Mijn tante denkt ook ABN te spreken maar ik moet regelmatig gewoon dingen vertalen van wat ze zegt aan zuiderlingen haha. Daarbij is Fries een geheel andere taal, dan ben je dus gewoon tweetalig. Vind dat heel anders dan een dialect (met Limburgs overigens net zo hoor!) waarbij het voor een groot deel van de rest van het volk onverstaanbaar is. En er zijn vast mensen daar die wel wat beter Nederlands spreken maar toch hoor je het er doorheen. Nogmaals, dat is niet per se erg, maar ik zou dat niet graag willen voor mijn eigen kinderen.
Borne, is een leuk groot dorp.. vlakbij snelwegen en je bent zo in Enschede om te winkelen en binnen 30 minuten in Deventer.. Alle fasciliteiten zijn er en er komen veel mensen van buitenaf.. Wel wat duurde dan de steden Enschede, Hengelo en Almelo.. Mocht je daar wat hebben gezien mag je wel PBen over de buurten..
Ik kom vanuit Limburg en woon sinds 8 jaar in hengelo. Niet mijn keuze maar ja de liefde hè. Enschede of almelo zou ik niet willen wonen. Hengelo is toch veel rustiger dan enschede en almelo..
Haha als buitenstaander moet ik hier erg om lachen. Dat is dus precies het beeld dat ik van Twente en inwoners heb: dat niemand normaal kan praten daar
Hetzelfde beeld dus dat wij hebben van hagenezen, rotterdammers en amsterdammers, dat accent brrr vreselijk daar gaan mijn nekharen echt van overeind staan en het verschil niet weten tussen kennen en kunnen echt te erg voor woorden . Tja zo heeft elke regio zijn eigen dialect en eigen taalfouten. En ook hier wordt tweetalig opgevoed, ik kan en gewoon abn en praat goed twents, mijn zoon leert het op dezelfde manier . On topic, Ik zou dus zelf nooit in Enschede kunnen wonen ik vind dat veel te groot , woon nu al 10 jaar in Almelo en ooh wat moest ik wennen zo groot en zoveel buitenlanders, was ik in het kleine plaatsje waar ik vandaan kwam niet gewend . Het is heel reëel de grote plaatsen Enschede, Almelo en Hengelo zijn allemaal erg arme gemeentes en dat merkt je met bepaalde dingen gewoon terug qua voorzieningen. ik denk dat je voor jezelf duidelijk moet hebben wat je belangrijk vind, of veel faciliteiten in de buurt dus een grote plaats of meer buiten gebied en minder facaliteiten in de buurt.
Ik ben geboren in Borne. Geweldige plaats om te wonen. alles wat je nodig hebt is daar te vinden. We wonen nu in Hengelo. Tis leuk maar zou toch liever weer naar borne gaan. Enschede heb ik 4 jaar gewoond. Absoluut niet mijn stad. Oldenzaal is ook wel een aanrader
Wij wonen in Hengelo in een kinderrijke wijk. Om te shoppen ga ik naar Borne, Oldenzaal en Enschede. Hengelo is qua winkelen niks meer aan, tenminste in de stad, ons winkelcentrum is een goed alternatief als ik niet uitgebreid wil shoppen. Supermarkten Jumbo, AH en Aldi zitten ook in het winkelcentrum en de school van onze kinderen is op loopafstand. Man is opgegroeid in Borne, maar wil daar ondanks dat veel vrienden daar wonen, niet naar terug, te veel ons kent ons. Schoonouders wonen in Enschede. En over het praten, ze praten hier gewoon normaal, maar ook Twents. Zelf ben ik een geboren tukker, maar in mijn jeugd lange tijd in het midden van het land gewoond, nou binnen 2 weken sprak ik ABN, want bij het woordje Hallo, lag de hele klas inclusief juf in een deuk, nou dan leer je het heel snel af
Haha ja dat klopt wel een beetje in mijn beleving. Ook ik ken veel mensen die dus dénken dat ze accentloos praten maar als mijn nicht uit Twente (die dat dus ook van zichzelf denkt) met ons praat, moet ik het steeds gaan "vertalen" naar mijn kinderen toe... Terwijl ze wel heel wat gewend zijn qua taal, ze worden gewoon tweetalig opgevoed en bv. Vlaams verstaan ze ook goed. Voor mij komen bepaalde dingen ook gewoon asociaal over, terwijl ze dat dan niet bedoelen... Ik zou bijvoorbeeld nooit zomaar iemand kerel noemen, of wicht, ik heb het dan over een meneer of man of meisje. Maar zij vinden dat kennelijk heel normale woorden. Al met al komen ze op die manier voor mensen die er niet aan gewend zijn gewoon (onbedoeld!) wat grover/asociaal over en ook al is Nederland over het algemeen een direct volk, toch vind ik dat het er in bepaalde delen van Nederland nóg directer, op het grove af, aan toe gaat, en wanneer je dat niet gewend bent van jongs af aan zou ik het moeilijk vinden om daarin mijn draai te kunnen vinden. Niet dat dat van dat praten erg is trouwens. Maar zeg dan gewoon niet dat je accentloos praat, vind ik.
@Blaine, nu ben ik wel heeel benieuwd waar jij vandaan komt hihi. Ik heb het idee dat Almelo echt een kneuterplaatsje is nmlk, ivm Den Haag :') wbt het praten, tja. Mijn man praat herkenbaar maar absoluut niet plat Haags. Ik heb een niet te plaatsen accent uit mijn eigen woonplaats gemengd met wat Leids vanaf school en nu Haags door het hier wonen. Dus niemand verstaat mij :') Lastig hoor, inderdaad zoveel mensen zoveel wensen. Wellicht moeten we als mijn man een baan krijgt aangeboden gewoon eens een paar dagen al die plaatsen bezoeken en rondlopen, kijken waar ons hart ligt!
Het erg gelovige plaatsje in de buurt van Almelo, wat ik je als buitenstaander niet zou aanraden , daar is het echt ons kent ons en ik zou er zo weer gaan wonen maar mensen die er niet vandaan komen kunnen er meestal niet aarden.
In Twente praten ze Twents! Net zoals ze in Friesland Fries praten, in de Achterhoek plat, in Rotterdam Rotterdams, Amsterdam Amsterdams, Limburg Limburgs, Brabant Brabants en Zeeland Zeeuws. Hoezo is dat niet normaal of zou niemand daar normaal kunnen praten? En wat is normaal, wat maakt het uit en wat zegt het? Ik heb 6 jaar in Enschede gewoond. Wat ik er erg fijn vond is de no -nonsens houding, men groet elkaar normaal en helpt elkaar, vriendelijk naar elkaar. Niet de ik-cultuur. Maar het ligt ook erg aan je eigen houding. Probeer te integreren en voel je niet beter dan de rest Maar volgens mij is dat overal. Wij zijn wel weer vertrokken en voor mij was dat voornamelijk omdat je wel erg verwijderd bent van de rest van Nederland. Maar dat is persoonlijk. Het hogeland en roombeek zijn fijne plekken. Persoonlijk zou ik niet in Almelo willen wonen en ook Hengelo niet.
Ook ik ben vanuit de randstad naar Twente gegaan, maar geen haar op mijn hoofd die zou kiezen voor Almelo en Enschede...Hengelo gaat dan nog enigszins, maar ook zeker niet mijn keuze. Zat leuke kleine plaatsjes/dorpen rondom deze steden, zou daar dus eerst eens naar kijken als ik jou was.
Precies wat ik bedoelde ja. Sommigen hier schieten meteen in de hoogste boom of course Maar het klinkt idd zo lomp/grof. Natuurlijk versta ik een limburger ook niet als die plat Limburgs praat, maar zie je zo iemand zoals jij zegt op tv in bv een interview praten ze vrijwel altijd ABN met een limburgse tongval. Maar uit Twente bv die blijven zo boers praten alsof ze niet snappen dat de rest van NL dat niet verstaat Maar misschien interviewen ze altijd de verkeerde twentenaren
Uiteraard mag je dat vragen. ik kom van oorsprong uit Rotterdam, dus een grote stad, van daaruit verhuisd naar een kleinere gemeente net daarbuiten, dus wilde, toen ik ging verhuizen niet naar een grote stad. daar ben ik ook blij om, ik vind Enschede en Almelo zó armoedig aan doen, geen mooie huizen, nieuwbouw vind ik vaak blokken beton en de woningbouw stopt er van alles in De sfeer vind ik er ook écht niks, in beide steden niet. Ik kom er regelmatig, aangezien er familie van mijn man woont, die het er overigens zelf wel naar hun zin hebben Hengelo vind ik ook niet geweldig, maar heeft (vind ik) dan nog een beetje sfeer. Ik woon zelf tussen Markelo en Delden in. Delden, Enter, Diepenheim, Goor, Holten, Markelo en Borne vind ik bijv wel leuk, ook netter dan de grotere steden. Rijssen vind ik zelf leuk winkelen en ik zou er best kunnen wonen, alleen man wil hier niet weg De plaats zelf is best leuk, ik ken er veel mensen alleen winkelen is hier niks, ons centrum is verschrikkelijk saai, veel leegstand etc. Daarentegen wel een aantal goede scholen, goed OV verbindingen en supermarkten.
overigens is Wierden eo ook heel leuk wonen, of meer richting Deventer, wat ik dus wel een gezellige grotere stad vind.
Ik vraag me af waar je dan komt in Enschede? Er zijn genoeg mooie wijken hoor met prachtige huizen. Natuurlijk zijn er ook volksbuurten maar die heb je in de grote steden in het westen juist nog veel meer! Bovendien: als je er niet woont kun je de sfeer ook niet beoordelen denk ik. Niet voor niets vindt de familie van je man het er wel leuk. Overigens irriteer ik me mateloos aan de vooroordelen over het accent van Twentenaren en de associatie met armoede en asociaal zijn. Wat een kolder. Ik denk dat Twentenaren aanzienlijk socialer zijn dan menig westerling. Niet voor niets staat de noaberplicht hier hoog in het vaandel, maar ja, bah weer zo'n Twents woord he? Tja, de wijzen komen uit het oosten, laten we het daar maar op houden
een woont langs de rand vh centrum in een redelijk nieuwbouwhuis (ook al 30 jaar oud of zo) en de ander die ik ken woont in een koopwoning in een andere wijk. Ik vind er gewoon niks aan, dat kan ik prima zelf beoordelen (voor mezelf tenminste) Enschede en Almelo trekken mij totaal niet. Dat heb ik ook met Den haag: verschrikkelijke stad, al heb ik er nooit gewoond. Maar mijn moeder en broers zijn er geboren, mijn oma heeft er altijd gewoond, dus ik ken de stad wel. Maar het trekt mij niet, dat mag toch? En die noaberplicht stelt echt niet meer veel voor hoor, in elk geval niet meer in de steden, nog wel op het Twentse platteland, maar verder???? Niet dat ze hier niet behulpzaam zijn (dat zijn ze wel) maar om dat nu noaberplicht te noemen, gaat mij wat ver...In rotterdam zijn de buren óók gewoon behulpzaam en kun je een kopje suiker lenen of zo
Ik heb zelf zes jaar in Enschede gewoond en dat is mijn indruk! Verder zijn de statistieken duidelijk toch, als je kijkt in Overijssel dan zijn steden als Zwolle veel 'rijker'. Feitelijk is Enschede gewoon een armoedige stad, maar dat zegt mijn inziens niet zo veel over asociaal of niet. En ja, in Enschede zitten práchtige wijken, dus wel het uitzoeken waard.