2.5 dag of 3 dagen werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Ien, 12 mrt 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Hallo ik werk nu 5 dagen in de week (40 uur) en ik wil straks minder gaan werken. Nu lijkt het me zelf erg fijn om 2.5 dag te gaan werken, maar mn man heeft liever dat ik 3 dagen blijf werken...
    Wat denken jullie, hoeveel zijn jullie gaan werken of gaan jullie straks weer werken?

2. mesaana

mesaana Actief lid

15 aug 2006
    395
    0
    0
    zuid-holland
    Dat is wel zo persoonlijk! Het ligt natuurlijk aan je financiele situatie, maar ook wat je zelf het liefst doet.
    Wij gaan allebei 4 dagen werken, dus da's weer heel wat anders.

3. Niet meer actief

Ik blijf 4 dagen werken.
    Maar ik werk onregelmatig, dus die kleine heeft nergens last van.

Ik vind 2,5 of 3 niet zo gek veel uitmaken.
    Het hangt er een beetje af hoe je financieel zit...
    Die 4 uurtjes maakt voor de baby niet zoveel uit, is mijn mening...

4. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    dat is helemaal wat je zelf wil.
    voor mij personlijk is 2,5 en 3 dagen geen optie
    ( kan ook niet bij mijn functie)

Ik blijf dan ook 5 dagen werken, waarvan 1 dag thuis.
    en mijn vriend gaat 4 dagen werken.
    Ik denk dat minder dan 4 dagen, je voor altijd een probleem geeft met welke vorm van carriëre dan ook en dat je dat niet meer inhaalt. Ook wordt je op je werk niet meer serieus genomen en ben je niet meer op de hoogte van wat er gebeurd in de organisatie.

Echter , dat kan natuurlijk opwegen tegen het feit dat je thuis bij je kind bent en daar al je voldoening uithaalt.

Hoeveel dagen gaat je man werken?

5. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Die blijft 5 dagen werken. Hij wou eerst 4 dagen gaan werken maar daar is hij op terug gekomen en blijft nu dus 5 dagen werken.

6. taatje

taatje Fanatiek lid

14 okt 2005
    2.136
    0
    0
    Roosendaal
    Ik ben 3 dagen gaan werken en dat bevalt me goed het is niet te lang en niet te kort!

Maar het is inderdaad persoonlijk als jij 2,5 dag wil werken en het kan financieel en op je werk dan moet je dat doen. En anders ach wat is een halve dag toch?

Ik weet ook niet wat jullie qua opvang hebben of gaan regelen maar gijs gaat 2 dagen naar het kinderdagverblijf en 1 dag naar oma dus ook dat is bij ons opgelost.

Succes met je keuze en geniet van je zwangerschap!

7. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Oh maar dan is het toch simpel :D
    Hij doet blijkbaar ook wat hij graag wil ( blijkbaar niet voor zijn kind zorgen).
    Dan heeft hij toch ook weinig in te brengen dat jij 2,5 dag wil werken.

Als hij nou wat minder gaat werken , dan wil jij dat wel opvangen met wat meer werken toch .... :D
    Zal hem leren.....

8. lique80

lique80 VIP lid

18 sep 2006
    7.763
    0
    0
    Programmeur
    Noord-Holland
    Ik werk nu ook 40 uur en ga straks 3 dagen werken. Vooral omdat ik denk dat ik anders niet genoeg kan doen op mijn werk. Ik plak ze ook achter elkaar, want dan hoef ik mijn week maar 1 keer op te starten (met mail enz.). Maar ik denk inderdaad dat het heel persoonlijk is!

9. swaf

swaf Lid

16 jan 2007
    20
    0
    0
    Utrecht
    Ik ben na mijn eerste twee kinderen fulltime blijven werken (man ook) en dat is op zich prima bevallen. Wel werkte ik af en toe een dagje thuis.
    Twee dagen kdv en drie dagen oppas aan huis.
    Het is maar net wat je zelf kiest.
    Momenteel heb ik echter ouderschapsverlof opgenomen en werk maar drie dagen. Is wel lekker want een derde zwangerschap is toch wel heavy. In de praktijk is het beter mijn twee vrije dagen niet achter elkaar op te nemen, dan wordt je minder gemist.
    Ik geniet er overigens wel van. Ben net met de kids naar de kinderboerderij geweest en lig nu op de bank; lekker toch?
    Ik denk dat hoeveel je werkt echt een persoonlijke afweging moet zijn, maar het valt me wel op dat het altijd de moeders zijn die zoveel water bij de wijn doen. Met 2.5 of 3 dagen kan je een carriere wel op je buik schrijven. En echt, je bent geen slechte moeder als je wat meer werkt. Al die papas doen het toch ook?
    Het is maar een overweging...

10. RedRose

RedRose Actief lid

14 sep 2006
    235
    0
    0
    Ik werkte ook 40 uur en na de 1e ben ik 3 dagen gaan werken. Alle drie achter elkaar geplakt. IK WERD GEK! Ik miste mun kindje en de dagn dat ik thuis liep was ik mun schuldgevoel aan t weg werken. Toch ben ik wel 3 dagen blijven werken maar dan wat meer verspreid. Dat ging persoonlijk al beter. Maar nu nr 2 eraan komt heb ik de beslissing genomen dat ik 2 dagen ga werken. Dan maar geen carriere. Ik kies dus voor mijn gevoel. Ik werk nog altijd bij t zelfde bedrijf en ben dus ook van financieel adviseur naar administratief medewerkster gegaan. Het is niet het werk wat ik het aller aller leukste vind maar ik ben verder wel happy.

Doe wat je zelf wilt! Van 2.5 dagen naar 3 dagen is een stuk makkelijker op je werk te regelen dan van 3 naar minder... tenminste dat is mijn ervaring.

Succes

11. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik ga straks 2 1/2 dag werken, achter elkaar (woe-ochtend, donderdag, vrijdag). Dat lijkt mij precies genoeg.
    Waarom wil je man eigenlijk dat je 3 dagen blijft werken? Financieel gezien zet een halve dag extra per week ook geen zoden aan de dijk toch?
    Groetjes, Anakin.

12. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Nee dat scheelt financieel idd niet super veel, weet ook niet precies waarom hij "vastzit" op 3 dagen. Volgens mij is het gewoon psycisch...
    Ik ben zelf ook niet zo carriere gericht dus dat is niet een reden om meer te blijven werken. We moeten het er nog maar weer eens over hebben.

13. wannabe

wannabe Fanatiek lid

17 dec 2006
    1.493
    1
    0
    accountmanager
    Deventer
    Misschien vind hij het psychisch lastig dat hij het gevoel heeft overal voor verantwoordelijke te zijn.
    dat de zware taak van kostwinner dan wel heel duidelijk op zijn bordje komt.

Ook veranderen vrouwen vaak als ze part time gaan werken ( dt zeggen mijn collega's tenminste, en dat zijn allemaal mannen)

Dat zou mee kunnen spelen, en wellicht dat je hem gerust kan stellen?
    Of inderdaad afspreken dat hij maar ene dagje minder gaat werken en jij toch wat meer.
    Dan zorgen jullie toch gewoon zelf voor je kindje en kun jij iets meer werken.

14. Bramka

Bramka Lid

31 dec 2006
    68
    0
    0
    Financial Analist
    sinds 2001 in NL
    Ik zou zo graag willen om alleen zulke problemen te hebben ! :D

15. DevilishJinx

28 jan 2007
    20
    0
    0
    Bij ons is 3 dagen het minimale wat je moet werken, minder kan niet. Zelf blijf ik straks 4 dagen werken, mijn man gaat 3,5 dag werken. Financieel komt dat het beste uit en mijn man is graag thuis en zelf werk ik graag!

Groetjes,
    Mirjam

16. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    als je man in eerste instantie terug wilde nar 4 uur en dat blijkbaar financieel ook kon, lijkt het me dat het toch ook mogelijk moet zijn dat jij naar 2,5 gaat ipv 3, nu hij 5 dagen blijft werken. psychisch lijkt me dat geen verschil qua verantwoordelijkheid ten op zichte van het inkomen.

ik werk zelf 24 uur en dat wil ik ook blijven doen mochten wij een kindje hebben. ik werk wisselende diensten, dus wij kunnen het dan doen met 1 dag in de week een oppas (mijn moeder). mijn carriere kansen verminderen niet en blijven goed aanwezig.

ik vind dat je moet doen wat jij het liefste wilt. natuurlijk moet je samen tot een eindconclussie komen, maar als je man niet kan onderbouwen waarom hij liever 3 dagen heeft en jij je lekkerder boelt bij 2,5 lijkt míj (lekker persoonlijk;)) de keus niet zo moeilijk. succes samen!

17. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wij hadden het voor ons gevoel goed geregeld: ik ga van 40 naar 32 uur en mijn vriend zou van 38 naar 24. Helaas kan dit op dit moment binnen zijn werk niet en moet hij tot 1 september in ieder geval 38 uur blijven werken. Wel in ploegendienst. De ene week hebben we dus 4 dagen KDV van 1 tot 6 en de andere week van 8 tot 3. Met name dat laatste vind ik eigenlijk te veel. We gaan dit tot 1 september proberen vanaf 1 juni. Met de vakanties erbij, gaat het om 7 weken. Dat is vast vol te houden. En dan hakken we definitief de knoop door: zo door blijven gaan of toch iets anders regelen. D.w.z. mijn carriere stoppen en 3 dagen gaan werken of mn vriend zoekt ander werk.

Halve dagen werken zie ik persoonlijk niet zo zitten. Ik zie bij collega's die dat doen altijd problemen. Het is erg moeilijk halverwege de dag op tijd weg te gaan. Bovendien doe je in een halve dag vaak veel minder. Je bent al veel tijd kwijt aan opstarten, mail lezen e.d. Voor je het weet moet je weer naar huis. Ik zou dus zelf voor 3 hele dagen kiezen dan.

18. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik werk nu 32 uur en ga straks 20 uur werken. Dus 2,5 dag.

Ik wilde eigenlijk maar 2 dagen werken, maar mijn werkgever wilde liever 3 dagen. Daarom zijn we er tussenin gaan zitten.

Ik ga liever voor 2,5 dag dan 3 dagen. Nu heb ik nog een extra middag om met mn kleintje door te brengen!

Het scheelt trouwens wel waar je werkt. Ik hoef max. 10 minuten te fietsen naar mn werk en het kdv zit op de route. Als je lang moet reizen naar je werk is een halve dag zonde van de tijd.

En sommige kdv-en kun je geen halve dagen invullen. (dat had m'n zus, daar konden alleen hele dagen)

Mijn man blijft trouwens 40 uur werken, het is bij hem niet haalbaar om minder te werken. En van mij hoeft het ook niet. Lijkt me heerlijk om lekker thuis te zijn met de beeb!

19. Ien

Ien Bekend lid

11 aug 2006
    935
    0
    0
    Het lijkt mij ook heerlijk om thuis te zijn, dus ik vind het ook niet erg dat mn man 40 uur blijft werken. Ga wel overleggen op het werk, wat zij handig vinden en dan komen we er vast wel uit.

20. Patricia1983

Patricia1983 Actief lid

23 feb 2006
    497
    0
    16
    Arnhem
    Hoi, hoi,

Ik werkte ook 40 uur p/w en mijn vriend ook 40 uur p/w. Hij blijft gewoon 40 uur p/w werken. Na mijn verlof (eind april) ga ik 3 dagen p/w werken. Het liefste wil ik ook 2,5 dag. Volgende week ga ik dit bespreken op 't werk. Toch een halve dag extra bij onze kleine meid :) Hopelijk krijg ik 't voor mekaar. Anders helaas pech gehad.

Als je 't financieel kan opbrengen, moet je je gevoel volgen!

Succes met je beslissing!

Liefs

Deel Deze Pagina