ik gebruik blijvend antidepressiva (lichte vorm) omdat mijn hersenen niet genoeg serotonine aanmaken. Maar als je zwanger wilt worden moet je stoppen, dit heb ik dus ruim op tijd gedaan. Vanaf dat moment werd het heel zwaar. 1e 2 weken waren een hel, soort afkicken zeg maar. daarna eigenlijk goed. de laatste week is een ramp, ik huil een paar keer per dag zonde recht aanwijsbare reden. zelfs op mijn werk 1x gebeurd. Vandaag blijf ik thuis omdat ik echt denk dat ik haast overspannen ga worden. zijn er meer mensen in dezelfde situatie?
hoi peetje ik weet niet hoe lang je nu gestopt ben maar ik ben sinds begin dec gestopt en eerste 3 weken waren echt niet leuk toen werd het wel wat beter maar ik had ook veel huilbuien tussendoor en nu sinds 3 weken gaat het wel goed af en toe een dip maar dat is logisch we slikken de antide niet voor niets dus het zal toch wat moeilijk blijven maar het is voor een goed doel toch we gaan er voor sterkte groetjes maica
Ik slik al jaren remeron ivm straatfobie en depressie in 1998. Ik durf eiegenlijk ook niet te stoppen omdat ik ook een serotonine tekort heb. Nu ben ik vorige week maandag bij de huisarts geweest om te vragen of ik toch moet afbouwen en die heeft t voor me uitgezocht. Ik mag het blijven gebruiken, mag alleen geen borstvoeding geven. Het hangt er natuurlijk van af welke je gebruikt. Ik kan het eventueel voor je nazoeken, ben apothekers assistente. Bij twijvel toch navragen bij je huisarts. Hoe is je afbouw schema? het kan ook zijn dat je langzamer moet afbouwen dan je nu doet! sterkte!
hoi dames, bednakt voor jullie reactie. Ik gebruik efexxor en ben heel dom natuurlijk gewoon ineens gestopt. Ik heb dit al eerder gedaan en toen was het makkelijker dan nu, maar het valt me heel zwaar. In de bijlsuiter staat dat het gebruik tijdens zwangerschap wordt afgeraden. Als het nu al zo moeilijk is, hoe moet het dan tijdens mijn zwangerschap gaan?
Sorry, maar dat is niet slim...altijd afbouwen...anders krijg je het heeeeeeeeeeeel zwaar! Efexor valt onder zwangerschaps catogerie B3, wat inhoudt:dat dier studies een verhoogde kans op schade of nadelige effecten op de foetus kan hebben, zonder echte info op het effect op mensen. Echt rustig afbouwen en altijd in overleg met de voorschrijvend arts!
ik ben inmiddels net zo lang gestopt als met de gewone pil. Heb netjes afgebouwd en heb er eigenlijk geen last van gehad. Af en toe een raar gevoel in mijn hoofd. Ik raad je aan wel gelijk met de HA te gaan praten! mijn moeder is ook gestopt en zit nu helemaal in de put. Ook wij hebben een serotonine tekort (ik in combi met straatvrees)
Altijd AFBOUWEN! Ik ben daarom op verwijzing van mijn huisarts meteen bij de gyn gekomen om mijn zwangerschap te monitoren. Helaas is dat misgegaan, maar de volgende keer zit ik weer bij hem. Hij zegt namelijk (en hij doet onderzoek naar antid en zwschap) dat je zwangerschap hormonaal (en serotonine is een hormoon) al zwaar genoeg is en je niet moet willen geheel antid vrij te zijn omdat je klachten dan wel eens veel erger kunnen worden en als je al zwanger bent mag je niet weer beginnen met het nemen van die pillen. Ik mag dus van hem niet 100% stoppen. Ik slik seroxat (paniekaanvallen en straatvrees sinds 1998; ook serotonine probleem) en ookal gaat het heel goed mag ik dus niet helemaal stoppen. Ik slik nu om de dag een halve tablet (bijna niets dus). Laat je enorm goed informeren over afbouwen want anders riskeer je straks na een zwangerschap ook nog eens een postnatale depressie.
Me2 en natasja, jullie hebben gelijk hoor! Het is al zwaar genoeg met die hormonen die veranderen tijdens een zwangerschap. Ik weet dat ik geen borstvoeding mag geven en dat ik in het ziekenhuis moet bevallen, maar dat heb ik er voor over! Toch wel apart dat er meer meiden hier zijn met een straatfobie verleden. Dacht echt dat ik de enigste was
i know, ik had beter na moeten denken, ben al bij HA geweest. maar ben nu al 8 weken geheel gestopt, kan moeilijk weer gaan beginnen om het dan weer af te gaan bouwen. ALs ik nu weer begin kom ik weer in een moeilijke periode. En stel dat ik zwanger ben mag ik ook niet meer beginnen. ik zal er dus gewoon door heen moeten en er het beste van zien te maken. mijn zus gebruikte ook seroxat
Peetje, wat jij in de eerste post van dit topic schrijft klinkt echt helemaal niet goed en zeker niet omdat je je nu ook nog hebt ziek gemeld op je werk. Ik adviseer je toch met klem om dit heel erg grondig met de huisarts te bespreken. Zoals je je nu voelt is ook geen ideale sitiatie om zwanger te worden en zou zelfs ook nog eens zwanger worden kunnen tegenwerken.
advies oxazepam: als je het chronisch gebruikt in de 2e helft van de zwangerschap kan dat leiden tot "afkick verschijnselen" bij baby. Bij gebruik vlak voor de bevalling kan de baby moeite met ademhaling krijgen en zuigreflex verminderen, wat enkele dagen kan duren. Bij chronisch gebruik wordt borstvoeding ontraden. Je moet natuurlijk altijd voor jezelf afwegen wat belangrijker is, want een gestreste moeder is ook niet goed. Overleg met je voorschrijvend arts wat in jouw situatie het beste is.
haj meiden ik ben nu aan het afbouwen met antidepressiva,, heb ook een te kort aan serotine,, ik gebruik zoloft, hoelang hebben jullie er over gedaan om afte bouwen? is het echt zo zwaar? zie er eigelijk wel tegen op
@ Me2 ik zal idd naar de huisarts gaan om het te bespreken. Nu moet ik wel zeggen dat het de laatste week heel erg is, het wisseld nogal. maar bedankt voor de tips en ga toch eens kijken wat de ha voor me kan betekenen
ben ik blij dat ik die troep niet meer gebruik! ik kreeg effexor voor depressieve buien...daar bleek ik een abnormale reactie op te hebben.. alle bijverschijnselen op de bijsluiter heb ik mogen doormaken....en erger.....complete allergische reactie... was totaal buiten mezelf....inclusief zelfmoordneigingen... toen ik door had, waar het door kwam...want toen mijn klachten verergerden, werd ook de dosis verhoogd...ben ik cold turkey gestopt.. en dat heb ik geweten ook... het is nu ongeveer twee en een half jaar geleden en ik heb er nu nog last van bij tijd en wijle.. ik zou zeggen...lekker afbouwen met die troep en op tijd stoppen... kun je daarna altijd kijken als je bevallen bent voor een nieuwe anti-d ronde... succes aoife
dat is chronisch, altijd. soms schrijft de ha het voor een periode van een aantal weken voor. als je het blijvend moet gebruiken is het chronisch
Chronisch= constant Dus als jij het elke dagslikt, slik je het chronisch. Nu is 10 mg op zich niet erg veel, maar zou het toch met je huisarts bespreken. succes
Oh Mijn huisarts zei 2 jaar geleden dat efexor tijdens de zwangerschap geen kwaad kon, daarom heb ik efexor ook gewoon gebruikt tijdens mijn zwangerschap. Ik mocht alleen geen borstvoeding geven. Mijn kindje is gelukkig ook gezond ter wereld gekomen. Ik ben nu 1 week van de efexor af ( na deze 7 jaar geslikt te hebben ) Ik moet zeggen dat de eerst 4 dagen een hel waren, maar nu kom ik er langzaam weer bovenop. Elke dag gaat een stukje beter.