@lonb: ja, dat probleem is hier ook en dan slaapt ze (als dat in de middag gebeurt) de rest van de dag niet weer. Ga binnenkort naar een vriendin 's ochtends en dan zal ze in de auto ook wel in slaap gaan vallen, dus ben in staat om er een eind extra voor om te rijden
oh ja... @speen, hier nog wel een speen bij het slapen en de afgelopen dagen (toen ie zo ziek was) heeft hij hem ook even gehad. de eerste 4,5 maand gaf ik bv en gijs moest helemaal niets van een fles of een speentje weten. maar hij had wel enorme zuigbehoefte waardoor ik uuuuurrrreeeeen met mijn pink in zijn mondje naast het ledikantje heb gestaan. hij was echt verslaafd aan mijn pink . maar hij is het speentje toch wel gaan willen, en ik hou hem er nog lekker even in! hij ging daardoor namelijk wel veel beter slapen. @bulldog, fijn hoor meid! kan me voorstellen dat het wel weer lekker is om even zonder jullie manneke te slapen.
Hihi Rozemarijke, herken ik.... In het begin toen hij overdag ook zo slecht sliep deed ik dat echt of ik liep uren te wandelen. Ja Lob: ik hou het speentje er ook nog even in, alleen nu hij zo verkouden is, is het niet zo prettig voor hem. Ik heb net het boekje van dr Estivill gelezen, slaap kindje slaap. Ik heb besloten deze methode consequent te gaan toepassen als zoonlief weer beter is...
He meiden! Hoe waren jullie nachten? Hier vannacht van half 3 tot half 4 bezig geweest. Iets korter dus dan gisteren en het was ook wat rustiger, (en later ). We gaan dus echt de goeie kant op
dat is goed nieuws rozemarijke. het gaat nu al een paar dagen goed toch? dat geeft vertrouwen! is ze verder helemaal niet wakker geweest? hier ook een uurtje wakker, hij lag super lekker te slapen maar mijn luidruchtige vriend vond het weer nodig om lekker veel lawaai te maken toen ie naar bed kwam
Ik heb dat boekje ook besteld! grappig want op die methode kwam ik ook terecht na mijn zoektocht op internet. Het is volgens mij voornamelijk om inzicht te geven in het slapen en een schema met wat je kunt doen. Als ik er niet achter sta gooi ik het gewoon bij het oud papier! De nachten zijn hier trouwens helemaal #$^((^&(. Nog 1 week tot de buisjes! We tellen af.
Hier wederom heerlijk uitgeslapen tot 8.15. Gelukkig, want vanaf nu moet ik elke donderdag en dinsdag om 6.30 de deur uit zijn (joepie ). Verder gaan de nachten vrij ok, en de dagen zijn druk met een niet slapende dreumes. Maar goed, als ik op de uni zit heb ik daar geen last van. @Rozemarijke dat geeft de burger moed @beatrice Nog eventjes volhouden en dan gaat het hopelijk een stuk beter.
Nou die methode is niet zo wezenlijk anders als gecontroleerd laten huilen, maar op zich geeft het boekje op een lieve wijze inzicht in het slaappatroon van kinderen en wat je er aan kunt doen. De meeste tips zijn hier al de revu gepasseerd, zoals een vast slaapritueel, verschil maken tussen dag en nacht. Attributrn benoemen (knuffel, speen, schilderijtje) die bij het slapen horen. Vervolgens laat je je kindje telkens eventjes huilen volgens een schema, je blijft steeds iets langer weg en je gaat tussendoor zijn kamertje binnen, niet om hem te troosten of stil te krijgen, maar om hem te laten voelen dat je er voor hem bent. Je herhaalt telkens dezelfde zin: "Alec, mama weet dat je boos bent, maar je gaat nu lekker slapen samen met (naam knuffelbeer)..bla bla." Deze zin duurt zo'n 10 sec. Je legt daarbij je hand op zijn lichaampje, maar je wiegt niet, aait niet, etc. Dan ga je weer weg, ook al huilt je kindje nog. Vervolgens ga je na een bepaalde tijd weer naar binnen en herhaal je weer deze zelfde zin. Je gaat dus niet naar je kindje toe om hem te troosten, maar om hem te laten weten dat je er voor hem bent, dat hij zich niet verlaten hoeft te voelen, maar je leert hem zelf in slaap te vallen. Belangrijk is dus dat je consequent bent, of het nu 3 uur 's middags is of 11 uur 's avonds. Deze arts (de auteur van het boek) garandeert doorslapen binnen een week (in 96% van de gevallen) als er medisch niks mis is met je kindje. Rozemarijke: hopelijk zet dit door! Een uur wakker is natuurlijk nog niet fijn, maar goed dat er vooruitgang in zit. Beatrice: gaat het ook nog steeds knudde daar? Devy: vermoeiend he zo'n kindje dat niet slaapt overdag. Alec wilde vandaag ook niet slapen, is ziek, verkouden en slaapt 's nachts ook echt beroerd. Vannacht 2 uur bezig geweest. En nu hoor ik hem weer.
@Elin: nou, hopelijk gaat het werken Hier een goeie nacht! Ze worden steeds beter! Om half 12 heeft ze een voeding gehad (ze sliep om 7.15) en vervolgens was ze pas om 5 uur wakker Heeft daarna niet meer geslapen, alhoewel ik dat nog wel even geprobeerd heb. Maar dat ging dus niet meer lukken. Maar.... ze huilde dus maar eventjes toen ik 'r om 5 uur dus goed heb gelegd en toen was het 20 minuten stil. Weer huilen, weer even getroost en weer maar even huilen toen ik weer wegging. Een kwartier later hoorde ik weer geschuivel en toen heb ik 'r maar uit bed gevist voor ze ging huilen, zodat ze niet het idee zou krijgen dat ze eruit mocht omdat ze huilde. Gedronke en toen dus opgestaan. 6 uur was het toen, dus poeh, wel vroeg (zeker als je al een uur wakker bent). Haha, denk dat we vanavond allemaal om 6 uur op apegapen liggen, (zeker mijn man die zo stom was om vannacht tot half 2 bezig te zijn met allerlei doe-dingetjes.... slimmerd... ) Maar goed, het gaat hier elke dag een stukje beter, dus zaterdagochtend gaan we uitslapen na een nacht doorslapen heb ik me voorgenomen, Hoe was het verder bij jullie? Beatrice: da's echt aftellen nu dan he? Hopelijk volgende week rond deze tijd ook een doorslapertje!
Hallo lotgenoten mag ik ook meekletsen? Hier nog een moeder van een baby die al een tijdje slecht slaapt. Met 3,5 maand ging hij doorslapen, maar dat heeft hij niet heel lang gedaan, zodra hij verkouden is, kun je het wel vergeten met de slaap en hij heeft ondertussen al wat verkoudheden en virussen gehad. Als het over is, slaapt hij meestal wel weer een paar nachten door, maar dan begint het weer overnieuw. Mijn dochtertje is op een paar periodes na altijd een goede slaper geweest, het is nog steeds net een marmot, ze slaapt 's middags ook nog aardig lang en dan van half 8 tot een een uur of zeven. Bij haar had ik ook een veel duidelijker ritme met slapen en eten, maar bij Luc krijg ik dat er gewoon niet in. Ja, gedeeltelijk, maar de helft van de dag slaapt en eet hij wanneer hij wil en dat verschilt nogal. Ook de hoeveelheden, sommige dagen eet hij redelijk wat, andere dagen heeft hij geen honger en gaat er heel weinig in. Dan wordt hij dus 's nachts ook weer wakker voor een voeding. Ik ben de borstvoeding aan het afbouwen, hij krijgt nu nog 1 tot 2 borstvoedingen, 's avonds en 's nachts (als hij dus wakker wordt, want sommige nachten slaapt hij wel weer door). Vannacht moesten we er 3 x uit, 2 x voor een voeding. Overdag slaapt hij trouwens ook niet zoveel als mijn dochtertje deed op die leeftijd. Hij heeft 2 weken vreselijk gehoest en dat is nu minder, maar sinds 3 dagen heeft hij koorts. Zo, het is een heel verhaal geworden, ik zal het een beetje bijhouden, zodat ik volgende keer ook kan reageren.
hallo dames. ik wou hier efe zeggen dat ik het heel knap vind van jullie dat jullie het volhouden! Zelf heb ik een jongetje van ruim 4 maanden die heel slecht slaapt! zowel overdag als snacht overdag slaap hij iedere keer een half uurtjes (als hij al slaapt) en snacht moet ik er gemiddeld een keertje of 8 uit voor meneer zn tut en efe troosten. Hij is nu pas 4 maanden en als ik dan jullie verhalen lees en jullie kindjes zijn veel ouder wou ik toch efe zeggen dat ik het heel knap vindt van jullie! waren jullie kindjes vanaf het begin al slechte slapers of niet? veel liefs jaja
Welkom jo & jaja.. Jaja, hier begon het omstreeks de 4mnd met t slechte slapen.. Mijn zoon is wel een 'KNO patientje' over 2 weken gaan zijn amandelen eruit & krijgt hij buisjes.. Dus wie weet gaat het dan wat beter!
helaas welkom hier! van jou is het ook knap hoor! mijn zoontje slaapt vanaf dag 1 al erg slecht en de eerste 5 maanden waren precies zoals jij omschrijft! overdag nooit langer dan een half uurtje, en 's nachts was helemaal vreselijk! het heeft zeker een half jaar geduurd voordad ik zelf weer eens meer dan 2,5 uur achter elkaar sliep. de laatste weken gaat het hier echt goed, dus volhouden meid! het komt echt OOIT goed ook al kun je je daar nog niets bij voorstellen
@jo, ook helaas welkom! valt zeker wel tegen als de eerste wel goed sliep niet? dat verwacht je dan helemaal niet lijkt me...
Welkom Jo en Jaja. Hier was het vanaf het begin slecht overdag slapen en begon met de 4 maanden het 's nachts zo slecht slapen. De 4-maanden is een beruchte tijd omdat er vrij veel kindjes dat beginnen met nachtbraken. Hier wederom een redelijke nacht met 3 keer eruit. Maar ze sliep wel uit, en ik helaas niet.
bedankt dames. fijn dat ik wel mee mag kletsen ondanks dat mijn ventje pas 4 maanden is. Wel heel fijn want zoals jullie hier dingen schrijven zijn zo herkenbaar en dan kan ik ook mooi eens jullie ideeen uitproberen! hier slaapt mannetje al vanaf dag 1 heel slecht helaas is hij met 9 weken jong ook 2 weken opgenomen geweest omdat hij zoveel huilde en slecht sliep hij heeft extreme reflux en krijgt nu nutramigen voeding met zn darmpjes gaat het nu een stuk beter maar de reflux heeft hij nog best veel last van maar ben er inmiddels wel achtergekomen dat hij gewoon echt een slechte slaper is en dat het niet altijd te maken heeft met de relux. dus we hebben al een heel traject gehad maar de ka zegt ook er is licht aan het einde van de tunnel nou we zullen zien. veel liefs jaja
Ik vind het zo opmerkelijk hoeveel van de kindjes hier reflux hadden / hebben. Kan toch bijna niet anders dan dat er een verband is.