Wij twijfelen tussen 2 woningen. Welke zouden jullie doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Essenhout, 1 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Ja, dat klopt Mon. Maar wij moeten als we gaan huren, particulier huren. Dat doe ik nu ook en als er hier iets stuk gaat aan glaswerk oid, moeten wij (huisgenoten) zelf voor de kosten opdraaien. Dingen als cv oid dat hier stuk is, worden de kosten verdeeld onder ons of de huurprijs gaat omhoog. Het maakt mijn inziens wat dat betreft niet heel veel uit. Maarja. Vriend is er zo, ik hou jullie op de hoogte voor degene die wilt.

2. Ni84

Ni84 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.143
    1
    0
    Ambachtelijke huisvrouw
    omgeving arnhem
    Wij hebben nu 4 jaar geleden een huis gekocht (net voor het begin van de crisis) en willen er nu erg graag uit. Het staat een half jaar te koop en sinds de open-huizen-route van oktober 2011 geen kijker meer gehad. Toen wij het kochten deden we dat met de toen geldende 'regel' dat je in 5 jaar je kk er ongeveer uit had. Dus dan zouden we gelijk spelen. Maar nu de markt is ingestort kunnen wij nog niet eens vragen wat we zelf betaald hebben en dus komen de kk voor onze rekening en ook al het werk wat we gedaan hebben. We hebben nu een verlies van zo'n 10.000 euro op ons huisje van 160.000.

Om je dat te besparen zet ik het hier neer. Ik hoop echt dat jullie gaan huren!! Wat je vriend zegt was 5 jaar geleden helemaal waar, maar nu geldt dat echt niet meer!!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.185
    35.865
    113
    Met ni84 eens. We willen ons huis ook gaan verkopen, maar dat levert ons, als we het nu te koop zetten en er komt uberhaupt een koper, sowieso 15.000 euro schuld op. Vraag je vriend even of hij hier ook rekening meehoudt.

4. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

En niet dat het mijn zaken zijn (totaal niet zelfs)
    Maar jullie zijn volgens mij nog geen 6 maanden samen?
    Ik zou dan sowieso eerst samen huren, stél het loopt spaak, heb je beide een gigantische schuld, maar nogmaals, dat zijn mijn zaken niet, maar ik zou echt niet meteen een huis kopen met iemand die ik nog geen 6 maanden ken en waarbij het al eens uit is geweest in die tijd, liever eerst huren om te kijken hoe het gaat

5. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    #65 Lynx, 1 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2012
    Ik zou ook voor het huis gaan omdat dat naar mijn idee beter verkoopt. Je wil het immers over 5 jaar ook weer kwijt.

Inmiddels heb ik gelezen dat jullie er over 5 jaar alweer uit willen. Dan zeg ik net als velen: ga aub huren, want je werkt jezelf anders in de schulden en dan wordt zelfs het opbrengen van de huur lastig.

6. Essenhout

We zijn inmiddels bijna een jaar samen en 2wk uit elkaar geweest 6mnd geleden idd, maar dat doet er toch niet toe?

Vriend wilt écht niet huren. Hij zegt of we kopen of we gaan pas samenwonen als we een huis in Lochem kunnen kopen. Huren wilt hij echt niet en voor we een huis in Lochem kunnen kopen, zijn we minimaal 5jaar verder.
    We gaan sowieso voor het appartement. We willen centjes in onze zak houden voor een vast stekkie en aan het appartement hoeven we nu eenmaal nauwelijks tot niets te doen. Nu moet het balletje maar gaan rollen en dan zien we wel of het wat wordt. Nog 5jaar alleen wonen zie ik ook niet zitten. Hij wilt het huis uit dus hij gaat sowieso. Of ik mee ga is dan aan mij :p

7. kylain

kylain Bekend lid

7 mei 2008
    928
    0
    16
    Orthodontistassistente
    Zoetermeer
    Als dit zo is zou ik zeggen laat hem het lekker alleen kopen op zijn naam dan zit je niet met de ellende dat jij ervoor opdraait als er iets mis zou gaan...( heb niet alles gelezen dus misschien is dat ook al wel zo hoor.) ik zou trouwens ook voor kopen kiezen maar dan wel een huis waar je de komende 10 jaar zowieso wilt blijven wonen ....kopen heeft ( tot nu toe dan) veel belasting voordeel.
    Persoonlijk zou ik nooit meer een appartement kopen vanwege vve....wij kregen elk jaar wel een rekening dat ze wat wilden opknappen en dan mocht je even 1200 euro bijlappen binnen 4 weken graag.... dus dat zou ik nooit meer doen maar dat is omdat ik er een slechte ervaring mee heb.....

8. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

20 okt 2009
    1.556
    0
    36
    NULL
    NULL
    heb nog maar tot hier gelezen, en wilde in eerste instantie gaan voor het huis!! Maar nu ik dit stuk hieronder van je lees denk ik tja als het maar voor een aantal jaar is zou ik denk ik toch voor het appartement gaan. Het is idd instapklaar.

En even op mp en je hebt voor een prikkie een leuke keuken.

Houdt er alleen wel rekening mee dat (iig hier bij ons in de buurt is dat het geval) je vaak een huis beter kwijt raakt dan een appartement. En zo is het wel als je voor het huis zou gaan en het word opgeknapt is het over 5 jaar , zeker als de crisis beter gaat worden veel meer waard. dat zal met het appartement niet zoveel gaan schelen. Maar ja dan is weer de vraag heb jij tijd geld en ben je handig om wat te verbouwen...

Maar het blijft natuurlijk lastig ... het gaat tenslotte wel om een woning.

Iig heel veel succes met de beslissing.

9. suzy83

suzy83 Fanatiek lid

20 okt 2009
    1.556
    0
    36
    NULL
    NULL
    Haha lees nu deze pas!!

Jullie gaan dus voor het appartement?! Nouja ik vind het er wel gaaf uit zien.

Wat je zegt over bij me kaar zijn is idd niet zo heel belangrijk het gaat er meer om als je zelf maar weet of het wel of niet goed zit.

Zelf had ik al snel een eigenplekje, lekker helemaal voor mezelf.
    Kwamen genoeg mannen voorbij die zoiets met me wilde delen maar ik vond het wel lekker dat het alleen mijn voordeur bleef:D
    Later leerde ik mijn man kennen die kwam op een zaterdag avond half 12 na zijn werk op de koffie... en is nooit meer weg gegaan.
    Een tijd in mijn huis blijven wonen samen. Later naar zijn huis vertrokken samen. Daarna samen een huis gezocht. En inmiddels zijn we bezig met bouwgrond!! Ook zijn we 2 kinderen rijker. (lig nog bij te komen van de bevalling moest in het zhuis blijven de kleine ligt nog appart ivm te laag suiker.) Ook heeft hij nog een dochter die om het weekend bij ons is. Maar wat ik wil zeggen is fout kan het altijd lopen natuurlijk... Wij zijn nu ca 3,5 jaar bij elkaar, Bij ons is alles heel vlug gegaan zowel samenwonen als kinderen.. maar heb nooit spijt gehad van onze keuzes!!!! De reden dat het allemaal zo vlug ging is ons leeftijdverschil!!

Wens jou en je mannetje iig heel veel geluk in de toekomst. Wellicht in jullie nieuwe appartement!!! ;)

10. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Als je er 5 jaar in wilt wonen dan zou ik voor het huis gaan en deze opknappen. Neem aan dat er nog wel wat van de prijs afkan omdat het al leeg staat, en dan kun je wel meerwaarde creeren.

Ik denk dat je bij het huis meer kans hebt om het sneller te verkopen. Maar er gaat wel veel klustijd in zitten.

11. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Dan heb je gewoon te maken met een gare verhuurder, die cv is voor zijn rekening en hij mag de huurprijs niet zomaar ophogen.

12. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Kijk even of de vve een beetje soepel loopt. Vraag de stukken vast op en lees ze door. Hoeveel mensen hebben er achterstand, wat gebeurt daar mee, wat is het meerjarenbeleid, kun je met de huidige vve bijdrage ook sparen voor onvoorziene uitgaven of moet je dan altijd bijlappen?

Toen wij net klaar waren met studeren hebben wij ook een appartement gekocht. Ook in eerste instantie voor een kleine periode, een aantal jaar. We zijn er zelf met genoegen langer blijven zitten, was uiteindelijk ook voordeliger. We hebben daar veel gespaard. Toen de buurt snel achteruitging hebben we het te koop gezet. Binnen 3 maanden weg, we wilden niet het onderste uit de kan, gewoon een normale redelijke prijs. Wel winst omdat we in de loop van de tijd best veel geklust hebben. Ook in een appartement kun je nog veel opknappen, mooier maken. Maar daar moet je wel zin in hebben.

Nu hebben we een huis met een tuin en daar ben ik erg blij mee. Ook voor als straks de kleine er is.

Wat denk je nu en straks te verdienen? Studeer je nog, wat zijn de vooruitzichten. Als je nog aan het begin van je loopbaan staat kun je meenemen dat je straks nog wat meer gaat verdienen. Weet je natuurlijk nooit zeker.

En soms weet je gewoon uberhaupt niet wat er gebeurt, niemand kan in de toekomst kijken. Kies dat waar je hart het meeste naar uitgaat.

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik vind het huisje er erg deprimerend uitzien dus dat zou ik alleen overwegen als jullie dan ook het budget hebben om grondig te renoveren.:) Het appartement is weliswaar klein maar ziet er wat lichter en moderner uit. Succes met jullie keuze! :)

14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit is hele wijze raad! ;) Laat alsjeblieft het appartement dan alleen op zijn naam zetten als jullie nog zo kort bij elkaar zijn, anders is de financiële shit niet te overzien mochten jullie uit elkaar gaan. :(

15. ilayda

ilayda Bekend lid

23 nov 2007
    759
    0
    16
    utrecht
    ik zou voor het huis gaan, je hebt meer ruimte.
    Je kinderen kunnen later lekker in de tuin spelen.

Maar er moet wel erg veel opgeknapt worden zie ik, zou ook overwegen of ik daar het budget voor heb.

16. ilayda

ilayda Bekend lid

23 nov 2007
    759
    0
    16
    utrecht
    inderdaad ik zou voor die paar jaar ook geen huis kopen.
    Misschien zit je er straks ook mee dat het verkopen moeilijk gaat.
    En ook omdat je het snel verkoopt dat je misschien ook schulden krijgt.

17. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Appartement...had ik ook gedaan. Hoewel huren me in jullie geval een betere optie lijkt. Je moet wel heeeeel zeker van je zaak zijn: zowel van je relatie als van het feit dat je voor zo'n korte tijd een huis wil kopen. Maar goed...ieder zn verantwoordelijkheid. Wil je veel succes wensen!!

18. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

van het huis krijg je denk ik nog wel misschien 15.000 aan prijs af die je zou kunnen gebruiken voor de verbouwing

huis ziet er niet uit, maar als je het verbouwt zal het wel voor flinke waarde vermeerdering zorgen ( nieuwe tuinen, nieuwe vloeren, keuken,badkamer,slaapkamers, aanbouw, dakkapel,etc)

het appartement is instapklaar en kan eigelijk niet in waarde vermeerderen omdat het nu al af is en bijna niet ''meer af'' kan.

als je het huis compleet zou verbouwen kun je er meer voor vragen over een aantal jaar als voor wat het nu te koop staat, het appartement zal niet in waarde stijgen

maar in deze tijd is het toch meer ''wat een gek er voor geeft'' want van de 100 huizen gaan er nu 100 ver onder de vraagprijs weg

19. Essenhout

Het huis staat pas 3mnd te koop. Is van een oude client, deze mevrouw is naar een verpleeghuis en heeft er nooit meer wat aan gedaan. Omdat het zo kort te koop staat, krijgen we er denk ik niet veel af.

Ik studeer nog, doe een bbl opleiding. Vriend heeft vast contract. We wilden het sowieso op 1 loon, de zijne dus, kopen. Hebben we altijd mijn loon achter de hand mocht er iets gebeuren met werk oid. Relatie zit nu meer dan goed, daarom ook deze keuze. Maar hee, een relatie van 20jaar kan ook op de klippen lopen. Maargoed, dat doet er helemaal niet toe :)

20. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Maar zou je niet eerst gewoon eens willen samen wonen dmv huur, kijken hoe dat gaat? En dan rustig kijken voor een huisje?

Deel Deze Pagina