Dochter heeft het moeilijk bovenbouw.

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door saskia81, 19 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saskia81

saskia81 Bekend lid

23 mei 2011
    638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter van 10 jaar heeft het zo moeilijk momenteel. In haar klas zitten meisjes die haar elke keer buitensluiten en kleineren. Er is al regelmatig contact geweest met school en er is zelfs een contract opgesteld met de betreffende meisjes. Toch blijven ze haar dwarszitten. Onze dochter is een erg gevoelig meisje. Nogal netjes en hard werkend in de klas en kan goed overweg met de jongens. Maar toch wil ze graag met haar "beste" vriendin spelen. Dat meisje is hier altijd heel gezellig met onze dochter maar laat haar op school regelmatig stikken. Ik vind het zo verdrietig om te zien dit maar had al begrepen dat dit vaker in de bovenbouw voorkomt. Onze dochter doet aan teamsport en daar kan ze leuk meekomen met de meiden. Ik zou alleen zo graag willen dat haar basisschooltijd eens wat gezelliger kon verlopen. Iemand tips, ervaring of een hart onder de riem voor mij?

Groetjes

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Geen tips. Dit zijn hele moeilijke situaties. Ik vind het heel rot voor je dochter. En ook voor jou, ik kan me voorstellen dat het je verdrietig maakt om dit te zien.

3. saskia81

saskia81 Bekend lid

23 mei 2011
    638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank je!! Lief

4. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Heb je de ouders van die meisjes er al bij betrokken? Ik zou proberen om samen als ouders hier een plannetje op te maken. In samenspraak met school.

5. saskia81

saskia81 Bekend lid

23 mei 2011
    638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die ouders geven daar geen gehoor aan en hun erbij betrekken heeft enkel averechts gewerkt. En ik heb het echt uiterst zorgvuldig aangekaart.

Vanmiddag zag mijn dochter ze ook nog in de stad. Ze was meteen weer erg sip. Weekenden en vakanties zijn echt om op adem te komen. Ik zie ons meissie dan echt helemaal opbloeien

6. palmie37

palmie37 VIP lid

8 jun 2009
    5.294
    40
    48
    administratief medewerkster
    overijsel
    Wat is de reden dat die meisjes dat doen, of zit er niet echt een reden achter?
    Geen enkele reden is natuurlijk goed te praten voor zulk gedrag maar misschien dat je dan het een en ander bespreekbaar kan maken met de desbetreffende meisjes?

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Weerbaarheidscursus voor je dochter?

En als je op den duur echt alles geprobeerd hebt, en ook met de directeur niet verder komt, zou ik een schoolwissel overwegen.

8. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    hier ook een meisje wat regelmatig de sjaak is in de klas.
    van 1 van de kinderen weten we nu waarom zij altijd aan de beurt is.
    ze is een rustig en stil kind in de klas die hard werkt en altijd naar de leraar luistert.
    met periodes gaat het heel goed gelukkig.
    dit ook doordat ze nu een leraar heeft die er meteen achteraan gaat als het niet goed gaat.
    ik denk dat het al heel veel scheelt als de leraar er echt bovenop zit om zulk gedrag te voorkomen.
    gelukkig is dat hier nu het geval want de laatste keer is er gezegd dat als het door zou gaan de kinderen waar het om ging een pleinverbod zouden krijgen en na schooltijd langer zouden moeten blijven zodat dl de tijd had om naar huis te gaan

schoolwissel werkt vaak niet.
    zulke dingen achtervolgen een kind vaak als ze naar een andere school gaan.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.774
    18.919
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Schoolwissel werkt inderdaad lang niet altijd. Vaak is er toch wel een reden dat een kind 'eruit gepakt' wordt. Daarmee zeg ik niet dat het kind er schuld aan heeft! Niemand zou gepest moeten worden. Maar in veel gevallen zijn het toch kinderen die -volgens hun leeftijdsgenootjes- 'anders' zijn EN zelf (nog) niet voldoende weerbaar zijn. Dus onzeker in combinatie met 'te braaf', verkeerde kleding, afwijkend uiterlijk o.i.d. Kinderen die toch al onvoldoende weerbaar zijn (dus onzeker, niet veel zelfvertrouwen, niet voor zichzelf opkomen) worden door het pesten / buitensluiten vaak nòg onzekerder. Dat is dus een neerwaartse spiraal.

Als je nu een kind dat toch al onzeker is, op een andere school in een nieuwe groep 'gooit', gaat het vaak opnieuw mis. Aan het begin van een schooljaar heb je in een klas altijd een periode waarbij vriendschappen / rangordes / rollen (opnieuw) worden vastgelegd. Als daar een nieuwe leerling bij komt, is dat vaak nog wat heftiger. Ook als je in de loop van het schooljaar nieuw in een groep komt, begint die periode gewoon weer opnieuw. Dat is nu juist een lastige tijd als je toch al niet zo stevig in je schoenen staat.

Mijn advies zou dus altijd zijn: kijk heel goed naar je eigen kind. Speelt onzekerheid een rol? Ga daar dan aan werken. Ik vind de 'rots & water' training goed. (Al staat of valt dat zoals elke sova-training met de persoon die hem geeft!) Verwacht geen wonderen: vaak zie je effecten pas een tijd na de training terug. Soms duurt dat wel een jaar of langer.

Zie je dat een kind wel vooruit gaat, maar dat de rest van de klas al zo vast zit in bepaalde rollen dat ze geen kans krijgt om een nieuwe plek te verwerven, dan kan schoolwissel een goede optie zijn.

Het lastige bij dit soort dingen is gewoon, dat je het gedrag van een ander eigenlijk niet kunt veranderen. Je kunt alleen je eigen gedrag veranderen. Vaak heeft dat wel als gevolg dat de ander ook anders op jouw gaat reageren.

10. Aanoniemous

Aanoniemous Fanatiek lid

15 feb 2016
    1.556
    962
    113
    Vrouw
    ik zou toch echt wel een andere school kiezen.
    ze zal nu altijd het buitenbeentje blijven. Want vanzelf gaat het nu al niet, nu moeten andere aardig doen met "contract" lijkt me niet erg bevorderlijk en alleen maar meer buitensluiting geven.
    op een andere school kennen ze haar niet dus zal ze niet beginnen als het meisje die buitengesloten word of het meisje waar je aardig tegen moet doen van de leraar.
    gewoon opnieuw beginnen.
    leuke kleertjes aan haartjes leuk, en haar proberen voor te bereiden op een goede start ergens anders.

11. gitta

gitta Fanatiek lid

22 okt 2013
    2.625
    427
    83
    Poeh, wat lastig. Ik zou denk ik de neiging krijgen om gewoon aan het meisje dat wél bij jullie thuis komt te vragen wat er aan de hand is, waarom ze zo doet als ze met anderen is. Het lijkt mij dat ze heel onzeker moet zijn, want ze wil wel met je dochter omgaan, maar ze wil niet dat anderen dat zien. Daar zit iets scheef, misschien kun je daar de vinger achter krijgen en ook dat meisje motiveren om tegen de anderen in te gaan?

12. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    google eens op meidenvenijn, als het een goede school is is de school hier bekend mee, begint namelijk in groep 5/6

Deel Deze Pagina