Hoe kan de verloskundige of gynaecoloog de ligging van baby controleren?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Beertje09, 2 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik vraag me weleens af hoe een arts vanuit de buitenkant (dmv voelen aan je buik) controleren hoe de baby ligt (het hoofdje).

En dan in het bijzonder een voorhoofdsligging of aangezichtsligging. Het schijnt dat als het babyhoofdje achterover gebogen is, dit een slecht uitgangspunt voor een vaginale geboorte is. Je moet dan rekening houden met een keizersnede klopt dat?

Ik krijg namelijk geen echo's meer, het is meer voelen en hartje luisteren, maar hoe weten ze dat, vind het best eng hoor.

2. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ze weten dat door te voelen hoe en waar de rug ligt en heel veel ervaring.

Met aangezichtsligging bedoel je een sterrenkijkertje? Als jij ligt het kindje met de neus naar het plafond kijkt?
    Dat had mijn dochter...het is dan lastig om de spiraal draai te maken voor haar en moeilijk haar eruit te persen...maar keizersnede is niet nodig hoor...meestal wat langer persenen een knip en het kan gewoon geboren worden.

3. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik weet niet of dat sterrenkijkertje heet, maar het is idd als de kleine met de neus naar boven kijkt. Maar daar hoeft dus geen keizersnede aan te pas te komen?
    Maar wanneer wisten ze het bij jou dan, voor of tijdens de bevalling.
    Vind het een eng idee eigenlijk.

4. Cherrylein

Cherrylein Fanatiek lid

14 nov 2007
    1.759
    0
    0
    Mijn vriendin heeft stage gelopen op de afdeling gyneaucologie, en die zei dat je dat kon voelen door middel van de meeste weerstand, aan die kant ligt het ruggetje altijd. Hoe de rest ligt, geen idee haha

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ben nu 25 weken en de verloskundige heeft vanochtend nog gezegd hoe de baby lag.
    Ze voelde duidelijk het kontje/ruggetje, dus als je die voelt dan heb je dus geen sterrenkijkertje!

6. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hoi ZG,

Dus als de verloskundige het kontje en het ruggetje voelt dan heb je geen sterrenkijkertje.
    Het hoofdje lag de laatste keer al voor de helft ingedaald zeg maar, het kontje zit boven, rug aan de linkerkant en de voetjes aan de andere kant zeg maar, volgens haar was het prima zo, en zo hadden ze het het liefst had ze gezegd.

Dan ga ik er maar vanuit dat het goed is.

7. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ze lag weken er perfect voor...ingedaald en al. de dag voor de ween voelde het anders...de schopjes/kriebels en porretjes voelde anders...en op een andere plek in me buik.

Toen de verloskundige voor het eerst op controle kwam tijdens de weeen merkte ze het al op. Je heb er echt geen keizersnede voor nodig. de uitdrijving duurt wat langer en vaak een knip om het wat gemakkelijker te maken maar een snede zou overdreven zijn als verder alles goed gaat.

Het mooie van de ligging was dat toen ze geboren werd en ik haar aanpakte ze me meteen recht aankeek. Ik was de eerste die ze zag onvergetelijk :D

8. zogelukkig

Ja, klinkt goed!

Omdat ik de baby zo veel onderin links voelde trappen, ging ze goed voelen, iets wat ik zelf niet zomaar had gedurfd.
    Maar die van mij heeft nog wel even de tijd om te gaan draaien, want hij/zij ligt nu nog over dwars.

9. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    ? gaat niet over een stuitligging...maar een sterrekijkerje...dus hoofd wel in de bekken maar met gezicht naar het plafond ipv naar beneden

10. zogelukkig

Ja, dat weet ik; als je het kontje voelt, kan de baby toch nooit omhoog kijken?

11. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    euh jahwel....ik voelde het kontje tegen me ribben...net boven me schaambeende de handjes kriebelen. Dus als ik op me rug lig wijst het neusje naar het plafond ;)

12. zogelukkig

Ohw, teken het even voor me! :) Ik kan me het niet visualiseren hoor!
    Die van mij ligt nog met de beentjes naar beneden, helemaal in de lengte en het kontje stak zo uit en het ruggetje was helemaal voelbaar, dus moet het neusje wel naar de rug gericht zijn.

13. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Misschien doet die van jou nog wel een paar keer koppeltjeduikelen :)

Ze lag met haar rug weken in me linker zij en knietjes voetjes in me rechter zij....de dag voor de weeen was het helemaal anders ondanks dat ze ingedaald was ;)

14. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Bedankt allemaal voor jullie reacties. Ik zal het vrijdag aan de verloskundige vragen hoe ze dat kunnen voelen etc, en of het er allemaal goed voelt zeg maar. Ben benieuwd of de kleine helemaal ingedaald is in het bekken.

Deel Deze Pagina