+1 Moeders zouden ook hun sigaretje in de buurt van hun kindje moeten laten. Ik vind het zo ordinair als moeders in de auto of achter de kinderwagen lopen met een peuk. Lijkt me ook heel erg voor mensen die grote kinder wens hebben en hier alles aan doen om die wens uit te laten komen.
Ik werd ongepland zwanger, en rookte en dronk dus nog gewoon toen ik zwanger werd. Toen bleek dat ik zwanger was, ben ik met beide direct gestopt. (meer dan 10 jaar gerookt) Ik vond gewoon dat het moest. Ik heb nu een kindje in mijn buik die afhankelijk is van mijn doen en laten. Ik kon gewoon niet meer roken! Dat gevoel was gewoon ineens zoveel sterker dan de verslaving. Wil niet zeggen dat ik het niet moeilijk had hoor! Soms verlang ik nog heel erg naar een sigaret, en denk dat dat de rest van mijn leven wel zal blijven. Maar het gevoel van schuld naar mijn baby toe als ik het nu toch zou doen...al was het maar een trekje... poehh.. nee ik pas er absoluut voor. Ik snap dat het voor de een misschien lastiger is om te stoppen als voor de ander. Ik wil zeker niemand veroordelen. Maar soms vind ik het wel een vreemde gedachte. Mijn gevoel voor de verantwoording voor mijn baby was zo immens groot, dat ik me gewoon heel moeilijk kon voorstellen dat iemand bewust wel een sigaret opsteekt...
vriendin van mij rookte ook gewoon, wel minder dan normaal en zij was binnen 4 mnd zwanger. Toen ze het wist is ze wel direct gestopt. kzelf rook niet maar drink heel af en toe een wijntje. Wel houd ik het bij 1tje en ik schenk hem dan ook niet eens helemaal vol. Toch het idee...
Ik dronk zelden alcohol, maar toen mijn schoonmoeder haar 60e verjaardag vierde heb ik toch wel een beetje meegedaan. Het was de eerste ronde en ik had me voorgenomen om tot aan een positieve test alles (ik rook niet trouwens) gewoon te blijven doen, zij het gematigder dan normaal. Ik kreeg alleen champagne èn wijn aangeboden, dus heb ik die maar allebei half leeggedronken omdat ik er niet meer dan eentje in totaal wilde drinken. Een week later (op of vlak na vermoedelijke NOD) had ik een bruiloft, dus die ochtend voor de zekerheid even getest, want ik was eigenlijk al 2 dagen wat achterdochtig omdat mijn lichaam zich anders dan anders gedroeg. En de test was knalpositief! Dus die avond aan de vruchtensap en de medium gebakken rosbief van het buffet ook laten staan. Want drinken tijdens de zwangerschap, dàt doe ik dus niet!
Bij J heb ik nog wel gerookt tijdens de zwangerschap, wel geminderd.. Niet goed te praten en geen excuus voor. Ik heb niet gedronken tijdens de zwangerschap. Bij deze zwangerschap is het me wel gelukt te stoppen, waarom? Het lage geboortegewicht van onze dochter. De kans was toch groot dat het door die paar sigaretjes op een dag kwam. De harde leerschool... Dit kleintje op komst wordt ook weer klein geschat, maar ik hoef mezelf nu niet af te vragen of het door het roken komt... Dat schuldgevoel niet hebben wat ik ten opzichte van onze dochter wel heb, dat is een hele motivatie om niet te roken tijdens de zwangerschap!! Ik drink ook niet tijdens de zwangerschap, geen nipje of slokje van de champagne met O&N oid, niks!
wij zijn ook bezig met zwanger worden. Ik drink ook nog gewoon tijdens het uitgaan. Na de carnaval (eerste weekend van feb) wil ik wel helemaal gaan stoppen met drinken. Waarom dan nu nog niet.. Tja ik drink graag een wijntje!!
Ik heb niet alle reacties gelezen maar ik vind het echt kansloos als mensen zeggen "ik kan niet stoppen" en "de stress is erger" Zelf rookte ik al 20 jaar een pakje per dag, dus ik weet echt wel waar ik over spreek. Kan niet is dood, zeggen ze hier. Kwestie van willen en doorzetten!
Als je denkt dat de stress van stoppen met roken erg is, doe dat dan VOORDAT je probeert zwanger te raken. Dit gaat natuurlijk niet op voor die enkeling die volkomen onverwacht zwanger raakt, maar dat is niet de situatie van TS. Dus waarom wil je het uberhaupt weten, hoe groot je kans is om toch zwanger te raken terwijl je af en toe rookt en drinkt? Stop er gewoon mee, dan hoef je dat niet meer te doen als je eenmaal het geluk van een positieve test in handen hebt. Overigens is het een van de grootste fabels die er zijn, dat stoppen met roken meer stress zou veroorzaken dan doorgaan met roken. Nicotine veroorzaakt stress, in plaats van het te verminderen. Als antwoord op de vragen van TS: ik heb nooit gerookt, dus dat weet ik niet, maar ik dronk wel af en toe (en ben in de maand voordat ik voor het eerst zwanger was 2 keer behoorlijk aangeschoten geweest). Nooit vruchtbaarheidsproblemen gehad. Ook nooit moeite gehad met het stoppen met drinken overigens.