Nachtzindelijkheid

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Druif78, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Onze dochter is dagzindelijk vanaf januari dit jaar. Ze was toen 2 jaar en 4 maanden ongeveer.
    Mn zoon was rond die leeftijd ook dagzindelijk, maar bij hem duurde het zeker nog een jaar, tot ca 3,5 dat hij ook snachts zindelijk was. "Ineens" was hij droog.
    Nu was onze dochter een week of 2 geleden ook "ineens" smorgens vroeg droog, 3 nachten lang. Maar daarna was ze weer 1,5 week nat. We hebben de luier 's nachts nooit afgelaten, eerst maar eens minimaal een week droog blijven, anders wordt het misschien ook zo'n teleurstelling/frustratie voor haar.
    Vanmorgen was ze echter weer droog.
    Ik dacht altijd dat nachtzindelijkheid geen kwestie was van willen of oefenen, maar dat het iets is wat je op een gegeven moment kan. Iets in de hersenen wat er klaar voor moet zijn? Maar waarom is ze de ene keer 3 nachten achter elkaar droog en dan weer een dikke week niet? En dan weer wel? Is het toch iets wat je kan oefenen dmv belonen?
    Kan ze uberhaupt op deze leeftijd al echt nachtzindelijk zijn/worden? Ze is nu ca 2 jaar en 9 maanden.

2. liefdotje

liefdotje Niet meer actief

Bij onze dochter was het tussen de 2 en 2,5 jaar ook periodes van droge luiers 'smorgens.
    Met 2,5 was onze dochter in 1 week geheel zindelijk en toen hebben we ook direct haar luier uitgelaten in de nacht en dit gaat tot nu toe nog altijd goed ze is nu 3 jaar en heeft 1x 's avonds in bed geplast doordat mijn man vergeten was ze te laten plassen voor het slapen gaan en de babyfoon niet had aangezet en haar niet hoorde roepen :)

Je kan het proberen of het lukt goede matrasbeschermer dan hoef je niet bang te zijn voor je matras.

3. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja, die matrasbeschermers heb ik nog wel van onze zoon. Ik ben alleen een beetje bang dat wanneer ze een paar keer snachts wakker wordt van een nat bed, ze gefrustreerd raakt en anders ik wel ;) Dan wil ik wel aardig zeker weten dat zo'n ongelukje sporadisch gebeurt. Tis nu nog zo wisselend: dan wel droog, dan niet. Kan dr geen pijl op trekken, maar ig lijkt ze zeker nog niet structureel droog. Zo ben ik het niet gewend van onze zoon. Die was "ineens" gewoon volledig droog.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ging het ook heel vaag met Lisa. Ze was met 2,5 jaar zindelijk overdag en 's nachts snel daarna ook droog, maar als we de luier uitlieten (na een paar weken 's nachts droog!) ging ze wel plassen in bed! Heel bizar, ik denk dat de luier toch wat zekerheid gaf ofzo en dat ze zonder luier onzeker werd en toch ging plassen. Heeft geloof ik uiteindelijk een jaar geduurd en telkens weer de luier uitlaten na een paar weken droog. En op een gegeven moment ging het goed :)

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva was overdag zindelijk met bijna 3 jaar en een paar maanden later 's nachts ook. Ging meteen helemaal goed. Ik vond het bij Lisa dan ook heel raar gaan ;)

6. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Snoopy: dus jullie hebben wel "geoefend" met de luier af? Totdat het dan mis ging en dan weer aan?
    Het gekke is dat toen ze net dagzindelijk was ze overdag ook droog was en dan om 6 uur in de ochtend naar de wc moest :(, heb nooit durven zeggen tegen haar dat ze het snachts wel in dr luier mocht doen, maar op een gegeven moment had ze het misschien zelf door en toen was ze weer alle nachten nat. Tot een enkele week geleden dus. Maar weet dus niet of het ene bewust proces is of puur fysiek?
    Heb het nog niet zonder geprobeerd, heb wel gezegd dat ze met alleen een onderbroek mag als ze een paar dagen ( denk een week) droog is.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja inderdaad op die manier geoefend. Na een paar weken droog 's nachts en 's nachts op het potje plassen, zou je denken dat ze dan zonder luier kan, maar goed, dat was dus niet meteen zo. Wel het proberen telkens steeds langer uitgesteld, om er voor haar niet de nadruk erop te leggen. In het begin na een paar weken telkens geprobeerd, maar later zat er gerust 2 maanden tussen. En de luier gebruikten we een paar dagen want die was toch droog.

8. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Onze dochter werd niet vanzelf zindelijk 's nachts en had lang een natte luier 's ochtends. Ik had zelf ook het gevoel dat ze haar 'eerste' plas 's ochtends om 06 uur deed in haar luier bij het omdraaien of zo. Maar goed, een paar keer om 23 uur wakker gemaakt of iets eerder om te laten plassen maar dan werd ze altijd boos. Op een gegegeven moment de luier uit gelaten en toen heeft ze een keer of 5 ongelukjes gehad 's nachts en toen opeens ging het goed.

Een tip die ik je kan geven als je zonder luier gaat 'snachts, maak haar bed dubbel op, dus twee keer een matrasbeschermer of zo'n waterdichte molton en dan een hoeslaken. Dan hoef je midden in de nacht alleen maar 1 laag weg te halen en ben je niet zo lang bezig....want ik kon daarna van alle actie dan zelf gewoon niet meer slapen ;)

Succes, heeft verder geen haast hoor lijkt me. Onze dochter was met 2 jaar en 3 maanden overdag zindelijk en met 5 jaar pas 'snachts.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Snoopy: even voor de duidelijkheid want weet niet of ik het nou goed heb gelezen/begrepen: oefende je nu met of zonder luier?

Wil best oefenen zonder, maar dan wel met 50/50 resultaat minimaal ;) Als ik meer kan verschonen dan dat het matras droog blijft lijkt me dat voor beide partijen irritant!

Maar wat ik me ook afvraag: is nachtzindelijkheid echt te oefenen? Of is het echt iets fysieks waar ze klaar voor moeten zijn? Of is het net als bij dagzindelijkheid dat ze er fysiek klaar voor moeten zijn MAAR het ook moeten snappen dat ze het moeten ophouden snachts? ( al kan je daar snachts natuurlijk niet bewust mee omgaan?!)

Charlie: Tis idd nog vroeg zat! Ze is nog superjong! Ik heb zeker geen haast, maar omdat ze nu toch een aantal keren droge luiers heeft gehad...
    Goeie tip! Met dat beddengoed! Bij mn zoon deed ik idd ook wel eens losse waterdichte moltons op het matras met matrasbeschermer. Als het dan eens een keertje mis ging dan hoefde je met wat mazzel alleen de molton eraf te halen. enige nadeel is dat die los loggen en kunnen gaan schuiven. Deed er vaak 2 boven elkaar leggen. Nog minder werk dan een hele hoes over het matras ;)

10. Witnie

Witnie Actief lid

14 aug 2013
    120
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook bezig met de nacht en zindelijkheid. Wij vragen 's avonds of er wel of geen luier aan gaat, leggen daar de keus. Een paar maanden geleden een week droog, toen weer 3x in 2 nachten nat en de luier weer aan. Nu de derde nacht weer zonder luier (van,ogen om half 7 wakker maar ging pas een uur later naar het toilet)

11. Charlie007

Ik weet dat niet zo goed. Ze maken een bepaald hormoon aan in een van de diepe slapen waardoor de urineproductie afneemt en ze dan ook niet zo veel hoeven.

Maar verder werd onze dochter echt niet van zelf 's nachts zindelijk. Dus dat droog zijn in de ochtend heb ik nooit gekend totdat we het er met haar over gingen hebben en dat we besloten haar even wakker te maken voordat we zelf gingen slapen. Ik heb die fase wel een beetje als een training gezien omdat het echt niet vanzelf ging.

Anders wacht je gewoon nog even een paar maanden. Misschien wordt ze toch vanzelf droog als het nu al een paar keer eerder zo was.

12. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Witnie: hoe oud is jouw zoon/dochter??

Charlie: dat verhaal met die hormonen heb ik idd vaker gelezen. Het is dus wel iets wat op een gegeven moment ontwikkeld is ( of niet)?! Ik denk dat her erover hebben en evt een beloonsysteem inzetten alleen effect heeft wanneer je zeker weet dat het lichaam het ook aan kan. Dat weet ik op dit moment bij mn dochter dus niet...

Bij mn dochter wacht ik idd maar totdat ze consequent een paar dagen achter elkaar droog is geweest.

Dat 's nachts wekken om te slapen daar hoor ik trouwens ook wisselende geluiden over. Moet zeggen op dagen dat mn zoon super veel heeft gedronken dat we het nog weleens doen. Anders is hij vaak al om 6 uur wakker om te plassen en gaat dan niet meer slapen :(
    Maar ik begreep dat je deze tactiek niet zou moeten gebruiken om ze droog de nacht door te loodsen. Je verstoort juist door het wekken dat proces in de hersenen wat ervoor zorgt dat ze minder urine aanmaken snachts en het dus beter op kunnen houden..

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Onze middelste is bijna een jaar dagzindelijk, maar pas sinds een week ook in de nacht. Tot die tijd werd het gewoon echt niets en leverde het veel frustratie op. Pas bij een aantal dagen aldoor een droge luier s ochtends zijn we het weer gaan proberen en tot op heden gaat het prima (klopt af!). Onze oudste daarentegen werd met net 3 zowel dag als nachtzindelijk binnen de kortste keren, waar die eerder 0,0 interesse had in zindelijk worden. Zo verschilt het dus ook enorm per kind.

14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa's luiers bleven op een gegeven moment droog en ze werd ook wakker om te plassen, na een tijdje hebben we toen geprobeerd hoe het ging zonder luier. Vaak ging dit een paar nachten goed en dan toch weer fout, bij 2 nachten een nat bed deden we haar weer een luier aan. Die vervolgens telkens dus weer droog bleef ;). Dus met oefenen bedoel ik geen luier om. Want met luier om bleef ze droog en werd ook wakker om te plassen. En zonder luier vaak dus niet. Tot ze ongeveer 3,5 jaar was. Hoop dat het zo duidelijk is ;)

15. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Ja snoopy, bedankt voor je uitleg! Wat een gedoe he? In jullie geval lijkt het dan ook een beetje op bewuste training. Ze kon het wrs fysiek wel, maar werd dan toch een beetje onzeker misschien?

Vanmorgen werd onze dochter al om 6 uur wakker van haar broer die naar de wc moest :( Ging toen liggen roepen dat ze moest plassen! Helaas waren we te laat met uittrekken en was haar luier toch nat. toch fijn dat ze een luier om had ;) En goed van haar dat ze op deze manier toch aangeeft dat ze moet!

Abri: mn neefje was idd ook pas wat later dagzindelijk maar toen ook meteen overdag én snachts! Het wisselt dus sterk! Bij mn zoon zat er dus ook ruim een jaar tussen dag- en nachtzindelijkheid.
    Denk dat oefenen pas zin heeft als ze er lichamelijk klaar voor zijn... maar ja dat weet je nooit ;)

16. Charlie007

Druif, met mijn zoontje lukt het trouwens nog niet hoor met zindelijk worden. Vaak voor het in bad gaan gaat het wel op het potje maar ik hoop dat hij met 3 1/2 (van de zomer) een keer wakker wordt met de mededeling dat hij er klaar voor is en de luier af kan. Hij heeft nu ook weinig interesse en wil te sporadisch naar de wc en als we de luier een paar dagen af doen houd hij het gewoon 5 uur op en plast dan buiten zijn fiets onder bij wijze van... En inderdaad na de verhalen dat ze rond de leeftijd van 3 opeen snel overdag en 's nachts zindelijk kunnen worden....ik kijk het dus nog even aan!

Succes er mee he? Ik zou een moord doen voor alleen overdag zindelijk ;) hi hi.

17. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Een lekker eigenwijsje dus :p
    Mn neefje ging ook zo hoor! Mn zus had er eerlijk gezegd gewoon niet zoveel zin in, in de potjestraining, gedweil, ze heeft vloerbedekking liggen :$ dus ze stelde het uit en dr kind gaf zelf ook weinig interesse aan. Na zn derde was hij dus binnen een week dag en nachtzindelijk. Wrs was hij er eerder wel klaar voor?
    Jouw zoontje kan het 5 uur ophouden dus wrs is hij er fysiek ook klaar voor, maar moet hij nog wat motivatie verzamelen?

18. Charlie007

Hoi, ja hij kan het zeker dat is wel duidelijk, en soms roept hij ineens dat hij op de wc een plas wil doen. Maar 2 weken geleden toen het goed weer was hebben we de luier uit gedaan na de zoveelste strijd om verschoond te worden, dan gaat het op zich wel goed maar hij geeft het niet zelf aan. Dus dan zijn ze buiten aan het spelen en moet ik hem na een paar uur van het plein plukken met als gevolg ruzie in de wc en dan doet ie het lekker toch niet. Dat is het nadeel van deze leeftijd. Het wordt TE snel een machtsstrijd. Het is niet meer een kwestie van 'gewoon' op de wc zetten elke 2 uur, als ze niet willen dan willen ze niet.

Dus ik laat het maar ff tot een bepaald moment maar op een gegeven moment is de maat voor mij wel vol hoor en dan gaan we maar 2 weken lang door de ellende heen...we shall see...

Deel Deze Pagina