wie woont er in woudrichem?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanukkie, 10 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    We hebben verhuisplannen. Woon nu in omgeving Breda en we hebben een mooi huis gezien in Woudrichem.
    Nu is mijn vraag, is het daar erg gelovig? Ook met betrekking op klussen op zondag, hoe wordt er maar je gekeken als buitenstaander?

Alvast bedankt!

2. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

#2 Whysteria, 10 mrt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2019
    Mijn ouders hebben er als import jarenlang heel dichtbij gewoond (omgeving Brakel), en zodoende kom ik er al 20 jaar heel regelmatig. Persoonlijk vind ik het een prachtige omgeving, maar zou er absoluut niet willen wonen vanwege het hoge gereformeerden gehalte. Mijn ouders merkten echter wel wezenlijk verschil tussen de Gelderse kant waar zij woonden, en de Brabantse kant m.b.t. Bijvoorbeeld winkels open op zondag etc. Woudrichem zit aan de Brabantse kant geloof ik? Dan zou ik het wel ‘aandurven’. Zij woonden overigens aan een afgelegen dijk met veel import, dat was ook zeer goed te doen...

3. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Wat vindt je (en blijkbaar meerdere mensen) zo vervelend aan om tussen streng gelovigen te wonen?
    Alleen dat je niet kunt klussen op zondag omdat ze je dan misschien aanspreken?

lies276 vindt dit leuk.
  4. Whysteria

Als niet-gelovige word je niet altijd even aardig bejegend. En dan druk ik me heel vriendelijk uit. Mijn ouders hebben het ervaren, en zelf ervaar ik het ook als ik daar ben.

5. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.708
    5.734
    113
    Ik ben een van de meerdere mensen die het wel vervelend vind om tussen de steng gelovigen te wonen.Puur omdat ik zelf wil weten wat ik op mijn zondag doe en niet doe. Dus het is toch best een redelijke vraag die er gesteld word.

Madelie, Anniek88, suus1983 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Moluks78

Ik kan me daar echt geen voorstelling van maken. Ik ervaar het juist andersom. Ben streng gelovig (in de ogen van de buitenwereld) en ben al regelmatig agressief behandeld, terwijl ik nog mooie iemand ergens op aangesproken heb. Ging meestal om vooroordelen of dingen dus ergens bijgehaald werden.

Mammavantwee, Chelsey88 en lies276 vinden dit leuk.
  7. Moluks78

Ik zeg niet dat het geen redelijke vraag is, ik vraag me gewoon af wat de reden is.

8. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.708
    5.734
    113
    Ik begrijp je vraag nav wat je hier boven hebt getypt. En had al een beetje het idee dat jij zwaar gelovig bent :) niks ter nadele hoor.

Ik heb zelf in een dorp gewoond wat bij een zwaaaaar gelovig dorp hoort. Het voelde verschrikkelijk, bekeken worden als je bijv in de tuin bezig was op zondag met het mooie weer.. Voor mij is de zondag niet anders als de maandag. Nu woon ik weer lekker in de stad, buitenwijk waar de zondag een dag zoals altijd is :) iedereen zijn ding.

9. Whysteria

Wanneer een bejaarde vrouw op een scootmobiel negatief bejegend wordt omdat ze een broek draagt, en wanneer de plaatselijke thuishulp organisatie aangeeft dat ze alleen bereid zijn haar te helpen als ze de TV verbergen voor de thuishulp, is er in mijn ogen geen sprake van een fijne bejegening. En dat heeft de gereformeerde gemeenschap toch echt aan zichzelf te danken.
    En om die reden zou ik absoluut niet in die regio willen wonen. Al kreeg ik geld toe.

suus1983, Sneeuwvlokjes en Louise11110 vinden dit leuk.
  10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.507
    17.442
    113
    Gelderse kant is over het algemeen wel gereformeerder ja. Woudrichem is brabant of misschien al zuid holland? Weet niet precies hoe die grenzen lopen daar

11. Moluks78

Dan voel ik me net zo bekeken en beoordeeld als jij ;)

Ik vraag me dan alleen af, wordt er echt zo'n aanleiding toe gegeven, of is het meer dat mensen t niet uit kunnen staan van elkaar dat ze anders leven, andere gewoonten hebben enz?

Ik zou nooit mn buurman er op aankijken dat hij op zondag klust. Ik woon in de Randstad en dan heb je daar gewoon mee te maken. Maar dan verwacht ik van mijn buurman ook dat hij t respecteert dat ik naar de kerk ga op zondag. En dat blijkt nogal lastig te zijn.

Zara75 en lies276 vinden dit leuk.
  12. Whysteria

Ja, woudrichem is volgens mij (net) Brabant. Dat zou ik persoonlijk dan wel weer aandurven.
    De Gelderse kant absoluut niet.

13. Moluks78

#13 Moluks78, 10 mrt 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 mrt 2019
    Daar zou ik ook niet blij mee zijn. Absoluut geen reclame.
    Maar, mijn kinderen werden vreselijk uitgescholden toen ze op de stoep gekrijt hadden. Hel, verdoemenis en kerk werden er bij gehaald. Echt, ik stond met mn oren te klapperen.
    En dan hou ik t bij 1 voorval, anders lijkt t net of ik(Als een klein kind) met mijn verhaal wil komen.

t Gebeurt helaas overal, door gelovigen en niet gelovigen. Ik vind dat heel jammer. Laat elkaar met rust, help elkaar als t nodig is en val elkaar niet lastig.
    Dan kan je gewoon prima in 1 woonplaats wonen toch?

lies276 vindt dit leuk.
  14. Whysteria

Precies! En om die reden kies ik ervoor niet in een gereformeerde gemeenschap te gaan wonen. Ik weet namelijk dat ik daar niet goed ga aarden. Gelukkig heb ik de luxe daarvoor te kiezen.

15. Moluks78

Ik heb er ook voor gekozen om in een wijk te gaan wonen zonder mensen die ik ken van school en kerk. Dat is niks voor mij, laat mij maar gewoon met rust. Want onderling, tussen gelovigen, is ook veel sociale controle waar ik gek van wordt.

Nu nog de vooroordelen van mij ongelovige buren de wereld uit helpen en we zijn allemaal tevreden. ;)

lies276 en Athina vinden dit leuk.
  16. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik woon op het eiland Tholen. In een dorpje met veel import en heb eigenlijk nooit geen problemen met de gegrifomeerde gehad. Het is een kwestie van leven en laten leven. Nu zitten er hier ook strenger gelovige dorpjes tussen maar daar zijn we niet gaan wonen omdat we dit wisten. Ik kan hier gewoon doen en laten wat ik wil en als op zondag wil klussen doe ik dat gewoon en niemand die er dan wat van zeg.

Ze zijn een keer aan de deur geweest op zondag waar ik gewoon verteld heb katholiek te zijn en niet gegrifomeerd maar wel in hun visie die ze kwamen vertelde geloofde was dit ook goed geen schreven gezichten niks gewoon een Ooh wat fijn datje ons begrijp en dag.

17. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.612
    2.406
    113
    Wonen in zwaar gelovige dorpen is voor een buitenstaander eigenlijk niet leuk.
    Kinderen worden buitengesloten.
    Je zal nooit echt bij horen. Tenzij je op zondag ook braaf naar de kerk gaat.

Daarbij kan de woonplaats problemen veroorzaken bij solliciteren voor een andere baan. Sollicitaties uit bepaalde dorpen worden sneller weggelegd.

18. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Bedankt voor de reacties.
    De reden dat ik dit vraag is om wat vooronderzoek te doen om te kijken of we er zouden passen. We zijn zelf niet gelovig en als ik de reacties zo lees, denk ik niet dat het slim is om daar als import te gaan wonen. We wonen nu waar Het normaal is dat je op zondag je grasmaaier pakt, klust als het nodig is en je er niet op aan wordt gekeken als je bezig bent.
    Het is idd nog het Brabantse gedeelte.
    Ik respecteer anderen qua geloof en levensstijl, ik wilde alleen weten of ik daar ook mijn plekje zou kunnen vinden.

19. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Ik woon er 3 km vandaan. Nee op zondag zo de grasmaaier pakken word daar niet erg gewaardeerd denk ik zo. In mijn dorp sowieso helemaal niet.

20. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Misschien kan je er op zondag eens wat rond wandelen en sfeer proeven?
    Ik woon vlakbij enorm christelijke dorpen (Bible belt) maar onze woonwijk is nieuwbouw en dat dorpse en bekeken is hier niet. En ja er zijn buren die wel naar kerk gaan en niet een prima mix wat goed samen kan.
    Praat ik over 3 km verderop waar met mijn ouders gewoond heb man man man wat een geroddel, ohhh gingen we niet naar de kerk?! als geïmporteerde uitschot zei men amper goede dag tegen mij. Maar toen mijn ouders gingen scheiden werd ik geïnterviewd op straat. Ik zou in zo'n dorp nooit meer willen wonen.

Deel Deze Pagina