Wel/geen wieg?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Tuttebell, 3 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tuttebell

Tuttebell Fanatiek lid

6 nov 2011
    3.108
    0
    36
    Hallo allemaal,

Iemand heeft voor mij een wieg die ik mag lenen.
    Ze bood haar wieg zelf aan...
    Maar nu twijfel ik .. wel of geen wieg? Natuurlijk
    is het makkelijk je kindje zo dichtbij je, maar stel
    nu je neemt het kindje een week of 3 of een maandje
    bij je op de kamer, is het daarna niet een grote stap
    naar de eigen kamer of na een maand of 3 of langer?
    Maak ik het voor de kleine niet extra lastig daarna weer
    aan een ander bed en ruimte te moeten wennen .. en
    dan 'ineens' alleen?

Stel je kiest voor een wieg, kan ik de kleine dan overdag
    in de eigen kamer leggen, in het ledikant of beter geen
    wieg en ledikant combineren?

Heb geen ervaring met een wieg, dus alle tips en adviezen
    zijn welkom!

Liefs, Lovefilu

2. Bentje

Bentje Actief lid

2 apr 2012
    279
    0
    0
    DH
    waarom zet je het ledikant niet gewoon op jullie kamer ?
    ik snap dat gehannes nooit met een wieg EN ledikant ..

3. misa

misa Niet meer actief

Hier hebben we een wieg naast ons bed en in haar kamertje een ledikantje. De eerste weken sliepen beide keren de kids in de wieg of beneden bij ons. Na een week of 6/8 ben ik beide keren de kids overdag in hun ledikant gaan leggen. En snachts gewoon naast ons in de wieg. Gaat prima zo.
    De jongste heb ik nu ook wel in de doek te slapen soms, want het bed staat haar niet altijd aan. Maar dat ligt niet aan het ledikant, want in de wieg doet ze hetzelfde.

Dus ik zou zeggen: doen..! Het is heerlijk je kindje zo dicht bij je te hebben. Ook leer je snel de geluidjes e.d. kennen. Je kunt het altijd proberen, is het niet wat voor jullie, dan breng je de wieg weer terug!

4. ivfje

ivfje Bekend lid

25 feb 2011
    719
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij gaan de kinderwagenbak gebruiken voor de eerste nachten bij ons op de kamer. Voor hoe lang zien we wel, maar daarnaast laten we de baby zoveel mogelijk op de eigen kamer slapen.
    Mocht ik me hierbij toch niet prettig voelen dan is een wiegje zo erbij gekocht of gekregen in jou geval.

Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt en als je de ruimte hebt dan kan inderdaad ook het ledikant bij je op de kamer

5. Lady7

Lady7 Niet meer actief

mijn dochter heeft in een wiegje geslapen bij ons en ligt nu in haar eigen kamertje, geen problemen mee gehad :)
    maar ik moet toegeven mijn kindje is erg makkelijk..

6. misa

misa Niet meer actief

Wij hebben ook niet veel eld uitgegeven aan een wieg hoor..! 10 euro op marktplaats en een schuimrubber matrasje op maat erin. :)

Waarom wij ook geen ledikant op onze kamer hebben, is omdat het gewoonweg niet past! :)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een ledikant ervaren sommige kinderen echt als te groot in het begin. Een wiegje biedt vaak meer geborgenheid. Wij hadden een wieg op de slaapkamer en daar heeft zoon 6,5 week in geslapen en dochter 8 weken (en daarna sporadisch tot een maand of 4). Met de borstvoeding was het fijn om dichtbij elkaar te zijn

Wij hadden trouwens twee wiegen. Eén hele kleine op onze eigen kamer (echt geschikt voor de eerste 3-4 maanden) en een grote familiewieg (6-7 maanden). Pas daarna zijn we overgegaan op een ledikant.

De overgang naar de eigen kamer was hier geen enkel probleem. Ik denk dat de ruimte ook niet doorslaggevend is, wel of het kind in een eigen bed ligt of bij papa en mama in bed.

Familiewieg: erfstuk
    pasgeborende wieg: geleend
    ledikant: gekocht

8. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Hier komt ons kindje ook bij ons op de kamer in een wiegje(ledikant past niet). 1. omdat het mij handig lijkt met bv. en 2 om zo de geluidjes te leren kennen en dichtbij haar te zijn om aan de "wereld" te wennen :) Dus snel bij haar wanneer er iets is.

Overdag gaat ze wel in ledikant op haar eigen kamer. Zo wordt de overgang niet zo groot als ze ineens na een aantal weken op een andere kamer en in ander bed moet slapen.

Het is wel ons eerste kindje dus weet niet of het gaat bevallen natuurlijk, missschien kan ik er wel niet tegen dat er een kleintje dicht naast me slaapt..hihi

9. sjak

sjak Niet meer actief

De eerste weken moest ik er niet aan denken dat helemaal aan de andere kant van het halletje zou liggen ;).
    Ze heeft vijf weken in het wiegje naast me gestaan en overdag legde ik haar in haar ledikantje in der eigen kamer. Na vijf weken niet slapen, omdat ik elk geluidje ging analyseren, was het tijd voor haar eigen kamer! Geen probleem gehad en ze sliep daar beter als naast me! Ze sliep vanaf nacht 1 op der eigen kamer 8 uur achter elkaar...

10. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik ook niet, wij hadden gewoon een ledikant en daar heeft onze zoon vanaf dag 1 in geslapen. Het is altijd perfect gegaan en straks doen we het weer zo.

11. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

28 jan 2012
    450
    0
    0
    Hier ook getwijfeld wat we zouden doen. Een vriendin bood toen ook haar wiegje aan en dat staat nu boven in de slaapkamer te wachten op de kleine man. Ik wil borstvoeding gaan geven en zij heeft me ervan overtuigd dat het dan wel zo makkelijk is als de kleine dicht naast je bed staat en je niet midden in de nacht de gang over moet.
    Mocht het toch niet werken dan kan de wieg zo weer terug. Als het wel werkt wil ik de wieg houden tot ons ventje 's nachts doorslaapt. Ik vind de wieg handiger dan het ledikant omdat het een stuk minder groot is en dus minder ruimte in beslag neemt in onze slaapkamer.

12. niekenie

niekenie Actief lid

29 feb 2012
    387
    0
    0
    Reet / Antwerpen
    wij hebben ons klein ventje zijn bedje al bij ons op de kamer staan ,ik ga bv geven dus s gemakkelijker ,als hij iets groter is gaat hij lekker in zn bedje naar zn eigen kamer
    en voor overdag hebben we beneden een box staan

13. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoe zou het voelen voor zo'n kleintje net geboren en dan helemaal alleen in zo'n groot koud bed op een heel stille kamer zonder dat je mama hoort en voelt?!
    Wij hebben onze zoon de eerste maanden bij ons op de kamer gehad vanwege de borstvoeding. Al in de eerste week ging hij overdag in het ledikant op de kinderkamer, maar 's nachts heeft hij heel lang in het wiegje geslapen. Vond het ideaal met de borstvoeding. Uiteindelijk is hij ook 's nachts op zijn kamer gaan slapen omdat ik het idee kreeg dat hij wakker werd als wij omdraaiden of geluid maakten in onze slaap bv.

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Wij hebben een wieg geleend van vrienden, zo'n eenvoudige moderne van Prenatal. Zij hadden er kleine wieltjes onder laten zetten, echt een super oplossing. 's Nachts slaapt ons meisje naast mijn bed. Ik word zo op tijd wakker als ze begint te smakken voor haar fles, ruim voordat ze gaat huilen en overstuur raakt. Ook kan ik haar makkelijk troosten zonder uit mijn bed te hoeven. Overdag rijden we de wieg naar haar eigen kamer, dan kan bij ons lekker het raam open. 's avonds rijden we de wieg terug, als wij al omgekleed zijn en het licht uitbis. Ze slaapt gewoon door als we met de wieg gaan rijden.

15. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Ik heb van de week de intake van de kraamzorg gehad en zij adviseren zelfs het kindje minimaal een paar weken op je kamer te laten slapen. Dit heeft verschillende redenen:
    - je herkent sneller de "honger"geluidjes
    - je leert je kindje beter kennen
    - als je het direct op een eigen kamer legt, hoor je die eerste hongertekenen niet, en heb je veel sneller dat je kind al huilt voordat jij doorhebt dat het kindje honger heeft. Daardoor is er al stress ontstaan voor de voeding.

Wij gaan trouwens een co sleeper maken, net zo makkelijk en je hebt je kindje nog dichterbij je :) .

16. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hier absoluut een wieg! Ik vind 't zo zielig een pasgeboren frukje in het ledikant op zijn eigen kamer te leggen, zo'n groot bed en zo ver weg. Zeker als je de wieg kan lenen zou ik het doen, zo kost het je niets extras aan beddengoed enzo.

Wennen vind ik zo overdreven. Zo'n pasgeboren kindje krijgt echt nog niet mee dat het soms ergens anders slaapt ( Hier slaapt hij overdag in mozesmandje beneden en 's nachts in wieg in onze slaapkamer of in mn armen in bed. Al leg ik hem op de bank te slapen dan zou hij nog wel slapen.

17. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    Stichting wiegendood adviseerd zefs 6 maanden.... (en daarmee zo'n beetje iedereen die met babys te maken heeft) Dit heeft een risico verlagend effect... (net als oa, rookvrije omgeving, niet op de buikslapen, geen dekbed en borstvoeding geven) tis niet doorslaggevend, maar 1 van de factoren. Verder vind ik het zelf ook nogal wat, zo'n frummetje in zo'n groot ledikant, ik denk wel eens, goh, leg dat kind meteen in een 1 persoonsbed, bespaar je nog meer kosten....;) ;);)

18. Poemi

Poemi Fanatiek lid

2 feb 2011
    2.367
    0
    36
    Zuid-Holland
    Onze eerste lag gelijk op zijn eigen kamertje maar de tweede ligt nu dus bij ons op de kamer in een zelfgemaakt wiegje/ledikant en ik vind het echt zo makkelijk! Bv zijn we inmiddels al mee gestopt, maar je kunt makkelijk je kindje even troosten en speentje geven zonder dat je je bed uit moet elke keer. Ook hoor je het inderdaad eerder als je kindje honger heeft. Ons zoontje hoorde we pas als hij ging huilen, en dan moet je nog het flesje maken. Nu hoor je d'r eigenlijk al wakker worden en heb je tenminste geen kind dat overstuur is tegen de tijd dat je het flesje klaar hebt.

19. rinnie

rinnie Bekend lid

11 apr 2008
    660
    0
    0
    Lyso: ik ben het zo gruwelijk met je eens :D !! Heb helemaal zin om een cosleeper te maken :) .

20. Lyso

Lyso Fanatiek lid

3 jul 2009
    1.081
    2
    36
    heb mijn dochter ook in cosleeper gehad, super knus!!

Deel Deze Pagina