Wij twijfelen tussen 2 woningen. Welke zouden jullie doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Essenhout, 1 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Voor 5 jaar zou ik ook niet gaan kopen.

2. gekko

gekko VIP lid

11 okt 2010
    10.962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het appartement is af, daar kan je weinig meerwaarde uit halen....

een huis met tuin is altijd beter verkoopbaar dan een huis zonder
    en dit huis met tuin daar kan je zeker een meerwaarde aan knutselen...

Ik weet iet hoe handig jullie zijn, en of jullie veel mensen kennen die handig zijn.... maar ik zou voor het huis met de tuin gaan... gewoon toekomst technisch gezien...

3. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Nee, ben ik met jullie eens, maar dat krijg ik er bij vriend niet in. Hij woont nu nog thuis, wilt het huis uit, maar wilt absoluut niet gaan huren.. Heb me er dus bij neergelegd dat er gekocht moet worden. Ik zit nu gehuurd, maar m'n vriend wilt dat dus echt niet, helaas.

4. Troeleke

Troeleke Lid

29 feb 2012
    92
    0
    0
    Nederland - Belgie
    dan zou ik ook niet gaan kopen. Ik weet niet hoe het in Zutphen staat, maar ik raak mijn huis (die veeeeeeeeeel beter uitziet, dan die) niet kwijt. al 1 jaar niet!
    Huren - zou ik doen

5. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ik zou ook zeker weten huren!! Je krijgt het niet verkocht straks, en als dat wel zo is dan wellicht met verlies.

Wij hadden ook nog willen huren, maar helaas is er in eindhoven geen huurhuis meer te vinden aangezien alles de verkoop in is gegaan. Hier dus noodgedwongen gekocht en daar balen we nog steeds van.

6. HOG

HOG Niet meer actief

Maar wat is de reden dat je vriend niet wil huren?

De planning is wel 5 jaar... wat als het niet verkocht wordt? Dan zitten jullie er straks langer in dan gewild.

7. Essenhout

Het is geen ramp om 6 of 7 jaar in Zutphen te moeten blijven, maar uiteindelijk willen we hier niet oud worden.
    Vriend wilt niet huren, omdat hij het weggegooid geld vindt. Hij zegt ik betaal dan voor iets dat niet van mij is (wordt).

Tsja, begrijp ik aan de ene kant, maar aan de andere kant ben ik ook bang dat we het straks niet verkocht krijgen.

8. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Keuze tussen appartement en woning is niet zo heel moeilijk in mijn ogen, zou zeker voor de woning gaan.

Maar als jullie nu al weten dat het maar voor 5 jaar is, zou ik toch echt je vriend er van overtuigen dat je beter kunt gaan huren! Een koopwoning raak je niet meer zomaar kwijt, dus grote kans dat als jullie de woning over 4-5 jaar te koop zetten, je er nog zo 2-3 jaar langer woont dan de bedoeling is.

9. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Jaaa joh echt niet kopen dan! Dat is zoo zonde en je weet niet wat er met de huizenmarkt gebeurt!! En de eerste jaren betaal je meestal alleen maar rente, dus ook voor niks. Als je huurt heb je geen dikke rekeningen van de gemeente begin van het jaar(man das duur) én als er wat mis is heb je een huisbaas/vereniging. Als je koopt betaal je kosten koper, dit is echt veel geld. Als je het huis zo snel moet verkopen haal je dit er niet uit en speel je met een beetje mazzel net gelijk.

Nee als hij zijn geld niet wil weggooien moet hij gaan huren, lekker sparen voor in lochem zou ik zeggen.

10. HOG

HOG Niet meer actief

Snap wel wat hij zegt, maar is zo'n zonde van de tijd dat jullie er eventueel (!) langer moeten gaan zitten. Misschien kan je voorstellen iets goedkoops te huren en dan veel sparen omdat je dan minder kosten hebt door de huur ipv hypotheek (weet niet of dit argument opgaat bij goedkopere woningen).

En zo niet, dan zou ik in dit geval voor de appartement gaan. Ziet er super uit :)

11. Milujem

Milujem Niet meer actief

Ik zou voor het appartement gaan. Dat ziet er al tip top uit en misschien dan ooit die keuken eruit en een nieuwe erin. Maar hij ziet er nog goed functionerend uit.

Dat huis, tja ik weet niet... ziet er zo oud uit en moet volgens mij her en der flink gerenoveerd worden of verbouwd...

12. Troeleke

Troeleke Lid

29 feb 2012
    92
    0
    0
    Nederland - Belgie
    oke, dan zou ik voor een appartement gaan. Waarom zou je investeren als je in dat huis toch niet blijft?

Appartement

13. Charise

Charise VIP lid

9 nov 2011
    5.664
    5
    38
    Zwanger zijn van een prachtig meisje!
    Zuid-Holland
    Als je binnen 5 jaar weer weg wil dan zou ik ook gaan huren.
    Wij huren daarom ook bewust, omdat we over een aantal jaren ook willen verhuizen in die richting. ;)
    Stel jullie kunnen niet eerder weg ivm het huis dat niet verkocht word en de kinderwens begint eerder ter sprake te komen. Dan is het misschien wel praktischer als je het huis neemt. Dan heb je sowieso voldoende ruimte om een kindje groot te brengen, zonder dat je eerst een oplossing moet bedenken voor een evt. wasmachine.
    Ik denk dat als je die ook nog in de badkamer wil dat erg krap word. Of je moet die in het appartement nog in de keuken kwijt kunnen.
    Maargoed dat zijn allemaal van die kleine dingen waar je rekening mee moet houden.
    Tegenwoordig moet je uitgaan van dat je huis NIET snel verkocht word. Helaas.
    Dus ik zou alle voor en nadelen opschrijven en alle overwegingen en situaties.

Snap ook wel dat jullie niet willen investeren in een huis als je er niet lang wil blijven wonen.

14. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Ik zou voor het huis gaan!
    Hier kan je nog meerwaarde uithalen, uit het appartement niet.
    Het huis kan je bovendien nog helemaal maken naar je eigen smaak.
    Dus wat dat betreft kan je het ook nog als een investering zien.

Ik zou alleen wel even achter je oren krabben als je binnen 5jr weer wil verkopen... de huizenmarkt is krap en je hebt het ook waarschijnlijk niet zo weer verkocht.
    Ga ervan uit dat je ook nog zo'n 10-12.000 euro kosten koper hebt bij de aankoop. Als je beide nog studeert zal je het niet al te breed hebben en met de bezuinigingen van ruim 9 miljard die er nog aankomen zou het me echt niks verbazen als de hypotheekrenteaftrek lager wordt.
    Bij koop heb je naast deze kosten ook nog hogere gemeentebelastingen etc.
    Denk dat je dan met huur echt beter af bent.

15. Essenhout

Wasmachine aansluiting zit in de keuken. Het is een droger die er staat, haha.

Huren moeten we sowieso particulier, want we staan te kort ingeschreven. Is relatief ook duurder dan via dr woningbouw.
    We neigen naar het appartement idd vanwege het investeren.

Hmm, moet het er vnaaf nog maar eens goed over hebben. Spannende periode, vriend vind het doodeng om uit huis te gaan.

16. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Dit is echt een kwestie van wat willen jullie zelf.
    Een gezinswoning of een appartement?

Daar kan een ander je niet in adviseren.
    Als je tussen 2 gelijksoortige woningen zou moeten kiezen dan zou advies nog enigzins hulpvol zijn.

Ik persoonlijk zou nooit voor een appartement kiezen... Al hoefde ik er niks meer aan te doen.
    Ik wil een tuin en meerdere verdiepingen.

17. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

tja ik ben echt gek van de tuin, dus ik zou huis met tuin doen.
    mijn oudste speel al weer dagen buiten met zijn vriendjes, heerlijk!

18. Danielle86

Danielle86 Fanatiek lid

13 feb 2012
    2.787
    0
    36
    Noord-Brabant
    Ikzelf zou gaan voor het huis. Maar daar moet wel enorm veel aan gebeuren. Kijkend naar mezelf zou ik dat niet zien zitten en zeker niet voor de korte periode die je er maar wilt wonen, dus om die reden zou ik misschien dan voor het appartement kiezen.

Mochten er toch al eerder kinderen komen (en vaak komen ze maar met 1 tegelijk) dan heb je daar, in het begin, zeker wel de ruimte voor. Buitenspelen doen ze in het begin toch niet zelf en je zou in de gezamenlijke tuin kunnen gaan zitten als je toch naar buiten wilt...

lastig omdat je er maar zo kort wilt wonen en je aangeeft dat huren niet echt een optie is (voor je vriend).
    Ben benieuwd welke keuze jullie maken.

19. silvermist

silvermist Niet meer actief

het huis en daarbij alle redenen die de rest ook opgenoemd heeft

maar ik denk dat je beter kan huren iedereen zegt al je raakt het niet makkelijk kwijt en daarnaast met een beetje pech dubbele lasten de ene nog in de verkoop de andere al gekocht hoe ga je dat overbruggen is er een noodpot etc.

maar als jij nu huurt wat je net zei kan hij dan niet tijdelijk bij jou komen?

20. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Als wij nu zouden verkopen (wij wonen hier nu 5 jaar) zouden wij voor 50.000 het schip in gaan. Goed, wij hebben het in een goede tijd gekocht en het is een ietsje duurder huis (incl. kk hebben wij er 230.000 voor betaald, de biedprijs ligt nu op 180.000 hier in de buurt). Dat kost ons dus 10.000 euro per jaar. Nou zou het voor jullie meer meevallen, maar als je nu tegen je vriend zegt: prima als je vind dat huren geld weggooien is, maar met de huidige huizenmarkt doe je dat ook met een koophuis. Als je ten minste binnen een korte tijd weer wilt verhuizen dan he.

Deel Deze Pagina