Hoi allemaal, Wij proberen nu al bijna 2 jaar zwanger te worden. Helaas is dit niet spontaan gelukt. Wij zijn ook bij de huisarts geweest, alleen zij heeft ons niet direct doorverwezen naar het ziekenhuis. (omdat ze koppig is, en/of nog een aantal trajecten moet doorlopen!) Ik wilde echter niet langer meer wachten dus heb ik zelf een afspraak ingepland bij het ziekenhuis in Rotterdam. Zij begrepen mij en hebben een orienterend gesprek gepland. Wel moet je een doorverwijzingsbrief regelen bij je huisarts. Eerste orienterend gesprek gaf een goed gevoel! Mijn man heeft direct een afspraak ingepland voor een spermaonderzoek. Ik moest bloed laten prikken. (ongeveer 6 buisjes). De gynacoloog heeft ook direct een echo gemaakt van de baarmoeder en eierstokken. Deze waren ok. Afgelopen week zijn we terug geweest voor het vervolg onderzoek. De sperma van mijn man was ok. Alleen uit bloedtest is gebleken dat het bij mij niet zo oke was Nu blijkt dat mijn schildklier niet oke is. Volgens de gynacoloog was het niet oke. Zelfs al zou ik zwanger zijn, dan zou dit een risico zijn geweest voor de baby! Ik moest direct extra bloedprikken voor een nader onderzoek. Ze heeft wel alvast tabletjes en pregnyl voorgeschreven, zodat ik daar alvast mee kan beginnen als de schildklier in orde is! Volgens de gynacoloog kan schildklier effect hebben op de eisprong en je menstruatie. Zijn er mensen die ervaring hebben met schildklier en iui? Groetjes Vera
Hallo Vera, Wat ontzettend vervelend dat je er nu achter komt dat je schildklier niet in orde is. Is deze te snel of te traag? Ik heb een te traag werkende schildklier en slik Thyrax. Het enige wat ik weet is dat je schildklier echt stabiel moet zijn voordat je idd zwanger kunt en mag worden. Er bestaan nogal wat risico's op miskramen en afwijkingen bij het kindje. Ik hoop voor je dat je snel stabiel bent en heel gauw met IUI mag beginnen! Want het lijkt me dat wanneer je schildklier goed is je meteen kan beginnen (wij tenminste wel). Groetjes Julia
Hoi Julia, Bedankt voor je berichtje. Ik heb een te traag werkend schildklier. Ik heb nog geen medicijnen gekregen. Vandaag word ik gebeld door de internist voor meer info. Hoelang duurt het eigenlijk totdat het stabiel is? Ga jij ook beginnnen met iui? Groet Vera
Dat kan helaas heel lang duren en zelfs al is het stabiel dan kan dat weer veranderen. Elke drie maanden moet ik bloed prikken en als de waardes dan weer veranerd zijn weer extra thyrax nemen. Zit nu ruim twee jaar in het traject en intussen is mn schildklier weer in de hobbel. Ben nu zelf aan eerste keer IUI toe. Mag ondanks de waardes wel doorgaan. Maar ja, of het kans van slagen heeft ik heb er allemaal even niet meer zoveel vertrouwen in.
Veratje: hier nog iemand met schildklieraandoening en inmiddels net de eerste IUI achter de rug. Ik kreeg vorig jaar bij fertiliteitsonderzoek ook voor het eerst te horen dat schildklier niet goed was. Ik had er niets van gemerkt, maar ik bleek toch een behoorlijke afwijking te hebben... Gelukkig waren mijn waardes na 3 maanden weer goed en konden we verder gaan met zwanger worden. We waren toen zo'n 2 jaar bezig. Ons is gezegd dat we eerst dan maar weer even zelf moesten proberen, want de schildklier had ook de oorzaak van het uitblijven van een zwangerschap kunnen zijn. Inmiddels een jaar verder en dus toch maar aan de IUI begonnen. In de tussentijd was schildklier steeds stabiel. Dus in dat opzicht kan het wel goed en snel gaan. Ik hoop dat het voor jou ook zo uitpakt en natuurlijk nog meer dat je daarna snel zwanger bent! Maar wacht wel totdat zeker is dat je waardes weer in orde zijn en laat zo lang je niet zwanger bent deze regelmatig (om de 3 maanden) testen. Vind het wel apart dat ze je alvast medicatie hebben meegegeven voor een eisprong. Een traag werkende schildklier kan op zichzelf ook de oorzaak zijn dat je eisprong uitblijft namelijk. Ik zou dat eerst ff afwachten. Bovendien kan het meegeven van die medicatie bij jou de indruk wekken dat het allemaal snel starten kan. Goede schildklierwaardes zijn echt heel belangrijk voor jou en je toekomstige kindje. Mocht je onderstaande folder nog niet gelezen hebben, bij deze: http://www.schildklier.nl/media/www_schildklier_nl/folder_schildklierenzwanger1.pdf