zoals de titel al zegt, willen we graag 2 cavias... we willen ze graag zo veel mogelijk buiten houden, liefst het hele jaar door.. wie heeft voor ons nog tips, ideeen en wetenswaardigheden? wat moeten we bijv. absoluut niet vergeten? en hebben jullie nog tips mbt voer, bodembedekking, hok, enz? kortom, alle hulp is welkom, voor we het definitief door zetten
cavia,s maken zelf geen vitamine c aan dus geef deze aan ze of doe dit door de water fles. een cavia kan in de vrieskou niet buiten zitten laat ze dan binnen . ook als je een cavia laat vallen dan is de kans dat hij dood gaat. wij hebben een cavia binnen en is wel erg leuk .... als ik jouw was zou ik deze links lezen De beste informatiesite voor uw cavia, cavianet.nl! hier vind je alles
als het een strenge winter wordt denk ik niet dat het verstandig is ze buiten te laten, aangezien je nu ook de winter ingaat.... verder kun je op google wel veel vinden..
Zou een cavia niet het hele jaar door buiten laten..als je wel besluit ze buiten neer te zetten is dit niet de meest ideale tijd om een cavia aan te schaffen, t wordt kouder waardoor je zelf ook minder buiten bent en (waarschijnlijk) minder aandacht zal geven dan wanneer je lekker buiten kunt zitten. Een konijn kan wel wat beter tegen kou buiten dan een cavia....Je kunt ze natuurlijk ook gewoon in huis houden in een kooitje, vinden ze vast prettiger!
Er is idd heel veel info op internet te vinden. Verder zou ik adviseren op ze niet bij een dierenwinkel te kopen.
Caviagids het cavia forum • Forumoverzicht kijk ook eens op deze site! wij hebben onlangs ook 2 cavia's gekocht, maar houden ze wel binnen omdat ik dat veel leuker vind! Let idd op de vitamine c! Zorg voor vers hooi elke dag. Verder ook regelmatig de nageltjes knippen, die groeien best snel. Ik heb zaagsel in de kooi als bodembedekker.
Snap nooit zo goed waarom iemand een huisdier wilt om het vervolgens het hele jaar buiten te houden...
Cavia's kunnen best het hele jaar door buiten, mits je ze in de zomer al buiten hebt zodat ze wennen. Als je nu cavia's in een keer buiten zet, worden ze ziek. In de winter wel véél hooi in het hok zodat ze zichzelf warm kunnen houden. En zodra het vriest naar binnen halen. Als je ze buiten wilt, moet je er wel om denken om ze regelmatig op te pakken, om ze sociaal te houden. Anders verwilderen ze, en dat is zonde. Ik had altijd een vrij groot hok zodat ze lekker kunnen rennen, en zaagsel op de bodem. Af en toe had ik ook stro, maar dat prikt erg in hun oogjes. Als je een goede gebalanceerde voeding haalt is vitamine c geven niet nodig, maar als je gewoon een basisvoeding haalt kun je beter ook vitamine c tabletjes geven. Ik weet niet welk merk dat is, maar ze hebben tabletjes in citroensmaak en die vinden ze heerlijk! Dan zit je ook niet met het gedoe om het achterin het bekkie te duwen ed. In een geel potje geloof ik. Verder raad ik je aan om inderdaad al die links te bekijken. In mijn ervaring zijn cavia's verder hele leuke en makkelijke huisdieren!
Wij hebben ook altijd een cavia gehad. Het hele jaar door buiten is geen probleem als je zoals mijn voorganger al schrijft let op extreme kou. Extra stro en een warme deken over het hok. Wanneer je kiest voor een hok is het fijn dat ze ook een stuk uitloop hebben, bijv op de stenen. Dan slijten de nageltjes mooi gelijkmatig af. Wij hebben nooit nageltjes hoeven knippen bij onze cavia's. Let op met het toevoegen van extra vit C bijv aan het water. Het zit nl meestal in het voer verwerkt. Dit staat dan duidelijk aangegeven op de verpakking van het voer.
Ik heb een cavia opvang, ze zitten in de schuur maar kunnen prima het hele jaar buiten als je ze goed veel bodembedekking geeft. Wel bij fokkers gaan kijken die ze nu ook buiten hebben zitten! En dan ook altijd buiten knuffelen, niet naar binnen halen om te knuffelen. Vitamine C maken ze niet zelf aan, dus let er op dat je voer hebt waar dat in zit. Verder kun je prima 2 beren bij elkaar houden, toen ik nog fokte voor shows deed ik vaak vader en zoon samen, hadden ze ook een maatje. Beren zijn vaak wat gemoedelijker dan zeugen, zeker als ze een jaar zijn geweest. Verder, mocht je ooit een nest willen, doe dit dan voor de zeug een jaar is, het bekken groeit namelijk vast, na een jaar wordt de bevalling moeilijk. Als je het eerste nest laat krijgen tussen de 6 en 9 maanden is de weg gebaand en kun je ze na de leeftijd van een jaar gerust nog een nest laten krijgen (ik heb al heeeel veel leed gezien door onwetendheid) Veel plezier en ga naar een goede fokker!!
tot nu toe bedankt voor de tips! ik ga me even verder orienteren, dus meer tips blijven wwlkom hoor! wat vinden jullie de beste bodembedekking?
Vroeger als kind hadden we cavia's die ongeveer van maart tot oktober buiten zaten. We hadden een grote ren en mijn opa (timmerman) had mooie chaletjes voor ze gemaakt die daar in stonden, op kleine verhoging, daar konden ze in slapen. Die grote buitenren had gewoon aarde als ondergrond, we hadden ook nog een rennetje voor op het gras, zo'n konijnenren. 's Winters zaten ze binnen in een kooi (ook weer door opa gemaakt, met nog een bovenverdieping en een slaapkamertje ). Die kooi hebben we toen we een aantal jaar terug weer cavia's namen ook weer gebruikt. Als vulling gebruikten we houtkorrels met daaroverheen zaagsel. Die houtkorrels scheelden echt in de stank, want zonder kon je al 2 keer zo snel die kooi verschonen. Maar het is nogal hard voor hun pootjes, dus vandaar het zaagsel er overheen. Vaak gooiden we er nog een pluk hooi bij. Inderdaad, zorg voor genoeg vitamine C. 2 jaar geleden is de laatste cavia dood gegaan. Toen pas merkte ik hoeveel snij-afval ik van het groente en fruit opeens weg moest gooien, daarvoor maakte ik de cavia's er dagelijks blij mee.
Hier een reactie van een fokker: Cavia's buiten kan wel, maar dan moet je nu wel cavia's aanschaffen die al buiten zitten. Het is al te laat om ze naar buiten te doen. Zorg wel voor een hok met een nachthok, zodat ze daar lekker warm kunnen schuilen. Als bodembedekking heb ik gewoon houtvezel. Zorgen dat de dieren de hele dag hooi en water tot hun beschikking hebben. Als voer kan je het beste caviakorrel doen (met vitamine C!). Gemengd voer eten ze de lekkere dingetjes tussenuit en krijgen ze dus niet alles binnen. Wat betreft groenvoer: Lekker afwisselen en langzaam aan dingen laten wennen (dus niet in een keer een hele krop sla). Nog een laatste tip: Zorg dat cavia's nooi alleen zitten, het zijn groepsdieren! Het maakt in principe niet uit of je 2 beren of 2 zeugen hebt, zolang een beer nog niet gedekt heeft, kan hij prima met een andere beer! Wat ik hier ook vaak doe is de jonge beertjes bij hun vader zodra ze geslachtsrijp zijn en dat gaat prima!
Ik zou geen hooi los in de kooi, maar achter een ruif. Cavia's zijn nl erg gevoelig voor schurft en hooi is daar een bron van. Onze cavia's stonden vroeger ook het hele jaar door buiten en we hadden een hok met ren (open) en een bovengedeelte dat dicht was: 1 helft met gaas aan de voorkant en 1 helft met plexiglas. Daar verbleven ze altijd bij vrieskou. Zorg wel voor voldoende waterflessen, want het water bevriest. Check ook regelmatig de tanden, want die groeien door.
* cavia's kunnen heel het jaar door buiten maar daar ben je nu te laat voor * in de winter moeten cavia's wel beschikken over een vorst vrij nachthok * Altijd speciaal cavia voer met toegevoegde vit. C voeren! * Vit c druppels kun je evt bijgeven maar NIET door het water, dit vervliegt binnen 30 min en daarbij ververs je het water eerder dan dat ze alles op hebben dus beter over het voer druppelen * Je kunt kiezen uit een geperste brok en een gemengd voer, beide zijn goed mits de cavia uit het gemengde voer alles op eet (tip: hopefarms cavia select vinden 9 van de 10 cavia's lekker) * Er moet altijd voldoende hooi aanwezig zijn maar niet zo veel dat ze er doorheen lopen en er vervolgens op poepen en plassen waarna ze het weer opeten * Houtvezel is een goede bodembedekking maar gebruik geen stro! (dit is te scherp) * Maak de kooi min 1x per week schoon, in de zomer is 2x aan te raden * Cavia's houden van lekker veel groenten en fruit, kijk uit met scherpe groentes zoals kool soorten. * Nageltjes van cavia's moet je vaak zelf knippen, let op dat ze niet in het vlees groeien! * Tanden slijten vanzelf met eten maar sommige cavia's hebben een afwijking dat dit niet gebeurd dus check ze regelmatig! * Door stress kunnen cavia's snel schurft krijgen, hier is makkelijk van af te komen met een middel uit de dierenspeciaalzaak of dierenarts maar het is wel erg besmettelijk! * Omdat een cavia zo gedrongen is kan die snel zn rug breken bij een val en overlijden. * Altijd onbeperkt water aanbieden. * Let op waar je ze koopt, doe dit of bij een (goede!!!) dierenspeciaalzaak of een hobbyfokker! Zo... nu weet ik het ff niet meer Heb mijn hele leven al cavia's en, dierenopleiding gedaan en heb 6 jaar in een dierenspeciaalzaak gewerkt dus weet er wel het eea van, vragen mag je altijd stellen! misschien ben ik nog wat vergeten hoor, als ik er achter kom zal ik dat nog ff noemen vooral heel veel plezier! En let op, Langharige cavia's zijn super leuk maar hebben heel veel vachtverzorging nodig! (weet niet waar je keus naar uit gaat)
we willen dan een korthaar, of geborsteld(zo heet dat toch?) maar sowieso geen langhaar.. misschien in de toekomst, want ze zijn wel erg mooi! nog iemand tips om zelf een mooi en apart en vooral goedkoop hok te maken voor buiten?