Hier sinds 2mnd,eigenlijk mee begonnen omdat het lang duurd voordat mijn zoontje in slaap valt sinds we verhuisd zijn en hij snel in paniek raakt als ie alleen moet gaan slapen.Als hij dus helamaal kant en klaar in bed ligt ga ik in het donker met klein leeslampje aan bij em zitten voorlezen.Het hoorde er al heel snel bij.
Ik lees al vanaf 3 mnd voor ofzo. Van die dikkiedik verhaaltjes met grote plaatjes. Ze begint nu echt te lachen als ik vraag of ze nog een verhaaltje wil lezen na de voeding voor het slapen. Doe dit gewoon liggend in ons bed aangezien ze daar ook de laatste bv krijgt voor het slapen.
Het schijnt wel heel goed voor die kleintjes te zijn! Ik lees hier al voor vanaf de geboorte, ze werdt dan rustig van mn stem. En dat terwijl ik altijd een hekel aan lezen heb gehad, maar voor haar doe ik het graag!
Wij lezen heel veel voor. Ze is er gek op! Overdag komt ze de hele tijd met boekjes aanzetten. En 's avonds als ze naar bed gaat (als ze tenminste braaf is met tandenpoetsen ). Ze ligt (staat) dan al in bed en t is t laatste voor t licht uitgaat. Nu lezen we vaak een boek waarin het verhaal in dichtvorm is verteld, met op elke pagina vier regels. Ze vult bij bijna elke pagina aan het eind van t gedicht het laatste woord in. Ik weet niet of t door t vele voorlezen komt, maar ze praat al erg goed (20 mnd). We doen het consequent sinds ze n jaar is ongeveer.
Hier al vanaf 1 maand ofzo... het grappige is dat ze met grote ogen ligt te luisteren... Nu met 3,5 maand vindt ze het leuk de plaatjes te bekijken als ze nog wakker genoeg is.... niet dat ze enig idee heeft wat erop staat, ze vindt de kleurtjes leuk
Ik ben met een maand of 5, 6 begonnen met voorlezen. In het begin was het nog puur plaatjes kijken en vond ie 't niet zo bijster bijzonder, maar nu des te meer. Hij herkent dingen, wijst ze aan en maakt er geluid bij (als ie een koe ziet, zegt ie zelf soms al 'boeeh'). Als ik na het tandjes poetsen zeg; 'gaan we nog een boekje lezen?' dan krijgt ie al een grijs op z'n smoeltje, hij vindt het echt leuk. Het zijn nog wel steeds korte verhaaltjes in van die voel- en aanwijsboeken met grote plaatjes, dat werkt nu, langere verhaaltjes nog niet. We hebben trouwens een schommelstoel op z'n kamer, erg gemakkelijk. De schommelstoel gaat er over een tijdje uit maar maakt dan absoluut weer plaats voor een fauteuiltje.
Ik lees zelf heel graag en ik zou het fijn vinden als mijn zoon ook plezier aan lezen kan beleven. Wij zijn dus vroeg begonnen met voorlezen. Overdag als we beneden zijn komt hij zelf regelmatig met boekjes aanlopen. 's Avonds na het tandenpoetsen gaan we op het grote bed nog een boekje lezen. Je hebt hele leuke boekjes met allerlei flapjes en stofjes etc. Dan is het iets minder voorlezen en iets meer voelen en ontdekken. Ondertussen vertel ik een verhaaltje.
Hier ziet het ook (nog) niet in het avondritueel... Overdag lezen we regelmatig voor, dan komt ze zelf met boekjes aangelopen. Het zijn nog voornamelijk boekjes met veel plaatjes en dingen die we dan kunnen benoemen... Staat een grote mand in de huiskamer met veel boekjes erin! Hebben op het moment 1 favoriet boekje met allemaal kinderliedjes erin... als ze ermee aan komt lopen (aantal keren per dag) dan zegt ze al 'lalala', zo schattig! Dan kan mama weer wat ouderwetse liedjes zingen waarbij zij dan ook de zinnen af maakt of de bewegingen erbij kent!! ('in de maneschijn...')
Hier wordt ook niet voorgelezen tijdens het avondritueel.... Gek eigenlijk want ik heb mezelf altijd voorgehouden dit wel te soen. Overdag pak ik wel vaak een boek, 9 van de 10x een groot boek mer heeeeel veel plaatjea. En zeker op dagen dat we niet naar buiten kunnen. Ga ik lekker met Tycho op de bank onser een fleece deken boeken lezen Wil het nog wel gaan doen voordat hij slapen gaat maar nu is het voornamelijk nog heerlijk lekker knuffelen tijdens het omkleden en slaapzak aantrekken. Onsertussen zing ik heel vaak liedjes voor hem. Xx