Wij willen slapen! Maar onze baby's niet DEEL 2

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door appelappel, 21 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    @Elin, hier ook raar gedag.... hij heeft ook duidelijk ergens last van. Wil niets eten, gaat zelf huilen als je met iets komt aanzetten of wordt boos. Slapen wou ie vandaag bij de oppas oma ook niet en hij is jengelig en aanhankelijk naar mij toe. Gelukkig ben ik morgen thuis want zou hem niet graag naar het KDV brengen.
    Denk jij bij Alec aan tandjes? Of toch iets anders?

2. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    @Devy, heb jij nog goeie voorbereidende tips voor het geven van bv met een drukke/aanhankelijke/niet alleen spelende peuter in huis?

3. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Lob Het komt in het kort neer op óf omkopen of mee laten doen. Hier zijn een aantal ideeën die ik gaanderweg heb 'gejat' van moeders die ook in deze situatie zitten op het bv-gedeelte van het forum.

Omkooptheorie:
    - Speciaal speelgoed wat alleen tevoorschijn komt als je zelf aan het voeden bent.
    - Van tevoren een Bumba/Dora/Fabeltjeskrant verslaving kweken en tijdens de voeding mogen ze een aflevering kijken op dvd.
    - Als er iets is wat ze heel lekker vinden kun je dat ook tijdens de voeding geven eventueel naast je op de bank/bed.

Het meedoen:
    - Sommige kindjes vinden het fijn om te helpen. Dus een spuugdoek aangeven, zachtjes meehelpen op het ruggetje te kloppen om te laten boeren, etc etc.
    - Anderen vinden het fijn om zelf een pop te voeden. Bij een jongen gaat bv natuurlijk niet zo soepel, maar een pop met een flesje zou ook volstaan.

4. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Lob: ik dacht wel aan tandjes, maar het schiet gewoon niet op dan. En hij eet echt al 2 weken nauwelijks, ook geen koekjes.
    Gisteren ging het wel weer, dus wacht nu weer even af.

Ik vraag me ook af hoe ik dat straks ga doen met voeden en een peuter. Alec wilde echt om de 2 uur drinken. Pffff.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

och, de eerste tijd zijn ze nog zo klein, dan stap je gemakkelijk even al voedend van de bank af, (zei de moeder die 2 maanden met tepelhoedje heeft gevoed en dat ook deed ;)).
    En verder idd de tips van Devy: die tas met speelgoed werkte volgens mijn moeder als een tierelier voor ons :D

Hier weer een goeie nacht: wakker om 23.30 en 5 uur en verder geslapen :) (van 8.45-7.00).
    Dame komt weer echt lekkerder in d'r velletje trouwens, want wegbrengen naar de gastouder was ook sinds lang eens zonder geplak aan mij, maar gelijk spelen. En geen huilen bij het afscheid nemen. Toch best fijn, als het anders zo vaak huilen is... :)

Hoe was het bij jullie?

6. raspberry

O, en Elin, die tandjes kunnen echt heel lang duren. Hier duurden de eerste kiezen echt 2 maanden van begin tot eindelijk doorkomen, en de hoektandjes hebben ook heerlijk lang dwars gezeten :( Ook een maand of 2 alles bij elkaar, geloof ik.

7. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Rozemarijke: dat verklaart een boel, want ik voel echt van die gemene bobbels, maar ze breken maar niet door.
    Heel fijn dat Thirza zo goed slaapt nu, ook weer in haar nieuwe bedje? Vind ze het wel okay dus?

Als ik terugkijk op het voeden had ik het gevoel dat ik alleen maar aan het voeden was met Alec, die wilde echt heel vaak drinken. Maar goed, ik zie het wel, het enige dat ik echt hoop is dat Alec tegen die tijd wat beter slaapt. Hij ligt nu nagenoeg elke nacht in ons bed en wordt dan toch wel zo'n 2 a 3 keer wakker tussen 23.00 uur en 7.00 uur. Standaard om 23.00 uur wordt hij wakker en wil hij bij ons liggen, dus het is ook gewoon echt gewenning.
    Ik wil proberen dit patroon te doorbreken als we op vakantie zijn over drie weken.

Inmiddels heb ik mijn zwangerschap bekend gemaakt tegen de directe collega's. Een collega van mij bleek ook zwanger en bijna net zo ver als ik. Leuk! De rest vertel ik het na volgende week, dan krijg ik de 12-weken echo.

Ik kon het ook gewoon niet meer verbergen. Deze week lijkt de misselijkheid op een hoogtepunt. Elk geurtje doet me overgeven of kokhalzen.

Lob: hoe is het met jouw bekken? Nog naar een fysio geweest?

Devy: wat een leuk setje voor haar verjaardag. Wat gaat Kyra krijgen?

8. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Gijs is gisteren om 20.00 in slaap gevallen, heeft doorgeslapen en werd om 08.00 uur wakker :$.
    Dit na een dagje zo goed als niets te hebben gegeten en niet bij oma willen slapen.
    Vanmiddag toch om 13.00 uur weer naar bed, en geslapen tot 16.00 uur.
    Hij heeft wel vaker dat ik merk dat ie even moet bijslapen, maar dit is wel heel extreem.
    Vriend en ik waren uitgerust, hadden al gedouched, hadden gegeten, de wasmachine stond al aan en ik had nog tijd voor een kop koffie.
    Ik besefte me toen pas hoe anders onze levens (ook die van jullie) er toch uit zouden zien als het altijd zo ging.... dat is namelijk voor heel veel mensen hun normale leventje....

@Devy, bedankt! Ik zie de omkooptherorie wel zitten! Had zoiets zelf ook al wel in gedachten. Soepstengel en Bumba op en meneer vermaakt zich wel even.

@Elin, Hoektanden toch ook he? Gijs wil ook niet een een koekje, en at vandaag dus ook weer niets!
    Gijs zat al heel snel op 5 of 6 voedingen, at toen al weinig en deed maar een minuut of 10 over een borst en de andere wou hij niet.
    Als het weer zo gaat, dan is het best te doen lijkt me. Maar vaak gaat het ook anders, en dan lijkt het me ook best lastig.
    Ik ben nu 2x bij een fysio geweest, maar heb nog best last. Heb oefeningen gehad, en vandaag heeft ze het gemasseerd (?) dat was wel fijn.

@Rozemarijke, ik heb nooit begrepen hoe anderen kunnen voeden en iets ernaast doen.. lees hier wel eens over voeden en achter de laptop of voeden en boekje lezen maar ik zou niet weten hoe dat moet. Maar bij ons ging het door Gijs zijn onrustige drinken dan ook verre van relaxed dus wie weet ligt het daaraan.

9. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Lob Graag gedaan. :) Ik weet nog niet wat voor Kyra gaat werken maar dat zie ik tegen die tijd wel. Ze houdt niet echt van speelgoed, is de meest hardhandige poppenmoeder die ik ooit heb gezien en als ze Dora of iets anders mag kijken blijft ze vaak maar 3 minuten zitten. Ach ja, komt tijd komt raad. :)

Ik heb regelmatig achter de laptop gevoed (al dan niet in een draagdoek) en ook las ik vaak een boekje als Kyra aan het clusteren was. Kyra dronk dan ook best heel rustig maar wel heel vaak en best lang. Ik heb geoefend totdat ik het onder de knie had want ik verveelde me af en toe best wel heel erg als ik alleen maar zat te voeden.

Ik had gisteren ook zo'n openbaring. Kyra was in slaap gevallen van 15.30 tot 17.30 en ik had echt zeeën van tijd om te koken, haar speelgoed op te ruimen en een kop thee te drinken. Dat was echt heel relaxed.

Gelukkig heb ik zelf nog niet zo'n last van mijn bekken. Ik hoop dat de oefeningen voor je gaan werken. Het enige waar ik op het moment last van heb (naast slapeloosheid) is harde buiken/te strakke banden als ik te lang sta of teveel doe. Maar dat gaat soms gewoon niet anders.

@Elin Spannend zeg de 12-weken echo. Als die goed is valt er vaak een last van je schouders. Leuk dat je collegatje bijna even ver is. Mijn nichtje is eind december uitgerekend, maar die zie ik helaas maar 1 of 2 keer per jaar. En verder zijn er geen zwangeren in mijn omgeving.

Ik ben benieuwd hoe het zal gaan met de gewenning doorbreken, maar het is wel een goed idee om dat op vakantie te doen. Dan is toch alles al anders en kun je het rustiger aan doen dan thuis als je werkt. Ik hoop dat het werkt zonder al te veel drama.

Kyra krijgt gewoon haar nieuwe kamer (inclusief dekbedovertrekken etc) voor haar verjaardag en eventueel wat kleins zoals krijtjes. Ze had in juli al zomaar een speelhuisje gekregen en ze krijgt regelmatig wat klein spul (houten puzzels etc) tussendoor. Ik zou ook echt niet weten wat ik haar voor speelgoed zou moeten geven want heel veel vindt ze gewoon niet leuk (activity tafel staat praktisch ongebruikt in de kelderkast samen met nog heel wat spul) of ze is het na 2 minuten weer beu.

@Rozemarijke Dat is nog eens vooruitgang. Het is zo veel fijner als het wegbrengen geen (mini)drama is. Je gastouder klinkt heel lief en alsof Thirza het heel erg naar haar zin heeft bij haar, maar toch als er gehuild wordt bij het weggaan is dat best heel vervelend ook al spelen ze 5 minuten nadat je weg bent gegaan heel lief.

@All Hier weer een aantal goede nachten. Ook voor mezelf trouwens want ik lig weer wat minder wakker. Voor de rest gaat alles zijn gangetje. Gisteren had Kyra weer een 'bij-eet-dag' waarin ze haar slechte eten van de laatste tijd probeert in te halen. Ze heeft maar liefst 5 halve crackers en een boterham op. De halve crackers zijn omdat ze de helft opeet, van de rest het beleg schraapt en dan de rest laat liggen. Fruit wil op het moment niet echt, ze weigert het gewoon te eten. dan maar een beker vruchtensap tussendoor.

Overigens ben ik blij wanneer de tuin gedaan is zodat ik de zandbak naar de schuur kan brengen. Hij loopt met die harde regen vol met water en Kyra vindt dat geweldig. De deur staat nog de hele dag open en als ik die vergeet dicht te doen als ik naar het toilet ga ofzo vind ik Kyra terug in haar regenwaterzwembad. Het is echt geen koukleum want de kou en zelfs regen deren haar niet. Ikzelf ben minder gecharmeerd van het vele omkleden en de modderzooi die het geeft. Maar ze heeft nog nooit zo zoet gespeeld!

10. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Zo vannacht was weer lekker ouderwets bal! Was ook wel te verwachten na zo'n super nacht... gelukkig hebben die goeie nacht lekker gehad en kon ik er nu veel beter tegen.

@Devy, dat is ook eigenlijk de beste instelling... komt tijd komt raad... je weet namelijk toch nooit hoe het gaat lopen, en voor alles is een oplossing!
    Hoe kwam het dat Kyra nu toch ging slapen? Kan me voorstellen dat dat even lekker was! Ging ze 's avonds toch wel weer slapen?
    Had je met Kyra ook harde buiken/bandenpijn? ik had dat met Gijs wel en nu weer helemaal niet... en nu weer last van mijn bekken en dat eerst niet. Ik ben er wel achter dat de ene zwangerschap de andere niet is!
    Fijn dat je zelf ook wat beter slaapt!
    Hi hi.. ik moet altijd wel erg lachen op de streken van Kyra! Dat is me er echt eentje...
    Wanneer heb jij de 20-weken echo? Of heb ik dat gemist :)? Of nog erger... ben ik dat vergeten :):)? Jij bent nu toch ook al 23 weken?
    Weet je het geslacht al?

11. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Devy: wat een aapje die Kyra. En wat heerlijk een meid die lekker vies wil worden, haha, als is dat voor mama weer wat minder.
    Heel vervelend van je harde buiken, heb dat met Alec ook heel erg gehad. Ik hoop dat dat me nu bespaard blijft. Het is niet fijn en het is vaak toch een teken dat je het rustiger aan moet doen, maar dat valt natuurlijk niet meer met een ondernemende dreumes.

Lob: wauw wat een geweldige nacht hadden jullie. Ik zou momenteel al tekenen voor 1x per week zo'n nacht.
    Maar jammer dat het vannacht weer niks was.
    Hier was het ook niks, ik was zo brak vanochtend dat ik mijn moeder heb gebeld, was gewoon op.
    Vanmiddag ging het wel weer, maar Alec was zo opstandig en jengelig. Hij heeft een woedeaanval gehad van 10 minuten omdat hij bosbessen wilde.
    Ik vind het soms best moeilijk hoor. Wat doen jullie dan? Ik dring gewoon echt niet tot hem door dan, hij blijft krijsen en zichzelf pijn doen. Afleiden werkt niet meer. Negeren vind ik soms ook moeilijk want hij zit zichzelf dan echt in de weg. Een paar minuten negeren lukt nog wel, maar 10 minuten. Pffff.

12. Elise1982

Elise1982 Bekend lid

12 mrt 2009
    894
    0
    0
    Hoi meiden,
    Elin: heel herkenbaar wat jij beschrijft; het was hier gisteren na zijn middagslaapje ook goed raak. Om onbekende reden werd hij al huilerig wakker en eenmaal beneden enorm driftig. Overstrekken, gillen, bij me willen maar ook weer niet en niks was goed. Hij maakt zichzelf dan zo overstuur dat hij helemaal gaat kokhalzen. Tot overmaat van ramp was mijn schoonzusje er (woont in Zwitserland maar is nu over) en dat vond hij helemaal fout. Ik kreeg hem niet rustig dus uiteindelijk in de auto gezet met zijn speen en Beer en maar gaan rijden (we zouden toch al naar de kinderboerderij gaan). In de auto werd hij idd rustig en bij de kinderboerderij was er niks meer aan de hand. Ik denk dat ik hem in huis ook wel rustig had gekregen als ik alleen met hem was geweest, maar dat was dus niet het geval. Zichzelf pijn doen heeft Luca ook een tijd gedaan; heel naar om te zien. Ik weet uit mijn werkervaring dat je het het beste kan negeren; heel moeilijk, maar een kind wat een gezond verstand heeft zal zichzelf niet ècht beschadigen (ik bedoel daarmee dat de kinderen waar ik mee werk zich dus wel een hersenschudding bonken als je niet ingrijpt, maar een gezond kind zal dit niet doen). Hoe meer jij erop reageert hoe heftiger en hoe langer het zal aanhouden. Ik heb het destijds genegeerd bij Luca en ook mijn omgeving instructie gegeven dit te doen en hij doet het nu al een hele tijd niet meer.

De nachten gaan hier nog steeds goed. Ben vandaag vrij voor een bruiloft (dagje geruild met mijn duo, want die heeft volgende week een bruiloft), maar het is om 14:00 in Utrecht en aangezien Luca dan precies slaapt en het niet naast de deur is heb ik besloten om alleen vanavond te gaan. Morgen wel weer werken en een personeelsfeest, dus zal van het weekend wel lekker moe zijn, haha!

13. raspberry

@Elin: he, vervelend, dat je zo moe bent! Gaat het nu weer, na een dagje hulp van je mams? :)

@Elise: haha, ik blijf ook zoveel mogelijk 's middags thuis, van het weekend verjaardag van m'n schoonvader, maar mijn man gaat eerder met zijn kids en ik kom er achteraan als Thirza wakker is. We zijn hier echt het tijdperk wel ver voorbij dat we Thirza's slaap inkorten om aan sociale verplichtingen te voldoen. Ald die volwassenen moeten zich maar inpassen voor Thirza, lijkt mij veel gezonder ;)

Sluit me trouwens helemaal aan bij wat je schrijft over dat bonken. Ik vond het al vervelend als clienten het deden, (psychiatrie), maar van je eigen kind moet het helemaal tergend zijn om aan te zien. Maar toch; negeren werkt het beste. Als ze op aandacht uit zijn, leren ze zo het beste dat dat dus niet werkt en als het ergens anders om is, wil je ze vooral niet leren dat ze zo aandacht krijgen...

Hier worden de stukken tussen de voedingen weer korter... Vannacht half 1 en 4 uur. Maar het eerste en laatste deel van de nacht maakt ze daarmee dus wel langere rukken, (half 9/kwart voor 9-half1 en 4-7). Dus als dit betekent dat ze zo aan het schuiven is dat dit 1 voeding wordt.... ;)

14. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Elise en Rozemarijke: bedankt voor de tips, dacht ook al dat dat het beste was, maar toch is het sneu. Bij mijn moeder doet hij het overigens helemaal niet, toch apart.

Hebben jullie nog goede tips wat betreft opvoedboeken of over gedrag van peuters?

Groot gelijk dat jullie rekening houden met de slaapjes van de kids, doen wij ook hoor. Hoogstens leggen we hem een half uurtje eerder op bed als we 's middags vroeg weg moeten. Maar aan een vermoeide dreumes heb je helemaal niets.

Elise: veel plezier vanavond op de bruiloft!

Rozemarijke: dat klinkt goed met die nachten van Thirza. Ik had het geloof ik al gevraagd, maar ze slaapt nog steeds in haar nieuwe bed?

15. raspberry

Jep, nog steeds in d;'r nieuwe bedje :) Gisteren na de laatste nachtvoeding de deur op een kiertje gelaten en toen kwam ze, zodra ze wakker werd, uit bed geklommen en naar onze kamer gelopen. Echt superschattig!!!! (Zo leuk, als ze groot worden!)

En deze nachten zijn idd wel een verademing na de afgelopen anderhalve jaar. Heerlijk! Heb wel het idee dat ze last heeft van kiezen, (maar ze schieten bepaald niet op, er zit wel wat te wringen, maar geen echt grote doorkom-bobbels helaas :( Dus 't zal hier wel weer 2 maanden gaan duren ofzo). Dus nouja, dat verklaart die 2 keer wakker worden nog wel, want we hebben een tijdje gehad dat het maar 1 keer was...

Qua opvoedboeken zo geen tips. Ik vind het zelf eigenlijk altijd het prettigste om gewoon feitelijke info over de ontwikkeling te lezen, dan kan ik daar m'n eigen strategie wel op uit zetten. Dus een goed boek over ontwikkelingspsychologie of een pedagogisch boek is wel handig.
    Heb boven in de kast wat staan, ga ff kijken voor je, wat de auteurs ook alweer zijn!... momentje ;)...

16. raspberry

Zo, ben ik weer :)
    Ik bedoelde "KLeine ontwikkelingspsychologie" van Kohnstamm. Is een erg bekende pedagoog.
    En ik heb zelf veel gehad aan m;n basispsychologieboek: Introduction to psychology van Atkinson en Atkinson.
    Maar die eerste is dus echt specifiek vanuit pedagogische hoek geschreven, daar wordt echt wat dieper op ingezoomd, dsu daar heb je ws het meeste aan.

17. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    @Lob Nee hoor, ik ben 'pas' 18 weken zwanger. De 21e heb ik de 20 weken echo en dan hoop ik te kunnen zien 9en vertellen) of het een jongen of een meisje is.

Als ik wist waarom Kyra af en toe wel een middagdutje deed zou ik het altijd zo doen, maar ze valt gewoon af en toe per ongeluk in slaap. Een autorit werkt meestal wel, maar om elke dag minimaal een half uur te gaan rijden is ook weer zo iets. Ze kroop die dag op haar buik bij mij op schoot en na 5 minuten kon ik haar zo slapend op de bank leggen.

Bij Kyra had ik ook zo van die harde buiken maar voornamelijk als ik veel deed. Nu komt het af en toe al als ik ga staan. En over het algemeen houd ik me wel heel rustig (voor zover dat kan).

@Elin Ik sluit me aan bij de rest. Nu is dat voor mij makkelijk praten want Kyra doet zich over het algemeen niet expres zeer, maar die driftaanvallen klinken heel bekend. Ze duren nu wel korter dan in het begin maar ik kijk per keer wat ik doe. De ene keer laat ik haar uitrazen en de andere keer pak ik haar op en laat ik haar uithuilen terwijl ik haar stevig vasthoud. Op het moment kan alles zo'n bui veroorzaken van een puzzelstukje dat ze scheef in de puzzel wil stoppen of dat ze er niet met mijn portemonnee vandoor mag gaan.

Boeken over de opvoeding of de ontwikkeling van kinderen lees ik niet echt. Af en toe zoek ik wel overzichtjes op op internet zoals de motorische ontwikkeling etc maar over het algemeen volg ik gewoon mijn eigen gevoel. Ik heb natuurlijk wel over de opvoeding nagedacht en wat ik daar mee wil bereiken en aan de hand van die kernwoorden zoek ik een aanpak die ik vind passen.

@Elise Je zult altijd zien dat ze dat soort buien hebben als er iemand op bezoek is. Gelukkig was hij na het ritje naar de kinderboerderij weer in een goede bui.

Ik snap precies waarom je alleen vanavond naar de bruiloft gaat want als Luca niet aan zijn rust toekomt weet je als moeder uit ervaring wel dat het dan voor niemand gezellig is. En als je hopelijk uit kunt slapen in het weekend is dit de perfecte oplossing. Gelukkig gaat het met Kyra meestal redelijk goed als we haar 's middags meenemen, maar we hoeven dan ook geen rekening te houden met middagslaapjes.

@Rozemarijke het is inderdaad heel schattig en het scheelt ook weer een keer heen en weer lopen. :) Wel fijn dat het nog steeds goed gaat in haar nieuwe bed. Ik vraag me af hoe de overstap naar een eenpersoonsbed voor Kyra zal gaan, maar ik heb er wel vertrouwen in.

@All Hier een onrustige nacht. Ze huilde vaak half in haar slaap dus heb ik haar bij mij in bed gelegd. Hleaas was het om 5.00 al tijd om op te staan (volgens Kyra dan he, ik had nog wel 5 uur willen slapen ;) )

18. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Vannacht ging het geweldig, maar even de vaatwasser uitruimen had dit tot gevolg (en ik had het water er al met veel moeite uitgekiept). Arghhhhhhhh!

19. lob

lob Fanatiek lid

27 nov 2007
    2.646
    0
    0
    brabant
    Whahahahaha... Gijs jammert al als zijn handjes vies zijn geworden door de modder.

@Devy, oh suffe actie van mij, ik zie de hele tijd 6 feb. staan en ik bedacht ineens dat dat maar 3 weken met mij scheelde maar dat is natuurlijk helemaal niet waar.. dom..

20. Elin78

Elin78 Fanatiek lid

5 sep 2008
    1.520
    0
    0
    Hahahaha
    Wat een boef. Zo te zien vindt ze haar middernacht heerlijk.

Deel Deze Pagina