Tekst geboortekaartje herdenken overleden kindje

Discussion in 'De babyuitzet' started by bozoe, Sep 14, 2021.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,839
    113
    Het begint nu echt tijd te worden dat ik mij ga storten op het geboortekaartje. Ik stel het steeds voor mij uit omdat ik nog niet zo goed weet hoe ik hier invulling aan kan geven. Ik wil graag onze andere zoon X. vermelden maar ik wil het ook niet te zwaar maken. Een gedichtje met een kleine verwijzing naar zijn overlijden en het geluk dat ons (hopelijk) weer toelacht lijkt me mooi maar ik kan niets passends vinden.

Wellicht dat iemand hier een mooie tekst weet voor op het geboortekaartje?

2. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

Oct 21, 2018
    1,317
    1,011
    113
    Is het noemen dat deze baby een regenboogbaby is ergens in de tekst, voldoende? Of wil je in het geboortekaartje van deze baby, meer ruimte voor baby X?

bozoe likes this.
  3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,654
    27,304
    113
    Female
    Een nieuw leven
    ons vierde wonder
    Met een klein stukje van boven
    En voor ons zo heel bijzonder

Deze vond ik. Lief, verwijzing en niet te zwaar beladen voor een geboortekaartje

Lara123, Zuul, Wasabi and 3 others like this.
  4. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,839
    113
    Hij wordt sowieso genoemd bij onze namen dus opzich is het benoemen dat deze baby een regenboogbaby is wel voldoende. Ik wil het niet te zwaar maken maar ik wil hem ook niet "vergeten" ofzo. Beetje lastig uit te leggen:oops:

Pickwickje and RobinBird like this.
  5. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,839
    113
    Oh wauw, dit is een hele mooie tekst. Ik denk dat deze zeker kans maakt!

6. Palmpje

Palmpje VIP lid

Jul 8, 2017
    8,986
    6,984
    113
    Female
    Ik snap je helemaal. Ik volg hier even ☺️

bozoe likes this.
  7. RobinBird

RobinBird Fanatiek lid

Oct 21, 2018
    1,317
    1,011
    113
    Je legt het heel goed uit! Mag ik mijn gedachtegang hierover met je delen? Het is totaal niet wat je vraagt in de openingspost dus wil je niet zomaar opzadelen met mijn hersenspinsel

8. bozoe

bozoe VIP lid

Jul 9, 2014
    5,478
    5,839
    113
    Ja zeker!

9. LLxx32

LLxx32 Actief lid

Apr 5, 2018
    427
    215
    43
    Female
    Ik volg ook even. Heel begrijpelijk.

bozoe likes this.
  10. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

Dec 14, 2012
    4,172
    5,727
    113
    Als grote broer waak ik over jou
    en zend je zonnestralen
    die zeggen: 'ik hou van jou'

Zuul, Lies1611, NiVa0230 and 3 others like this.
  11. JupitR

JupitR VIP lid

May 13, 2020
    6,721
    7,207
    113
    Female
    En een regenboog in de afbeelding van het kaartje?

bozoe likes this.
  12. Robijn89

Robijn89 VIP lid

Feb 1, 2015
    8,121
    5,041
    113
    Female
    Wij hadden deze tekst op het geboortekaartje:
    Als je naar de sterren kijkt, knipoogt er altijd eentje terug.

Zuul, Lies1611 and Palmpje like this.
  13. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,230
    113
    Hoewel ik begrijp dat mensen hier iets mee willen zou ik hier erg mee oppassen. Dit kindje is een eigen persoon en heeft zijn eigen kaartje zonder beladen verwijzingen naar verdriet of een ander kind (of bijvoorbeeld een overleden grootouder wat ik ook al wel eens heb gezien).

Een gedicht maakt het al snel veel en beladen. Je noemt de naam van je overleden kindje toch ook al bij de namen van de siblings? Wellicht een afbeelding met een ster of vlinders of iets. Maar gedichten vanuit de hemel, regenboogkind, de zon gaat weer schijnen etc. etc heb ik zelf niets mee. Bij een blije geboorte aankondiging past voor mij minder een duidelijke verwijzing naar verdriet. Dat kindje heeft waarschijnlijk een eigen kaartje gehad. Door hem te benoemen vergeet je hem ook niet en laat hem zien als onderdeel van jullie gezin.

Kolibrie2 likes this.
  14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ergens ben ik het met je eens en het te beladen maken zou ik ook niet voor kiezen. Maar je schrijft het kaartje toch uit jezelf, dus niet gek als je je andere kindje ook benoemt.
    Mijn nicht had iets als: met ... in ons hart zijn wij heel blij met de geboorte van ...

Zuul, bozoe and (deleted member) like this.
  15. Kolibrie2

Kolibrie2 Fanatiek lid

Nov 9, 2018
    1,332
    1,135
    113
    Female
    Wij hebben bij de geboortekaartjes alleen de naam van de eerste met een sterretje bij onze namen staan. Ik ben er zelf ook erg voor dat de andere kinderen een vrolijk kaartje krijgen en op zichzelf staan.
    Maar kan ook heel goed begrijpen wanneer je toch graag een gedichtje doet.

bozoe likes this.
  16. Robijn89

Robijn89 VIP lid

Feb 1, 2015
    8,121
    5,041
    113
    Female
    Ik snap je punt, maar als er andere levende kinderen zijn worden die vaak ook genoemd in het gedichtje. Ik zie niet in waarom een overleden kindje benoemen het meteen beladen maakt.

Paardenbloem, Zuul and bozoe like this.
  17. Amberxx

Amberxx VIP lid

Nov 6, 2013
    5,020
    5,230
    113
    Je noemt alle kinderen (levend en overleden toch met naam in het gedeelte van "broertje/zusje van X,Y,Z" (en zoals iemand hier noemt met een sterretje bij het overleden kindje). Dat zou voor mij genoeg zijn. Het kindje nogmaals benoemen in een gedichtje zou voor mij teveel zijn. Het gaat om het nieuwe kindje en de blijdschap en geluk dat dat kind je brengt. Een verwijzing naar een overleden kind of bijvoorbeeld een grootouder zou daar wat door worden overschaduwd. Iedereen weet toch dat er een kindje is overleden en daar verdriet van is. Maar daar gaat dit kaartje niet over. Ik bedoel het niet verkeerd maar zou dat dus niet doen op die manier.

bozoe likes this.
  18. Robijn89

Robijn89 VIP lid

Feb 1, 2015
    8,121
    5,041
    113
    Female
    Een grootouder vind ik ook te ver gaan, een overleden kindje benoemen vind ik niet anders dan een levend kindje. Ik zie vaak genoeg gedichtjes in de trant van bladiebla maar ik ben helemaal stoer want ik ben grote broer. Dan gaat de aandacht ook niet alleen naar de baby.
    Maar daarin verschillen we duidelijk van mening :) ik ben iig nog steeds blij dat we haar destijds benoemd hebben en zie dat niet als iets zwaars. Ik zie dat als dat ze er evenveel bij hoort als mijn levende kindjes.

Lara123, Zuul, bozoe and 1 other person like this.
  19. Mimus

Mimus Fanatiek lid

Oct 26, 2015
    2,267
    2,464
    113
    Hier hebben we er ook voor gekozen subtiel iets toe te voegen. Zo heeft ze bij haar naam een klein vlindertje en kijken onze kindjes naar een ster. Verder niks in de tekst.

860BEDFA-0CA0-4C39-945A-BA6066C303A3.jpeg

GroeneBomen, Wasabi, Zuul and 2 others like this.
  20. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    bozoe likes this.

Share This Page