Terugplaatsing van 1 of 2 embryo's bij IVF/ICSI?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Aldonza, Dec 24, 2006.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    2,330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hallo mensen met IVF/ICSI ervaring. In januari gaan wij beginnen met onze 1e IVF poging. Daarin zullen we ook voor de keus komen te staan; 1 of 2 embryo's terug laten plaatsen. We hebben nog wel even de tijd voor we definitief moeten beslissen, maar ik vind het zo moeilijk....
    Echt heel veel informatie hebben we hierover nog niet van ons ziekenhuis gehad. Ik zoek dus veel informatie op internet. Het is een keus die we zelf moeten maken, maar ik ben heel benieuwd wat jullie overweging is geweest bij het maken van jullie keuze. Kans op zwangerschap, het juist wel of niet willen van een tweeling, risico's bij meerlingenzwangerschap, financieële, sociale of medische overwegingen....noem maar op.
    Wij zijn er nog steeds niet uit.......

2. maamaa

maamaa Actief lid

Aug 22, 2005
    305
    0
    0
    Het is inderdaad nogal een keuze. Wij hebben bij ons intake gesprek te horen gekregen dat ze (=IVF kliniek voorburg) geen risico's neemt en 1 embryo terug plaatst. Dit ook omdat ik nog jong (24 jr) ben.
    Ze vinden het risico voor complicaties tijdens de zwangerschap te groot en ook de kans op vroeg-geboorte is groter.

Dit vond ik erover:
    Omdat de slaagkansen voor zwangerschap laag waren, plaatste men in het verleden meerdere embryo's gelijktijdig terug in de hoop toch een zwangerschap te bekomen. Hierdoor ontstonden geregeld meerlingzwangerschappen. In de natuurlijke zwangerschappen komen twee- en meerlingen zelden voor. Een meerling heeft een verhoogde kans op complicaties tijdens de zwangerschap, rond de geboorte en tijdens de neonatale periode. Zo treedt er vaker een vroeggeboorte op, is het geboortegewicht van deze kinderen gemiddeld een stuk lager dan bij de doorsnee populatie, zijn er vaker aangeboren afwijkingen, enzoverder.

Risico's van tweelingzwangerschappen
    Vroeggeboorte en een laag geboortegewicht zijn de belangrijkste oorzaken van de verhoogde ziekte- en sterftekans bij tweelingzwangerschappen. Bij 1 op de 3 kinderen van een tweeling die geboren is na een vruchtbaarheidsbehandeling ontstaan problemen na de geboorte, zoals ademhalingsmoeilijkheden, hersenbeschadiging, infectie, oogafwijkingen en darmproblemen. Bij eenlingen gebeurt dit bij 1 op de 10 kinderen. Volgens een Frans onderzoek is de kans op een ernstige handicap, zoals spasticiteit, bij een tweeling 7 keer hoger dan bij een eenling (1.4% versus 0.2%). De sterfte rondom de geboorte is bij tweelingen ruim 5 keer zo hoog (10% versus 2%), dit komt met name door de slechte overlevingskansen van veel te vroeg geboren baby's. De kans dat een baby vóór een zwangerschapsduur van 28 weken ter wereld komt is 10 keer hoger bij een tweelingzwangerschap dan bij een eenlingzwangerschap (3% versus 0.3%). Ook de moeder loopt meer risico tijdens een tweelingzwangerschap: ze heeft vaker last van een hoge bloeddruk, zwangerschapssuikerziekte en bloedverlies tijdens de zwangerschap. Hierdoor moet zij meer bedrust houden en wordt zij vaker opgenomen in het ziekenhuis. Ook bevallen vrouwen die zwanger zijn van een tweeling vaker door middel van een keizersnede. Gezien de hierboven genoemde risico's zouden artsen graag zien dat het aantal tweelingzwangerschappen na IVF-behandeling wordt verlaagd. Een manier om dit te doen is het terugplaatsen van één embryo tegelijk bij vrouwen onder de leeftijd van 38 jaar en twee embryo's bij vrouwen van 38 jaar en ouder.

Succes met het maken van je keuze! Liefs Maamaa

3. Elmo

Elmo Niet meer actief

Tja...daar vraag je wat!
    In ons ziekenhuis plaatsen ze in goede omstandigheden 1 terug (geek keus dus eigenlijk). Heerlijk vind ik dat, ik hoef geen hoofdbrekende keuzes te maken. Ikzelf ben het erg eens met het nieuwe protocol in ons ziekenhuis. Meerlingzwangerschappen geeft ontzettend veel risico's en die keer dat we dan misschien zwanger worden wil ik er graag van genieten! Tuurlijk zijn twee welkom (dat kan je altijd gebeuren) maar ik ben van mening dat je onder goede omstandigheden beter kan kiezen voor 1. Freya maakt zich ook zorgen om het meerlingen aantal en maakt zich sterk voor een verandering.
    Standaard 1 terugplaatsen maar dan 5 behandelingen vergoeden. Kijk! Dat lijkt me nou een goed plan! In jullie geval zou ik het met je arts overleggen puur om wat hij in JULLIE geval adviseert. Er zijn nl gevallen dat Groningen ook 2 terugplaatst (de vrouw zwanger maken blijft natuurlijk een pre!). Ik hoorde laatst ook dat meer terugplaatsen niet altijd hoeft te betekenen dat je meer kans hebt...dus ook dat zou je na kunnen vragen. Ik ben heel benieuwd wat jullie gaan kiezen!

Elmo

4. ElviraR

ElviraR VIP lid

Oct 28, 2005
    5,134
    0
    0
    Ik weet nog niet wat er bij ons wordt gehanteerd, maar zou dat ook een enorm moeilijke keuze vinden. Mijn gevoel zal denk ik eerder voor 2 gaan, omdat ik dan gevoelsmatig meer kansen zou hebben...
    Het belangrijkste blijft natuurlijk mijn gezondheid en die van het kindje, waardoor ik nav oa bovengenoemde teksten toch voor 1 zou gaan...
    Pfff moeilijk. Ik hoop dat de artsen me zullen helpen bij het maken van een beslissing. Vind idd dat bij TP van 1 (landelijk beleid) het aantal behandelingen dat vergoed wordt omhoog zou moeten!
    Suc6 met het maken van een keuze!

5. maamaa

maamaa Actief lid

Aug 22, 2005
    305
    0
    0
    Kijk weer een reden om lid te worden van Freya, las dat in Belgie al wel die regel wordt gehandhaafd (zelfs 6x vergoed, volgens mij). Ik pleit dan ook voor meer vergoedingen!

Groetjes Maamaa

6. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

Aug 16, 2006
    2,330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dank voor jullie reacties. Ik heb gisteren nog een tijd op internet gesurfd naar info; op site van Freya geweest en andere artikelen gelezen. Neig ook steeds meer naar tp van 1 emmy. Maar ik wil ook nog even overleggen met de arts....afhankelijk van de kwaliteit van de emmy's kun je ook doen...maar hoe beredeneren ze dat...dat wil ik nog even navragen.

7. maamaa

maamaa Actief lid

Aug 22, 2005
    305
    0
    0
    Dit zeiden ze bij ons inderdaad ook, ze kunnen dan in het lab zien of het een goede/slechte embryo is. Het is ook afhankelijk van leeftijd.
    Ik zou inderdaad even met je arts overleggen, zij zullen je waarschijnlijk goed in kunnen lichten.

Succes! Maamaa

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

In het UMCG doen ze er bij mindere kwaliteit ook nog wel eens twee terug.
    Dat bedoelde ik ook met het feit dat ze protocol hebben maar hier per situatie naar kijken (gelukkig). Het is inderdaad een pittige beslissing...maar ik hoorde dat je met 2 niet per defenitie meer kans maakt...weet niet hoe dat zit.
    Elmo

9. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    @ Elvira: ik ben ook in Azm behandeld, en daar was de procedure als volgt, ze plaatsen eerst terug en daarna wordt verteld wat ze hebben terug geplaatst en waarom ze die keuze hebben gemaakt.

hun zeggen dat als er top embryo's zijn of goede kwaliteit embryo's dat ze er maar eentje terugplaatsten omdat die grote kans hebben om in een zwangerschap te resulteren.

als ze daar een tweede bij zouden terugplaatsen dan is de kans groot dat er eentje niet innestelt en zo ook ervoor zorgt dat de tweede niet kan innestelen
    en dan nog dat men liever geen tweelingzwangerschappen ziet, omdat die veel risico's met zich meenemen.

als de embryo's van mindere kwaliteit zijn dan plaatst men er wel twee terug met de hoop dat er dan tenminste eentje innestelt.

10. ElviraR

ElviraR VIP lid

Oct 28, 2005
    5,134
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord Brenda. Fijn dat artsen de beslissing voor je maken. Al vind ik het een beetje vreemd dat je pas erna hoort wat teruggeplaatst is... Ik laat alles maar gewoon op me af komen.
    Hoeveel waren er bij jou teruggeplaatst?

11. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    ik denk dat ze de discussie niet aan willen gaan over een of twee terug te plaatsen , maar dat weet ik niet zeker

bij mij is 1 top embryo teruggeplaatst

12. Elmo

Elmo Niet meer actief

Euh...je ziet toch hoeveel ze terugplaatsen? Of kan je niet meekijken bij jullie?
    Wij zien eerst de emmy in het petri-schaaltje, die zie je dan opgezogen worden en dan brengen ze hem in. Ik zou het dus zien als het er twee zijn.
    Ook lijkt het mij iets wat ze van te voren moeten afstemmen...discussie of niet.
    Maarja, jij bent er wel zwanger van!
    Ik had 1x een topemmy (helaas vroege mk)
    en 1x een 3-cellige (ook vroege mk).
    Het zegt helaas niet zo veel.....en het blijft super spannend!
    Elmo

13. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    bij ons mag je met je volle blaas meteen in de stoel kruipen en dan staat er bijna meteen iemand van het lab klaar met de spuit met het embryo in.

de echo op de buik en dan zie je dat er iets in je baarmoeder wordt ingespoten maar wat dat precies is dat zie je dan niet meer.....

zo zie je dat ieder zh zijn eigen manier van werken heeft......

14. Elmo

Elmo Niet meer actief

Jah, helaas in dit geval...ik vind het altijd (die twee keer dan) wel erg leuk om emmy nog even te zien (of ben ik nou raar) nouja, wij vinden dat wel leuk.

15. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    tja bij ons zag je tijdens de echo dat er wat in je baarmoeder wordt gespoten, dus je zag dat er echt wat in ging, was idd een erg bijzonder moment, behalve dan dat ik als een gek moest plassen :D :D ik denk dat ik van te voren geen geduld meer zou hebben gehad om in het lab te gaan kijken, maar dat kwam mede doordat degene die die ochtend de eerste was er was uitgelopen waardoor wij met overvolle blaas zaten te wachten...

16. ElviraR

ElviraR VIP lid

Oct 28, 2005
    5,134
    0
    0
    Bij jou maakt het natuurlijk ook helemaal niks uit, want je bent lekker zwanger! :D Ik zie het allemaal wel...
    Is het bij jou de eerste keer meteen gelukt? Heb je IVF/ICSI gehad?

17. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    ik ben inderdaad onder de gelukkigen waar het de eerste keer raak was.... de ivf procedure verliep bij ons volgens het boekje

het vervelendste vond ik het zelf spuiten (ondanks dat ik verpleegkundige ben) en het met volle blaas wachten bij de terugplaatsing :)

en uiteraard het wachten daarna of je wel of niet ongesteld wordt, en die progestan helpt daar niet bepaald aan mee.....

18. ElviraR

ElviraR VIP lid

Oct 28, 2005
    5,134
    0
    0
    Echt fijn voor je hoor! En u is het al bijna zover...spannend!
    Ik hoop dat wij jou allemaal op dezelfde manier mogen volgen, of er nu 1 of 2 emmy's worden teruggeplaatst!
    Even uit nieuwsgierigheid...wat was bij jullie het probleem? (als je dit liever niet zegt, ook prima hoor!)

19. Marsupilami

Marsupilami Fanatiek lid

Dec 12, 2006
    2,072
    309
    83
    verpleegkundige
    mijn man heeft teelbalkanker gehad, en is daarvoor behandeld met chemotherapie....dus geen werkende zaadcellen meer aanwezig in semen....

wij hebben icsi ondergaan met semen van voor de chemo dat was ingevroren.

wij beseffen dat we heel veel geluk hebben gehad, want er was destijds het een en ander misgelopen waardoor er maar weinig semen was ingevroren...

20. ElviraR

ElviraR VIP lid

Oct 28, 2005
    5,134
    0
    0
    Ik ben ontzettend blij voor jullie meid! Dat geluk is dubbel en dwars verdiend! Geniet maar fijn van je buikje!

Share This Page