wie woont er in woudrichem?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanukkie, 10 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.626
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar dat is randstad en overal toch niet erg refo? Dat kun je niet vergelijken met iets van Rijssen of zo.

Whysteria vindt dit leuk.
  2. Mammielove

Mammielove Niet meer actief

Ik begrijp je post niet helemaal en weet niet waar @Moluks78 woont, maar net wat zij zegt; ik ken ook geen dorpen waar alleen MAr gereformeerden wonen hoor. Ook niet in Rijssen, ook niet in Zeeland.

3. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Precies. In het dorp waar ik ben opgegroeid (omgeving Rotterdam) woonden ook heel veel zwaar gereformeerden. Maar omdat het dorp dermate veel inwoners had, en ook de andere geloven sterk vertegenwoordigd waren, merkte je dat helemaal niet (sterker nog: tot ik een jaar of 18 was was ik me überhaupt niet bewust van het bestaan ervan).
    Loop je echter een gemiddeld dorp als pak hem beet Aalst binnen, dan kun je er gewoon niet omheen.

4. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.626
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik weet wel waar ze woont, maar ik denk dat je de Randstad niet kun vergelijken met bijv de Veluwe.

5. Moluks78

Moluks78 Niet meer actief

Ik snap niet echt wat je bedoeld hoor.
    Ik zeg juist dat er in Nederland dorpen zijn (bijv Biblebelt) waar er meer gelovigen wonen, maar dat t vaker omgekeerd is.

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.626
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik bedoelde dat waar wij wonen je het niet echt refo kunt noemen, ondanks dat er meerdere kerken/scholen zijn. In tegenstelling tot dorpen als Rijssen, Staphorst enz. Maar dan nog zal je lang niet altijd de enige niet gelovigen zijn.

7. Moluks78

Ik snap wat je bedoeld.
    In vergelijking met bijv Rijssen of Staphorst is t hier niet echt refo, maar als je kijkt naar t inwonersaantal van mijn woonplaats zijn er toch best aardig wat kerkelijke inwoners.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Misschien niet voor de volle 100%. Maar ik woon vlakbij het eiland Tholen en er zijn hier dorpjes waar bijna iedereen gelovig/gereformeerd is. Degenen die dat niet zijn zijn echt op 1 hand te tellen.

9. Moluks78

Serieus?
    Dat heb ik echt nooit geweten. Ik zou er niet willen/kunnen wonen, ook al ben ik gelovig/gereformeerd.

10. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.626
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Sorry, dat lijkt me echt enorm overdreven.

11. tuc

tuc Niet meer actief

Nou dat mag je denken hoor. Het dorp Tholen zelf niet maar sommige omliggende dorpen wel. Als niet gelovige ben je een enkeling.

Bailey07 vindt dit leuk.
  12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.626
    9.138
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Als je naar het stemgedrag kijkt, lijkt het wel mee te vallen: https://allecijfers.nl/verkiezingsuitslagen/tholen/
    Nog geen eens een christelijke meerderheid over de hele gemeente (en de echte gereformeerden stemmen alleen SGP :rolleyes:)

13. Mammielove

Is het ook. Volgens het CBS is 65% van de inwoners gelovig of betrokken bij een levensbeschouwing. Dus waarschijnlijk minder dan de helft is daar gereformeerd ;)

14. Whysteria

Nou, ik ken Tholen verder niet, maar ik moet zeggen dat het in Zeeland was waar ik voor het eerst in mijn leven letterlijk mijn kin van de grond moest rapen op het gebied van ‘ik had geen idee dat dit soort taferelen zich gewoon nog in Nederland afspelen’.
    In de bus van Rotterdam Zuid naar Renesse door dorpjes rijdend waar mannen met hoge hoed, en vrouwen en meisjes in Holly Hobby jurkjes naar de kerk liepen, onderwijl de bus bekijkend als was het een duivels projectiel rechtstreeks vanuit de hel afgevuurd.
    Mijn ouders hebben een paar jaar daarna een tijd een boot gehad aan het grevelingenmeer, en daar was de algemene toon al niet veel minder religieus.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb het over gelovig/gereformeerd. Niet enkel gereformeerd.
    De cijfers die jij laat zien gaat over de hele gemeente: 65% daarbij hoort dus ook het grootste dorp van de gemeente, Tholen zelf waar helemaal niet zo'n groot deel gelovig is. Dat betekend dat de andere dorpjes een eind boven de 65% moeten liggen om dat gemiddelde te krijgen. Helemaal niet overdreven dus @nelta
    De grootste stroming is orthodox-protestants.
    Overigens is de SGP daar de grootste partij geworden bij de verkiezingen in 2017 ondanks dat de VVD op de meeste plaatsen de grootste was.

16. Moluks78

Haha.. sorry hoor Holly Hobby en hoge hoeden..
    Ik denk dat ze een film aan t maken waren toen. Over t Zeeuwse leven begin 1900.

Mammielove vindt dit leuk.
  17. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Voor de topicstarter: Bredanaars / Brabanders zijn over het algemeen vervelender (ik ben er zelf een :roflmao:) dan een refo. Als je namelijk niet ''gezellig'' bent, ben je al snel niet zoveel. En het is voor Brabanders nogal belangrijk om zichzelf te vergelijken met de buurman. Dus ik denk dat het wel goed gaat komen in Woudrichem (wat dus blijkbaar geen refodorp is). :)

Mammielove vindt dit leuk.
  18. tuc

tuc Niet meer actief

Stavenisse: Stavenisse telt 2 kerkgenootschappen; 50% van de bevolking is aangesloten bij de Oud Gereformeerde Gemeente, 40% is lid van de Nederlands Hervormde Gemeente.

19. Mammielove

Maar dit zijn dus pure vooroordelen. Niet gelovigen denken echt hele vreemde dingen als je als gelovige naar ze kijkt. Als ik iemand op zondag weet ik veel wat zie doen, en ik kijk daar naar, zullen velen daar een oordeel over hebben omdat ik gereformeerd ben. Maar als je het me zou vragen, zou je iets heel anders te horen krijgen.
    Er wordt zoveel overdreven en dat vind ik oprecht jammer. En ik zeg hiermee echt niet dat alle zwaar gereformeerden (want daar ging het uiteindelijk over volgens mij) zo zijn, maar er worden hele gemeenschappen over 1 kam geschoren en dat vind ik echt triest om te lezen.

itakepictures en pippa26 vinden dit leuk.
  20. Whysteria

Nou nee, dat was het hem juist. Ze waren bloedserieus! (Ik geef toe: het is 30 jaar geleden inmiddels, maar iets zegt me dat het nog helemaal niet veel veranderd is)...

Deel Deze Pagina