Ik was van plan voor mijn schoonouders een bedje te kopen voor als ze op ons kindje gaan passen. Nu had ik een leuk tweedehands bedje gezien en ben wezen kijken. Ik kreeg alleen het matrasje niet mee. Volgens die mevrouw kon een tweedehands matrasje wiegendood veroorzaken. Weet iemand hoe dit zit, want ik had er nog nooit van gehoord. Ik heb het bedje niet gekocht omdat ik hierover dus twijfel.
Wat een raar verhaal. Hoe zit het dan met een matrasje dat door een jonger broertje of zusje wordt gebruikt?
Ja ik vond het ook een vreemd verhaal. Had het idee dat ik voor de gek werd gehouden. Ze hadden de matrasjes in de advertentie erbij gezet, maar raadden me af ze te nemen (t waren 2 bedjes). En er mocht niets van de prijs af voor het gemis van de matrasjes. Ik heb het daarom niet gedaan. Ga wel naar ikea om een simpel nieuw bedje. Het probleem is dat onze eigen babykamer ook tweedehands is, met een gereinigd matrasje. Dus daar wil ik het graag voor weten, anders ga ik om een nieuw matras.
ik heb er ook nog nooit van gehoord bij de ikea zijn ze niet zo duur daar heb je al voor 20 euro een nieuwe. Zelf vind k het ook niet zo fris om een 2e hans matrasje te gebruiken van vreemde. Maar dat is persoonlijk
Hoi Lin, het is niet zomaar een raar verhaal. Er is wel onderzoek naar gedaan en het advies is om altijd een nieuw matrasje te gebruiken voor een baby, omdat je niet weet wat er met het matrasje gebeurd is, hoe oud het precies is en of het dus nog voldoet. ook voor een tweede kindje in je eigen gezin wordt dit aangeraden, maar natuurlijk niet altijd gedaan. Ik zou echter niet zomaar een tweedehands matrasje van een ander gaan gebruiken. info van de site van stichting wiegedood: Matras: Herhaaldelijk is door onderzoek aangetoond dat (te) zachte matrassen een significant risicoverhogend effect hebben voor een baby die op de buik terecht komt. Een babymatras moet stevig en vlak zijn, tenminste 8 centimeter dik en maximaal 2 cm ruimte laten met de bedwand. Bij het opmaken moeten onderleggers en lakens stevig worden ingestopt en strak over de matras liggen om te voorkomen dat er aan de oppervlakte plooien ontstaan. Matrassen kunnen zijn samengesteld uit sterk verschillende materialen. Dat resulteert in prijsverschil en comfort, maar heeft geen invloed op de veiligheid zo lang het oppervlak vlak en stevig blijft. De meest verkochte babymatrassen zijn vervaardigd van schuimsoorten. Een hoger soortelijk gewicht in combinatie met voldoende weerstand (stramheid) geeft minder kans op vervorming van het oppervlak onder invloed van het lichaamsgewicht dan lichtere en zachtere schuimsoorten. Het is raadzaam voor een baby geen schuimmatras te gebruiken waarvan het oppervlak (bij voorbeeld door bepaalde toepassing van te zacht traagschuim) zich zodanig aanpast aan de lichaamsdruk dat een hoofdje er iets in kan wegzakken. Voor elke soort matras geldt dat het risico van een afsluitende, isolerende bovenlaag overtuigend is gebleken. Een waterbed en doorlopend zeil vormen dus een verhoogd risico. Niet-ventilerend en/of isolerend materiaal kan bijdragen tot het ontstaan van oververhitting, warmtestress en/of rebreathing. In het ouderlijk bed vormt ook een spleet tussen twee matrassen een risicofactor. Voor een eerder gebruikte matrasje geldt dat het op de bovenstaande eigenschappen en op reinheid moet worden nagekeken. Van berichten als zouden oudere matrasjes giftige gassen produceren is gebleken dat zij op ondeugdelijk onderzoek berustten. Wel dient bij gebruikte matrassen op de hygiëne te worden gelet. Er zijn aanwijzingen gevonden dat zich (onder omstandigheden: sleets, licht vochtig) in gebruikt polyurethaan kwalijke bacteriën kunnen ontwikkelen. Het is raadzaam het oppervlak van een matrasje altijd te beschermen d.m.v. een stevige, goed wasbare, ventilerende (molton)hoes onder een strak gespannen en stevig ingestopt onderlaken. Wiegje of bedje: Een wieg wordt meestal maar enkele maanden gebruikt, maar omdat een baby in die tijd beweeglijk wordt, is het verstandig om een stabiel exemplaar te kiezen. Schommelen geeft onrust en als de wieg beweegt kan dat een baby doen omrollen naar een onveilige zij- of buikligging. Om te voorkomen dat uitgeademde lucht met afnemend zuurstofgehalte blijft hangen, waardoor een baby (vooral in buik- of zijligging) kan versuffen en het bewustzijn verliezen, moet vanaf de slaapplek zijdelingse ventilatie mogelijk zijn. Gebruik dus geen gesloten bak. Ook een gesloten kinderwagenbak is af te raden voor langere slaapperioden en niet geschikt als vaste slaapplaats. Aan kinderbedjes worden in Nederland wettelijk vastgelegde veiligheidseisen gesteld. De afstand tussen de spijlen van een bedje moet krachtens de Europese norm minimaal 4,5 en maximaal 6,5 centimeter zijn om te voorkomen dat het babylijfje er doorheen kan en het kind met het hoofd blijft hangen. Hangmatjes worden worden sterk afgeraden sinds daar fatale ongelukken mee zijn gebeurd. Karin
T klinkt alsof ik om een nieuw matrasje moet. Op zich helemaal niet erg, t geeft ook niet als het wat duurder is hoor
het gaat idd met name om matrasjes die al jaren op zolder liggen, heb ook een 2e hands bedje maar wel een nieuw matrasje erin gekocht. Durf het risico niet te nemen.
toen mijn 2de werd geboren heb ik ook een nieuw matrasje gekocht, want je weet nooit wat voor bacterieen er in zitten en ze kosten toch ook niet zo veel. alleen of het wiegedood veroorzaakt weet ik niet. ik geloof dat ze er ook nog steeds niet uit zijn wat preciese oorzaken van wiegedood zijn. dacht dat ik dat gelezen had.
klopt, bij mijn andere kinderen moest ik perse een dekbedje want dekentjes zouden wiegendood veroorzaken. Nu is het weer andersom wordt er lichtelijk gestoord van
ja ik ben ook begonnen met een dekbedje. toen waren het dekentjes, en nu word het bedje geloof ik veel korter op gemaakt. maar goed ik denk dat je uit hygienisch oogpunt beter een ander matrasje halen kunt. als ik naga hoeveel mijn kids hebben gesnotterd en gespuugd, en doorgelekte luiers... nou ja ga maar door, dan zegt dat genoeg. en ach, zo veel kost een matrasje niet.
weet iemand hoe het dan zit met die baby bedjes van stof? zijn zeg maar wiegjes die niet wiebelen, maar in plaats van spijlen is het rondom een dunne stof. kan dat gevaarlijk zijn dan? hier raden ze het nl aan de eerste maanden?lijken een beetje op reisbedjes.
ik heb een tweede hands wiegje gekocht met matrasje... Ben nu toch wel aan het twijfelen of ik hem moet gaan gebruiken. Het is een ovale matras, maat 67 bij 36 cm. Helaas geen standaard maat. Maar eens zoeken waar ik zoiets kan laten maken. Ik was al aan het denken om de matras in de diepvries te leggen zodat alle bacterien etc. worden gedood. En dan de hoes goed reinigen.... Of mijn moeder een nieuwe er om laten maken.....
Hoi Judiththeresa, zoek op google eens wiegedood en matrasje. Ik kwam zo op de site van stichting wiegedood en meen me te herinneren dat daat ook iets instaat over jouw vraag. Succes. Karin
Juliën ligt nu ook op het matrassje waar voorheen Janelle op heeft gelegen! Ik heb dit verhaal nog nooit gehoord! groetjes Annemarie
We hebben wel een nieuwe matrasje in het ledikantje maar in het wiegje vonden we overbodig omdat Janelle er maar 2 weken in heeft gelegen en ook Juliën er maar kort in zal doorbrengen! Is dit ook gevaarlijk? dan leg ik hem namelijk gewoon in het ledikantje want heb nu geen ergie om een nieuwe te halen! Heel erg fijn dat dit zo even geplaatst is! Groetjes Annemarie
Wat eng... wiegedood... bah...wil er niet aan denken... Ik heb ook een 2de hands ledikantje maar koop er wel een nieuw matrasje voor hoor, gewoon omdat ik dat ook wat frisser vindt!