Wij hebben geen schema

Discussie in 'Voeding' gestart door Gul83, 19 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gul83

Gul83 Bekend lid

22 apr 2010
    564
    27
    28
    Als ik hier op het forum kijk zie ik vaak topics met eet en slaap schema's. Tot nu toe heb ik me er weinig druk om gemaakt omdat zoonlief echt heel vaak de borst kreeg. Maar nu wil ik eigenlijk gaan afbouwen omdat ik het idee heb dat hij ondanks bijvoeding niet genoeg meer krijgt. Hij slaapt soms niet met bv tot hij een flesje krijgt en plast ook minder. Ik wil dus eigenlijk vanaf morgen beginnen met afbouwen. Maar omdat ik ook vermoed dat hij gewoon niet genoeg binnen krijgt wil ik de voedingen gaan kolven. Helaas kolf ik nooit genoeg dus moet ik gelijk volledig overgaan op fv. Nu wil ik ook een schema opzetten maar hoe ga ik dat doen? Hoeveel en hoevaak mag hij fv krijgen? En kan ik af en toe fv door gekolfde bv vervangen. Ik twijvel omdat bv sneller verteert dan fv. Ik lees ook dat fv babys sap krijgen. Hoeveel sap mag hij dan extra?
    Een heleboel vragen. ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ow ja, hij vindt fv ook gewoon lekker dus dat zal geen probleem worden.

2. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Mijn dochters hebben vanaf het begin fv gekregen maar ik heb nooit volgens een schema gevoed, maar op verzoek. Uiteindelijk komt er na een tijd wel een soort herkenbaar ritme in wat tijden en hoeveelheden betreft, maar ik heb ze daar nooit naartoe "gestuurd", dat vond ik niet prettig. Ook kreeg de oudste ze niet al vanaf 7 maanden sap, maar water of thee en dan ook nog pas later dat ze daar een beetje interesse in kreeg.
    Als je niet persé een vast schema wil, zou ik zeggen: bouw een bv af en geef in de plaats een fles (kv of eventueel gekolfde melk) als je kindje honger heeft en dan zie je vanzelf hoe lang hij het erop volhoudt en het weer tijd is voor een volgende voeding.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoeveel voedingen drinkt je kindje nog?

Een baby van 7 maanden met FV drinkt meestal 3 a 4 voedingen op een dag dus dat is vaak een veel te grote overstap voor een BV kindje. Je kan dus de hoeveelheid melk die je per dag mag geven ( zo'n 600 tot 800 cc opvolgmelk ) delen door de hoeveelheid voedingen die hij normaalgesproken drinkt.

Wij hebben ook geen schema, ik geef weleens 2 kleine flesjes ipv 1 grote fles, fruit en brood wisselen we om als dat beter uitkomt etc. Slapen kan om 10, 12 of zelfs 3u zijn, wanneer ze moe is en hoe het uitkomt ( 1 slaapje per dag )

Wat betreft de bv afbouwen; hier zou ik echt een afbouwschema voor gebruiken! Je voed al 7 maanden dus kan niet ineens stoppen, dan heb je enorm risico op borstontsteking! Als je liever wilt blijven voeden, kan je ook proberen je productie omhoog te schroeven! Met bijvoeding zie je vaak dat de productie wat afneemt, maar ook dan kan je weer regeldagen inlassen om de boel op te schroeven. Als je door zou willen blijven voeden! Feit is wel dat elk flesje dat je erbij geeft, negatief werkt op je productie namelijk.

4. Gul83

Gul83 Bekend lid

22 apr 2010
    564
    27
    28
    Bedankt voor de tips. Ik was een beetje emo omdat ik dacht dat mijn bv niet meer genoeg was :) Ben hier best wel onzeker over omdat mijn bv niet vanzelf op gang is gekomen. Miran heeft twee dagen echt helemaal niets gekregen omdat ik dacht dat ik wel bv had. Ik had namelijk wel gelekt voor de bevalling:( Maar ja ik wacht gewoon de cb af. Kijken of hij goed groeit. Hij vindt bv ook zoo fijn. Daar wil ik eigenlijk helemaal nog niet mee stoppen :)

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Als je niet wil stoppen dan zou ik dat ook niet doen! Je lijf maakt meer melk aan als de vraag groter is. Ik herken je wel hoor, hier is baby vaak ook niet helemaal tevreden na de avondvoeding. Ik voed dan vaak nog een derde ens soms ook een vierde borst (dus de eerste borst gewoon nog een keer), dat helpt goed.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    He, wat vervelend dat je begeleiding bij de BV zo slecht gegaan is! Maar inderdaad, veel mensen kunnen echt langer doorvoeden, er zijn wel bepaalde perioden dat het wat minder gaat. Zeker bij het beginnen met bijvoeding. Door vaak aan te leggen en eventueel extra te kolven kom je wellicht al heel ver.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Als je niet wilt stoppen moet je geen kunstvoeding bij gaan geven hoor! Dat ontregelt vraag en aanbod.
    Ik zou ook geen fles kv nageven. Je zou kunnen gaan wisselvoeden: na de tweede borst, ga je weer terug naar de eerste enz.

Droge luiers, dat is wel een serieuze indicatie van te weinig vocht. Je zou extra kunnen aanleggen (ook goed voor je productie!) of sappig fruit kunnen geven. Hoe gaat de bijvoeding?

Ik geloof er niet in dat je zomaar droog staat. Misschien wordt je ongesteld, dan zijn er vaak dipjes, maar zolang jij blijft aanleggen, zal de melk blijven stromen hoor!;)

Deel Deze Pagina