Wij twijfelen tussen 2 woningen. Welke zouden jullie doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Essenhout, 1 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linde90

linde90 Niet meer actief

Lijkt mij sterk dat het salaris hier hoger ligt hoor, is cao gebonden lijkt mij...

2. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    #122 Mams136, 4 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
    Edit: Was een heel verhaal aant typen maar hoe langer het werd, hoe minder ik er zelf van snapte hahahahaah dus laat het er maar ff bij.
    Is ook compleet offtopic;)

Ik zou nooit eigen geld stoppen in een appartement, de kans dat je het ooit terugkrijgt zonder verlies is ontzettend klein.
    Daarentegen is het kopen van een huis nu wel een heel goed idee als je het kan betalen...De prijzen zijn laag...Als je langere tijd wilt blijven is de kans dat de economie weer opkrabbeld en je over een X aantal jaar met winst verkoopt best heel groot.

3. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dat is niet waar hoor! Dit is Cao gebonden. De prijzen hier zijn duurder omdat de sociale voorzieningen hier beter zijn (dichter bij ziekenhuizen enz).

4. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    En toch is me dat toen verteld(maar de situatie is nu natuurlijk al heel anders)...Wel met een hele uitleg en niet zo kort door de bocht als dat ik het er neer kwakte. Ik probeerde het ook uit te leggen maar hoe meer tekst er kwam te staan, hoe minder ik er zelf van snapte. Maar daar ging het hier niet over.

Wat betreft de sociale voorzieningen...Slaat eigelijk nergens op. Het ziekenhuis is hier in een ander dorp maar toen ik moest bevallen was ik met 7 minuten daar..

5. princess25

princess25 Niet meer actief

Huis appartement verkoop je slechter en idd vaak sneller met verlies. Huis verbouwen moet je er voor over hebben, maar het voordeel daarvan is, dat het dan wel echt voor jou is.
    Dus twijfel je, kies dan het huis!

6. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik dacht juist dat het te maken had met de werkgelegenheid.

@TS: als jullie erg handig zijn en geld/tijd hebben om eea op te knappen zou ik zeker voor de eensgezinswoning gaan.

Een appartement zou ik zelf nooit kopen. Wij hebben een appartement gehuurd en ik miste echt een plekje om buiten te zitten.

Nu een huis met twee tuinen, heerlijk!!

7. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    De prijzen liggen in de randstad hoger omdat de vraag ook groter is (marktprincipe: prijs wordt bepaald door de vraag vs het aanbod). Niet zo vreemd, want de meeste werkgelegenheid is in de randstad te vinden en dus wonen hier meer mensen die allemaal weer een huisje nodig hebben. Dat leidt er dan weer toe dat er ook meer sociale voorzieningen nodig zijn (en er dus ook meer zijn).

8. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

We willen niet blijven in Zutphen, dus we vinden het zonde om veel geld, tijd en energie in een huis te stoppen waar we niet willen blijven.
    Ik denk sowieso niet dat het het huid wordt. Appartement zijn we nog niet over uit.

Ben bang dat we pas samen gaan wonen als we een huis in Lochem kunnen kopen... Duurt dus nog wel een jaar of 4/5.

9. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hey meid

Wel flink balen zeg dat jullie er nog niet over uit zijn :(
    Wil je vriend echt geen leuk huurhuisje anders? Kunnen jullie iig toch gaan samenwonen

Anders huur jij een nieuw huisje (want je moest uit dit huisje uit toch?) en dat hij dan toch omslaat en bij je komt wonen? :)

En anders echt zoeken tot een ander leuk kant en klaar apartementje als jullie daar beide achter staan
    Veel succes meid :)

10. Essenhout

Vriend wilt niet huren. Zal dan ook niet bij mij intrekken, dan moet hij alsnog huur betalen, haha.
    Ik moet hier niet weg, maar dat wil ik. Er komt nl een duiventil voor honderd duiven op m'n dak. Zag dit als de ideale situatie om samen te gaan wonen. Vriend ook, want die kwam er mee! Nouja, we zullen zien. Goed over nadenken en niet over 1 nacht ijs gaan.

11. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Huren is op dit moment toch echt goedkoper, dan een huis kopen voor 4-5 jaar, dat haal je er nu echt niet uit.
    Ons appartement wat we nu 4,5 jaar hebben staat te koop en daar gaan we veel verlies op maken, we hadden echt veel beter kunnen huren voor die paar jaar, achteraf gezien.

12. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    #132 Strijkkraal, 5 mrt 2012
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2012
    Ik lees alleen nog maar mee, maar het valt me op dat je vriend zo flexibel is als een loden deur ... en dat het belangrijker is een om een koophuis te hebben dan met jou samen te gaan wonen. Ik snap niet wat de big deal is ... liever nu "geld wegbrengen", dan over 5 jaar met een restschuld te zitten omdat je woning niet verkocht wordt ... Ik weet niet wat erger is hoor ;);)...

13. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Klinkt niet leuk een duiventil.....maar wees eerlijk. Liever een duiventil of een ander huurhuis dan over 5 jaar met 10 duizenden euro's schuld zitten.... maargoed.... dat is mijn mening.

14. Janna

Janna Fanatiek lid

Je vriend heeft het over geld wegdragen aan de verhuurder, maar als je koopt stop je ook niet al het geld dat je daarvoor uitgeeft in je eigen huis hoor! Je kosten koper is al meerdere keren genoemd en daarnaast betaal je rente. Sterker nog: het grootste deel van het geld dat je maandelijks aan je hypotheekverstrekker betaald, bestaat uit rente! Daar zie je dus ook nooit iets van terug. Je zou eens moeten uitrekenen wat je kwijt bent aan je kosten koper, plus 5 jaar rente, plus aankleding (verf, behang, enz.) en onderhoud. Wedden dat je op een vergelijkbaar of zelfs hoger bedrag uitkomt dan 5 jaar huur?! Wonen kost nu eenmaal geld, of je nou huurt of koopt.

Ik zou het in jullie situatie echt heel erg dom vinden als jullie gingen kopen. Waarom zou je het risico nemen, terwijl je nu al weet dat de kans dat je winst gaat maken nihil is?!

o, en tot slot: als je dan per se wilt kopen, zou ik zeggen: geen van beide. Als één van beide huizen het juiste huis zou zijn, zou je het wel geweten hebben. Uiteindelijk kan een huis op papier namelijk nog zo perfect zijn, maar je moet er een klik mee hebben, het huis binnenlopen en meteen weten "ja, dit is het!"

15. linde90

linde90 Niet meer actief

Helemaal mee eens

16. Essenhout

We hebben nog niet bezichtigd dus of we dat gevoel hebben weten we sowieso nog niet.
    Daarnaast is vriend idd niet echt flexibel. Hij vind het nogal moeilijk om af te stappen van wat hij in zijn hoofd heeft.
    Ik zou nu ook zeggen huren, maar dan moet ik lullen als brugman denk ik. :p

17. Janna

Janna Fanatiek lid

Dus omdat hij zo inflexibel is ben jij gedwongen om een huis te kopen?! :(:$ Natuurlijk niet meid! Je laat je toch door niemand dwingen om zo'n grote schuld aan te gaan (want dat is een hypotheek) als je daar zelf niet achter staat! Je moet alleen maar voor dingen kiezen als je dat zelf wilt, nooit omdat je je gedwongen voelt en zeker niet omdat je je gedwongen voelt door je partner. Laat hem dan in zijn eentje een huis kopen, waar jij bij in gaat wonen en dat jij boodschappen o.i.d. betaald (voor dat financiële plaatje is wel een goede afspraak te verzinnen) of ga in je eentje huren en zeg dat hij welkom is om bij je te komen wonen.

18. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zou gewoon de berekening eens maken voor hem, dat hij kan zien wat het kan betekenen.

Huur (inclusief indexering), onderhoud die voor rekening van de huurder komen etc.

vs

Koop, inclusief KK, jaarlijkse rente, verbouwkosten, onderhoud (ca. 2% van koopsom per jaar), levensverzekeringen/ arbeidsongeschikheidsverzekering (afhankelijk van je hypotheek), gemeentelijke belastingen (die hoger zijn voor woningeigenaren, ook niet onbelangrijk)

en dan uitgaan van een toekomstige verkoopprijs die hetzelfde is als nu je aankoopprijs (hopende dat je de verbouwingskosten van die keuken/badkamer niet mee financiert, want dat zou echt helemaal funest zijn)

Ik denk dat je vriend nog schrikt van wat er per saldo duurder is (en weggegooid geld) ...

Mijn man kan zoveel willen, maar als wij daar samen niet eerst een overeenstemming over hebben, dan zet ik nergens een handtekening onder, en ik adviseer je dat ook niet te doen ...

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou dan zou ik niet eens samen willen wonen :)

20. linde90

linde90 Niet meer actief

Meid, pas echt op hoor als ik het zo lees.
    Stel dat je relatie op de klippen loopt (wat ik niet hoop voor je, maar je weet ook niet hoe samenwonen bevalt met je vriend, als jullie het hier al niet over eens zijn...) dan zit ook jij in de financiele shit terwijl je nu niet echt achter kopen staat.
    Ik zou in jou situatie niet eens aan kopen denken...

Deel Deze Pagina