Taarten bakken - wat nodig?

Discussie in 'De lounge' gestart door Linda86, 2 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linda86

Linda86 VIP lid

Oke, mijn zoon heeft bedacht dat hij een taart wil bakken voor mij met moederdag (dus we hebben nog tijd om te oefenen :roflmao:). Nu bak ik zelf wel vaker taarten, maar nooit met fondant/marsepein enzo en dat wil hij dus graag.
    Nu vraag ik me af wat handig is qua bakspullen om allemaal te kopen? Een bakvorm en een taartzaag hebben we al. Ik zie zóóóóveel verschillende dingen, maar wat is nu echt onmisbaar voor een beginner?
    En waar kan ik dat het beste bestellen?

2. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Als je met fondant of marsepein gaat werken (en evt vaker gaat doen, want is niet heel goedkoop) is zo'n mat heel handig om het op uit te rollen en gelijk goed te plaatsen op de taart.

Linda86 vindt dit leuk.
  3. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    Toevallig zag ik van de week bi de xenos dacht ik een hoop spullen ervoor

Voor bij fondant en marsepein is zo’n witte kunsstof roller echt onmisbaar!
    Taartzaag idd maar die heb je ;)

En 1 spuitzak of snoepzak/puntzak bijv voor de botercreme makkelijk op een deel te spuiten (dan is t ook gelijk hoog genoeg als mooie tussenlaag)

Een platte spatel om de botercreme om de zijkanten van de gestapelde lagen biscuitcake heen te spatelen zodat de fondant/marsepein vast plakt.

En volgens mij was er ook een hulpmiddel om de fondant/marsepein zachtjes mee glad te strijken als je deze er voorzichtig overheen gelegd hebt (werk in elk geval vanuit t midden bovenkant taart naar de buitenkant en vanaf daar van boven naar beneden). Wat beneden overblijft kun je wegsnijden.

Een draaiplateau om je taart (met onderplaat) op te zetten en je makkelijker en sneller overal bij kunt.

En een gladde onderleggen voor je fondant/marsepein op uit te rollen, dat t echt een hele mooie vlakke ondergrond is.

Eventueel wat leuke uitstekers/vormpjes en klaar is kees ;) ligt ook beetje aan of er een thema is natuurlijk ;) je kunt zelf ook veel bereiken met plaatjes van internet en gewoon zelf op maat snijden.

T is al een hele tijd geleden dat ik zoiets gedaan heb, maar krijg er wel spontaan zin in! Haha

Linda86 vindt dit leuk.
  4. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.192
    1.053
    113
    Vrouw
    Eens met de post hierboven. Maar ik bestel altijd mijn spullen online, (leukstetaartenshop) wij hebben geen winkels in de buurt dit verkopen.
    Wel leuk om te doen!

Linda86 vindt dit leuk.
  5. Rapunzel

Rapunzel Fanatiek lid

14 dec 2012
    4.172
    5.727
    113
    Ik bak ook graag taarten en heb er een hoop spullen voor, denk dat het ook belangrijk is of het voor een enkele keer is of voor vaker :p zonde om een hoop geld uit te geven aan spullen en het nooit meer te gebruiken, heel veel dingen kun je improviseren met wat alledaagse spullen en niet alles heb je perse nodig.

Linda86 vindt dit leuk.
  6. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.285
    17.171
    113
    Hm niet zoveel.

Taartzaag
    Spuitzak
    Iets om de botercreme glad te strijken
    Deeg/marsepeinroller
    Scherp mesje
    Evt uitstekers
    Groot bord oid om de taart op te zetten

Linda86 vindt dit leuk.
  7. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    Als het voor een keer is dan heb je echt niet veeln nodig. Het meeste in je keuken kun je gewoon gebruiken met wat omdenken.
    Plaatjes zoeken op internet, printen, uitknippen en als mal gebruiken om uit te snijden kan heel goed ipv uitstekers.
    Ik gebruik het meeste mijn draaiplateau maar een bord rondschuiven gaat ook prima.
    Een houten deegroller gaat ook prima. Even invetten met boter of crisco en dan gaat ie als een zonnetje.
    Heel veel dingen heb je al in je keuken liggen.
    Glazen om rondjes uit te snijden.
    Met je appelboor en knoflookpers kun je leuke randjes maken
    Met een sateprikker lijntjes trekken, met de botte kant van een mes ook.
    Linten snijden zelfde als de plaatjes. Papier erop leggen en snijden maar.

Linda86 vindt dit leuk.
  8. Flan82

Flan82 Lid

13 jan 2019
    95
    45
    18
    Vrouw
    Als je het vaker wilt doen kan je bovenste aanschaffen.
    De eerste taart die ik maakte heb ik kleivormpjes gebruikt om uit te steken.

Je kan oa de leukste taartenshop al uitgerolde fondant/marsepein kopen. Dat scheelt je een ondermat kopen. uitrollen van kleine stukjes lukt ook op een andere gladden ondergrond met poedersuiker.

Ik gebruik voor het uitrollen een bureaumat van Ikea. Ook het draaiplateau van Ikea, maar werk ook vaak zonder.

Om je marsepein glad te strijken kan je een speciale tool gebruiken, maar je kan van je resterende marsepein ook een bal maken en die gebruiken om te wrijven. Scheelt weer in aanschaffen.

Om de taart te presenteren neem ik regelmatig dik karton van een doos. Snij een vierkant uit en bekleed deze met inpakpapier en bloemenfoli (dat doorzichtige). Ook dat scheelt weer aanschaffen.

Linda86 vindt dit leuk.
  9. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Ik bestel veel vormpjes malletjes etc via aliexpres. Ideaal :)

Linda86 vindt dit leuk.
  10. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Om uit te proberen zou ik zo’n all in pakket halen bij de supermarkt, dus waar mix in zit, fondant en versiering.

Linda86 vindt dit leuk.
  11. giebel

giebel Fanatiek lid

26 aug 2011
    2.565
    601
    113
    Precies. En ik maak altijd mijn koksmes (grootste blad) warm met zo heet mogelijk water onder de kraan, droog maken met theedoek en dan strijken over de botercreme om het mooi glad te krijgen. Werkt perfect vind ik.

Linda86 vindt dit leuk.
  12. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    Als je met fondant en botercreme gaat werken zou ik een biscuittaart of een wolkentaart maken. Ga je voor basis cake dan wordt het vrij zwaar

Ik zou op YouTube kijken wat je wilt doen, dan zie je gelijk handige hulpmiddelen voorbij komen. Cupcake Jemma is bijv leuk.

Xenos en action hebben prima hulpmiddelen. De versiering van Xenos is wel leuk, die van de action vond ik minder. De leukste taartenshop is wel een leuke winkel maar onnodig als je het gewoon een keer wil proberen. Meer voor als je er een hobby van maakt.

Linda86 vindt dit leuk.
  13. djoyz

djoyz Fanatiek lid

29 mrt 2019
    1.468
    1.510
    113
    Vrouw
    Een tip qua rolfondant of marsepein, rolfondant is makkelijker uit te rollen (vind ik) maar marsepein is wel lekkerder. En als je marsepein gebruikt houd dan in de gaten dat dit niet goed tegen vocht uit de eventuele koelkast kan. Als je de taart van te voren wilt maken en koud wilt bewaren kan je beter voor rolfondant kiezen dan marsepein anders kan het gaan ‘zweten’ (door het vocht in je botercreme of jam of andere vochthoudende vullingen die je erin verwerkt) en rolt het zo weer van je taart af...
    Helaas spreek ik uit ervaring.. :roflmao:

Ysabella en Linda86 vinden dit leuk.
  14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Een oven.

Linda86 vindt dit leuk.
  15. Linda86

Linda86 VIP lid

Bedankt allemaal! Goeie tips :)

Ik wil een zo groot mogelijke slagingskans, want mijn zoon gaat er vast van uit dat ik het echt op eet, dus ik kan beter maar meteen alles kopen wat hij nodig heeft ;). Hij heeft een keer ontbijt op bed voor mij gemaakt: Griekse yoghurt met stukjes zure haring. Want ik hou van yoghurt en van haring :roflmao::roflmao: en omdat hij zo goed zijn best had gedaan, moest ik het natuurlijk wel opeten :rolleyes::eek:

Mijn zoon kennende wil hij vanaf nu elke week een taart gaan bakken, dus ik vind het ook niet zo erg om te moeten investeren. Hij houdt nogal van koken en bakken en doet dat ook vaak.
    Ik heb een lijstje gemaakt met alles wat jullie hebben opgenoemd en dan ga ik van de week even naar de xenos en wat ze daar niet hebben bestel ik dan online wel. Wordt vervolgd!

16. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Oh, als het bijna zeker voor vaker is kun je inderdaad wel wat investeren! Ik ben zelf begonnen met alleen de kunststof deegroller, taartzaag en een kleine bakvorm (met 20 cm maak je makkelijker een gelaagde taart dan met een grotere) en daarmee ging het prima. Geleidelijk aan zijn er wat dingen bij gekomen, maar dat is allemaal voor de extra leuk-factor en het gemak.

17. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Als je leuk en voordelig dit soort dingen wilt shoppen online (en met dingen geen haast hebt) is Ali echt een aanrader.
    Als je zoekt op baking tools vind je alles wat je nodig hebt.

18. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

22 apr 2017
    12.606
    8.358
    113
    Vrouw
    Dat had ik een keer gevraagd in een Ali topic maar toen werd aangegeven dat er bepaalde schadelijke stoffen in konden zitten. Ging toen over Russische spuitkoppen. Maar dat geld dan toch ook voor andere hulpmiddelen?

19. Manolito

Manolito Fanatiek lid

12 sep 2016
    2.654
    2.101
    113
    Ik gebruik al jaren een aantal bakspullen van Ali.
    Dingen die met etenswaren in aanraking komen mogen niet giftig zijn hoor.
    Ook bij Ali niet.
    Dat is wereldwijd.
    Ze zouden hun glazen ingooien als dat wel zo was.

Zonnestralen vindt dit leuk.
  20. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.812
    2.501
    113
    Vrouw

Dit!!!
    Zeker voor de eerste keer, kan ik je alleen een spatel aanraden. Zon lange platte, een paletmes heet het officieel.

De rest heb je allemaal in de keukenla!
    Voor de rest moet je het fondant goed kneden, dan is het makkelijker verwerkbaar, het droogt wel snel uit, maar ik hou niet van marsepein, dus alles is beter dan dan.
    Verder is het veel doen en youtube!
    Ook ben ik fan van de leukste taartenshop, biscuitmix lukt altijd en nog een goede tip, zorg dat alles op kamertemperatuur is (vooral eieren en boter).

Ik bak vaak taarten, zo leuk, met afzwemmen of verjaardagen van de kinderen sowieso, vrienden en familie.

Deel Deze Pagina