De middagslaapjes van L. worden steeds korter. Eind van de ochtend, begin van de middag en eind van de middag slaapt hij meestal maar 1 uurtje. Dan wordt hij wakker en gaat hij huilen.....ik probeer hem dan met een speentje te sussen maar vaak gaat hij dan enorm huilen en dan haal ik hem er toch maar uit....Ik weet dan ook niet zo goed waarom hij huilt (honger lijkt me niet na 2 uur, krampjes, last van zijn liesbreukje, enz) Maar doordat die slaapjes maar een uurtje zijn, loopt mijn "ritme" voor hem een beetje in de soep. Als hij wakker wordt krijgt hij normaal altijd meteen de fles. Daarna spelen we samen, even alleen spelen in de box en bij de eerste tekenen van vermoeidheid gaat hij naar zijn bedje..... Nu lukt dit dus niet omdat hij zo snel al weer wakker wordt. want ik geef hem dan niet direct de fles, want dat is veel te snel dan. In de nacht slaapt hij super, hij wordt wel 1 of 2x wakker in de nacht maar hij slaapt na zijn fles dan weer heerlijk door! Heeft iemand tips??
Ik heb niet echt tips om te je vertellen hoe je kleintje langer blijft slapen. De keren dat mijn zoontje langer dan 1 uur slaapt overdag, zijn sinds zijn geboorte op 4 handen te tellen denk ik. Hij slaapt nu al maanden 3x 30 a 45 minuten. Ik heb alles geprobeerd, maar niets helpt om hem langer te laten slapen overdag. Het verschilt enorm per kindje. Misschien dat jouw zoontje over een tijdje wel langer gaat slapen, misschien blijft hij altijd een wakker mannetje overdag. Nu geef ik borstvoeding, dus dat ik anders en ik kan hem wel voeden na elk slaapje. Maar ik weet dat je met flesvoeding ook kunt voeden op verzoek, door per keer bijvoorbeeld minder te geven en dan meerdere keren de fles aan te bieden. Misschien dat je zo beter uitkomt? Of anders een ritme zoals: slapen/drinken/spelen/slapen/spelen/slapen/drinken/spelen enzovoorts... Dus dat je het drinken 1 keertje overslaat (of een heel klein beetje aanbiedt). Succes!
Ria Blom (Regelmaat en inbakeren) heeft een aanpak om de slaapjes overdag te verlengen bij jonge babies. Kort gezegd door ze te laten wennen aan langer aaneengesloten rust. Huilen of laten huilen hoort daar niet bij! Kost wel een week consequent anders handelen, is intensief, maar heeft hier echt vruchten afgeworpen: eerst eens een kwartiertje rustig wakker blijven liggen na het slaapje, dan ineens nog eens 10 minuutjes weer in slaap vallen, en ineens 45 min slapen (een slaapcyclus), even rommelen en nog een cyclus erachteraan slapen. Het bleef hier daarna nog wel opletten, soms kwam de klad erin, maar dan kregen we het met wat aandacht wel weer goed. Voor de precieze handelwijze verwijs ik je naar het boek. Daar staat sowieso veel interessante info in over baby, omgeving, etc.
Ik heb het boekje te leen van een collega, maar dat was wel een heel dun boekje, is dat het goede? Ik dacht nl dat Ria Blom juist wel van even laten huilen was.....
Dat is een soort uittreksel. Ik heb het hele boek en vond het echt de moeite. Daar staat ze idd om bekend, mi ten onrechte, voor het inslapen zegt ze nl wel dat er soms geen andere weg is dan laten huilen, bij TE moe, TE overprikkeld, en als gewoon niets meer werkt, troosten niet aankomt etc. Ik heb dat zelf overigens ook zo ervaren. Maar dat geldt misschien niet voor elk kind. Maar dat gaat dus over in slaap vallen, ik doel op haar aanpak voor wat langer doorslapen, daar hoort juist bij dat ze vooral NIET overstuur moeten raken maar zo lang mogelijk rustig blijven in de slaap-omstandigheden. Als daar een beetje of een beetje veel troosten, sussen, klein flesje oid voor nodig is dan doe je dat, en die aandacht bouw je dan weer steeds wat af, zodat ze wennen aan met zo weinig mogelijk prikkels (van jou) in bed te blijven.
ja ik heb het net gelezen Nu begrijp ik wat je bedoelt, als je wacht tot ze echt gaan huilen dan zijn ze te overstuur en heeft sussen/ troosten geen zin meer. Ik merk dat ook in de nacht. Als ik snel naar hem toe ga als hij wakker wordt, en hem zijn fles geef, dan slaapt hij weer lekker verder. Als hij echt overstuur zou zijn, dan duurt het veel langer voordat hij getroost is. Ik ga het eens goed doorlezen en kijken of ik het kan toepassen! Bedankt voor de tip!
Ik heb hetzelfde probleem een beetje maar een vriendin vertelde me laatst dat baby's vaak maar 45 minuten slapen en dat je dat moet proberen te doorbreken. Hoe je dat moet doorbreken zijn wij dus ook nog mee aan het stuntelen dus ik lees even mee hier!
Onze dochter slaapt nog 1 x op de dag, zo tussen 12:00 uur en 15:00. Na 3 kwartier/ 50 minuten wordt ze vaak wakker en gaat dan een beetje liggen simmen. Toen dit voor het eerst gebeurde, dacht ik dat ze over haar slaap heen was en ging ik er gelijk heen en dan stond ze soms ook rechtop in haar bedje en als ze mij dan zag dan wilde ze er natuurlijk uit Maar nu doe ik het anders. Ik luister (via babyfoon) of ze overstuur raakt of dat het simmen moe blijft klinken. Als het niet erger wordt laat ik haar toch een beetje simmen en dan hoor ik haar al vaak weer op haar knuffel sabbelen en dan weet ik dat ze toch nog erg moe is. Ik ga dan wel kijken, maar stiekem om het hoekje van haar kamer om te zien of alles goed is Vaak valt ze dan weer in slaap. Ik probeer niet gelijk naar haar toe te gaan omdat ze dan zeker uit bed wil. De dag duurt dan nog zo lang voor haar omdat ze, eenmaal uit bed, echt niet nog een keer gaat slapen. Vaak maakt ze nu toch middagslaapjes van 2,5 tot 3 uur (waarbij ze twee/drie keer 'wakker' wordt)! Hier werkt het dus niet om naar haar toe te gaan om het ergere huilen te voorkomen, want doen we dat, dan wordt ze juist meer wakker en wil ze eruit...Juist door haar even te laten valt ze weer rustig in slaap. Ik heb gemerkt dat dit 's nachts ook nog wel eens voorkomt (dat moeierige simmen) en ben een paar keer gaan kijken en zag dat ze dat toch min of meer in haar slaap doet. Ze slaapt van 18:30 tot 07:30 en maakt hiermee super nachten natuurlijk! Het is volgens mij echt een beetje uitvogelen en goed luisteren of je kindje overstuur is of niet. En wat werkt voor jouw kindje! Ik vind het nog steeds moeilijk af en toe...wel laten simmen, niet laten simmen, is ze nog moe, wil ze nog slapen, even troosten of niet, etc. Ik probeer mezelf in bedwang te houden en niet TE snel naar haar toe te gaan, maar dat blijft moeilijk Ik denk dat het ook wel goed is dat ze zichzelf een beetje leert troosten (tijdens het moeierige simmen, niet bij flink overstuur huilen) want anders gaat ze er op rekenen dat papa of mama bij elke piep van haar naast haar bed staan en dat lijkt me nu ook niet bijdragen aan een goed slaapje. Maar, nogmaals, dat geldt voor onze dochter en ieder kindje reageert weer anders natuurlijk. Dawast
Hier werkte ook toen ze klein was steeds teruggaan en troosten bij het in slaap vallen ook helemaal niert hoor, dat verstoorde haar alleen maar en dan wilde ze eruit. Maar goed, das wat anders
Oeps! Had even niet gezien dat het over een baby van bijna 2 maanden gaat.. Excuus, zat dus weer eens niet op te letten @ Babel: ik ben niet bekend met Ria Blom dus weet ook niet wat zij adviseert. Ik reageerde niet op de adviezen in het boekje van Ria Blom, maar meer in zijn algemeenheid.
Ik geloof zelf dat je een baby niet kunt leren slapen. Wat dat betreft verschillen ze niet zo veel van volwassenen: als ik niet kan slapen, kan ik gewoon niet slapen. Dan kun je me trainen, maar dat heeft -mijns inziens- geen nut. Daarbij komt, zoals eerdergezegd, dat baby's een slaapcyclus hebben van ca. 45 minuten. 's Nachts valt je baby kennelijk vaak weer in slaap na elke cyclus, maar overdag heeft hij het misschien (nog) niet nodig. Of hij vindt het helemaal niet leuk om alleen in een bedje te liggen. En na 9 maanden fulltime mamacontact is dat helemaal niet gek, maar gewoon (bio)logisch. Volgens mij heb ik het ook al geschreven in het topic over de puckababy, maar ik zweer echt bij mijn draagdoek. Op 8 van de 10 foto's die ik heb van mijn dochter op zeer jonge leeftijd in de draagdoek... slaapt ze. En ik eet, loop over een Frans marktje, zit op een verjaardag, etc, etc. Als je in de war komt met je ritme, kun je ook overwegen om flesvoeding op verzoek te gaan geven. Als je daar op googlet komt je wel tips daarover tegen. Het houdt in dat je meer kleine flesjes op een dag geeft. Je imiteert dan een beetje het geven van borstvoeding. Misschien is je kindje dan ook wat tevredener. Ik heb natuurlijk ook niet de waarheid in pacht, maar geef nu tips over dingen die ik zelf heb gedaan of die ik zou proberen als ik in jouw schoenen zou staan. Of het voor je kindje wat is (en vooruit, voor jou) bepalen jullie zelf. Succes!
Zonet was het weer na een uur wakker, dus ben ik naar boven gegaan, loop ik zijn kamertje op en geef hem zijn speentje...begint meneer breeduit te lachen naar me! Dus heb ik even gerommeld op zijn kamertje. Toch bleef hij af en toe miepen. Dus speentje nog een keer gegeven en uiteindelijk viel hij bijna in slaap. Ik ben weggelopen, hij werd weer wakker en begon weer te huilen. Ik heb hem maar even laten doen en nu is hij weer stil. Maar al met al ben ik dan wel 30 minuten bezig geweest waardoor hij alweer bijna 'mag' eten (ik voed hem op verzoek maar er moet wel 3 uur tussen zitten ivm de vertering van zijn melk). Maar ik lees dus dat er veel meer mensen zijn die dit 'probleem' hebben....hoe vullen jullie de wakkere tijd dan in? Altijd met eenzelfde ritme?
Hier hebben wij consquent als ze wakker werd na 3 kwartier, haar rustig gemaakt in haar bedje tutje, ff sussen en dan weer weg. Heeft een week doorzettingsvermogen van ons gevraagd maar ze maakt nu wel lange rukken. Smorgens 2 uur( 9:30-11:30) en smiddags ruim 3 uur uur.12:30-16:00) en vanaf 17.30 tot de volgende ochtend 8 uur ( wel een fles tussen door).
Ria Blom zegt echt wel dat je kinderen op de kookwekker moet laten huilen. Vreselijk mens Heel wat prettiger is dan 'Lekker slapen zonder huilen' van E. Pantley. Maar ik denk dat je eigenlijk ook op je eigen gevoel moet leren vertrouwen en moet leren goed te kijken naar je kind. Mijn dochter is niet van het slapen, kan zich nog steeds echt niet overgeven aan de slaap. Hadden we wellicht er wel in kunnen 'rammen' door haar maar te laten brullen, maar dat hebben we gelukkig niet gedaan. Zij sliep wel lang als ze in de draagdoek zat of als we met haar gingen wandelen. Broertje is een ander verhaal. Die vindt slapen lekker en kan je dus bij 'de eerste vermoeidheidssignalen' op bed leggen. M moest echt heel erg moe zijn om zich te kunnen overgeven. Heel veel succes!
Wesdaan, dat hebben wij ook geprobeerd (heel lang) bij M, helaas geen succes ... M was gewoon echt wakker na 3kwartier. Ook die strategie is dus niet wetmatig (maar wel een hele goede tip )