combinatietest

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by femke32, Feb 15, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. femke32

femke32 Fanatiek lid

Jan 23, 2008
    1,773
    0
    0
    belgie
    hallo,

zonder dat ik het wist heeft mijn gynaecoloog een combinatietest laten uitvoeren. nekplooimeting en bloedwaarden. van die nekplooimeting wist ik en ze vroeg wel of ik getest wilde worden op syndroom van down.
    ik wist dus niet dat dat een kansberekening was en wat daaruit zou volgen want ze heeft geen uitleg gegeven.
    mijn resultaat......combinatietest 1 kans op 614, maar mijn bloedwaarden zijn 1 op 92 met een nekplooimeting van 1.1mm.
    nu heeft ze me wel ongerust gemaakt en moet ik een punctie laten doen.
    Kunt u mij vertellen hoe verontrustend deze uitslag is? want ik ben hier op van de stress en angst. ik heb de punctie op 28 februari en ben gewoon bang terwijl ik in het dagelijks leven een heel nuchter persoon ben.
    hoe erg zijn deze bloedwaarden? ziet het er dan slecht uit voor mijn kindje?
    dank u voor uw antwoord ( ik ben een belgische en mijn gynaecoloog is dus uiteraard ook belgisch en ik ben 32 jaar.)

2. Immie

Immie Verloskundige

Dec 17, 2006
    7,813
    0
    0
    Verpleegkundige en Verloskundige
    HOi Femke,

Er word bij ons vaak alleen naar het getal dat alles omvat gekeken en niet alleen naar de bloedwaarde. Dat is een prachtig getal en geeft aan dat je geen verhoogde kans hebt. Je hebt ook niet de leeftijd om een verhoogde kans te hebben op een kindje met het sydroom van down.
    Als je je niet prettig voelt bij het onderzoek mag je ook nee zeggen je hoeft de vruchtwaterpunctie niet te doen. Je hebt echter dan wel zekerheid.
    Ik vidn het vervelend dat je arts je geen goede uitleg heeft gegeven. Als je toch nog vragen hebt is het wel verstandig deze toch aan je eigen arts te stellen.
    Sterkte!

Imke

Share This Page