Hallo, Ik heb een vraagje. Ik werk in de thuiszorg en hebben een client die chemo krijgt. Nu is deze client 2 weken geleden gestopt met de chemo. Hoelang duurt het voordat ik weer bij deze client mag en het "gevaar" geweken is.
Hoi hoi Helemaal gestopt voor nu dan met de chemo? Ook geen medicijnen meer die aan chemo gerelateerd zijn? In feite is de regel dat zolang je voorzorgsmaatregelen moet nemen, dus de paarse handschoenen, schort, extra doorspoelen dat jij er als zwangere niet bij mag. Zodra deze maatregelen opgegeven zijn zou jij er ook weer bij mogen. Ik weet dus zo niet welke termijn.
Is dat geen vraag voor je leidinggevende? Ik moest per direct stoppen met de zorg voor cliënten die chemo krijgen toen ik zwanger bleek. Nu ziek thuis door zwangerschap (2 ochtenden op AT-basis aan het werk) dus ik kom niet in aanraking met deze cliënten. Geen idee van de wachttijd na chemo. Maar ik ga ervan uit de je leidinggevende dat weet?
Het verschilt per chemo. Mijn moeder krijgt chemo momenteel, maar ik mag gewoon bij haar. De ene chemo is sterker als de ander.
Ik kwam sws niet bij deze client, ik wilde geen enkel risico nemen. Echter is de client nu gestopt met chemo en ik kreeg de vraag dat ik dit maar moest vragen aan mijn verloskundige. Ik denk misschien hebben hier mensen ervaring, ik moet volgende week toch naar de verloskundige
Het hangt echt van de chemo af, je verloskundige kan niet weten welke acceptabel is en welke niet. Je zou dan aan iedere client moeten vragen dat hij contact opneemt met zijn oncoloog om dit per geval te beoordelen, dat lijkt me niet te doen. Ik zou een afspraak maken met je bedrijfsarts, hij is er tenslotte voor om te bepalen of een werknemer door ziekte/zwangerschap/etc. zijn/haar werk nog kan doen.
Ik vind eigenlijk dat dit de verantwoordelijkheid is van de client. Zijn oncoloog zou een brief moeten sturen naar jouw werkgever met instructies.
Missladybug maar zo werkt dat helaas niet in de zorg. Daar is geen tijd voor. Ik heb het neergelegd bij mijn leidinggevende. Als het goed is word er na gevraagd aan de client of hij weet welke chemo..zo niet dan ga ik ook niet
Als je in het ziekenhuis werkt als oncologieverpleegkundige mag je ook gewoon werken met patiënten met chemo als je zwanger bent. Met de juiste voorzorgsmaatregelen (schort, handschoenen, mondkapje) is dat helemaal geen probleem. En zeker als je niet in aanraking komt met urine, ontlasting of braaksel van de cliént, hoef je je echt geen zorgen te maken.
Ik werk als oncologieverpleegkundige en heb gewoon gewerkt met de oncologisch patienten. Als de client 2 weken geleden chemo heeft gehad is het nu al uit het systeem. Voornamelijk voorzichtig zijn met de excreta in de risico periode.