absoluut HUIS, meer ruimte, meer mogelijkheden, je kan het helemaal naar je eigen smaak maken, een tuin! apartement; kleiner, minder verbouwmogelijkheden, is al af naar iemand anders zijn smaak (of het moet toevallig hetzelfde zijn) dus je kan ua waarde niet zoveel doen aan het object, geen tuin, bovenburen Nee dat zou geeneens een discussie waard zijn om je te houden eigenlijk... Zoiezo qua investering denk ik ook veel verstandiger, appart blijft beetje hetzelfde waard omdat het al "af" is zeg maar andere kan je meer van maken (zeker om een wat langere termijn)
nu zie ik dit pas, voor 5 jaar zou ik in deze markt nooit een huis kopen, omdat je het er gewoon niet goed uithaalt, dan kan je beter een paar jaar huren naar mijn mening, kopen moet je in deze markt voor een wat langere termijn doen...
Hij bij mij in is geen optie. Heb een soort studio van 40m2. Mag maar 1persoon ingeschreven staan per 'kamer'. Mocht er een 'ongeplande' zwangerschap komen hebben we er in het appartement sowieso ruimte voor. Dat is waar. Hmm, ik ben wel overtuigd van het appartement. Zeker qua extra verbouwingskosten. Het geld is er wel, maar houd ik dan liever opzij voor straks een vast stekkie. Nu eerst vriend horen of huren echt geen optie is. We shall see. Laat het sowieso wel weten.
Ik denk echt dat je dat appartement nooit meer kwijt word. Misschien loont het eens om een topic te openen en te vragen wie hier een appartement heeft verkocht of te koop heeft staan en hoe lang dat heeft geduurd of nog steeds duurt. Ik zou zeker in deze tijden niet iets kopen waar je over 5 jaar alweer uit wilt.
Je vriend vind huren weggegooid geld? Maar stel je koopt het appartement voor 110.000 En na 5 jaar ga je verhuizen en krijg je er maar 80.000 voor terug als er een mega crisis aankomt, dán pas heb je een flinke emmer geld in het putje gegooid en een bak schuld waardoor je geen nieuwe hypotheek meer krijgt voor je droomhuis waar je dan wil gaan wonen Beter 5 jaar huren als je toch na 5 jaar weg wil, zou dan never nooit het risico willen lopen, vooral in deze moeilijke tijd Na 5 jaar kopen is je huis echt niet in waarde vermeerderd en heb je 0,0% overwaarde,( hier daalt de WOZ waarde per jaar met 5.000 in deze tijd) dus je houd er geen cent aan over. Kans is 99% dat je er alleen maar verlies op maakt als je nu koopt en na 5 jaar weer verkoopt
Hoewel ik het een mooi, ruim appartement vind, zou ik voor het de eengezinswoning gaan. Ook indd met het toekomst beeld. Met kinderen bijv. is een tuin écht zoveel fijner. Wij wonen nu ook in een flat en hoewel deze ook best ruim is en we een redelijk balkon hebben, mis ik een tuin echt ontzettend. Vooral als ik zie dat dochter zo graag bij mijn moeder in haar tuin mag spelen en zomers met een badje etc. De woning zou wel flink aangepakt moeten worden, maar daar kun je zeker wel iets moois van maken ! Edit: had niet gelezen dat het maar om 5 jaar gaat.
Mams136 bedankt voor de tip, ga ik doen! Heb al wel in de peiling dat mijn eigenwijze vriendje en ik hier nog lang niet over uit zijn
5 jaar huren is ook niet goedkoop hoor. En ik weet niet hoe snel je in je daar een woning krijgt toegewezen, maar hier is de gemiddelde wachttijd minimaal 2 jaar en dat geld dan voor bepaalde wijken. Voor andere wijken staat er zelfs een wachttijd van 5 jaar op.. En als ik dan reken dat wij iets meer dan 500 huur betalen elke maand. Reken maar uit; 12x5=60. 60x500=30.000.. Ik denk wel dat je in deze tijd een eengezinswoning sneller verkoopt dan een appartement.
Beter 5 jaar lang bijv 800 particulier huur per maand betalen Als 5 jaar lang 800 hypotheek per maand betalen Én als je je huis verkoopt ook nog eens 20.000 of meer schuld hebt, want in 5 jaar bouw je geen overwaarde op, en je raakt je huis aan de straatstenen niet kwijt in deze tijd, en huur is zo opgezegd Dan ben je toch veel en veel meer kwijt!!
Precies! En hou ook rekening met de k.k. die je moet betalen. En dus weer als je hier na 5 jaar weggaat en een blijvend huis gaat kopen! Maargoed, ik zou normaal zeggen huis maar als je er maar 5 jaar wilt blijven zou ik voor het appartement gaan.
Wat een moeilijk iets weer. Vriend moet tot 22.00 werken, dus kan er nu ook niet over praten met hem. Dat knaagt nu, haha. We moeten wel snel beslissen wat we willen. Mijn huurcontract loopt 30 juni af en ik wil hier sowieso weg, omdat ze bezig zijn met een duiventil plaatsen op het dak. Dan gaan we dus of samenwonen, of ik ga in m'n up weer ergens anders huren..
Huis!! Ik vind de tuin een uitkomst, zeker met een kleintje. Opknappen moet je bijna altijd wel, om het naar eigen smaak in te richten. Wij zijn vorig jaar verhuisd van een appartement naar een rijtjeshuis en echt...wat een verademing! De tuin is zomers echt super lekker en de ruimte ook. Succes met je beslissing!
Heb niet alles terug gelezen...maar hier mijn mening. Ik ging absoluut voor het appartement. Het gebouw zelf heeft een frisse uitstraling en lekker veel groen er om heen. De kamers zien er eveneens fris en netjes en vooral 'af' uit. De woning vind ik geen uitstraling hebben en er moet nogal wat aan gebeuren. Voor mij 100% het appartement!!
Ik heb ook niet alles gelezen, maar wel allebei de woningen bekeken, dus hierbij mijn mening: Ik zou voor het huis gaan, is groter, meer oppervlakte en een tuintje (die je zo groen kunt maken als je wilt, of zo kunt laten als je niet van tuin houdt..) En het is dan wel wat opknapwerk, dat is wel allemaal werk wat je kunt doen terwijl je er woont. En ik denk (niet veel verstand van, maar ik kijk graag van die wooningzoekprogramma's op tv en daar zeggen ze het om de haverklap ) dat als je het huis enigszins opknapt, het ook meer waard kan worden. Lijkt me daarom een betere investering dan het appartement. Succes met kiezen!
Jeetje, in eerste instantie absoluut het huis. Maar nu ik je verhaal heb gelezen wil ik kopen echt afraden! wij hebben 7 jaar geleden wel een huis gekocht met de periode van ongeveer 5 jaar. We hebben een verbouwing gedaan en na 4 jaar weer te koop gezet. Gelukkig heel snel verkocht maar de verbouwing hebben we er niet helemaal uit gekregen. En dat was nog in de goede tijd! Er rommelt nu zo vreselijk veel in de huizenmarkt dat ik voor een periode van 5 jaar niet een huis zou kopen! Ik zou huren, je kunt weg wanneer je wilt en laat de tijd maar even uitmaken wat er gaat gebeuren met de hypotheekrenteaftrek, de huizenprijzen en de hypotheken. En al je zeker weet waar je je wilt vestigen kun je altijd nog een huis kopen maar ik geloof echt dat je er bij inschiet als je nu een huis koopt. Mocht je wel beslist willen kopen dan zou voor mijn geen van beiden een optie zijn, dat zou ik langer doorzoeken tot je iets hebt gevonden wat je ook snel weer kwijt kan raken en waar niet zo veel hoeft te gebeuren. Denk dat je deze 2 opties niet snel weer kan verkopen.
Ik zou voor vijf jaar in deze markt absoluut niet gaan kopen. En al helemaal geen appartement! Misschien moet je vriend zich eerst eens wat beter in de woningmarkt gaan verdiepen voordat hij roept dat huren (in jullie geval) weggooien van geld is. Je haalt in de komende vijf jaar echt je kosten koper er niet uit, je moet er ook nog eens rekening mee houden dat je in die vijf jaar onderhoud zult moeten plegen (is bij huur juist weer inbegrepen). De kans lijkt mij heel klein dat je over vijf jaar de boel weer zonder verlies kunt verkopen. Zeker ook gezien de onzekerheid op de huizenmarkt. Wij hebben indertijd (ruim 6 jaar geleden) ook bewust gekozen voor een woning waar we nog jaren zouden kunnen blijven en willen wonen.
Ik zou voor het huis gaan, je moet er wel meer aan opknappen maar je krijgt er zoveel meer voor terug. Op korte termijn lijkt het appartement leuker maar op de lange termijn lijkt het huis mij praktischer. succes met je keuze!
Veel onderhoud zit in beide niet. Ja, de tuin bij het huis. Bij beide zitten namelijk al kunststofkozijnen en dubbel glas. Nou goed. Vriend komt zo thuis, dan er nog maar even over hebben. Als hij echt persee wilt kopen, ga ik voor het appartement. Is helemaal af verder. Het huis moet sowieso nieuwe keuken en badkamer in en de tuin moet gedaan worden. Voor de relatief korte tijd dat wij er willen blijven, vind ik het zonde om daar veel in te investeren. In het appartement zou een nieuwe keuken prettig zijn, maar is niet direct nodig. Verder is hij helemaal klaar om er in principe zo in te trekken. Wat zijn afwegingen maken soms toch vreselijk.
Onderhoud is meer dan alleen het houtwerk. Denk ook aan de CV-ketel (als die erin zit). Die moet onderhouden worden en misschien wel vervangen. En zo zijn er wel meer dingen in en rond huis die in de komende vijf jaar mogelijk sneuvelen en die normaal door de woningbouw gerepareerd zouden worden, maar waar je als eigenaar zelf voor opdraait.