Dinsdag gesprek...

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by Janneke21, Jan 3, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Gister heb ik me ziekgemeld. Ik zit er gewoon helemaal doorheen. Al weken ga ik met ontzettende tegenzin naar mijn werk en niet omdat ik het niet leuk vind, maar omdat ik al weet dat ik last van mijn buik en rug ga krijgen. De ene keer erger dan de andere keer, maar ik heb iedere keer weer behoorlijke pijn.

Ik doe zittend werk bij een klantenservice, je hebt een soort tijd-targets dus te lang rondjes lopen en tegen de muur aanhangen dat werkt al niet. Ik voel me ook steeds meer een 'zeur'. Ze waren echt wel soepel hoor, maar het voelde gewoon niet fijn.

Als 'vervangend' werk kon ik ook regelmatig rondlopen om vragen te beantwoorden, maarr.. bij te lang lopen krijg ik harde buik, ga ik mn buik proberen te ontlasten en vervolgens doet ook mn rug weer pijn.

Net als zittend trouwens, dan probeer ik mn rug te ontlasten en krijg ik vervolgens harde en zere buik. Dus het een lijkt altijd het ander op te volgen :( Ik heb echt al van alles geprobeerd, verschillende stoelen, houdingen, voetenbankje, staand bellen..

Maar goed.. genoeg 'geklaagd', ik vraag me nu af hoe het verder moet. Mijn zwangerschapsverlof is pas over 6 weken ofzo.
    Dinsdag heb ik een gesprek op mijn werk, maar ik werk trouwens via het uitzendbureau.

Financieel zijn we net weer een beetje aan het opklimmen, aangezien we vorige maand een dipje hadden toen mijn vriend opeens zonder werk kwam te zitten. Nu zal ik dus de eerste 2 dagen al niet uitbetaald krijgen en daarna kan het volgens mij erg lang duren voor ik iets van het UWV krijg.. En dat terwijl we de huur voor deze maand nog moeten betalen! We leven de laatste tijd echt van week tot week, want beide werken we via uitzendbureau. Dus eerst al je rekeningen voor de hele maand betalen lukt jammer genoeg echt ff niet.. Elke week moet ik weer berekenen en kijken welke rekeningen het belangrijkst zijn en welke de week daarna kunnen. We hebben het per maand dus wel, alleen voor mn gevoel blijf ik steeds achter de feiten aanlopen.

En ik zit ook al te stressen over dinsdag, wat zullen ze vragen, zullen ze me geen aansteller vinden? Als ik iets van 'ontslag' ofzo krijg maakt dat niet uit toch? Want ik zit nu toch al in de ZW?

Oh.. en nog iets anders... Ik werkte van januari - augustus zo'n 35-40 uur per week, daarna 30 en de laatste tijd 10-20 uur. Tot augustus verdiende ik zo'n 1200-1400 per maand netto en daarna nog niet eens de helft. Met die (gemiddeld) 15 uurtjes van de laatste weken nog maar zo'n 300 euro per maand. De (dag)uitkering van de UWV is volgens mij het gemiddelde wat ik op 1 werkdag afgelopen jaar verdiende. Kan dit kloppen? Ik las ergens namelijk zo'n 66 euro per dag, terwijl ik de laatste weken hooguit nog 4-5 uurtjes per dag werkte en bij deze baan maar zo'n 6 euro per uur overhield.

Jeetje, een heleboel vragen ondertussen... Maar ik maak me echt druk.. Moet ik niet weer gewoon gaan proberen te werken als we anders de vaste lasten niet eens kunnen betalen? Ik verdiende al niet veel, maar die paar honderd van mij hebben we nu eigenlijk echt wel nodig :S
    Maar mn lichaam en gezondheid moet voor gaan vind ik.. Wat kan ik nou het beste doen? En kan ik zelf eens contact opnemen met een bedrijfsarts of iets dergelijks voor advies?

Ik denk ook namelijk niet dat mn rug en buik nog 'beter' gaan worden, ik heb dit echt al ruim 3 weken en het wordt alleen maar erger steeds...

2. Margot1988

Margot1988 Actief lid

Sep 2, 2008
    402
    0
    16
    hej,
    ik ken het ongeveer, ik heb wel een vaste baan maar ik heb bekkeninstabiliteit en zit half in de ziektewet, eerst werkte ik ook 30/40 uur maar dat kan ik ook niet meer aan dus werk nu sinds een paar weekjes nog maar 20 uur. ze waren er niet blij mee maar mijn gezondheid en dat van me kindje gaat voor. ik had een brief van me verloskundige meegekregen met daarin dat het beter was dat ik minder ging werken en half de ziektewet in ga misschien ook een optie voor jou? maar omdat je via een uitzendbureau werkt weet ik niet of dat wel kan ik wens je in ieder geval sterkte en hoop dat het goed komt
    liefs Margot

3. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    1,194
    1
    0
    Venray
    Volgens mij had je sowieso al een uitkering aan kunnen vragen op het moment dat je uren gehalveerd werden. Sterkte!

4. anira

anira Actief lid

Nov 23, 2008
    191
    0
    0
    Als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap zijn er geen wachtdagen. Je wordt dus vanaf de eerste ziekte dag betaald.

De hoogte van je uitkering wordt als volgd berekend.
    Al het bruto inkomen van 1 jaar voor de eerste ziekte dag (bijvoorbeeld bij een eerste ziekte dag van 1 december 2008, 1 dec 2007 tot 1 dec 2008 inkomen) wordt bij elkaar opgeteld. Daarna gedeeld door 261. Het bedrag wat daar uit komt is je bruto dagloon. Dit krijg je 5 dagen in de week uitbetaald. Dagloon x 5 werkdagen is dus je bruto week loon.
    Ziekte ten gevolge van de zwangerschap wordt 100% van he dagloon betaald.

Ben je ziek voordat je verlof in gaat dan moet je 6 weken voor de uitgerekende datum je verlof laten ingaan. Na de eerste betaling zijn de betalingen vanuit de zw per week.

De eerste betaling van je zw via uwv kun je verwachten maximaal 4 weken na de aanvraag of na de eerste ziekte dag.

5. Janneke21

Janneke21 Fanatiek lid

Jul 25, 2008
    1,945
    0
    0
    Kinderopvang en studerend
    Ok thnx! Ik begrijp nu beter hoe het precies zal gaan. Ik denk dat het goed voor mezelf is echt even rustig aan te doen, dan kan ik misschien nog voor het officiele verlof weer aan het werk. Maar dat zal ik dinsdag op mijn werk gaan overleggen. En met de VK.

Ik zie er best wel tegenop, het is niets voor mij.. Ik heb me afgelopen weken wel vaker kort ziekgemeld, maar de rest van het jaar ben ik eigenlijk nooit ziek geweest. Alleen tsja dat was dus bij een andere werkgever.

Wel gek dat ik nu meer uitkering ga krijgen dan loon. Ik vind het ergens ook wel weer eerlijk, want ik héb altijd veel gewerkt. En pas sinds ik zwanger ben minder en ik heb ook een baan aan moeten nemen waarbij ik een stuk minder verdien.

Nou ja, ik wacht het af.. doe gewoon rustig aan.. Is lastig voor me.. :)

Share This Page