Wiegje afmeting 90*40 cm, hoe opmaken? HELP

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door ZonStraal, 27 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Hoi Dames,

Misschien dat iemand mijn 'probleem' herkent. We hebben een ontzettend leuk schommelwiegje gekocht met de afmeting 90x40 cm.

Aangezien hier de matrassen bijna niet van te krijgen zijn, hebben we deze op maat laten maken bij de prenatal. Die we over een aantal weken krijgen geleverd.

Maar mijn vraag is, hoe moet ik dit wiegje opmaken? Want er zijn geen dekens, hoeslakens, moltons in deze maat te verkrijgen :( Ik ben totaal geen crea bea en kan niet overweg met een naaimachine om het eventueel zelf in te korten/maken.

Weet iemand waar je beddengoed voor deze maat kan maken en/of kopen. En natuurlijk tips zijn altijd handig hoe jullie het misschien hebben gedaan.

Je zult me hier enorm mee helpen :D

2. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik heb gewoon een wieg dekentje gekocht en die dubbel gedaan, lakentje er tegen en dan bij de zijkanten goed instoppen.

3. ZonStraal

Weet je toevallig hoe groot de afmeting is van het wiegdekentje? Want als die erg groot zijn dan ga ik teveel onder het matrasje stoppen en dan krijg ik een ophoping bij het voeteinde, dat wil ik ook weer niet :oops:

En welke afmeting lakentje heb je gebruikt?

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ja, dat krijg je wel idd. De oplossing van mijn kraamverpleegkundige toen was om onder de rest van het matras dan een handoek te leggen zodat het geheel weer recht ligt :)

5. Rian

Rian Actief lid

7 nov 2007
    443
    0
    0
    Ik heb ook ongeveer dat maatje matras. Ik heb wieghoeslakentjes van de hema. In eerste instantie een beetje strak, maar na even trekt het matras weer recht. En dan zit tie wel mooi aan dus. Geen overige stofjes enz.
    En ik kreeg van iemand de tip om een aankleedkussenhoes hiervoor te gebruiken. Heeft ook elastiek rondom en is net wat elastischer. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar lijkt me wel kunnen.

6. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik heb de deken maar een stukje onder het matras.
    ik heb hem namelijk dubbel dus heb je geen heel groot stuk eronder.
    zou even moeten kijken welke afmetingen het zijn.
    is namelijk al een poos geleden dat ik het heb gekocht.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Volgens mij is het wel een gangbare maat hoor van het matrasje! Die van mij is kleiner! (Weet zo even uit mij hoofd niet meer hoe groot, stom he, ik meet het na!).
    HEMA en Babypark heb ik dekentjes en lakentjes gekocht, past goed! Je kan ook losse lakentjes kopen ipv hoeslakentjes!

8. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Wat wij altijd doen in de winkel is een badstof waskussenhoes om het matrasje heen. Past precies en is eigelijk het zelfde als een hoeslaken. ;)

Voor het dekentje kun je ook een ledikant dekentje gebruiken en deze dubbel vouwen. Want een wieg dekentje heeft een afmeting van 75x100. Dat zal net gaan. Wil je wat meer instop ruimte kun je een ledikant dekentje gebruiken.

9. zogelukkig

Nou, ik vind badstof echt niet zo comfortabel aanvoelen als een lekker gald katoenen hoeslaken!

En ik las toevallig gisteravond in de kraammap dat je een dekentje NOOIT mag terugslaan! Je kan zelf ook wel verzinnen wat er kan gebeuren als de het dubbele stuk terugvalt...

10. ZonStraal

Ikzelf vind gladde katoenen hoeslankens het fijnst. Had er nog niet bij stil gestaan dat ik inderdaad een los lakentje kan gebruiken als hoeslaken.

En wat bedoel je met een dekentje terugslaan? Ik doe het dekentje aan de zijkanten onder het matrasje stoppen en de voeteinde doe ik ook onder het matrasje stoppen. Of is dit niet goed?

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gangbare maat voor een wiegje is 80x40.

Zogelukkig, een dekentje dubbelvouwen is iets anders dan terugslaan ;). Terugslaan is zeg maar een stukje omvouwen, want je vaak met het lakentje doet. Maar bij een deken is dat niet verstandig. Dubbelvouwen en dan intstoppen kan geen kwaad.

Wij hadden ook een wieg van 90x40, matras op maat laten maken inderdaad en als hoeslaken een badstof waskussenhoes, of een laken. Persoonlijk vind ik badstof wel fijn liggen ;), maar er ligt toch ook een hydrofiel/flanellen luier onder het hoofdje van je baby en verder heeft het gewoon kleertjes aan, dus het maakt niet zoveel uit.
    Wij hadden ook het dekentje dubbelgevrouwen en dan een klein stukje ingestopt.

12. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Juist dat bedoelde ik. Je hebt ook jersey waskussen hoezen. Rekbaar katoen.

13. zogelukkig

Je hebt gelijk! ;)

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    hier ook een afwijkende maat, maar de hoeslakentjes rekken keurig mee. dekentjes zijn aan de zijkant ingestopt, 1 dekentje ligt plat onder het matrasje, de andere heeft het uiteinde opgerolt achter het matras liggen. je krijgt er vanzelf handigheid in.

15. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    ik ben er een kwartier (!) mee bezig geweest :evil: en werd er echt wanhopig van.
    Heb nu maar onder het hoofdeinde een aantal dubbel gevouwen handdoekjes gedaan zodat hoofd en voeteneinde even hoog liggen,w ant idd als je de deken instopt aan de onderkant ligt het matras ongelijk.

Ik werd er he-le-maal gek van en denk dan ook dat het wiegje niet lang staat :rolleyes: ;)

16. zogelukkig

Nou, ik heb de deken toch ook een stuk onder het matrasje liggen en je merkt daar niks van; ligt gewoon super! Gewoon strak aangeduwd. Ik heb zelf mijn dekbed ook altijd lekker ingestopt en mijn voeteneind ligt ook niet hoger.
    't Is maar een kleine wieg, maar ik hoop dat de baby er zo lang mogelijk van kan genieten!

17. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    ik vind mijn wieg ook geweldig zogelukkig, maar het voeteneinde ligt bij mij echt 3 cm hoger door de deken die zo gefrummeld ligt daaronder......maar goed, heb het nu opgelost, alleen straks kind in en uit en in en uit dat bedje, elke keer opmaken en kind instoppen, ik moet er wel verdomd snel handigheid inkrijgen, anders gaat ie eruit! ;) (wiegje dan he, niet de baby ;))

18. zogelukkig

Ligt het matrasje dan niet strak of is het misschien een zacht matrasje? Ik heb eerst de achterkant van de deken eronder gestoken en daarna de twee zijkanten, als een envelopje zeg maar! Ik heb er net nog naar gekeken, ligt echt recht en strak! ;)

19. Majkuh

Majkuh Fanatiek lid

1 jun 2008
    2.545
    1
    0
    Nope, niet zacht of te strak, maar doordat het matrasje van die rondingen heeft is het lastig om het er strak omheen te vouwen zeg maar.
    Bij een ledikantje is het matras rechthoekig en dan lukt dat vouwen wel, maar met dat ronde vind ik het moeilijk, maar goed, kan ook aan mij liggen natuurlijk ;)

Deel Deze Pagina