als jullie geld hebben om te kunnen verbouwen zou ik voor de eengezinswoning gaan. de appartament is ook leuk maar kleiner. ik weet niet of jullie gezinsuitbreiding willen? wel is hij instap klaar dat is wel fijn!
Eens met Umm85: ga eerst het samenwonen eens uitproberen voordat je allerlei serieuze financiele verplichtingen op je neemt! Samenwonen is echt wel iets heel anders dan een relatie hebben en beiden nog je eigen stekje hebben. Anyway, ik blijf er nog steeds bij dat ik het heel onverstandig zou vinden om nu iets te kopen voor maar vijf jaar. Gezien de huidige onrust op de woningmarkt denk ik niet dat je je kosten er in die tijd uit gaat halen.
Ooooh Zutphen! Daar wil ik heel graag wonen, maar krijg m'n vriend niet zover, omdat er geen snelweg in de buurt ligt. Ik weet niet hoeveel geld je voor verbouwing wil besteden. Als je bereid bent er wat voor uit te geven en zelf niet vies bent van een beetje klussen, dan zou ik voor de gezinswoning gaan. Ik weet ook niet hoe jullie situatie is, maar met kinderen lijkt een appartement me niet heel praktisch.
met het ook op de toekomst zou ik voor het huis met tuin gaan. toch wel fijn voor de kindertjes dat ze in de tuin kunnen spelen en de ruimte hebben. wel goedkoop zeg.. hier in de buurt heb je er nog niet eens een flat voor hahah
Zou ook voor het eensgezinshuis gaan. Maar inderdaad wat goedkoop hier moet je er nog een ton bij leggen en dan heb je ook een appartement!
Ik heb er lang over nagedacht en zou voir het appartement gaan. Je wilt het maar 5 jaar, en als je een huis gaat opknappen en daar gekd in gaat steken draai je zeker verlies bij verkoop! Je mag al blij zijn als je je kosten koper eruit haalt. Als je echt tienduizenden euro's erin gaat steken ga je echt het schip in denk ik. Maar ik blijf erbij: wees verstandig en ga huren.
wij zitten in PRECIES dezelfde situatie. Appartment 4 jaar geleden gekocht, rond de 170000 euro. Staat nu half jaar te koop, geen animo. Ze verkopen hier wel voor 145000, dus dan gaan we een verlies maken van zon 35000 euro!! Ik zou echt geen huis meer kopen voor een paar jaar, je haalt het er gewoon niet uit. Wij zitten nu met zn viertjes op 80m2 en heel erg te twijfelen wat te doen. Salaris is hoog genoeg voor een leuke eengezinswoning, maar ja, als je je huis niet verkoopt... Ik zou lekker gaan huren!!
Het appartement is helemaal af, maar dan heb je als nadeel dat je geen tuin hebt. De keuken zit ook niet op een ideale plek,je moet eerst door de gang vanaf de woonkamer. Als je ruimte hebt om te verbouwen qua geld dan zou ik voor het huis gaan, je hebt dan een mooier uitzicht en een tuin, wat meer ruimte.
Bij twijfel? Geen van beide! Een huis is een groot en belangrijke aankoop, waarbij ik het onverantwoordelijk vind om te twijfelen. Mijn advies: Kijk verder tot je een stekkie vind waarbij je zoiets hebt Yes dit is het!
We wonen nu ook praktisch samen. Hij is bijna aktijs hier en anders ik bij hem. Doen samen boodschappen, het huishouden, eigenlijk alles wat er bij komt kijken. Kinderen 'krijgen' willen we voorlopig niet. Ik ben 21, hij 22. Ik studeer nog. En mocht het toch gebeuren, kan het in het appartement eventueel ook. Verder kijken tot een vast stekkie kan niet, want dan kunnen we pas over ongeveer 5jr samen wonen. Lochem is nu eenmaal een stuk duurder en nog niet te betalen voor ons. Zutphen is de komende tijd praktischer en er is eigenlijk geen enkele reden om nu niet voor Zutphen te gaan. Wat de snelweg betreft, die ligt bij Deventer. Zo'n 15 a 20 minuten rijden. Kan me voorstellen dat als je daar dagelijks gebruik van moet maken, je dat te ver vindt.
als jullie voor t appartement zouden gaan. dan zou ik idd de keuken vervangen.. en dan ook meteen verplaatsen naar de slaapkamer die aan de woonkamer grenst, en die slaapkamer dan doen waar nu de keuken is ik zelf zou gaan voor het huis !! wat moet je op een flatje als je ook in een huis zou kunnen zitten.. je kindje kan niet eens lekker de tuin in strakjes
Ik zou voor het huis gaan. Daar moet dan wel wat meer kluswerk verricht worden, maar je kunt er ook meer mee!
Ik zou voor het huis gaan. Maar ik ben dan ook geen appartementenmens. Niet gewend. Bovendien lijkt een huis me praktischer wat de toekomst betreft. Je zegt dat jullie nog niet voor kinderen willen gaan. Prima, maar misschien wel over een aantal jaar. Hoe realistisch is het dan dat je het appartement voor een goede prijs van de hand kan doen? Wij hebben bijvoorbeeld vlak voor de crisis een huis gekocht. Niet heel groot (vooral boven niet zo ruim). Ik was toen nog niet zwanger. We wilden wel kinderen, maar we dachten nog niet zo ver vooruit. En we dachten ook, dat als we wel kinderen zouden hebben en die groter zouden worden, we dan wel weer zouden verhuizen als dat zou moeten. Tja. En toen kwam de crisis. We zitten hier nu met 2 kinderen. Het gaat wel, maar er zijn best redenen (drukke weg, geen kindvriendelijke buurt, krap boven) om te verhuizen. Maar ja. Dat staat gelijk aan zo'n halve ton verlies... (En nee, dit is echt niet zo'n duur huis.) Ik wil maar zeggen: denk niet te makkelijk van "als het te klein wordt verhuizen we wel weer". Je weet niet wat de huizenmarkt doet. Misschien wordt het wel nog veel erger. Houd wel rekening met kinderen bijvoorbeeld. En luister naar het advies van mensen met kinderen. Die kijken er toch anders tegenaan.
ik ging voor t huis in die 5jr kun je het wat opknappen hoeft niet gelijk in 1 jr of wel, en via m.p of aanbiedingen kun je het goedkoper doen. wij hebben zo een ovaal bubbelbad kunnen scoren wat normaal 10.000,- kostte en wij het konden kopen voor 2500,- als showmodel dan. hier een huis te koop het noorden voor 295.000,- staat nu te koop voor 195.000,- en nog is het niet verkocht. ik zou echt voor het huis gaan knap het wat op in de loop der tijd en je kan hier meer aan verdienen dan het appartement. stel je koopt alle 2 en je wil het na 5jr weer verkopen wat zal beter verkopen? stel je raakt alle 2 huizen niet kwijt en jullie zijn wel aan kinderen toe wat is dan belangrijker voor jullie?
1 kind kan sowieso in het appartement, dus dat zal eventueel geen probleem worden. Voor we in het huis gaan, moet sowieso de keuken en badkamer vernieuwd worden. Dus daar komen al een hoop kosten bij kijken. Appartement hoeft het niet direct, de keuken kan nog prima gebruikt worden, dat kan in de loop van de tijd. We zijn er nog niet uit, maar neigen toch teveel naar het appartement.
Wij hebben met veel plezier 4 jaar in een appartementje gewoond, met dezelfde reden als jullie hebben. Ik zou daarom voor het appartement gaan. ziet er onderhoudsvriendelijker uit dan het huis en zoveel winst ga je op het huis waarschijnlijk niet op maken. daarnaast, heel lui, hoe groter het huis, hoe meer werk je er aan hebt qua schoonmaken. Wij hebben nu een twee-onder-een-kap en ben daar veel meer tijd kwijt aan opruimen/schoonmaken. heb je zin om daar veel tijd in te stoppen terwijl je nog bezig bent met studeren en juist samen lekker veel leuke dingen moet gaan doen? Zou idd de keuken vervangen (tip: ikea!) maar voor de rest ziet het er mooi uit. Vind persoonlijk het behang erg mooi! bij welk huis had je zelf het beste gevoel? toen ik het huis in Borculo zag was ik gelijk verliefd! trouwens, je moet idd de snelweg niet op om naar lochem te gaan, je kunt zo binnendoor! En dan kom je gewoon over een paar jaartjes gezellig in Borculo wonen
Ik weet niet of je beide kamers op deelfde plek wilt houden en wil je het alleen moderniseren dan vald het qua kosten best wel mee hoor keuken is niet mega groot badkamer ook niet.. Kijk eens bij Ikea bv daar heb je mooie keukens voor weinig geld!
Ik zou voor de eensgezinswoning gaan. Hier kun je in 5 jaar het meest mee "verdienen". Een appartement verkoopt zeker in deze tijd niet goed. Hier al diverse vrienden het schip in zien gaan met een appartement. Kregen een kindje, paste net maar krijgen huis niet verkocht. Dus geen 2e kindje, andere vrienden slapen al 2 jaar met kindje 2 op hun kamer en weer anderen hebben het met verlies verkocht om toch verder te kunnen. Maar idd bij twijfel door zoeken. Bij een huis moet je echt zeggen JA !! Niet alleen omdat het dan voor jullie thuis voelt maar als jullie twijfelen, zullen eventuele kopers over een paar jaar ook twijfelen. Maar ik blijf er bij dat het een groot risico is om voor "maar" 5 jaar een huis te kopen. Als je het al kwijt raakt, is de kans groot dat het met verlies is. Niks vervelender dan dat als je straks verder wil en het niet kan.