Pijn door tepelhoedjes?

Discussion in 'Borstvoeding' started by aukje86, Nov 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Hallo,

Al sinds zijn geboorte heeft mijn zoontje moeite met uit de borst drinken. Het lukt hem niet om de tepel vast te houden. Hoewel ik in het ZH goed begeleid werd, kreeg ik toch kloven. De korsten hingen eraan en met tranen in mijn ogen was ik aan het voeden. Mijn kraamhulp adviseerde me om tijdelijk tepelhoedjes te gebruiken zodat mijn tepel even konden genezen. Voeden met de tepelhoedjes doet ook goed pijn... :( Maar mijn zoontje lukt het nog steeds niet om gewoon de tepel vast te houden... Voeden (of proberen te voeden ;)) zonder tepelhoedje doet bij één borst geen pijn meer, maar lukt dus gewoon niet.... Voeden met tepelhoedje doet dus wel pijn, ook bij die ene borst. Ook na het voeden doet het pijn, alsof er allemaal kleine naalden in gestoken worden....
    Hij groeit trouwens als kool, dus de melk is wel helemaal goed. En mijn dochter heb ik ruim een jaar borstvoeding gegeven, probleemloos.

Herkent iemand dit? Wat heb je toen gedaan? Ben je overgestapt op kunstvoeding? Dat zit namelijk wel in mijn hoofd, maar heb dan toch het gevoel alsof ik mijn zoon te kort doe (onzin, weet ik, maar voelt wel zo...) of moet ik gewoon door de pijn heen bijten?

2. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Het klinkt een beetje als spruw...dat loslaten. Dat kan bij jou ook heel pijn doen. Dat kan ook de pijn na het voeden goed verklaren. Zie je bij je kindje witte stipjes in de mond (in de wangzakjes of op de lipjes?)

3. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Daar had ik ook al naar gekeken... Maar nee, geen witte dingetjes in zijn mondje....

4. Devy

Devy Fanatiek lid

Aug 23, 2008
    3,437
    1
    0
    Tilburg
    Spruw hoeft niet per definitie zichtbaar te zijn, dus er kan toch sprake zijn van een infectie. Misschien is het een idee om een lactatiekundige te raadplegen die kan kijken hoe het met het aanleggen gaat en om spruw te constateren/uitsluiten.

Ik had zelf hele gevoelige tepels en vrij erg last van het syndroom van raynaud waardoor het voeden best een tijd een crime was. Wordt je tepel wit na de voeding en daarna weer rozig dan zou het dat eventueel kunnen zijn. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Vasospasme en syndroom van Raynauds

5. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Hoeft ook trouwens niet persé hoor, dat je de witte puntjes ziet.

Zonder tepelhoedje voeden lukt hier ook niet meer, hij snapt dan niet wat hij met de borst moet doen.

6. Nemo

Nemo Niet meer actief

Het lijkt mij verstandig dat een lk IBCLC even meekijkt met een voeding. Je kan een lk vinden op www.nvlborstvoeding.nl

Kindjes met een te korte tongriem kunnen vaak niet goed uit de borst drinken maar wel uit een fles. Nu weet ik niet of dat ook geld voor een tepelhoedje. Als je eens google't op te korte tongriem herken je dan ook dingen daarvan bij je kindje ?

7. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Ik had ook kloven door een te korte tongriem, we hebben hem in laten knippen. Tegelijk hadden we spruw, dus toen deed het voeden zonder tepelhoedje ook te pijn...daarna snapte hij niet meer hoe het moest zonder.

Met de te korte tongriem had ik echt een streepje over mijn tepel lopen...

8. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    Hoi,
    ik heb de eerste weken ook met een hoedje gevoed omdat mijn tepel te vlak was. Mijn zoontje had hierdoor geen 'grip'. Helaas hebben ze mij in het ziekenhuis een te kleine maat gegeven (wist toen nog niet dat er maten in bestonden) waardoor ik kloven kreeg. Ik moest echt heel goed opletten dat het hoedje echt precies in het midden zat, omdat het anders langs de binnenkant van het hoedje schuurde waardoor ik weer kloven kreeg als ze net dicht waren (snap je het nog?;) )
    Ook ik heb af en toe echt zitten huilen van 'ellende' en het deed zooo zeer, soms bloedde het. Op dat moment wilde ik soms overstappen op kv, maar wanneer mn zoontje dan zo tevreden lag te drinken duwde ik dat gevoel maar gauw weg. (Gelukkig maar want hij krijgt nu al ruim 5 mnd bv en het gaat echt heel goed, nooit meer last van pijntjes enz. en ik heb nooit meer kromme tenen tijdens het voeden! :))
    Na ongeveer 6 weken ben ik voorzichtig gaan afbouwen met het hoedje. Eerst begonnen met het hoedje en na een paar slokken even losmaken en het hoedje weggehaald. Hij kon daarna goed zonder hoedje verder drinken omdat door de eerste slokken met het hoedje de tepel al wat was gevormd.
    Ik hoop dat je er wat aan hebt, sterkte iig!

9. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    @armande dat kan ik ook nog wel eens proberen, want zo de tepel pakken dat lukt hier niet. Hij is natuurlijk zo'n "grote tepel" door het heodje gewend. Ik zou graag zonder hoedje willen voeden omdat het wat makkelijker is als je weggaat. En je kan dan iets discreter voeden.

10. armande

armande Fanatiek lid

Oct 15, 2009
    2,229
    0
    0
    @Wup, het is (was) idd een gedoe met die hoedjes en ook om het een beetje discreet te doen (en alles schoon te houden)
    Ze hebben toen bij mijn zoontje ook gekeken of het aan het tongriempje lag, maar dit was niet zo.
    succes met proberen hoor

11. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Ik ben nu maar even aan het kolven geslagen.... Dan krijgt de kleine nog steeds BV en krijgen mijn tepels even rust. Maandag ga ik maar even langs het inloop spreekuur van het consultatiebureau.
    Wat trouwens opvallend is; na een BV met hoedje kreeg de kleine steeds krampjes (lucht mee gekomen?) en met de fles niet. Die heeft hij nu drie keer gehad en hij is helemaal tevreden.
    Herkennen jullie dat? Dat er lucht mee komt bij de tepelhoedjes?

12. Natasja

Natasja VIP lid

Aug 1, 2005
    25,784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Nee dat herken ik niet. Dean heeft 13 maanden met tepelhoedje gedronken, maar had bijna nooit krampjes ofzo.

Share This Page