Mag ik even jullie ervaring polsen... Ik vind mijn zoontje van bijna 4 weken de laatste 1,5 week zo onrustig slapen. In zijn slaap maakt hij om de zoveel minuten van die piep-, kreun-, zucht-, steun- en huilgeluidjes. Hij beweegt daar dan ook zijn hoofd en/of armpjes bij. Regelmatig klinkt dat echt heel zielig waardoor ik alweer helemaal met gespitste oren en adrenaline in mijn lijf zit te luisteren, maar dan houd het ook weer op. Overdag heb ik er minder last van, want dan kijk ik gewoon even naar hem op de beeld-babyfoon en zie ik dat hij zijn ogen nog dicht heeft en weer in slaap valt. 'S nachts is het een stuk vervelender, hij slaapt naast ons in de cosleeper en dan wordt/lig ik dus steeds wakker van hem... In zijn eigen kamertje laten slapen is volgens mij niet de oplossing, want dan wordt ik toch ook wakker van zijn geluidjes via de babyfoon... Maken jullie baby's ook regelmatig dit soort geluidjes tijdens het slapen of is er wat aan de hand?
Ja, kunnen krampjes zijn of dwarszittende boertjes. Zolang ze doorslapen is er weinig aan de hand, als ze er teveel last van hebben, zetten ze het wel op een huilen...
En als je baby s nachts wel op eigen kamer laat slapen en de babyfoon niet aanzet? Weet niet of jullie kamers dicht bij elkaar liggen? Hier liggen babykamer en onze slaapkamer naast elkaar en hebben we s nachts geen babyfoon aan (en de deuren dicht). Anders zou k denk van elk geluidje wakker zijn en als baby echt wakker wordt hoor k t wel
Het lijkt me een fase, maar wees wel alert op tekenen van (verborgen) reflux. Onrustig slapen en piepend ademen kan daar ook op wijzen. Als hij verder goed en rustig drinkt, is er denk ik niet zoveel aan de hand. Verder geen voorkeurshouding o.i.d.? En je went vanzelf aan die geluidjes. Na drie maanden is de fase van de krampjes grotendeels voorbij en gaan de meeste baby'tjes rustiger slapen. Het lijkt me fijn hem nu juist dichtbij je te hebben, dat je hem bij de eerste kik al kan oppakken om te voeden of iets dergelijks. Op een eigen kamertje hoor je hem pas veel later en dat lijkt me echt zielig voor zo'n kleintje.
Dit is bij ons de reden om onze vent op zn eigen kamer te laten slapen, hij maakt gewoon veel geluid...soms net het mekkeren van een geit of kraken/piepen van een oude deur... wij hebben de babyfoon wel aan omdat met de deuren dicht hoor je hem slecht en met de babyfoon kun je het geluid 'regelen'. Daar is het slapen wel beter door geworden omdat je minder op de korte piepjes gespitst bent en wanneer het langer aanhoud dan worden we er echt wel wakker van, voordat hij helemaal overstuur is