Nog meer cyste vraagjes, wie kan er met me meedenken?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door nana33, 30 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik zit deze ronde even uit vanwege meerdere cystes tijdens de uitgangsecho en heb nog wat vraagjes aan de cyste experts hier. Mn gyn zei dat er verschillende scenario's waren voor deze ronde:1) de cystes zouden gewoon blijven, 2) één of meer cystes zouden springen rond de eisprong en zo verdwijnen of 3) één of meer cystes zouden geleidelijk aan verdwijnen. Nu heb ik deze cyclus al heel vroeg een ei/cyste:( sprong gehad (cd 10) (duidelijk gevoeld). Ik zit nu op cd 14 en begin ineens weer flink te bloeden, gewoon helder rood bloed zoals bij een menstruatie.
    Nu zat ik te denken dat dit misschien wel komt omdat er in plaats van een eitje een lege cyste is gesprongen en mn lijf hierdoor geen progesteron produceert (want geen geel lichaam, doordat geen ei). Dit zou dan volgens mij eigen logica betekenen dat dit gewoon echt mn menstruatie is en ik wellicht weer door mag naar een volgende ronde (mits die shit cystes zijn verdwenen :x). Heeft iemand ervaring met een cyste sprong ipv een eisprong en had je toen ook geen of een mega korte lutealse fase? Denken jullie dat dit gewoon als menstruatie telt?

2. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Ja dat klinkt wel logisch alleen kan het dan nog zijn dat er nog cystes zitten. Menstruatie of niet; lege follikels/cystes etc kunnen alsnog blijven zitten, ookal springt er 1 en wordt die afgevoerd met menstruatie.

Ik zou voor weer een uitgangsecho gaan aangezien je bloed verliest en dan kunnen ze zien of alles nu wel weg is.

Succes!

3. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Dank je voor je reactie. Ik denk helaas ook wel dat er nog cystes zitten hoor. Ik voel er sowieso nog één aan de linkerkant (sprong was rechts), maar hopelijk zijn er in ieder geval twee of drie weg. Ik had er vier en met ééntje zou ik de volgende maand weer door mogen, mits de cyste geen hormonen produceert. Ik ga morgen het zh wel even bellen voor een uitgangsecho. Ik vind het jammer dat je niet gewoon zelf even snel kan kijken of die krengen weg zijn of niet.

4. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Irritant en jammer is het zeker. Het maakt dat het proces alleen nog maar langer duurt.. :(

Hoop dat je snel duidelijkheid hebt.

5. daan23

daan23 Bekend lid

23 mrt 2010
    988
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik volg dit onderwerp ook evenVorige week iui poging af moeten breken omdat ik 6 follikels had ontwikkeld van 14mm
    Nu afwachten op ongi en dan een uitgangsecho op cd2

6. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Nepthys: Dank je :).

Nou, het bloeden is na een dag alweer gestopt en het ZH vond het geen menstruatie. En daarnaast voel ik in ieder geval twee van mn cystes nog erg goed zitten, grrrr :x. Dus mn theorie klopte niet. Ga me nu afvragen of die sprong op dag 10 überhaupt wel een sprong was. Nu dus maar weer verder afwachten. Doen we ooit nog iets anders, zucht...

@Daan23: Bah, wat vervelend dat je ook loos zit te wachten. Hopelijk verdwijnen alle follikels en mag je volgende ronde weer verder! Trouwens wel bijzonder dat je bij jullie de uitgangsecho op cd2 doen. Ik hoor overal altijd cd3. Is er een reden waarom ze bij jou al eerder een echo maken?

7. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    @nana33 Hmz, balen. Was je bms wel dik? Ik heb rondes gehad waarbij het bloeden 1 hooguit 2 dagen was maar toen was alles ook weg omdat het erg dun was. Dan telt het wel als menstruatie.
    Ik heb ook wel eens gedacht dat ik de eisprong voelde; was echt een tik aan 1 kant. Toen bleek het later toch niet zo te zijn. Lichamen; rare dingen.
    Doen die cyctes pijn? Wat voel je precies?

@daan23 en @nana33; balen daan; ik hoop dat alles snel weg is en jullie door kunnen.
    Ik heb de uitgangsecho ergens op cd 1, 2 of 3 afhankelijk van wat het beste uitkomt in de planning (weekend/drukte op poli). Zolang het maar uiterlijk dag 3 is, is het goed.

8. Pien15

Pien15 VIP lid

12 okt 2010
    5.789
    191
    63
    Nana: ik denk niet dat het je menstruatie was. Ik heb namelijk regelmatig voor mij eisprong een bloeding, die inderdaad dan wel eens verdacht veel op een menstruatie lijkt qua hoeveelheid. Maar duurt minder lang en is minder pijnlijk. Het hoeft dus ook niet perse met je cystes te maken te hebben. Kan misschien wel, maar ik denk omdat het cystes met vocht zijn, je hierdoor geen bloeding zult krijgen. Bovendien krijgt je door een springende cyste geen geel lichaam mag ik aannemen, er zit namelijk toch geen eitje in? Misschien springt er binnenkort nog iets mee als je echt de eisprong hebt. Maar volgens mij werkt dat niet zo met cystes, ze verdwijnen doorgaans met je menstruatie dacht ik.
    Hoe dan ook vervelend die onzekerheid, ik hoop dat je komende ronde weer mag starten!

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Met clomid heb ik ooit een cyste van 34mm gehad, waar blijkbaar toch een eitje in zat. Die is uit zichzelf gesprongen en op 7dpo had ik een progesteronwaarde van 22. Welliswaar te laag, maar ik was al lang blij dat ie weg was.

Vorige ronde had ik bij de uitgangsecho een cyste van 14mm, ik mocht gewoon beginnen met spuiten die ronde. Gister ook weer voor deze cyclus een uitgangsecho gehad, de cyste zat er nog steeds en was nu 18mm geworden. Ook deze ronde mogen we gewoon doorgaan. Volgens de gyn kon het geen kwaad, fijn dat we nu weten dat ie er zit. Zodat hij bij de eerste fm niet als follikel aangezien wordt.

Bij ons is het ook cd 1, 2 of 3. Maar het wat het beste uitkomt.

10. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    @Nepthys: het bm slijm was nog steeds dikker dan het hoort te zijn na een menstruatie, dus ik denk dat het toch iets anders was, helaas.

@Pien: ik denk nu ook dat dit een bloeding voor mn eisprong was. Wel raar, ik heb nog nooit zoiets gehad, tenminste ik heb wel eens een druppel of twee drie voor de eisprong, maar nooit zoveel dat ik een tampon nodig heb. Mn lijf is sinds de bbz en vooral de laatste twee maanden zó anders dan daarvoor. In al die jaren dat we nu al bezig zijn met zwanger worden, kon ik alles altijd heel goed voorspellen en nu ben ik echt de draad kwijt. Ik voel ook totaal geen eisprong aankomen, terwijl ik sinds mn bevalling nog nooit een eisprong na cd 14 gehad (nu cd17). Voor een controlfreak als ik is het erg lastig, dat ik mn lijf niet meer kan lezen :(. Mn gyn zei trouwens wel dat cystes soms wel mee springen met de eisprong, maar ook dat ze spontaan kunnen verdwijnen. Ach, zo lang ze maar verdwijnen ben ik blij, hoe maakt me helemaal niet uit :).

@Flora: Mn gyn heeft mij ook al toegezegd dat ik door mag wanneer er nog maar één cyste over is, gelukkig. Als het een oude cyste is schijnt het niet zoveel kwaad te kunnen.

11. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

9 aug 2013
    3.721
    3
    0
    Noord-Brabant
    @nana; wat een gedoe zeg. Wat zul je balen.
    Dikke knuffel!

Deel Deze Pagina