Wij willen misschien geen kraamhulp.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Iris, 17 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Ik heb lekker een week in het kraamhotel gelegen.
    Geen vreemde over de vloer (woonde nog bij mijn moeder toen en die zag dat niet zitten)
    Je krijgt wel steeds een ander maar ze waren allemaal super!
    Ik zou het zo weer doen ipv hulp thuis.
    Misschien is dit een ideetje?
     
  2. Pam

    Pam Actief lid

    14 aug 2006
    275
    0
    0
    Ik sluit me bij de rest aan...

    En wat ik dan niet begrijp van jou vrienden..
    Als een kraamhulp je niet bevalt kun je de instantie bellen en dan krijg je de volgende dag al een ander.

    Mijn moeder heeft in de periode dat ik ga bevallen 3 weken vakantie genomen om te helpen en op onze dochter te passen..

    Maar ze heeft geen verstand van de andere zaken die hierboven ook genoemd zijn..

    En inderdaad, als je borstvoeding gaat geven kan ik het je echt aanraden om hulp te nemen, hun zijn ervoor opgeleid. Je hebt misschien wel een cursus gedaan maar je weet niet hoe de baby erop zal reageren.. Wil hij/zij meteen goed drinken? Komt de borstvoeding op gang.. en wat dacht je van de stuwing en in praktijk leer je het toch beter.. Als je de baby niet goed aanlegt krijg je er alleen problemen mee.

    Het is jullie eigen keuzen, maar ik zou dan in ieder geval minimaal 3 uur per dag nemen, zodat de kraamhulp jou kan controleren en je kan helpen met het voeden.
     
  3. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik zou het sowieso aanvragen, als het allemaal goed gaat en je genoeg hulp hebt stuur je haar gewoon weg, het moet niet, het mag.
    Ergens begrijp ik je wel ik heb het ook niet zo op vreemde mensen in mijn prive sfeertje.

    Maar hulp willen, en het niet aangevraagd hebben is een groter probleem!
     
  4. Adine

    Adine Fanatiek lid

    12 sep 2006
    2.355
    0
    0
    Ridderkerk
    Ik miste de kraamhulp wel, toen ze weg was. Iedere ochtend ontbijtje op bed. Lunch werd klaar gemaakt. Zij zorgde dat de visite niet te lang bleef. En de was en strijk werd gedaan en zij deed dus ook licht huishoudelijk werk. Wij hadden het dus echt getroffen met haar. Ze was ook niet nadrukkelijk aanwezig.
     
  5. liselotte

    liselotte Actief lid

    11 jun 2006
    446
    0
    0
    Ook wij hebben het vreselijk goed getroffen met onze kraamhulp. Zij controleerde niet alleen mij en luuk, maar deed ook veel huishoudelijk werk (wassen,strijken,douche,wc,stofzuigen,stoffen) Ook was zij van onze leeftijd en mijn man vond het mede daarom ook wel gezellig. Ik lag toch alleen maar op bed.
    Ik besef me heel goed dat onze marlies een super hulp was. mIjn vriending wil kraamverzorgster worden. Toen zij stage liep ging de kraamhulp tijdens de middagslaap van de moeder rustig op de bank thee zitten drinken.

    Doe waar jij je goed bij voelt. Dat is het belangrijkste!

    Liefs
     
  6. Saraah

    Saraah Fanatiek lid

    6 dec 2005
    3.597
    0
    0
    Almere
    Hmm...

    je kunt die dingen echt alleen zeggen als je nog zwanger bent..
    ik keek ook op tegen de kraamverzorgster..
    zomaar een vreemde in je huis.

    maar toen noa geboren was, keek ik UIT naar de kraamverzorgster.. ik moest ook echt bijna janken toen ze wegging de laatste keer..
    het is zo'n steun.. je bent echt een wrak als je net bevallen bent..(helemaal als ze een zware bevalling hebt gehad)
    en met borstvoeding heb je aan een curcus alleen niet genoeg..

    je zegt zelf dat je geen andere kids hebt.. je weet dus ook niet wat er allemaal op je af komt..

    geloof me, ik zou er nog echt eens over nadenken.
     
  7. lievebeestje

    lievebeestje Actief lid

    22 mei 2007
    483
    0
    16
    tjee , wat verbaas ik me over sommige reactie's!
    heeeeeel jammer dat sommigen er zo negatief tegenaan kijken.
    ga niet teveel af op negatieve ervaringen van anderen....tis altijd het verhaal van 1 kant he!. de verschillende gezinnen zijn voor "ons" kraamverzorgenden ook niet altijd even makkelijk! ;)

    vind het jammer te lezen dat sommigen van te voren al roepen dat ze zich niet willen laten betuttelen , nou geloof me maar , das helemaal niet de bedoeling van kraamzorg. en als sommigen het wel zo hebben ervaren kan het gewoon aan de persoon/klik met het gezin hebben gelegen. het ligt voor een heeeeeeel groot deel aan de persoon in kwestie, hoe is haar karakter en klikt dat een beetje! en de meeste kraamverzorgende zijn heeeeeeeel goed in staat zich in elk gezin aan te passen naar de situatie!

    @ irisje: ik snap dat je het raar vind om een "vreemde" in huis te hebben. maar vind dat je het wel heel negatief bekijkt. ik heb al vaak gehoord van kraamvrouwen dat ze zich van te voren naar maakten om hetzelfde als jij, en in de kraamweek omsloegen als een blad aan een boom, ze hadden het helemaal verkeerd gezien van te voren.....en als het gezellig is en klikt nou geloof me maar dan is het heerlijk iemand zie heel goed begrijpt hoe je je voelt en af en toe een onzekerheidje wegneemt!

    ik snap dat je moeder en vriend alles voor je willen doen......das ook erg handig voor erbij, maar weten zij ook hoeveel een baby de eerste dagen af mag vallen? en als het aanleggen niet zo makkelijk gaat als je op de cursus hebt geleerd wat dan? in het echt is borstvoeding geven nog niet zo simpel als het lijkt en thuis met je eigen kind is ineens alles anders dan op de cursus , en vaak ben je de helft alweer vergeten en doet je kind het net anders dan je geleerd hebt.

    er komt in zo'n week zoveel op je af , daar heb je nu nog geen weet van,........ook voor je vriend, als hij alles in huis moet doen en ook nog wat van de eerste momenten met jouw en de baby mee wil krijgen.

    als ik jouw was koos ik voor kraambezoeken van 3 uurtjes per dag. dat is gericht op moeder en kind zorg. dan ben jij en je kindje nagekeken en kunnen je vriend en moeder voor de rest in huis zorgen.

    het was een heel verhaal , maar kon het niet laten om te reageren.
    en er staat nog niet eens de helft van wat ik je er wel over kan vertellen.

    tis niet rot bedoeld allemaal , maar het kan zo fijn/gezelig zijn , dat gun ik jouw ook! hoop dat jekiest waar je je prettig bij voelt en dat dat achteraf de juiste keuze blijkt te zijn!
     
  8. billy

    billy Lid

    2 jan 2007
    73
    0
    0
    Hallo,

    Ik wou ook geen kraamhulp hebben ik hoorde ook dat ze vaak vertellen wat je MOET doen en dat je MOET slapen en dat je vriend dit en dat moet doen.. terwijl i dat zelf ook wel weet.. Toch heb ik er wel voor gekozen om kraamhulp te nemen het is altijd handig.. ik heb er een voor 3 uren per dag en een week lang komt mijn zus want die is verpleegkundige en heeft zelf ook drie kinderen dus die helpt ons wel ! zo heb ik het opgelost!
     
  9. cimbomlu

    cimbomlu Fanatiek lid

    13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Ik heb kraamhulp gehad, maar de volgende keer doe ik het veel minder uren. Ze zat zichzelf een beetje te vervelen hier (mannetje had vrij, geen andere kinderen, klein huis en een baby die alleen 's nachts 'moeilijk' was, en dan was ze er toch niet).
    Ik begrijp best dat er een heleboel moeders dolgelukkig zijn met de kraamhulp, en ik besef ook dat het niet altijd makkelijk is om steeds weer in een ander huishouden in te springen.
    Sommige zorgverzekeraars eisen dat je een minimum aantal uren afneemt, omdat ze natuurlijk ook controle's bij jouw en je kindje doen (gewicht, temperatuur, in de gaten houden of er geen infectie is ed.). Maar als ze hiernaast het sanitair een beetje schoonhoudt is het voor mij genoeg!
     
  10. Kalush

    Kalush Fanatiek lid

    7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Wij hadden echt een super leuke kraamhulp. We hebben haar zelfs een sleutel van het huis gegeven zodat ze zo binnen kon komen.
    Ik vond het helemaal geweldig, er wordt veel voor je gedaan, kan allemaal vragen stellen en ze stelt je ook erg gerust..
    Je bent toch zelf nog onervaren en je wil graag bevestiging, zij kan dat geven en je adviezen geven.

    Ik heb het weer aangevraagd, gewoon kun jij en je gezin je richten op de kleine, zij doet de rest.. Helemaal goed toch?
    En mochten jullie elkaar niet liggen, kun je er op elk moment mee ophouden.
     
  11. Lynneke

    Lynneke Actief lid

    29 mrt 2007
    122
    0
    16
    Ik vond kraamzorg eigenlijk ook niet zo nodig... maar de verloskundige vertelde dat we er wel eentje MOESTEN nemen. Met name omdat jij en je baby elke dag gecontroleerd moeten worden en de verloskundigen zelf hebben echt geen tijd om elke dag bij elke pasbevallen vrouw langs te gaan.
    Dus hebben wij wel een kraamverzorgster aangevraagd. In eerste instantie voor het minimumpakket, dat is 3 uurtjes per dag. Maar het kraambureau adviseerde ons om gewoon alle uren te houden die we toegewezen kregen (ik geloof iets van 44 uur....) omdat je van te voren niet weet hoe de bevalling en je herstel gaat. Ook is elke baby anders. Mocht alles wel voorspoedig verlopen en hebben we de kraamzorg niet 6-8 uur per dag nodig dan kunnen we dat met de kraamverzorgster zelf afspreken en komt ze gewoon het minimale aantal uurtjes.
     
  12. linny0903

    linny0903 Actief lid

    11 apr 2007
    439
    0
    0
    heeeeeeel slecht idee! wilde t ook niet omdezelfde redenen.ben zo blij dat ik t geprobeerd had.t was super!veel steun en je huissie draaid gewoon door en jullie kunnen lekker genieten.ze snappen hoe je je voeld en maken dat vaker mee hoor, ze hebben heus wel geleerd hoe ze jouw niet op je zenuwen moeten werken :) ze zijn er voor jouw en je baby en jij hebt niet de kennis..laat staan de kracht om die dingen zelf te doen de eerste dagen.
     
  13. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Hoe kijk je er nu tegenaan Iris?
     
  14. Iris

    Iris Fanatiek lid

    7 apr 2006
    2.371
    0
    0
    Receptioniste bij een modebedrijf
    Oostzaan
    We zijn er over uit.
    Het wordt wél een kraamhulp, maar het wordt een bekende van de familie.
    Mijn vriend voelt zich daar een stuk beter bij.

    en mede door deze ervaringen zijn we eruit.

    Ik moet zeggen het dreigde wel een conflictje te worden tussen mijn vriend en ik, maar het is alweer opgelost.
     
  15. appeltje

    appeltje Niet meer actief

    Gelukkig!
     
  16. aafje87

    aafje87 Actief lid

    11 jan 2007
    223
    0
    0
    ICT Medewerkster
    Voorburg
    Heel erg verstandig! Ook ik heb erg veel gehad aan mijn kraamzorg, veel ven geleerd en erg van genoten.
    De eerste dagen daarna waren daardoor ook erg vreemd.

    Ik zou zelf voor de volle uren gaan volgens indicatie protecol, dat is 44 uur bij borstvoeding en verder geen omstandigheden.
    Die 44 uur lijken nu veel maar dat valt vies tegen.
    Vind je dat na bv. 2 dagen teveel(bij borstvoeding zou ik het op 3 dagen houden ivm eventuele stuwing) kan je altijd nog maar voor alleen die 3 uurtjes per dag gaan waarin ze het sanitair schoonmaakt(verplicht) en de controles doet.

    Enne, ik weet nu al dat je vriend het ook geen straf vind om een beetje verwend te worden vooral als hij ook een zware bevalling heeft meegemaakt!
    Die van mij had net zo'n kop als jou vriend in het begin die vond het ook maar niets, maar na 52 uur lang geen slaap ivm mijn weeen waren alle problemen ineens opgelost en vond hij het heerlijk dat ze dag 2 onbijt op bed kwam brengen! :)
     
  17. Pam

    Pam Actief lid

    14 aug 2006
    275
    0
    0
    Ik vind het een goede beslissing van jullie! En vind het ook goed van je dat je naar de verhalen van ons hebt geluisterd..
    Sommige zijn dan al echt zo ingestelt van, nee ik wil het niet en het gebeurt ook niet..
    Mocht het echt tegenvallen kun je de hulp altijd weg sturen of een ander vragen!
     
  18. Pipo1973

    Pipo1973 Actief lid

    30 jan 2007
    431
    0
    0
    @ lievebeestje: Ik sluit me helemaal bij je aan!
    En nog een toevoeging: We zijn kraamverzorgenden en GEEN hulpen!
    Een hulp is de buurvrouw , oma ,zus, vriendin etc.

    Een goede kraamverzorgende proeft de sfeer in het gezin en voelt echt
    wel aan in hoeverre iemand "betutteld" wil worden of niet.

    Iedereen smult van de mindere verhalen maar die vallen in het niet bij
    alle positieve ervaringen en die hoor je niet veel want dat is niet
    interessant.

    Iedereen denkt er altijd zo makkelijk over en als het dan niet gaat zoals
    het hoort dan is er paniek in de tent en wie kan het dan weer oplossen?
    Juist!
     
  19. lievebeestje

    lievebeestje Actief lid

    22 mei 2007
    483
    0
    16
    thanxs pipo!

    vind die negative verhalen heeeeel jammer om te lezen, maar helaas kan je die niet voorkomen. niet iedere kraamVERZORGENDE is even gevoelig/proffesioneel.....

    laten we het er op houden dat er heel veel mensen blij zijn met onze hulp .
    heb vaak genoeg gehoord dat een gezin vond dat ik die week hun steun en toeverlaat was...en dat is een gewildige waardering!
    daar doen we het voor!
     
  20. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    off topic
    ik merk dat er een aantal kraamverpleegkundigen mee praten in dit topic.

    wat voor dignen mag een verpl. weigeren in een huis? Mijn schoonzusje moet bijvoorbeeld verplicht de kat opsluiten, omdat de verpl. bang is voor katten. Dit is bij ons geen doen, aangezien we 7 katten en een hond hebben. Wat zijn dan onze rechten en plichten hierin? Bij mijn moeder heeft een van de verpl. het gepresteerd mijn broer (toen 1,5 jaar oud) buiten te zetten in de regen, omdat mijn moeder verzorgd diende te worden. Kijk, het lijkt em voor zich spreken dat zoiets niet kan, maar is er een duidelijke grens?
     

Deel Deze Pagina