Wij twijfelen tussen 2 woningen. Welke zouden jullie doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Essenhout, 1 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

maar ik las dat haar vriend het huis alleen wil kopen ipv dat ze op 2 lonen doen? dan is er weinig aan de hand lijkt me mócht het mis gaan tussen ze. TS houd dan iig geen schuld over als haar vriend het op 1 naam koopt als ze niet getrouwd zijn enzo

maar het is wel zo dat je vriend straks dan met een grote schuld kan zitten als je het na 5 jaar met verlies verkoopt en dat jullie dan beide niet een nieuw huisje kunnen kopen omdat je vriend dan met een schuld zou zitten :(

2. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Klopt Daantje. Had idd al eerder gezegd dat we het op 1loon doen, de zijne.
    Daarbij is het niet zo dat ik niet wil kopen, maar denk dat het voor een korte tijd verstandiger is om te huren, net wat jullie zeggen.

Ik ben gezegend met een eigenwijze vriend en om dan maar te zeggen dat ik niet moet (wil) samenwonen met hem vind ik een beetje kort door de bocht. Hij wijkt niet graag van zijn standpunt af (heeft een stoornis uit het autistische 'gebeuren' weet even niet hoe ik het anders moet zeggen, sorry) en daarom zou ik moeten lullen als brugman om hem in te laten zien dat het anders kan/moet, omdat dat beter is.
    Wat in zijn hoofd zit dat klopt, want dat heeft hij nu eenmaal zo bedacht. Vaak lukt het wel hem te laten inzien dat dat niet altijd zo is, maar daar gaat soms wel enige energie inzitten, wat ik overigens met veel liefde in hem steek.

3. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Daarom juist lijkt het me beter om er niet in mee te gaan, zoals je zelf zegt ziet hij het blijkbaar geheel anders.. je kunt dan wel zeggen om het op zijn loon te kopen maar je wilt je vriend toch ook niet zich compleet in de penarie laten werken, uiteindelijk zul je daar toch trouwens ook mee te dealen krijgen als vriendin.

4. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Nog niet bevallen umm? :)

5. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    hahaha stalker :p

Nee joh! Gisteren nogal ziek geweest, zware diarree en alles en zag het allemaal niet meer zitten (dramaqueen ;)).. vannacht goed geslapen en vandaag weer een lekker dagje. Nog afwachten

6. SeaShell

dat verklaart een hoop :) ik ken het haha, alleen als ze met concrete feiten komen ( wat jij al doet, door bijv te zeggen dat het huis/appartement over 5 jaar veel minder waard is of dik onder de vraagprijs verkocht word waardoor je een dikke schuld overhoud, dat is voor 99% zeker een feit in deze economie) dan zie ik wel in dat de ander gelijk heeft

kun je dan niet bijvoorbeeld op papier/word documentje de feiten op een rijtje zetten?

bijv:

koophuis:
    * aankoopprijs koophuis 115.000 ( ik noem maar wat)
    * kk 5.000
    * hypotheek 600 per maand
    - na 5 jaar misschien huis nog maar 95.000 waard = verlies van 20.000 euro + verlies kk ( en na 5 jaar heb je 0,0 opgebouwd in je spaarpot en 0,0 overwaarde, dus de gehele hypotheek gooi je als het ware net als de huur ook in het ''putje'' zoals je vriend dat zegt, want je bouwt 0,0 op in 5 jaar)

huurhuis:
    aankoopprijs huurhuis 0 euro
    kk 0 euro
    particuliere huur: 700 per maand
    na 5 jaar: 0 euro schuld

zo staan toch de feite op een rijtje en is het door zijn beperking misschien makkelijker te begrijpen?

7. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    denk dat die kostenkoper nog wel een paar duizend meer zullen zijn.

8. SeaShell

eerst was dat toch 10% maar nu niet meer toch sinds vorig jaar? want de overdrachtsbelasting is van 6% naar 2% gegaan. geld iig nog tot juli 2012

9. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    Turkije
    oh sorry.. geen idee, dan zeg ik niks.

10. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik denk ook dat je alle andere kosten mee moet nemen:

- verbouwing en onderhoud
    - verzekeringen bij de hypotheek
    - OZB belastingen huiseigenaren

Feitelijk onderbouwen dus ... succes ;)

11. SeaShell

ja klopt, de gemeentelijke belastingen zijn duurder, en je moet bijvoorbeeld een levensverzekering afsluiten

oh, en dan bedenk ik me nog iets: als je autisme hebt zoals je vriend, kun je bijna geen levensverzekering krijgen, ja, kan wel, maar tegen een HELE hoge premie. ikzelf heb dus geen levensverzekering, maar mijn man wel (1 iemand moet een levensverzekering hebben, anders gaat het niet door) blijkbaar zien ze autisme als iets waar je eerder dood aan gaat ofzo :)
    dus als je vriend het huis alleen op zijn naam koopt zal hij een torenhoge levensverzekering moeten betalen helaas, vandaar dat alleen mijn man dit heeft

dus dat kosteplaatje loopt denk ik erg hard op :(

12. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ehm, kijk ook even hoe dat zit met die levensverzekering. Want ik weet dat wij kruislings verzekerd zijn. Ik heb een verzekering op het leven van mijn man en omgekeerd. Heeft volgens mij iets te maken met het erfrecht (waren toen we kochten nog niet getrouwd).

Daarnaast: als hij het huis koopt, wat doen jullie dan later met eventuele winst die je maakt bij verkoop? Hoe verdeel je de maandelijkse lasten?

Oh, vergeet bij de kosten voor het kopen niet ook de kosten voor een samenlevingscontract op te tellen. Die zul je zeker op moeten laten stellen!

13. SeaShell

De vriend van TS wil het huis alleen op zijn naam
    Dan is een samenlevingscontract niet van toepassing en moet hij wel een levensverzekering op zijn naam zetten omdat hij de hypotheek 100% draagt omdat het alleen op zijn naam komt te staan

14. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Samenlevingscontract lijkt me juist belangrijk om afspraken te maken over het bijdragen aan de (woon)lasten. Zo voorkom je dat je later ruzie zou kunnen krijgen over wat te doen met de overwaarde uit de woning als je onverhoopt uit elkaar gaat.

Daarbij: als de vriend van TS komt te overlijden, staat TS in deze constructie op straat. Alles gaat dan namelijk naar de familie van de vriend.

15. SeaShell

Er vallen in 5 jaar tijd denk ik geen overwaarde te halen , alleen dik verlies. en als de vriend van TS zou overlijden moet ze denk ik toch het huis uit omdat het huis alleen op zijn naam staat en zei het dan of op haar naam zou moeten laten zetten of het huis uit zou moeten, ook al heb je een samenlevingscontract

Zonder samenlevingscontract en zonder dat TS voor het huis tekent (alleen haar vriend tekent) is ze later ook niet de dupe van schulden die er ontstaan door verlies. Ik zou dus geen samenlevingscontract tekenen, kan alleen maar negatief uitpakken voor TS

16. Essenhout

Essenhout Niet meer actief

Als het huis op zijn naam staat of we uberhaupt samen wonen, komt al het geld op 1 grote hoop. Dan betalen we alles en wat over blijft sparen we en doen we leuke dingen van, kopen we kleding voor.
    Van die levensverzekering is wel een goede, dankje!
    Hij heeft nu 2nachtdiensten, dus zie hem niet eerder dan woensdag/donderdag en dan gaan we verder met afwegen. Ga wel vast lijstjes maken :D

Bedankt!

17. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Het huis op zijn naam maar wel al het geld op 1 rekening? Hier zou ik absoluut niet mee akkoord gaan!
    Je betaald mee met alles en stel dat jullie er langer blijven wonen en je dus wel overwaarde gaat creeeren dan is dit alleen van hem. Mocht hem iets overkomen, moet jij het huis uit omdat "zijn" huis naar zijn ouders zal gaan ivm erfrecht. Je kan dan leuk 5 jaar betalen maar hebt er niks aan. Als jij het recht op het huis wilt hebben en houden, zul je een samenlevingscontract met testamenten moeten afsluiten, geregistreerd partnerschap moeten aangaan of trouwen. Maar dit kost allemaal extra geld wat dan weer bovenop de kosten van een koophuis komt. Ik weet natuurlijk ook niet of dat handig is zoiets aan te gaan als je voor het eerst gaat samenwonen.

Deel Deze Pagina