Wie zorgt er voor onze kinderen als ons iets overkomt.

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Margha, 20 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Ik heb het via mijn testament laten doen. Dit omdat hun vader niet in staat is voor ze te zorgen. Als er nu iets gebeurd gaan ze eerst een tijdje naar mijn ouders zodat mijn broer alles op orde kan brengen in zijn woning enz. Zo kunnen de kids gewoon hier naar school. (mijn broer woont een uur weg hier) En dan daarna kunnen ze daar terecht. Ik heb gelijk geregeld wat er met de erfenis gebeurd enz en wie de financiën voor de kinderen regelt tot ze 18 zijn. (ook mijn broer)

Mocht mijn partner een vast gegeven worden in de levens van mijn kinderen dan wijzig ik het dat ze bij hem blijven. Maar dan spreek je over een paar jaar.

2. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    Let op als je niets vastlegt bestaat de kans dat ze eerst door jeugdzorg worden opgevangen. Dit is iets wat ik wil voorkomen. Evenals dat ze naar mijn ex schoonfamilie gaan. Dit is namelijk echt niet ten goede van de kinderen helaas :(

3. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Ik twijfel nog tussen het laten vastleggen in een testament of een gezagregister.
    In een testament kan je veel meer specifieke dingen laten vastleggen en in het gezagregister alleen iemand aanwijzen als voogd.

4. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Wij willen dit ook vast laten leggen.
    We willen het liefst 1 van onze broertjes vragen maar of dat mijn broertje word of 1 van die van hem weten we nog niet.
    Alleen zijn de jongens nog minderjarig dus tot ze meerderjarig zijn staat mijn moeder als degene die haar opvangt mocht er iets met ons gebeuren.

5. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Aangezien het wel eens tijd wordt, willen we de voogdij voor de kinderen gaan vastleggen voor het geval we beiden overlijden. We hebben wel een sterke voorkeur bij wie we de kinderen graag willen hebben, maar dit echtpaar kan dat nu echt niet door omstandigheden. We willen de kinderen namelijk niet bij de familie van mijn man hebben, omdat wij graag willen dat ze gelovig op worden gevoed. Ik denk dat op het moment dat het zich voor doet dit echtpaar onze kinderen binnen korte tijd graag opneemt, maar de omstandigheden laten het nu niet toe om het aan hen te vragen. Is het mogelijk dat wij de voogdij aan mijn ouders of een vriendin geven en dat zij later de voogdij overdoen aan dit echtpaar?

6. Sluffie

Sluffie Lid

22 mei 2015
    93
    0
    6
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat dat zo gemakkelijk werkt. Je moet (kunt, duurdere maar ook betrouwbaardere optie) dit laten vastleggen bij de notaris en die kan je ook adviseren over hoe en wat. Heb je e.e.a. al eens overlegd met het betreffende echtpaar? Je zou dan misschien kunnen laten vastleggen dat zij de voogdij krijgen maar, in geval van, de kinderen laten wonen bij je ouders voor bepaalde tijd? Laat je goed adviseren hierin door een notaris! Je wilt niet dat er ruzie over ontstaat wanneer jij en je man er onverhoopt niet meer zijn en de kinderen de dupe laten worden.

7. maria80

maria80 Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.979
    136
    63
    Wij hebben laten vastleggen bij de notaris dat mijn moeder beslist waar ze heen gaan. Ook staat daarin dat de kinderen samen moeten blijven. Ik weet nu dus niet waar ze naar toe zouden moeten gaan, vandaar deze oplossing

8. tjiptjap

tjiptjap Bekend lid

24 okt 2014
    950
    0
    0
    Dat heb ik ook gedaan met als aanvulling welke mensen ik zelf voor ogen heb, maar het gezag komt bij mijn vader te liggen.

9. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Bedankt polletjepiek, die had ik inderdaad ook net gevonden samen met het document. Daarin staat:
    Wanneer stopt de voogdij?
    [FONT=RijksoverheidSerif,RijksoverheidSerif][FONT=RijksoverheidSerif,RijksoverheidSerif]De voogdij stopt als het kind 18 jaar wordt of eerder trouwt of een geregistreerd partnerschap sluit. De voogdij kan ook stoppen als één of beide ouders het gezag weer terugkrijgen.
    U bent ook geen voogd meer in de volgende gevallen:
    U wilt geen voogd meer zijn en u hebt iemand gevonden die de voogdij wil overnemen. De rechter vindt dit goed;
    U hebt intussen een lichamelijke of geestelijke handicap gekregen en u vindt zelf dat u hierdoor geen voogd meer kan zijn. U moet dan aan de rechter vragen om de voogdij te stoppen;
    U bent 65 jaar of ouder, en u wilt geen voogd meer zijn. U kunt aan de rechter vragen de voogdij te stoppen;
    U wordt door de rechter uit de voogdij ontzet.
    Dus hieruit kun je dan de conclusie trekken dat het wel kan op de manier zoals we het nu voor ogen hebben. We kunnen onze wensen bespreken met mijn ouders en evt. zelf vastleggen. Ik heb er wel vertrouwen in dat mijn ouders dat op die manier willen en kunnen. Met het betreffende echtpaar is het op dit moment echt niet bespreekbaar. Ik ga daar verder niet over uitweiden omdat ik die situatie liever privé houdt.
    Ik denk dat wij voor nu gaan voor registratie in het gezagsregister. Financieel is het nu gewoon even niet haalbaar om e.e.a. vast te leggen bij de notaris. Wie weet over een paar jaar als de situatie veranderd is.

[/FONT]
    [/FONT]

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

De voogdij regelen hoeft tegenwoordig niet meer via een notaris maar kan via de rechtspraak.nl dit is gratis.

11. Luja

Luja Niet meer actief

Als je wil dat ze naar een specifiek persoon of stel toe gaan kan het inderdaad online. Ik heb laten vastleggen bij de notaris dat de kinderen absoluut NIET naar mijn ouders mogen.
    Ex en zijn familie willen de kinderen beslist niet.....
    Zodra mijn vriend en ik gaan samenwonen/trouwen/wat dan ook gaan we laten vastleggen dat hij de voogdij krijgt :)

12. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.277
    3.239
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad.

Daarnaast is het niet zo dat bij overlijden van beide ouders het kind naar diegene gaat die is aangegeven als voogd. In die situatie zal de voogd bepalen waar de kinderen komen te wonen. Het is dus niet direct gezegd dat de voogd ook de kinderen onderdak moet bieden. Het gaat dus niet om het kind in huis nemen maar puur het gezag over het kind en de financieen die daarbij komen. Dat laatste daar mag je trouwens ook weer een ander persoon voor aanstellen, een voogd voor het geld.

13. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Dit is ook goed om te weten inderdaad. Mijn ouders willen ze ook helemaal niet voor lange tijd hebben, want die willen opa en oma zijn. Maar als het moet willen ze ze best een jaar hebben ter overbrugging. Ik vertrouw mijn ouders in die zin wel dat ze onze wensen respecteren. We hebben zelf alle uitvaartspullen al gebundeld (weten mijn ouders ook van) en daar willen we dan ons wensenlijstje bij stoppen. Ik hoop dat het nooit nodig zal zijn, maar je weet het maar niet. Ik zal blij zijn als er verder iets vaststaat. We gaan dit ook bespreken met mijn schoonouders zodat er geen ruzie komt na evt. overlijden. Dat lijkt me zo rot dat er aan de kinderen wordt getrokken.

Deel Deze Pagina