Ik wordt alleenstaande moeder en het duizelt me een beetje.. wat moet ik doen?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door Anne1985, 20 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Het is een lang verhaal, maar mijn (nu nog) man en in hebben besloten om uit elkaar te gaan. We hebben veel meegemaakt en het gaat niet meer, de koek is op.

En hoewel ik dit al maanden, misschien wel een jaar aan voel komen komt het nu toch wel allemaal op me af en weet ik niet waar ik moet beginnen.

Ten eerste, we hebben een koophuis waar we allebei geen volledige hypotheek op kunnen krijgen. Het huis gaat dus in de verkoop, maar gezien de tijden van crisis verwacht ik dat dit nog wel even kan duren. Een van ons blijft hier dus wonen. We proberen nu op een rijtje te krijgen wat we moeten doen. Aan de ene kant wil ik heel graag in ons huis blijven wonen omdat de kinderen dan nog in hun vertrouwde omgeving blijven. Helaas kan ik never nooitniet de hypotheek opbrengen en mijn bijna ex wil bijspringen. Maar ook dan wordt het super krap. Alternatief zou zijn dat ik verhuis naar een huurhuis. Mijn bijna ex kan het huis namelijk wel in zijn eentje betalen en heeft met zijn salaris sowieso geen recht op huurtoeslag. Maar heb ik recht op huurtoeslag terwijl er nog een koophuis op mijn naam staat? De voordelen van verhuizen zijn voor mij dat ik dichter bij mijn werk woon (minder reiskosten + reistijd) en dat ik het financieel zou moeten kunnen redden zonder mijn bijna ex. Wanneer ik recht heb op huurtoeslag ben ik niet afhankelijk van de alimentatie (die hij overigens wel wil en gaat betalen). Nadeel is dat ik de kinderen weg moet halen uit hun vertrouwde omgeving en dat de naar een ander kdv moeten. Ik vind het echt zo moeilijk!

En verder, waar moet ik allemaal aan denken en wat moet ik regelen? Het duizelt me allemaal een beetje... Hoe moeten we de scheiding aanpakken en wat zal het allemaal gaan kosten? En verder zie ik soms 'alleenstaande ouderkorting' voorbij komen. Wat is dat en wanneer heb je daar echt op?

Het is een beetje een wirwar van vragen, maar ik zou blij zijn als iemand me en klein beetje op weg kan helpen.

2. woez

woez Fanatiek lid

19 sep 2009
    1.129
    205
    63
    Jij hebt recht op huurtoeslag als je aan alle voorwaarden voldoet, of je nou een eigen woning op naam hebt of niet dat is helemaal niet van toepassing

Je moet ingeschreven staan via de gemeentelijke basisadministratie op het adres waarvoor je huurtoeslag wil gaan ontvangen.
    Denk er wel heel goed om, dat als jij uit gekocht gaat worden door je ex dat je daar natuurlijk geld voor gaat ontvangen, en dat word aan het einde van het jaar bij de definitieve berekening wel meegenomen als inkomen.

Als je meer wil weten dan mag je mij pmen.

3. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Woez, bedankt! Dat geeft wat lucht.

Oh ja... wordt in het onderwerp is natuurlijk word. Kan het niet meer aanpassen.

4. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Ik kan helaas niet uitgekocht worden door mijn ex omdat hij niet de volledige hypotheek voor ons huis op zijn naam kan krijgen. Ons huis zal dus in de verkoop gaan. Bedankt voor de tip trouwens, daar moet ik inderdaad rekening mee houden.

5. MamaMissP

MamaMissP Actief lid

6 feb 2011
    158
    0
    16
    Zeeuws-Vlaanderen
    Meid ga zelf in een huurhuis wonen.
    Mijn ex zou ook meebetalen aan het huis tot het zover was.
    Ik heb geen cent van hem gezien (wel de allimentatie)
    Het huis staat nu al 1,5 jaar te koop en ik betaal dit nu helemaal alleen. Ik zal echt blij zijn als het verkocht is en in een huurhuis kan want dan krijg ik huursubsidie.
    Je moet toch een keer uit je huis dus die veranderingen maken je kinderen toch wel mee.
    Begin gelijk een nieuwe start,hoe moeilijk het ook is.

Sterkte.

6. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    je kunt gewoon huursubsidie krijgen, ongeacht je een koophuis op je naam hebt staan.
    Als ik jou was, zou ik nu gewoon op zoek gaan naar een huurwoning. Er komt hoe dan ook een tijd dat het huis verkocht gaat worden, en dat je er dus uit moet. Kun je beter nu meteen doen, het is ff moeilijk, maar zo begin je sneller aan een nieuwe start!

Deel Deze Pagina