Als ze zeggen dat Mifegyne alleen wordt gegeven bij abortus provocatus: dat is echt onzin, er zijn meer vrouwen op het forum die het krijgen als het niet vanzelf wil lukken. En het werkt ook goed als het vruchtje al een tijdje dood is, dus laat je niet wijsmaken dat dat niet zo zou zijn.
mirri ben benieuwd of je het krijgt dat spul suus als je die tabletten neemt hoelang duurt het dan ongeveer voor het op gang komt enzo?
Mifegyne neem je oraal, en neem je eerst. Daar kun je krampen en bloedverlies van krijgen, maar dat hoeft niet. Twee dagen later breng je de Cytotec in, 4 in één keer. Goed diep inbrengen en een paar uur blijven liggen. Mijn ervaring is dat de kramp en het bloedverlies dan binnen een paar uur ook beginnen. Als je niet alles kwijt bent, herhaal je de Cytotec de volgende dag. Suus
oke bedankt voor de info.. Bij mij is de optie voor pillen enzo niet eensgenoemd heb morgenochtend iig een gesprek met de gyn/verlos in het ziekenhuis over curretage. Klinkt misschien ook wel hard, maar tot nu toe nog steeds niks geen echte symptomen en ik wil gewoon niet heel lang doorlopen met dat kleintje in mn buik.
Curettage kan ook, maar zou ik zelf niet doen, vanwege het risico op het syndroom van Asherman. Heb ik er zelf ook van gekregen. Heb even geen tijd om er uitgebreid op in te gaan, maar je kunt het eens googelen... Pillen zou ik zeker bespreken! Suus
ik heb erover gesproken met mn verlos. En zij zegt dat de kans niet supergroot is. het kan wel, maar het hoeft niet. Dus i khoor het morgen wel denk ik.
Niet supergroot, maar ik ken zo al vijf vrouwen die het hebben gekregen na een curettage. Volgens de Amerikaanse wiki is de kans op een vorm van Asherman 30 procent na een curettage. Dat is niet heel weinig hè? Als je eerst pillen probeert en je moet alsnog gecuretteerd worden, is die kans maar 6 procent. In Nederland wordt nogal eens gedacht dat Asherman weinig voorkomt, maar dat komt ook omdat er weinig hysteroscopieën worden gedaan in dit land. Het wordt dus vaak niet ontdekt. Asherman kan onvruchtbaar maken in ernstige gevallen, maar ook miskramen veroorzaken. Ik zou het je dus echt afraden, maar dat is niet zo gek gezien mijn geschiedenis. Laat je heeeel goed voorlichten door de gyn hoor. Suus
Hee allemaal! Vanmorgen toen ik rond half 9 werd wakker gemaakt door mn meissie had ik flink gebloed. Het hele bed zat eronder, ondanks de 2 maandverbanden en toen ik opging staan kon ik rennen naar de douche omdat het bloed me langs de benen liep. Heb mn moeder gebeld en die is gelijk gekomen om voor mijn meissie te zorgen. Rond 11u heb ik de tabletten weer ingebracht. Ik heb sinds gister niet weer op t forum gezeten dus ik had je reactie niet gelezen suus, dat ik dus geen tampon in mocht brengen! Heb dit dus wel gedaan, toen ik die er 2u later uithaalde vielen de tabletten er ook weer uit maar die kon ik opvangen net op tijd en heb ze maar weer terug geduwd. Sinds dien geen tampon meer gebruikt maar ben wel bang dat de werking nu minder is! Hoewel, ik verlies echt veel bloed nu! Heb ook krampen maar die zijn niet zo erg meer, misschien omdat ik vanmiddag paracetamol heb gebruikt en die nog werkt nu.. Ik verlies wel veel stolsels maar heb eigenlijk geen idee of ik het vruchtje al verloren ben.. Sommige stolsels zijn ook best groot. Hoe weet ik nu of ik 'het' kwijt ben? Als ik denk van niet mag de behandeling morgen nog eens herhalen omdat die gisteren mislukt is, maar ik dit dit nauurlijk ook niet onnodig doen.. Iemand die weet wat ik doen moet nu? Liefs!
Het beste is om bij twijfel morgen een echo te laten maken. Maar meestal stopt het bloeden wel, of wordt het minder, zodra je het vruchtje kwijt bent. Je kunt een vergiet in de wc zetten, dan vang je alles op en kun je het goed zien. Als je nou te veel bloed blijft verliezen of je wordt onwel, bel dan alsjeblieft wel met een arts (vk/gyn). Hoop dat je alles kwijt bent, of binnenkort alles kwijtraakt. Sterkte. Suus
A.s vrijdag is de echo geplant, eerder willen ze hem ook echt niet doen. Heb al gevraagd of ze niet misschien eerder zouden willen kijken maar dat willen ze niet omdat mijn lichaam zo tijd genoeg heeft om alles schoon te maken. Indien het niet schoon zou zijn zou er waarschijnlijk alsnog een curretage komen maar dit probeer ik dus echt te voorkomen! Ik heb tot nu toe alles op kunnen vangen op een ding na. Gistermorgen toen ik wakker werd en ging plassen voelde ik er duidelijk iets uitkomen en hoorde het ook vallen, maar ik kon het niet goed zien omdat het hele water onder het bloed zat. Had nog niet doorgespoeld omdat ik nog wou kijken maar mijn dochtertje had hulp nodig maar toen ik even later wou kijken bleek dat mijn vriend al doorgespoeld had, per ongeluk zonder erbij na te denken. Ik heb nog steeds krampen en vloei nog veel dus dan zou het dat waarschijnlijk ook niet zijn geweest? Als ik vanavond dan nog niet zeker weet of ik het kwijt ben moet ik dan morgen nog een keer de cytotec herhalen denk je? Echt heel erg bedankt voor je advies! Heb er tot nu toe al veel meer aan gehad dan aan wat de gyn vertelde! Ik voel me verder niet onwel maar weet eerlijk gezegt ook niet hoeveel bloed normaal is om te verliezen...
Ik kan je zonder echo geen advies geven over doorgaan of stoppen. Heel raar dat ze niet even een echo willen maken. Als je continu veel bloed blijft verliezen, zou ik sowieso even contact opnemen met de gyn. En verder moet de gyn je maar vertellen of je nog eens pillen moet gebruiken of niet, als hij dat zo knap zonder echo kan. Grom. Sterkte nog!
He Charity, wat rot voor je die onduidelijkheid. Mijn vk zei; 3 maandverbandjes door gelekt binnen een uur = bellen met vk of ambulance. Ze zei ook schroom niet om het spoednummer van de vk te bellen voor overleg. Kan je jouw vk bellen om te vragen wat je moet doen ? Sterkte
Ik werd ook niet veel wijzer van de gyn, ze vroeg wel wat ik wilde en ik heb haar gezegt dat ik het zelf wil doen en geen curr. meer doe. ze zei dat ik nog 2 weken de tijd krijg, ik ga dan wel mn temp bijhouden. ze vond wel een mogelijkheid om de volgende afspraak in noord te maken dus dichter bij huis vr. 27e. Over de Mifegyne en cytotec had ze overleg gehad en zei dat t vlgns onderzoek geen toegevoegde waarde had. Ik zei dat mijn ervaring is dat misoprosol alleen niet afdoende is voor mij. Ze maakte wel notititie van mn wensen in t dossier. Mi kunnen ze er niet omheen, ik ga niet onder t mes punt nl. Ze heeft mn bm mond gevoeld, die is wel al zachter en dat ik zo bloed is een goed teken dat mn lichaam werkt, ze denkt dat t met 2 weken wel gebeurd kan zijn en vond acupunctuur ter ondersteuning een goed plan. Het bloedprikken op alle zaken afgesproken om dat via de huisarts te doen, maak ik morgen een afspraak mee. Verder weinig tijd gehad vandaag, gewoon gewerkt en tussendoor 2 uur kwijt aan t ziekenhuis. Had wel vanavond weer een hele plens bloed ineens verloren, maar geen weefsel ofzo. vrijdag afspraak bij acupunctuur.
In okt. 09 had k stollings oz gehad, alle waardes waren toen normaal. De homocysteine kan wijzigen dus die laat k opnieuw prikken + Vit B11, B12, B6 en foliumzuur adviseerde de orthomoleculaire arts. dat kan je wel slikken maar wil nog niet zeggen dat je lichaam het ook opneemt.
Het heeft dus echt wel toegevoegde waarde, ik lees ook steeds vaker hier dat meiden juist wel mifegyne krijgen. En in abortusklinieken geven ze het ook, juist omdat die combi zo veel beter werkt. Zucht. Hoop dat acu helpt. Neem aan dat je ook chinese kruiden krijgt. Die schijnen ook wel te kunnen helpen. Hoop dat het vanzelf komt sowieso, en snel een beetje. Je bent een bikkel trouwens dat je afwacht. Ik weet hoe zwaar die onzekerheid en dat stomme bloedverlies de hele tijd is. Suus
Dank je, jij ook dat je zo doorzet wij zijn t sterke geslacht ;P Na je verhaal over verklevingen ben ik helemaal vastberadener. Een curretage is snel schoon en makkelijk maar het is wel van buitenaf naar binnen en de verdoving en risico's.... Wanneer t echt niet anders gaat is het een uitkomst natuurlijk. Maar ik geef mn lijf nu de tijd om het te doen, goed dat je t zegt van die chinese kruiden, zal m gelijk ff mailen of ie wat besteld En ik ga echt wel mn zin krijgen bij de gyn als t nodig is.
Nee psies, als het echt niet anders kan, dan kan het niet anders, maar dan kun je ook 'vrede' hebben met je beslissing. De meeste vrouwen krijgen geen Asherman, dat is ook zo hoor, maar ik ken er heel wat die voor het leven getekend zijn en sommigen zijn er echt onvruchtbaar van geworden. Voor zo'n ingreep moet je niet lichtvaardig kiezen vind ik... En zo is het, weer een daggie verder. Iets meer zen zou zo leuk zijn, want al dat bloed van de laatste tijd heeft me echt zo angstig gemaakt weer. Bah. Maar goed, moedig voorwaarts . Suus