1ste kindje, maar wat heb je nodig??!!

Discussion in 'De babyuitzet' started by life, Jun 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. life

life Niet meer actief

hallo allenmaal.

ik heb het nog niet kunnen vinden.
    maar ik wou graag een topic maken voor mensen die hun 1ste kindje krijgen, Wat heb je nodig?

Nu vind ik het wel leuk en handig als mensen elkaar kunnen helpen met de babyuitzet.

nu weet ik natuurlijk dat de kamer er moet wezen wagen kleding ect, maar niet alles.
    En hoeveel kleertjes en welke maat....
    Ik kan echt niet goed inschatten en weet ook totaal niet wat ik allenmaal nodig zou moeten/kunnen hebben als mijn kleintje komt.
    wie wilt me helpen??:D en ook de andere meiden die hun 1ste krijgen

mag trouwens ook dingen gezegd worden wat niet moet maar mag!

alvast bedankt

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In alle boekjes die je krijgt over zwangerschap zitten altijd uitzetlijstjes. Van deze lijstjes heb je ongeveer 50% echt nodig. 35% "nice to have" en 15% onnodig. Maar... elke mama is anders. Ik vond een neuspompje onnodig net zoals flanellen luiers... nooit gehad en nooit gemist.

Koop weinig kleertjes (4 outfits in maat 50-56 en misschien 3-4 in maat 62is echt voldoende). Vaak krijg je veel en babies groeien als kool. Ook pyjama's worden door kleine babies erg weinig gedragen of jasjes (vestjes is weer wat anders)

Mechanische wipstoeltjes zijn de categorie: volkomen overbodig (behalve als je misschien een huilbaby hebt) en dat geldt ook voor een kinderstoel de eerste maanden (behalve als je er een hebt die geschikt is voor een pasgeborene maar nodig is het niet)

Een badje is handig maar een goeie wastafel voldoet ook

Wat heb je echt nodig gelijk vanaf dag 1:
    - 2 pakjes (babies zijn vies als ze geboren worden) in maat 50(-56)
    - rompers maat 50-56 (4 stuks)
    - luiers
    - hydrofiele doeken (hoe meer hoe beter is mijn motto)
    - een plekje om te slapen
    - een wagen of draagdoek
    - sokjes
    - mutsje
    - vestje
    - een zalf voor je borsten (of spullen voor flesvoeding)
    - borstcompressen
    - voedingsBH
    - spuugdoekjes (handig maar je kunt ook een hydrofiel gebruiken)
    - badspullen (zeep, shampoo, badthermometer)
    - lekkere zachte handdoek
    - babyzalf (billen / wangetjes)
    - kruik en kruikenzak
    - 1 thermometer (alleen voor de baby)
    - voor de zomer: een beschermingsfactor!

Ik geloof dat je er dan wel bent... meer heb je feitelijk niet NODIG... maar er is zoveel leuks te koop :D

dan nog heel handig:
    - een badje (met standaard)
    - aankleedkussen + hoezen (2)
    - nagelschaartje (kun je ook wat later kopen.. mag pas na 6 weken)
    - verzorgingstas
    - sterilisator
    - babyfoon (afhankelijk van je huis)
    - een kolf (huren kan ook)

3. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

May 18, 2012
    3,897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    Hoi Life,

ik ga akkoord met Cygnet hierboven, elke mama is anders en wat sommigen nodig vinden is voor anderen overbodig en vice versa.

Wat voor mij nodig is:
    - kinderbedje/wiegje
    - verzorgtafel of gewoon verzorgkussen op een kastje leggen
    - wiegbeschermer
    - box en boxkleed
    - luiers
    - billendoekjes
    - neuspompje (zuigsysteem, géén neuspeertje)
    - fisiologisch water
    - kinderwagen
    - 2-tal dekentjes
    - slaapzakje (best 2, als er eentje vuil is heb je een ander op voorraad.
    - lakentjes voor kinderbedje/wiegje
    - spons om te wassen
    - zeep en shampoo voor babies
    - thermometer
    - borstpomp
    - flesje (al is het maar eentje op voorraad hebben moest de borstvoeding niet lukken of om de afgekolfde melk door papa te laten geven)
    - enkele slabbetjes
    - grote en gemakkelijke luiertas
    - microgolf sterilisator. Ook als je geen flesvoeding wil geven ideaal om je borstkolf onderdelen mee te steriliseren. En de speentjes.
    - voedingsBH als je borstvoeding geeft
    - wat aangepaste T-shirtjes om borstvoeding te geven.

Kledij
    Ik gebruik vooral bodies en boxpakjes. In het begin minimum 2 van elk per dag. Want die dingen bleven echt niet schoon...
    - 5x bodies maat 50
    - 5x bodies maat 56
    - 5x boxpakjes of pijamas maat 50
    - 5x boxpakjes of pijamas maat 56
    - 1 setje (broekje + truitje) voor als baby pas geboren is in maat 50
    - 1 setje om ziekenhuis te verlaten of als er visite komt in maat 50
    Eventueel nog enkele setjes in maat 56. Maar niet te veel. Want uiteindelijk om thuis te zitten ga je toch naar gemakkelijke boxpakjes grijpen in het begin...
    - Enkele sokjes (niet te veel, groeien ze snel uit en vele pakjes en broekjes zijn met voetjes)
    - 1 mutsje

Tip: Koop bodies met lange mouwen voor in het begin en die vooraan kruisen en met drukknopen onderaan en aan de zijkanten toegaan. En waar veel rek in de mouwen zit, anders is het heel moeilijk het armpje erdoor te halen.

Handig om te hebben maar niet noodzakelijk:
    - Hydrofiele doeken
    - Flessenwarmer
    - Flessen afdruip-rekje
    - Overtrek voor verschoonkussen
    - Wipstoel (hoeft niets ingewikkelds te zijn, zolang het maar kleurrijk is en de baby naar iets kan kijken, eventueel een boog met speeltjes die je erover hangt)
    - Muziekmobiel voor box (ik heb er eentje die je manueel moet opwinden en zou daar niet meer voor gaan... zou er eentje met afstandsbediening nemen want nu moet ik elke 5 minuten dat ding opwinden :))

4. wendy339

wendy339 VIP lid

Oct 27, 2010
    9,739
    1,060
    113
    Hier dat neuspompje juist erg vaak gebruikt bij verkouden zijn! Zo zie je maar weer..

En mbt kleertjes, ook net wat jij wilt.. Ik vind 3/4setjes wat weinig. Een spuugbaby en je bent er zo doorheen. Daarnaast kreeg ik pas vanaf 68 cadeau.

Maar goed veel is later bij te kopen zo nodig natuurlijk.

Ik zou zeggen Google een uitzetlijst (staan vaak op site van kraamzorgbureaus/vk) en kijk wat jij essentieel vind.

Mijn voorgangster somde idd al aardig wat 'directe' benodigdheden op.

5. life

life Niet meer actief

erg fijn dat jullie me helpen, ik ben zo lastig om zoiets op te zoeken.
    Ben heel chaotisch...
    Wat ik al heb, misschien ook makkelijk om te weten.

-heel wat spuugdoekjes (genoeg dus)
    -kruik met een kruikzak.
    -wieg
    -paar kleertjes maar niet genoeg (is ook nog een beetje verspreid)
    -2 spenen
    -3 x sokjes wat trouwens ook goed meerekt
    -handdoekje met een hoofdstuk erop
    -wiebelstoel
    -wagen
    -de hele kamer krijgen we nog
    -een melkpoeder houder (voor als ik op stap ga, liever buitenhuis niet me borst naar buiten hangen)
    -draagzak

volgens mij had ik het zo wel even.
    ik denk dat ik nog wel even moet wachten met de deken en de benodigheden daarvoor.

6. wolffje

wolffje Fanatiek lid

Apr 7, 2013
    1,320
    0
    36
    zwanger worden
    omg. zwolle
    ik lees graag mee kan de tips mee kijken hihi

7. Liesjuh1977

Liesjuh1977 Fanatiek lid

Jan 2, 2013
    1,381
    0
    0
    werkzoekend
    Hilversum
    Hier heb je wat linkjes naar de uitzetlijsten die je online kunt vinden. Ik zou zeggen, allemaal uitprinten en een btje samenvoegen/kijken wat je zoal nodig hebt. Grootste gedeelte zal overeen komen, maar op sommige lijsten staan toch weer andere dingen vermeld is me opgevallen.

Uitzetlijst
    HEMA - Baby uitzetlijst - HEMA
    Baby-Dump | De grootste online webshop voor duizenden baby artikelen zoals autostoeltjes, babykamers en kinderwagens
    Baby-uitzetlijst
    Babyuitzetlijst | WIJ.nl
    Baby uitzetlijst - V&D

8. Samba2013

Samba2013 Bekend lid

Jan 27, 2013
    693
    0
    0
    NULL
    NULL
    kruikzak mag je niet gebruiken ;) de kruik wordt in een hydrofiel luier gebonden...vraag me niet waarom :)

badje en standaard of tummytub
    aankleedkussen en hoes
    thermometer
    flesje alcohol
    gaasjes
    Kleertjes maat 50 2 a 3 pakjes
    kleertjes maat 56 5 a 6 pakjes
    rompertjes 50/56 stuk of 10
    sokjes
    spuugdoekjes
    hydrofiel stuk of 10
    lakentjes
    hoeslaken
    deken
    molton
    flesjes en flesvoeding (natuurlijk alleen bij flesvoeding)
    neuspompje
    luiers
    billendoekjes
    maxicosi

handig maar niet noodzakelijk
    magnetron sterrilisator
    wipstoeltje
    box met boxkleed
    muziekmobiel
    babyfoon
    nagelschaartje enz
    wattenstaafjes

en zo kan ik nog wel 100 dingen verzinnen hihi

9. Maira11

Maira11 Niet meer actief

Hier heb ik een lijst van mijn kraamzorg gekregen daar staan wel kruikenzakken op?

10. moradora

moradora Fanatiek lid

Mar 6, 2013
    1,310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    ik heb ook nooit gehoord dat je kruikenzak niet mag gebruiken.
    en de kraam zorg is hier net nog geweest en in hun boek staat toch echt kruikenzakken.

weetje, je kunt zo onzeker worden de een zegt dit, de ander dat. en het kan elk jaar veranderen niet te druk om maken, gewoon de lijstjes volgen. er zal vast niks opstaan wat niet mag.

11. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

Een goede uitzetlijst vind ik die van prenatal
    Uitzetlijst
    In september hebben ze grote kortingen, dus koop niet alles meteen!
    Ook tip is marktplaats. Een badje bv hoef je niet per ce nieuw te kopen. Sem hier vindt badje niks, we douchen al vanaf 2 weken dat vindt hij heerlijk!

En flanellen luiers werd me gezegd niet noeig, maar toch 3 aangeschaft volgens uitzetlijst en we gebruiken ze om in te bakeren, scheelt je weer. Anders koop je wellicht puckababy of swaddle me die duur zijn... Maar als je die nodig hebt kom je pas achter als de baby er is.

Aanrader is om sommige artikelen gedurende de laatste 20 weken pas aan te schaffen, zodra je weet wat het wordt ( als je da wil) en na de groeiecho van wk 30. Dan kun je beetje inschatten qua kleertjes!
    Ik heb de boxpakjes znder voetjes van hema in mt 50 voor de eerste weken, ze hebben ook fijne broekjes... Zou geen spijkerbroekjes doen de eerste weken...

Mocht je flesvoeding willen geven, ga je eigen weg daarin. Vele hebben mij vanalles geadviseerd maar je moet toch naar je eigen portomonnaie kijken en elke baby is anders!

Als je de ruimte hebt een commode op de badkamer! Ideaal voor als je uit badje of douche komt..

12. proudmommy2013

proudmommy2013 Niet meer actief

#12 proudmommy2013, Jun 11, 2013
    Last edited by a moderator: Jun 11, 2013
    Kruikzakken werden hier niet gebruikt, idd een hydrofiele doek.
    En die doeken kun je niet genoeg hebben!
    Vind die van jolein erg fijn, erg groot...
    Hier droog je je baby ook mee af....

Mss ook handig luierzakjes... Handig voor onderweg of bij iemand anders thuis hoef je dan geen vieze luier te deponeren... Bij action goede van dumil!

Mobiel voor boven de box, probeer er 1 op batterijen te kopen, een opwindbare leuk! Maar je blijft elke minuut draaien

Extra aankleedkussenhoes voor de wandelwagenbak, past prima als hoeslaken!

Dooky voor aan de wandelwagen of maxicosi! Ik heb 1 keer de parasol gebruikt maar die blijfje draaien tegen de zon... Dooky erg handig!

Bij leenbakker heb je fijne dekentjes voor ledikante, ze lijken op de koeka dekentjes met wafelstructuur... Vind ze heerlijk

Via marktplaats heb ik friso voorraadbussen blauw gevonden voor flesvoeding, ideaal!!

Je krijgt ws van je zorgverzekering een kraampakket met medische benodigdheden voor bevalling en daarna. Maar er zitten maar 1/2 pakken kraamverband in, dus die kun je best meer halen voor het vloeien. Mocht de hoeveelheid afnemen is kotex night ook een goed kraamverband...
    En denk je daarna niet meer nodig te hebben, je eerste menstruatie na bevalling echt wel!!

Bij de keuze van maxicosi, check of de auto isofix heeft. Zo ja dan ook een maxicosi kiesen met isofix ( citi sps heeft dat niet) je kunt de maxicosie zo in de auto klikken...

Zoek een goede luiertas uit... Eentje met rits ( vaak je krijg je bij aanschaf kamer / kinderwagen gratis erbij maar dan vaak de goedkoopste...

Babyfoon met camera vind ik persoonlijk overbodig...

Gebruik niet het kraammatras van het zorgpakket maar haal waterdichte moltons voor je matras bij action! Ideaal!! 6 wkn na bevalling gebruik ik nu nog ivm menstruatie en lekken van de borsten

13. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

May 21, 2011
    2,278
    1
    0
    Je krijgt van je verloskundige een lijst cvan alles wat je nodig hebt voor de bevalling en meteen daarna. Die krijg je trouwens ook van de kraamzorg bedenk ik me nu.
    Je zal daarna nog wel een keer naar een winkel gaan omdat je toch iets te kort komt.

Nog wat tips van mijn kant:
    Rompertjes vooral met lange mouwtjes
    Kruik en kruikzak (mocht hier wel) kan je ook lenen, heb je maar even nodig, maar zorg dat je er twee hebt
    Omslagdoeken (handdoek met in de punt een mutsje), gebruik ik nog steeds voor mn dochter en die is bijna 2
    Minstens 20 hydrofiele doeken (ik heb er meer dan 30)
    Lakentje/dekentje, wikkeldeken of voetenzak voor in de wandelwagen en maxi cosi
    Adapters om je maxi cosi op het onderstel van de wandelwagen te klikken, dat ding draagt voor geen meter
    Paar (smalle) babylepels, voor toedienen vit D en K
    Luiertas en als je flesvoeding geeft, een thermosfles voor warm water
    Magnetron sterilisator en box zijn niet noodzakelijk maar vonden wij wel heeeeel handig.

Verder niet te veel kopen, je komt er wel achter wat je mist en zodra je met een flinke buik rondloopt zijn er altijd wel mensen die nog wat op zolder hebben staan of liggen. En vergeet de kraamkado's niet, zijn altijd wel mensen die vragen of je iets graag wil hebben. Denk aan: muziek mobiel, speeltje in de wandelwagen of maxicosi, kleertjes.

14. Onje

Onje Niet meer actief

Ten eerste meid maak je absoluut niet druk!!!
    Weet je het is allemaal mooi en bovenal hartstikke spannend! Maar relax!!! Voor jou verandert alles, voor even staat jouw wereld op z'n kop in 1 klap ben je mama! Maar voor de wereld verandert niets. Als jij dat kleintje in je armen hebt sluiten de winkels niet massaal hun deuren ;) Zijn er nog genoeg luiers, flessen, wipstoelen en andere (on)nodige spullen te koop!:p

De uitzetlijsten zijn hartstikke handig, maar niet zozeer voor jou hoor meer voor de portemonnee van de winkels.

Ik zou zeggen lees je in. Denk na over hoe je het een beetje wilt gaan doen. Wat denk jij handig te vinden in gebruik? Volg je gevoel.
    Kijk voor de gein eens in het aanraders en miskopen topic daar zie je hoe verschillend het voor iedere moeder is!

De uitzetlijsten vind ik persoonlijk totale geldklopperij, meer dan de helft is absoluut niet nodig.

15. misty75

misty75 Bekend lid

Jan 16, 2013
    798
    1
    18
    Female
    verpleegkundige
    West-Brabant
    spannend he Life eerste kindje :D

hier ook zwanger van ons 1e kindje...dus lees ook graag even mee voor tips...ben uitgerekend in oktober, dus hier ook een paar vestjes in de kast hangen ivm de kou en rompertjes met lange mouwen waar eventueel shirtjes met korte mouwen weer over kunnen....heb voor de kinderwagen ook gelijk een regenhoes mee besteld, ivm meer kans op regen of sneeuw/hagel in de winter.

vanaf nu hebben ze bij prenatal ook weer tal van dingen in de aanbieding zoals dekens, lakens, hydrofiele doeken etc...wij gaan die van de week ook halen. en er is momenteel een voedingskussen in de aanbieding bij de kruidvat voor 14,99....vulling is wel van watten....dus geen bolletjes....maar is maar net of je een voedingskussen wilt natuurlijk he ;)

16. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Een voedingskussen heb ik nooit gebruikt.... Was net iets te laag voor mij om te voeden.....
    Wij hadden toevallig een groot woonkussen waar ik hem op legde, ideaal!

Cygnet zegt bijvoorbeeld dat pyama's in het begin niet nodig zijn, terwijl wij onze zoon juist vanaf dag 4 ofzo lekker een pyama'tje hebben aangedaan...(zo van nu ga je de nacht in)

Dus zo zie je maar....
    wat voor de een handig is is het voor de ander niet....
    Das altijd lastig :D

Navelbandjes heb je iig niet nodig, die gebruikt niemand meer....
    En 2 kruiken, je hebt er al 1 als je de ander kan lenen zou fijn zijn, je hebt ze (of 1) maar kort nodig...
    Bij ons in de familie vrienden kring gaan die dingen echt van de een naar de ander :D

17. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

Feb 9, 2009
    4,405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier het lijstje van de kraamzorg aangehouden. Dat moet je in huis hebben van de organisatie die bij je komt. En helaas verschilt dat per organisatie wat nodig is.

En daarnaast hier en daar gekeken wat er op de lijstjes staat. Ook besloten om sommige dingen pas na de geboorte te kopen/ vragen. Zoals een mobile voor de box. Zijn leuke dingen om te vragen.

18. Onje

Onje Niet meer actief

Ook daar zou ik niet van uit gaan. Van 'mijn' kraamzorg zou ik 20 hydrofiele in huis moeten hebben en omdat ik flesvoeding ga geven 4 flessen? Haha ik zou niet weten waarom! Wel kreeg ik een kortingskaart van de Prenatal bij inschrijving dus sja ik heb een vermoeden ;)

19. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

Dec 21, 2011
    2,624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Hoi!
    hier ook de 1e op komst.
    Ik werd in het begin ook helemaal kriegel van wat je allemaal nodig hebt, maar langzaam aan "groei" je er wel een beetje in, zeker als je op een forum zit als dit!

Heb zelf wel een flinke stapel kleertjes en dikke lading rompers. Al is het onze 1e, ik bedoel, zelfs een moeder in spé weet dat baby's overgeven, kwijlen en lekkende luiers hebben. Dus het is altijd fijn als je voldoende kleertjes hebt zodat je nooit misgrijpt bij een ongelukje. Je kan moeilijk je kleine in zn nakie laten liggen tot de kraamvisite met eventuele kleertjes aan komt zetten toch?
    Wat betreft overig textiel; heb zelf bv 4 lakentjes, 4 hoeslakens en het dubbele aan hydrofieldoeken, washandjes en spuugdoekjes dan aangegeven op de lijst.
    Ook bedacht ik me dat in de kinderwagen ook beddengoed moest liggen en dat de kleine ook daar kan overgeven of wat dan ook. Dus hou voor je kinderwagen een paar hydrofieldoeken apart voor onder het hoofdje. En schaf 2 setjes beddengoed aan(heb zelf 2 lakentjes voor de zomer met een dun dekentje en voor de aankomende winter een dekbedje met 2 hoesjes). Voor het matrasje kun je een hoes gebruiken wat je normaal om het aankleedkussen doet.

Voor de rest; je kan het zo uitgebreid en duur maken als je zelf wil. Vraag ook eens rond bij familie en vrienden of zij nog spullen te koop of te leen hebben, dat scheelt enorm in de kosten!
    En koop de 1e kleertjes niet bij dure winkels. Hema heeft sowieso goed spul voor een redelijke prijs en ik heb ook veel gekocht bij de zeeman. Zelfs bij de kringloopwinkel heb ik nog bijna nieuwe kleertjes gekocht!

Heel veel suc6 met je zwangerschap en de uitzet!

Share This Page