Wie woont er in het buitenland?

Discussie in 'De lounge' gestart door Papaver, 1 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Buitenland heeft me altijd al getrokken, wilde altijd naar de States voor jaar highschool, maar dat trokken mijn ouders financieel niet helaas. Toen bij een voorlichting voor HEAO was er de mogelijkheid om een jaar lang in het buitenland te studeren, zonder studievertraging (in principe ;) ) Dat was voor mij een goede kans. Na een studiejaar in de Auvergne (Fr) heeft het buitenland altijd wel getrokken, ook bij mijn partner wel. Heb oa ook in Zweden gesolliciteerd toen ik bij een Zweeds bedrijf werkte. Dat is niet gelukt, maar wel werk gevonden in Groningen (rondje NL inmiddels al gehad :D ) en ja als je dan een beetje "ruimte" zoekt... is Duitsland ook binnen handbereik. Wij wonen sinds maart 2009 in Niedersachsen.... 8 km over de grens bij Nieuweschans

Waarom ben je geemigreerd? Vanwege de ruimte en het financiële plaatje mbt huizen aankopen
    Waar woon je nu en waarom juist dáár? In Duitsland dus, omwille van de reistijd naar mijn werk zijn we dus niet al te ver Duitsland in gegaan.
    Ben je van plan om ooit terug te gaan naar NL, wil je altijd blijven waar je nu woont, of wil je juist je horizon gaan verbreden? Ik denk dat er nog wel een kans in zit dat we naar elders verhuizen/emigreren, ook mijn partner staat er wel voor open. Anderzijds lokt NL ook nog wel, maar dan vooral dat je dan dichter bij de familie woont.

En tenslotte: zijn er dingen waar je moeite mee hebt/juist makkelijk vindt ZOals hierboven gezegd, in bepaalde situaties mis je je familie wel. Grootste deel van onze familie/vrienden zit toch op minimaal anderhalf uur reisafstand, of nog verder. En ja, dan ga je niet heel makkelijk even "om een bakkie". Zeker in geval van ziekte etc baal ik daar wel eens van. Maar ach... het is "maar" anderhalf uur zeggen we meestal.

en heb je goede tips voor meiden die ook iets dergelijks willen doen? Goede voorbereiding, blijf niet teveel terugkijken op dingen die beter/anders zijn dan in NL. Mijn vriend heeft er nog wel eens een handje van om te blijven zeggen "..., maar dat hebben we in NL niet", Of dat is in NL anders/geodkoper/beter.... blablabla
    Ik wijs hem dan ook regelmatig op de voordelen van "hier" wonen.
    En... zorg ervoor dat je in ieder geval minimale/basiskennis hebt van de taal van het land en probeer je erin te verbeteren!

Meertalig opvoeden.... wij doen dat niet echt bewust ofzo. Wij spreken beide van huis uit Fries, dus doen dat ook tegen de meisjes. Afhankelijk van wie er op bezoek komt spreken we Fries, Nederlands, Hochduits of Plattduutsk. De oudste gaat sinds half april naar de Kindergarten en dat gaat erg goed qua ontwikkeling. Ook daar spreekt ze Duits of Nederlands.... er wonen hier nogal wat Nederlanders nl :D Ach en met "handen envoeten" komt ze ook een eind!

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als er geen wolken hangen of regen valt...dus zo 's morgens tussen 5 en 8. En tussen on huis en de gletscher ligt nog een berg...

3. mcm78

mcm78 Bekend lid

6 mei 2011
    852
    1
    16
    NULL
    NULL
    Hier iemand in Canada, sinds Januari dit jaar.

In antwoord op de vragen:
    Waarom ben je geemigreerd? Mijn man is Canadees. Ik heb hem hier in Canada ontmoet (was hier aan het promoveren), daarna hebben we drie jaar in Nederland gewoond, en we hebben nu besloten hier verder te gaan, in principe voorgoed, maar who knows wat de toekomst nog brengt. Maar, de reden dat we hebben besloten terug te komen is dat mijn man behoorlijk moeite had werk te vinden in Nederland op zijn eigen niveau (ondanks dat hij vreselijk zijn best deed in het Nederlands is er altijd wel een Nederlander te vinden met een marketingopleiding die prima Engels spreekt), terwijl ik dankzij opleiding en taal hier wel aan de slag kan. Ook de ruimte en de vriendelijkheid van de mensen speelde mee.

Waar woon je nu en waarom juist dáár? In de hoofdstad, omdat dat dichtbij mijn mans familie is, ik daar aan de uni zit, en mijn man er ook goed werk kon vinden. (NIET voor de winters... brrr! haha ;) )

Ben je van plan om ooit terug te gaan naar NL, wil je altijd blijven waar je nu woont, of wil je juist je horizon gaan verbreden? Voor nu is dit goed, maar zoals gezegd, wie weet wat de toekomst nog brengt. Naar Nederland terug is waarschijnlijk niet echt een optie, zie ik niet zitten, mijn man was echt ongelukkig daar (postbode met een master in marketing is niet echt je dat), en dat werkt voor ons dus echt niet.

En tenslotte: zijn er dingen waar je moeite mee hebt/juist makkelijk vindt
    Winters...brrr... al dat gedoe om je er tegen te kleden, kost een half uur om jezelf en kind in al die lagen te hijsen haha... en sommige dagen kun je dus echt niet naar buiten. Makkelijk vind ik de kindvriendelijkheid hier: overal altijd aankleedtafels op de toiletten enzo.

en heb je goede tips voor meiden die ook iets dergelijks willen doen? Zoals mijn voorgangster ook zegt: heel goed over nadenken en je voornemen jezelf de tijd te gunnen om te settelen! Ik had al wat over de wereld gezworven (jaar in Venezuela als high school exchange; master in Groot Brittanie), en had hier ook al gewoond, dus dacht dat ik wel wist wat het was om opnieuw te beginnen en toch is het me dit keer best tegen gevallen. Heb me eenzaam gevoeld, zelfs al woont mijn mans familie (deels) hier en ben ik verbonden aan een universiteit. Ben echt op zoek gegaan naar plekken om andere mensen te ontmoeten, en dat begint nu een beetje te lukken (via playgroups enzo), maar het heeft dus echt wel even geduurd voordat ik mijn draai wat begon te vinden.

Wij voeden onze zoon overigens tweetalig op (man spreekt Engels/ ik zo veel mogelijk Nederlands tegen hem) en hopen hem straks op een Franstalige school te doen. Dus dan wordt het ook hier hopelijk drietalig.

4. Locusta

Locusta Niet meer actief

Wat leuk om te lezen, al deze verhalen :) Ik woon (helaas?) niet in het buitenland, maar zou er zeker niet onwelwillend tegenover staan. Jammer genoeg doen we allebei geen werk waarbij dat één van de mogelijkheden is. Ik zie mijzelf nog wel in de USA / Canada of Australië wonen :)

Maar wat ik mij afvraag: de mensen die tijdelijk in het buitenland wonen... hebben jullie wel nagedacht over de consequenties voor o.a. je pensioenopbouw? Je AOW? Etc.? Schijnt dat je per jaar dat je in het buitenland woont en dus in Nederland geen belasting betaalt een bepaald percentage minder AOW krijgt. En tja, daar moet je het straks toch ook wel een beetje van doen.... toch?

5. Does81

Does81 Bekend lid

26 mrt 2012
    813
    13
    18
    Coupeuse
    Engeland
    Heb de vragen er verkort bij gezet. :)
    Engeland sinds 2003. :)
    Waarom? Wilde het altijd al, al sinds kinds af aan. Dus was gewoon wanneer.
    Waar en waarom nou daar? Woon nu in de buurt van London, maar begon in de buurt van Oxford. Toen omdat mijn college daar was en woon nu hier omdat mijn man hier woonde toen ik hem leerde kennen en zijn werk in London is. We hebben samen oa in Dubai en Den Haag gewoond (gedetacheerd door werk hij).
    Ooit terug naar NL, daar blijven, horizon verbreden: Geen idee of ik ooit terug ga naar NL. Toen we in Den Haag zaten voor een aantal maanden was ook fijn. :) Merkte daarmee dat ik in beide landen heel goed kan wonen. Mijn man zegt altijd dat als we het niet kunnen betalen onze kinderen hier op een prive school te zetten dat we dan naar NL trekken. Kinderen zijn er nog niet, dus nog geen probleem. :p
    Dingen waar je evt moeite mee hebt of makkelijker vindt: Waar ik evt moeite mee heb is dat ik nooit in de auto kan stappen en zo naar mijn familie kan. Maar ja, bellen, netten etc maakt het wel makkelijker. Voor dat alles moesten mensen dagen, weken, maanden wachten op een berichtje.
    Ook de Engelse cultuur heb ik heel erg aan moeten wennen. Ze zeggen niet echt wat ze bedoelen (lees, helemaal niet haha), wat dus een tijdje duurt om dat helemaal te begrijpen en zo ook andere dingetjes.
    Makkelijker...hmm...ik merk dat ik gewoon overal heen ga, maakt me niks uit waar. Was altijd al een zelfstandig type, maar nu alleen maar versterkt. :)

Evt tips: Euh...als je weet dat je het graag wilt, wat houdt je tegen? Zorg wel dat je eerst alles even goed bekijkt (regels etc) en ga er meerdere keren heen als je kan. Landen zoals Australie is wat moeilijk, dus daarom, als je kan. Ga het bekijken buiten vakanties, wanneer alles gewoon werkt zoals normaal. Vind je het dan nog leuk, dan zou ik de stap gewoon wagen. Anders zit je voor de rest van je leven met de vraag "wat als...".
    :D

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    2% per jaar korting.
    Eerlijk gezegd ga ik er van uit dat tegen die tijd er al helemaal geen AOW meer bestaat.
    De meeste Westerse landen hebben trouwens vergelijkbare systemen die je begint op te bouwen als je daar woont.

7. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Je kan je AOW voor in ieder geval een paar jaar blijven opbouwen door zelf te betalen.

Wij moeten binnenkort helaas weer terug door verkoop van het bedrijf. Het zijn dan negen prachtige maanden geweest. En we zijn nu van een ding zeker. NL is het niet voor ons, maar helaas zitten we nog steeds in onze maag met ons huis in NL en kunnen we enkel vertrekken op een expatcontract :(

8. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.555
    528
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    #68 Hopmarjanneke, 7 aug 2012
    Laatst bewerkt: 7 aug 2012
    Ik werk in NL, dus mijn AOW-opbouw blijft gewoon doorlopen. Voor mijn partner is het anders, hij heeft een WAO-uitkering en bouwt momenteel geen AOW op. Wel is het zo dat hij nu de zorg draagt voor onze kinderen... en in Duitsland krijg je drie jaar "gratis" (per kind) AOW/pensioenopbouw wanneer je je werk "opschort" voor de zorg.
    Je kunt idd bijverzekeren, maar dat kost ook nog aardig wat hoor.

9. Kaden

Kaden Actief lid

13 dec 2011
    441
    0
    0
    Waarom ben je geemigreerd?
    Ik ging in eerste instantie voor een jaar, maar het beviel zo goed dat ik niet meer naar huis wilde.

Waar woon je nu en waarom juist dáár?
    Ik woon in de buurt van Birmingham, UK. Ben daarheen verhuisd omdat het centraal ligt en ik niet naar Londen wilde.

Ben je van plan om ooit terug te gaan naar NL, wil je altijd blijven waar je nu woont, of wil je juist je horizon gaan verbreden?
    Woon samen met mijn vriend en we verwachten ons eerste kindje. Ik zie ons hier wel wonen tot we oud en nog grijzer zijn! Mijn vriend ziet het wel zitten om ooit naar Nederland te verhuizen.

En tenslotte: zijn er dingen waar je moeite mee hebt/juist makkelijk vindt
    Vond het in het begin moeilijk om vrienden te maken. Het duurde echt even voordat ik een 'support network' had. Verder viel het eigenlijk wel mee omdat ik me goed had voorbereid.

Tweetalig opvoeden
    Ik zal Nederlands praten tegen ons kindje omdat ik wel graag wil dat als we naar Nederland gaan, zij/hij het allemaal wel een beetje begrijpt en kan spelen met haar neefjes en nichtjes. Op school en van papa zal het Engels leren.

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Kan je je voor verzekeren, dit wordt bij de meeste expat contracten door de werkgever betaald. En wat Dirksmama al zegt, tegen die tijd zal er waarschijnlijk niet of nauwelijks nog AOW bestaan. Gelukkig hoeven we het daar niet van te hebben, we hebben beiden een goed pensioen en nog ander vermogen achter de hand. :)

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Oh wat jammer Kiki, jullie zaten er net! :( Is er nog een mogelijkheid dat jullie ergens anders heen kunnen worden uitgezonden? Ik begrijp jullie gevoel van niet meer in NL willen wonen....;)

12. loesje1982

loesje1982 Fanatiek lid

4 apr 2011
    2.070
    0
    0
    Hier
    HIer ook een import-duitser.

we wonen hier nu 5 jaar, ik werk hier al bijna 7 jaar. Afstand tot mijn werk, grootte van huis en grondstuk en de mentaliteit van de mensen waren de beweegredenen om hier te gaan wonen.

als het aan mij ligt gaan we niet terug, en zelfs nog een stuk verder duitsland in, al is de afstand tot familie dan wel een issue.

onze dochter en aankomende spruit leren thuis nederlands en drents/platduits, en zullen hier naar school gaan om het duits te leren. ook hebben we hier een 'krabbelgruppe' met duitse kindjes van haar leeftijd die we elke 4-5 weken zien, en zo gauw we de deur uit zijn wordt er overgeschakelt op duits, ze begrijpt goed wat ik bedoel, maar haar eerste woordjes zijn nederlands.

tips: heb ik zo niet, veel nederlanders hier gaan weer terug, omdat ze dachten 'goedkoop' te wonen, spreken geen woord duits, ook na jaren niet, en dachten dat het hier net zo gaat als in nederland. waarschijnlijk dus wel een tip (die misschien voor belgie-gangers ook geldt) : ook al ligt het naast de deur, het is wel een emigratie!

wat ik hier wel fijner vind is de houding tegenover kinderen en moeders met kinderen, allemaal wat vriendelijker en behulpzamer.

13. kiki80

kiki80 Fanatiek lid

6 sep 2006
    3.967
    0
    0
    Centraal
    Het bedrijf is alle buitenlandse activiteiten aan het afstoten. Een andere optie is er helaas niet. Ik denk dat we al blij mogen zijn als mijn man in NL nog aan het werk kan.
    We willen heel graag nog een keer weg en dan verder. We zijn zo benieuwd hoe het is om echt weg te zijn, de deur van het vliegtuig achter je dicht en dan kan je echt niet meer even terug.

En wat Loesje zegt, BE ligt misschien om de hoek, maar het is echt emigreren. Misschien hier wel helemaal omdat we net op de taalgrens zitten en het merendeel in Frans moeten redden.

14. Nynke

Nynke VIP lid

30 sep 2006
    8.087
    0
    0
    Frankrijk
    Zo ik ben ook aanwezig.:D was even heerlijk op vakantie in eigenland. Ik heb mijn antwoorden in het rood gezet.

qua aow: wij hebben geen banden meer met NL, hebben ons dus uitgeschreven uit NL en dus krijgen we ook geen aow vanuit NL. We sparen dus zelf voor onze aow. Pensioen krijgen we hier wel.

waarom ben je geemigreerd?
    Omdat we heel graag weg wouden uit Nederland. De drukte,stress en het gevoel dat iedereen zich met je leven bemoeid waren we spuug zat.

Waar woon je nu en waarom juist dáár?
    We wonen sinds 3 jaar In Zuid-Frankrijk (11). Waarom? Omdat het hier bijna altijd mooi weer is, de mensen stukken vriendelijker zijn en het leven veel meer relaxed is. Frankrijk heeft ons altijd al getrokken en nu hebben we gewoon onze droom kunnen waarmaken.

Ben je van plan om ooit terug te gaan naar NL, wil je altijd blijven waar je nu woont, of wil je juist je horizon gaan verbreden?
    Zoals het er nu uitziet blijven we hier wonen. Zeg nooit nooit maar de kans dat we terug gaan naar Nederland is heel klein. Misschien dat we in de toekomst naar een ander deel van Fr verhuizen maar dat is voor de toekomst.

En tenslotte: zijn er dingen waar je moeite mee hebt/juist makkelijk vindt, en heb je goede tips voor meiden die ook iets dergelijks willen doen?
    Wat ik het moeilijkste vind is het feit dat je niet even naar je vrienden en familie op bezoek kan gaan. Maar gelukkig hebben we tel,internet etc.:D

Mocht je de stap gaan nemen, neem het dan niet te licht op een emigratie. Er komt heel veel bij kijken en het gaat niet altijd over rozen. Leer de taal speken voor je weg gaat. Lees je goed in en probeer goed te intergreren in het land. Maar vooral: doe het gewoon als he echt je droom is.

Deel Deze Pagina