander eten gaven. Maar natuurlijk wel. :$ Ze eet volop brood, fruit en groente. Ook heeft iemand me weleens gezegd of ik haar niet 'verwende' met de borst. Dat heb ik ook nooit echt begrepen. Verwennen associeer ik met snoep en bergen speelgoed, niet met natuurlijke voeding en liefde. Maar goed, er bestaan verschillende op- en misvattingen over :)

Ik vind het zelf een ervaring die ik nooit had willen missen.

7. raspberry

Haha, ja idd... die vraag of ze dan wel ander eten kreeg...
    Nee, ze is anderhalf/twee en drinkt alleen nog BV. Wat denk je zelf? :D

8. MommyTijhof

9 mrt 2012
    14
    0
    0
    Huisvrouwtje.
    Ik ben ook van plan om borstvoeding te gaan geven.
    Het is mijn eerste kindje , en weet dus niet wat ik moet verwachten. Maar het lijkt me gewoon een geweldig gevoel om je kindje tegen je aan te hebben , en tevreden naar je kijkt wanneer je je eigen voeding geeft.
    Echt even een klein momentje voor Mama & kind.

In de familie van mijn vriend is het ook echt een 'traditie' als je je kind borstvoeding geeft , daar is de fles bijna taboe! x.x
    Nou is het absoluut niet zo dat ik het dus wil om me schoonouders en schoonfamilie.. ik doe het puur voor mezelf.
    Enige dilemma is wel dat het bij hun ook uiterst normaal is dat je in een groep van 50 man, je shirt omhoog trekt & met je blote borsten gaat zitten & je kindje aan je borst houd....
    Iedereen natuurlijk zo z'n eigen mening , maar dat is iets wat ik niet zou kunnen-durfen.
    Wil dus ook absoluut een stoel in me babykamer zodat ik gewoon in mijn eigen tijd even mijn kindje kan voeden. Even een moment van ONS alleen, zonder pottenkijkers haha.
    Er is dan wel een grote kans dat ik word 'afgekeurd' als ik niet doe wat bij hun wel normaal is , maar dat neem ik absoluut voor lief! Het gaat hier om mij & mijn kindje , en niet om wat een ander ervan vind.

9. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Ik had er totaal geen moeite mee om in gezelschap van familie te voeden, tot mijn eigen grote verrassing eigenlijk. In het openbaar ook niet, er is ook echt niks zichtbaar. Van een fles zie je meer dan van een borst, maar aan het eerste wordt nooit aanstoot genomen.

Ik vond het ook prettiger in stilte, maar heb het in de praktijk toch ook vaak in het openbaar gedaan of gewoon in de kring met anderen. Anders ben je veel meer aan huis gebonden dan nodig is, borst is juist zo makkelijk. Openbaar betekent natuurlijk niet tenmidden van iedereen. Maar bv. wel op een bankje in het park of op een rustig zitje in het restaurant van de Hema.

10. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heeft iemand ervaring met het geven van borstvoeding terwijl het kindje in het ziekenhuis ligt?
    Ons kindje komt waarschijnlijk in eerste instantie op de NICU (baby IC) terecht.
    We hebben volgende week een gesprek met de kinderchirurg dus dan wil ik het sowieso even vragen, maar misschien zijn er hier dames die er ervaring mee hebben?
    Is het mogelijk om je kindje dan borstvoeding te geven en hoe doe je dat als je zelf eventueel al naar huis mag, maar je kindje moet nog blijven?

11. raspberry

Ik hoor vaak dat moeders dan (deels) kolven.

12. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Ja dat is mogelijk, ons zoontje heeft 3 dagen na de bevalling in het ziekenhuis gelegen en ik gaf Bv, ik kolfde het meeste af, soms gaf ik aan de borst, moest wel elke 3 uur naar het ziekenhuis komen daarvoor, aangezien wijzelf geen kolf hadden.
    De BV werd daar bewaard en 's nachts werd het door het zieknhuis gegeven.

13. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah oke. Maar is het dan niet zo dat het daarna niet meer aan de borst wil? Omdat het de tepel niet gewend is en fles makkelijker zuigt? Heeft een naam, maar kan ik even niet opkomen.

14. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Was bij mij niet het geval, heb daarna nog een jaar BV gegeven :)

15. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

30 sep 2011
    1.765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat fijn!
    Nou dan ben ik wel een beetje gerustgesteld.
    Bedankt!

16. raspberry

Tepel-speenverwarring heet dat en dat komt omdat een flessenspeen gemakkelijker drinkt en ze de borst dan soms te veel 'werk' vinden.
    Daar kun je met je ziekenhuis afspraken over maken, dat er bijvoorbeeld gevoed wordt via fingerfeeden of cupfeeden, om dat te voorkomen.

17. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

#77 Polletjepiek, 9 mrt 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 mrt 2012
    ]Bij mijn dochtertje heb ik gekozen voor borstvoeding, maar is helaas bij mij ook niet goed gegaan.
    Ik ben bevallen d.m.v. een niet-geplande-keizersnee. Ze is voor het eerst aangelgd toen ik op de verkoeverkamer lag. Dat zal binnen een uur zijn geweest, denk ik.

Ze was 7% afgevallen en dan is het protocol om te gaan bijvoeden; dit is d.m.v. een cupje gebeurt. Het aanleggen ging vrij goed in het ziekenhuis. Toen we na 4 dagen naar huis gingen dronk ze vrij goed uit de borst. Volgens de verpleegkundige zou het helemaal goed komen en zou ik in de komende week 'last' gaan krijgen van stuwing. Nou, nooit gehad:(

Thuisgekomen, ging het rap bergafwaarts. Geen idee waarom maar na een week na thuiskomst kwam er niks meer uit. Toen zijn we overgegaan op flesvoeding. Waar ze het prima op deed.

In het begin van mijn huidige zwangerschap was ik er van overtuigd om weer borstvoeding te proberen. Maar ik begin er steeds meer over te twijfelen.

Eigenlijk vooral omdat er hier ook een peutermeisje van dan bijna 3½ jaar rond loopt/rent. Ze vraagt vrij veel aandacht en ik ben bang dat ik haar die dan niet kan geven wanneer ik (bijna) continue met voeden bezig ben als het niet goed op gang komt en blijft.

18. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    import Noorderling
    Tjee, wat heavy :( Ik heb er geen ervaring mee zelf, maar weet wel van anderen dat ze iig bedongen hebben om er zelf bij te mogen blijven en evt. te 'kangaroo-en' (kindje bloot op bloot lijf van ouders wikkelen, veel huid op huid contact). Dit kan natuurlijk niet altijd, zeker niet als het kindje aan allerlei apparatuur ligt.

Ik zou ook duidelijk afspraken maken of er wel of niet kv gegeven wordt (vaak zit je opeens in een zh protocol en dat jij meekolft met de behoefte van je kindje is juist belangrijk denk ik), en dat ze jou meteen laten weten wanneer je kindje honger heeft - en dan dus gaan kolven als hij niet aan de borst kan. Live is natuurlijk altijd fijner - ook voor jou. Er zijn hier vast mensen die uit ervaring kunnen spreken, ik zou even bij de bv pijler een eigen topic openen zodat ze je sneller kunnen vinden!

19. raspberry

@Polletjepiek: bij de ex van mijn man mislukte de BV de eerste keer ook, (wel natuurlijke bevalling) en de tweede keer ging het helemaal als vanzelf. Dus ik zou het lekker ff op je af laten komen en als het weer zo gaat als bij je dochter, is KV snel genoeg gehaald toch?
    Maar het hoeft dus totaal niet zo te gaan als bij je andere kindje!
    Hopelijk de tweede bij jou dus ook een succesverhaal! :)

20. sefanja

sefanja Fanatiek lid

7 mrt 2012
    1.239
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    Nieuw Vennep
    Ik ben een twijfelaar...
    In eerste instantie dacht ik aan flesvoeding zodat ik mijn man meer kan betrekken in voedingen en in contact met zijn kind. Nu zit ik te denken, borstvoeding waarom niet?... In ieder geval de eerste weken, wie weet kan en wil de kleine mijn borst niet eens pakken... Ik wil in ieder geval voor ik weer begin met werken over op flessen voeding.

Deel Deze Pagina