Voor mama's met kindjes met o.a. ASS en/of ADHD

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Senna84, 11 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    Waarschijnlijk zijn vele van jullie hier al mee bekend, maar diegene die het niet zijn, wilde ik het niet onthouden;

Veel kindjes met o.a. ASS en/of ADHD hebben te maken met slaapproblemen. Het meerendeel komt doordat ze de stof melatonine veel later aanmaken (normaal wordt het aangemaakt wanneer het begint te schemeren, bij kindjes met ass/adhd kan dat soms pas om 22:00 / 23:00 uur zijn, en dan heb ik het over kleine kindjes van 1 a 2 jaar).

Door deze stof toe te voegen (tablet voor het slapen gaan) zie je zo snel dat het beter gaat. Het is absoluut geen slaapmiddel.

De dosering is lastig. Sommige kindjes van 2 jaar hebben volgens ouders genoeg aan 0.1 mg / nacht. Die van mij krijgt een tablet van 1.9 mg (time release, dus 1 mg direct en 0.9 mg over de nacht) en daar doet hij het fantastisch op.

Nu pas zie ik hoeveel slaap hij heeft gemist en hoeveel beter hij zich voelt nu hij beter en langer slaapt.

Het middel heeft nauwelijks bijwerkingen en is zoooo de moeite waard.

Het is vrij verkrijgbaar (overigens ook op recept maar dan is het vele malen duurder) maar ik heb wel alles in overleg gedaan met onze kinderarts, vind ik persoonlijk prettiger, vooral wanneer het gaat om hogere doseringen.

Groetjes!

2. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    dacht, misschien heeft iemand er wat aan maar lijkt erop dat het al redelijk bekend is :D:D:D

3. Mamzie

Mamzie VIP lid

29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    ja was er al langer bekend mee ;)

Alleen het stomme is is dat het bij Owen averechts werkt.
    Hij word er veel rustelozer van en slaapt er slechter van. Geen idee hoe dat kan want het is een lichaamseigen stof......
    Zal wel met het nog onbekende syndroom te maken hebben die hij erbij heeft.

4. Senna84

Senna84 Actief lid

11 jan 2012
    443
    0
    0
    Hai,

Ken je verhaal niet helemaal hoor, heb natuurlijk wel her en der wat van je gelezen maar niet genoeg met je verhaal goed te kennen, sorry :)

Kan het de dosering zijn? Ik weet namelijk dat het bij kinderen met dezelfde aandoening en leeftijd kan varieren van 0.1 tot 6 mg en alles wat daar tussen zit.

Als ik naar mijn zoon kijk kan ik mij voorstellen dat wanneer de dosering te laag is hij wel moe wordt maar zich juist er tegen gaat verzetten en dan juist heel onrustig wordt.

Ik ben ook begonnen met 0.3 toen 1 nu dus 1.9 en dit werkt pas optimaal, terwijl hij net 2 is. Hij gaat naar bed en soms werkt de tablet nog niet dan speelt hij wat en in 1 keer slaapt hij. Wordt nog steeds een paar keer per nacht wakker maar alles gaat veel milder. Drinkt dan een paar slokken en gaat weer slapen.

Van zijn eerste tot zijn tweede heb ik eerst met hem een half jaar elke nacht van 1 tot 5 's nachts beneden gezeten, klaar wakker, zooo zielig. Toen ging hij nog wel rond 20:00 uur naar bed en viel redelijk in slaap. Toen begon de ellende van niet kunnen inslapen en alsnog om 1 uur wakker. Toen was ik het zat en heb hem opgehouden tot 22:00 uur elke dag en toen sliep hij wel redelijk de nachten door tot 08:30.

Sinds een maand gebruiken wij nu de melatonine en hij ligt +/- 19.30 in bed, slaapt rond 20:00 uur wordt gemiddeld 2 keer 's nachts wakker, slok drinken en gaat weer zelf liggen en verder slapen tot +/- 07.30.

Ik zat laatst om 20:00 uur beneden toen gtst begon, heb ik echt al een jaar niet kunnen kijken en maakte een grapje tegen mijn man; "ongekend, nu twee kinderen en om 20:00 uur de avond voor onszelf, terwijl met 1 kind deze avond pas rond 22:30 / 23.00 uur begon" haha.

wat een zaligheid!

5. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    #5 Skyscrapper, 1 nov 2014
    Laatst bewerkt: 1 nov 2014
    Die ervaring hebben wij ook, maar bij ons werkt het dan (gelukkig)niet averechts en slaapt onze zoon wel goed als ie eenmaal ingeslapen is, maar de melatonine werkt verder gewoon helemaal niet.
    Hij slaapt nu gemiddeld tussen 21.00 en 22.30 in tot een uur of 7.00/7.30 (ligt een beetje aan of zijn broertje hem niet wakker blért)
    Maar toe nhij jonger was was het ook een drama met nachtenlang wakker zijn.
    Hij is er toch een beetje overheen gegroeid lijkt wel, scheelt ook dat hij nu 2 keer in de week naar de psz gaat en over 3 maanden fulltime naar de kleuterschool mag. Dan moet hij zelf gaan leren om zijn energie over de hele dag in te delen.

6. barriewarrie

barriewarrie Niet meer actief

hier werkt de melatonine ook erg goed bij ons zoon met ADHD en ODD. hij wordt er rustiger van, hij is begonnen met 0.3 mg maar zit nu op 0.2 mg

7. Cathelijne1986

Cathelijne1986 Niet meer actief

Mijn oudste heeft ass en slikt 2x 0,2mg. Heel lage dosering maar gelukkig werkt het prima :)

8. wendyw80

wendyw80 Fanatiek lid

8 jan 2009
    2.189
    24
    38
    zeeland
    Onze oudste heeft oa ass en slikt nu ongeveer een jaar melatonine 1mg.
    Afgelopen zomer op vakantie in Duitsland haar eigen pilletjes vergeten en daar bij een drogist de vrij verkrijgbare variant gekocht.
    Bleek voor haar helaas te licht en werkte voor haar niet.
    Terug thuis heeft het weer even geduurd voor alles weer op peil was.

9. AnnevandePol

AnnevandePol Bekend lid

13 jul 2014
    806
    229
    43
    Vrouw
    Haarlem
    Ik heb zelf ADHD (vastgesteld door een kinderarts en uitgebreid onderzoek in het ziekenhuis), en ik heb vlak voordat ik zwanger werd ook ontdekt dat Melatonine idd erg goed helpt. Ik kon eindelijk op tijd inslapen in plaats van uren wakker liggen! Wel had ik een hoge dosis nodig.

Erg jammer dat ze dit niet wisten toen ik jonger was. Heb toen wel Ritalin geslikt en andere troep, maar dat hielp daar niet tegen...

Nu ik zwanger ben probeer ik het maar weer zonder. Maar na de bevalling neem ik ze weer hoor!

10. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik heb ADHD gecombineerde vorm en ook slaapproblemen. Delayed-sleep-syndrome heet dat vlg mijn huisarts. Oftewel vertraagde slaapaanmaak. Bij mij was het d oms inslapen, pas tegen de ochtend. Of doorslapen, dus dan ben ik om 1u wakker en val ik pas tegen de ochtend weer in slaap.
    Ik gebruik Melatonine 5mg per dag, soms 6mg. Helaas helpt dat niet voor doorslapen.
    Ik ben iedere ochtend blij als ik van de wekker wakker word, en niet na een uurtje slapen al.

11. SanFil

SanFil Niet meer actief

Zijn jullie op de hoogte van de link tussen voeding en ADHD? In meer dan 60% van de gevallen is er geen sprake meer van ADHD/ODD, bij een juiste voedingsaanpassing.

12. barriewarrie

dit heb ik voorgelegd aan onze dietiste maar zij heeft dit uitgezocht en volgens haar blijkt dit niet te kloppen.

13. SanFil

SanFil Niet meer actief

Gedegen wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd in The Lancet. HET medische tijdschrift. Stuur me even een pb dan kan ik je verder helpen.

14. barriewarrie

niet nodig, heb het uitgezocht wat en hoe maar zo'n onderzoek gaan wij toch niet doen. het is een erg slechte eter en rommelen met wat wel en wat niet eten enz zorgt ervoor dat hij helemaal niet meer eet.

15. SanFil

SanFil Niet meer actief

Dat dieet is niet de enige manier. Ik heb je een pb gestuurd.

16. pipa1982

pipa1982 Actief lid

20 okt 2014
    183
    0
    0
    @Sanfil wat zijn er naast dat dieet nog meer voor mogelijkheden dan?

Mijn oudste heeft namelijk ook ADHD/ PDD-nos en gilles de la tourette
    waardoor hij inmiddels aan 5 en een halve pil er dag zit (verschillende medicatie) Ik zou er veel voor over hebben om er wat medicatie af te kunnen krijgen.

Ik hoor graag van je.

17. SanFil

SanFil Niet meer actief

Ik heb je een pb gestuurd met m'n tel nr dan kan ik het verder toelichten.

18. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Even een vraag. Ons zoontje(4) heeft geen ADHD of ASS, maar slaapt wel ontzettend slecht. Het naar bed gaan en in slaap vallen is geen probleem, maar hij wordt elke nacht rond 03.00/04.00 wakker en kan dan niet meer in slaap vallen. Hij is gedurende de dag ontzettend moe. Kan ik melatonine hiervoor ook gebruiken?

Ben echt een beetje wanhopig aan het worden. Vind het voornamelijk zielig voor hem, maar ons breekt het ook op.

19. Sam86

Sam86 Fanatiek lid

16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Wij hebben het met onze Luna. Net de diagnose autisme, maar dat slapen.... 19u liggen ze alle 3 in bed en slapen ze. Ideaal, maar rond half 3 begint de pret. Inmiddels merk ik het niet/nauwelijks als ze weer op mijn telefoon youtube filmpjes zit te kijken. Ben echt op tot op mijn tandvlees!

20. Eefje00

Eefje00 Fanatiek lid

27 okt 2014
    1.555
    666
    113
    Ik dus ook Sam86. Heb ook totaal geen energie en geduld meer. Word al wanhopig als ik aan de nacht denk.

Deel Deze Pagina