Voeding beginstadium zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door MvN, 18 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MvN

MvN Niet meer actief

Hallo,

Ik ben nu 5 weken zwanger en vraag me af wat ik nou wel en niet mag eten.

Op de site van de verloskundige staat:

* Brood: 6 sneetjes (205 gram)
    * Aardappelen, rijst, pasta of peulvruchten: 4 stuks of 4 opscheplepels (200 gram)
    * Groente: 4 opscheplepels (200 gram)
    * Fruit: 2 stuks (200 gram)
    * Zuivel: 400 ml melkproducten en 20 gram (1 plak) kaas
    * Vlees(waren), vis, ei en vleesvervangers: 100-120 gram (gaar gewicht)
    * Halvarine, margarine, bak- en braadproducten: 40 gram
    * Dranken: 1,5 liter

Maar wat hier boven staat kom ik nooit aan want ik eet bijvoorbeeld maar 2 sneetjes brood en maar 2 opscheplepels groente ( en dat maar 3 keer in de week! )

Is dit heel erg?

En kan ik gewoon multivitamine drinken en frisse fruit drank? Want ben nu van de cola afgestapt!

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Wat je vooral moet doen is een goede multivitamine voor zwangeren met foliumzuur gaan slikken. Daarmee voorkom je in ieder geval dat je beeb een tekort gaat krijgen.

Daarbij over het drinken, dat kun je prima hebben! Het beste is natuurlijk zo min mogelijk suiker enzo in je sap te hebben, maar dat gaat ook vervelen.

Probeer daarbij langzamerhand je eetstijl wat gezonder te maken. 2 sneetjes brood is erg weinig en probeer ook te ontbijten. Je zult ook merken dat dit belangrijk is wanneer je misselijk wordt. Dit komt vaak door een lege maag en is dus met iets te eten gemakkelijk te voorkomen of helpt in ieder geval. Daarbij is brood, maar ook groente (rauwe worteltjes, paprika) en fruit een lekker tussendoortje waarmee je je vitaminepijl zelf omhoog kunt houden, zonder dat je dit bij je avondeten allemaal hoeft te eten.

Wat je vooral niet mag is rauw vlees (filet americain, biefstuk die rood is van binnen, rauwe vis), rauwe eieren (ook liever niet zacht gekookt) en geen melkproducten die gemaakt zijn van rauwe melk (er staat dan op de verpakking 'au lait cru', vaak bij franse kaas ofzo, normale melk en kaas mag je gewoon hebben). Ook mag je niet te veel leverworst.

Dit laatste kun je op internet ook goed vinden. Groente en fruit goed wassen is belangrijk. Je kunt niet in 1 dag je eetstijl veranderen, maar voor je beeb is het wel van belang, dus probeer gewoon binnen te krijgen zo veel als lukt aan gezondere producten. Neem bijvoorbeeld volkoren pasta en zilvervliesrijst! Dat helpt ook al!

3. MvN

MvN Niet meer actief

Bedankt!

Ik slik al wel foliumzuurtabletten van de kruidvat en ik drink frisse fruit drank lite en drink ook veel water..

Groente eten vind ik heel moeilijk want vind maar weinig lekker daarin tegen eet ik wel 2 stuks fruit per dag..

Denk dat ik dan maar beter pillen kan gaan halen voor zwangere vrouwen met ook veel vitaminen erin :)

4. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ja hoor, ik ben juist niet zo'n fruittype, en door die pillen krijg ik in ieder geval genoeg binnen. Uiteindelijk blijft het natuurlijk gezonder om groente en fruit te eten, dus gewoon blijven proberen! Misschien wat vaker de groente eten die je wel lekker vindt!

Deel Deze Pagina