Hoi, Ik weet niet zeker of ik goed zit met mijn vraag hier, maar het probleem is juist dat we niet weten wat er aan de hand is..... Dus hopelijk kun je me op weg helpen. Ons zoontje is nu 4,5 maand. Hij krijgt 5 flessen per dag (om 7.00-11.00-15.00-19.00 en 23.00 uur) Hij krijgt 4 flessen van 180/6 en 1 fles van 210/7 met rijstebloem voor de nacht. Sinds een kleine 2 weken zijn we begonnen met een fruithapje in de ochtend (peer, appel en banaan). Mijn zoontje is een flinke, 7,7 kilo en 64 cm. Nu het probleem: sinds een kleine 2 weken wordt hij vroeg in de nacht wakker. Het begon met om 5 uur wakker worden en huilen. We deden dan een speentje en sussen en dan was hij weer stil. Soms kwam hij dan na een half uur of uur weer, maar soms ook al weer na 10 minuten. Het wakker wordt begint nu steeds vroeger, en we moeten er steeds vaker uit om hem stil te krijgen. Vannacht was het zelf al om 3 uur! Na er tig keer uit te zijn geweest uiteindelijk om 6.15 uur maar een fles gegeven en daarna ging hij weer lekker slapen. Als hij wakker is lijkt hij soms wel krampjes te hebben, hij strekt zijn beentjes en laat soms scheetjes. Het vreemde is dat hij overdag nergens last van heeft. Hij is dan erg vrolijk, slaapt goed en heeft geen krampjes. We vragen ons nu af wat het kan zijn waardoor hij telkens wakker wordt. * Fruithapje? Fruit lijkt me niet want dit krijgt hij al in de ochtend, kan hij daar in de nacht nog last van hebben? * Rijstbloem? Hij kreeg dit al voordat hij telkens wakker werd. Ik heb het ook wel eens in de ochtend gegeven en dan had hij nergens last van. Laatst wel meer rijstebloem gegeven (omdat ik dacht dat het misschien honger was) en toen had hij juist wel echt krampjes. Vannacht maar 2 kleine schepjes gegeven en dus weer wakker... * Tandjes? Hij kwijlt veel en heeft de laatste 3 dagen wel verhoging, tegen koorts aan. In de nacht van zaterdag op zondag zetpil gegeven en toen sliep hij wel door tot 8 uur. Maar kan hij daar nu al 2 weken last van hebben? We zien nog niks in zijn mondje, dat had dan ondertussen wel gemoeten denk? Oftewel....wij weten het niet.... Kun jij ons een idee geven? Wat kunnen we proberen? Groetjes Manon
Hoi hoi, Ik denk dat het honger is. Hij weegt 15 pond en ze mogen 75 cc per pond, dat komt dus op 1125 cc per etmaal. Hij krijgt er maar 1000. Overdag krijgt hij om de vier uur voeding en een fruithap en zo komt hij de dag redelijk door, maar dat wat hij tekort komt overdag, wil hij in de nacht inhalen. Je zegt ook dat hij na een fles om 06.00 weer lekker gaat slapen. Als je er minder rijstebloem in doet wordt hij weer vroeg wakker. Honger dus. Ik zou iedere fles 210 + 7 geven. Ik weet dat hij maar 1 liter per dag mag, maar hij is erg groot, dus kun je daar wat soepeler mee om gaan. Tandjes kan natuurlijk altijd, maar is wel erg jong. Daar hoort wel beetje vervelend zijn bij en diaree. Er kan ook een virus zitten. Dat zou de koorts verklaren. Houdt het goed in de gaten. Voor de krampjes zou je infacol kunnen gebruiken. Ik zou niet alles in één keer veranderen. Eerst maar eens kijken wat hij doet als je de voeding verhoogt. Houd je me op de hoogte? Groetjes Adrienne
Hoi Adrienne, Bedankt voor je antwoord. Je hebt me weer super geholpen want ik denk inderdaad dat het honger was! We hebben gisterenavond in de laatste fles geen rijstebloem gedaan om uit te sluiten dat hij daar krampjes van kreeg. En hij werd net als eerder weer om 3 uur wakker met huilen. Geen verschil dus. We hebben toen om half 4 een fles gegeven en daarna is hij weer heerlijk gaan slapen tot 7 uur! Ik denk dus ook achteraf dat het geen krampjes waren, maar honger. Dan wordt hij ook boos en schopt met zijn benen. Misschien dat er door de woede ook wat scheetjes toevallig kwamen. Maar vannacht na de fles totaal niet meer gehuild, dus geen krampjes dus. Als ik er nu over nadenk is het ook wel logisch dat het honger is want hij krijgt al een behoorlijke tijd 180/6 en hij is ondertussen wel een kilo zwaarder...... Hij dronk vanmorgen om 7 uur zijn fles niet helemaal op trouwens. Maar misschien is dat omdat hij om half 4 nog een fles op had. We gaan hem nu vandaag grotere flessen geven 210/7 om te zien wat er dan gebeurt. Zullen we dan in de laatste fles weer rijstebloem doen voor een voller gevoel, of maakt dat niks uit? En is het gezien zijn honger ook een idee om in de ochtend ook 2 schepjes rijstebloem te geven? Ik denk dat ik vanaf komend weekend dan ook maar ga beginnen met een groentehapje. Wilde wachten tot hij 5 maanden was (ook ivm eczeem) maar gezien zijn honger denk ik dat ik toch maar eerder begin... Groetjes Manon
Nog ter aanvulling, Hij heeft nog wel steeds verhoging (37,5) maar lijkt daar verder geen last van te hebben. Hij heeft vrijdag wel zijn prikken gehad, kan het daar nog van zijn? Hij had die dag geen koorts, ook alleen verhoging dus het lijkt me sterk. Anders misschien een virusje inderdaad.
Hoi hoi, Van de prikken kunnen ze wat verhoging hebben inderdad, misschien een combi. Laat het niet hoger worden dan 38.5, en ga dan bellen met huisarts. Wat de rijstebloem betreft, doe maar de schepjes in de avond, in de ochtend hoeft niet hoor. Ook de groentehap hoeft niet echt. Porbeer het niet allemaal meteen te veranderen, eerst de voeding maar verhogen. Ik hoor het weer wel! Groetjes en succes Adrienne
Ok, dan hou ik het voorlopig even alleen op het verhogen van de flessen. Ik ben erg benieuwd! Ik hou je op de hoogte. Groetjes Manon
Hoi Adrienne, Ik heb gisteren 5x 210/7 gegeven en het heeft wel geholpen. We hadden de laatste fles om 00.00 uur gegeven (waren in slaap gevallen , normaal om 11 uur) en hij heeft daarop doorgeslapen tot 6.15 uur. Toen 2x speentje gegeven en om 7.00 uur uiteindelijk de fles. Moet wel zeggen dat ik gisteren rond etenstijd ook nog een klein fruithapje heb gegeven.... Het ging dus prima. We merken ook dat hij nu na de fles niet meer huilt, zoals hij voorheen wel deed als hij op was. Vandaag geven we hem ook weer grote flessen. Maar ik maak me toch wel een beetje zorgen om die grote flessen. Hij zit behoorlijk over de max heen en het zijn best grote flessen elke keer. Kan dit echt geen kwaad? Voor eventjes vind ik het niet zo erg ook, maar ik neem aan dat dit niet al te lang door kan blijven gaan..... Groetjes Manon
Hoi hoi, Nee hoor, kan geen kwaad. Hij gaat steeds meer vast voedsel krijgen, dus die grote flessen nemen vanzelf af, maar voor nu is het wel goed. Gelukkig dat het over is, kun je weer lekker genieten. Groetjes Adrienne
Hoi Adrienne, Daar ben ik toch nog een keer.... Ik begin nu erg te twijfelen of het toch wel honger is namelijk. Gisteren hebben we de hele dag grote flessen gemaakt. Om 7 uur ging die wel helemaal op. Maar om 11 uur en 15 uur dronk hij 'maar' 200 ml op. Om 19 uur en 23 uur dronk hij wel weer een grote fles op. Hij sliep nu de nacht wel helemaal door, en heb hem zelfs vanmorgen om 8 uur wakker gemaakt. (met wel 2x een speentjer erin doen rond 4 uur en 6 uur) Vanmorgen heeft hij weer maar 180 ml op. Dus het lijkt toch geen honger dan als hij zijn flessen zo laat staan... Verder blijft hij verhoging/koorts houden. Gisterenavond had hij uiteindelijk 38,7 en vanochtend nog 38,2. Ik denk dus dat hij eerder doorgeslapen heeft omdat hij koorts heeft. Kan het toch niet wat anders zijn dan? Ik zou alleen echt niet weten wat. Vind het ook zo raar dat hij die koorts en verhoging maar houdt. Heb jij een idee? Groetjes Manon
Hoi hoi, Ik denk dat de koorts door de prikken komt hoor. Raadpleeg anders even iemand van Cb daarvoor, of de huisarts. Als de koorts weg is, kun je pas werkelijk kijken hoe het gaat en of je iets met de voeding moet. Groetjes Adrienne