Oh Lob wat vervelend dat hij in zijn nieuwe bedje niet zo goed slaapt als de afgelopen weken. Maar waarschijnlijk is het even wennen. Hier een redelijke nacht, twee keer wakker. Alleen als hij bij ons slaapt, kruipt hij steeds langs mijn hoofdkussen naar de rand van het bed (in zijn slaap), dus ik heb hem wel een keer of drie terug moeten leggen, omdat hij er anders uit valt. Dus ik was wat vaker an twee keer wakker.
@Elin Ik sluit me aan bij Lob en Rozemarijke. Je moet jezelf echt wel in acht nemen! Je zeurt echt niet als je aangeeft dat het iets rustiger aan moet omdat je het anders niet trekt. Die valdispert blijkt inderdaad wel iets te doen, dus ik zou het gewoon nog even geven. Een betere nachtrust is voor iedereengoed. @Lob Het gaat inderdaad hard, nog even werken en dan hopelijk lekker genieten van je verlof. Die nachten waar je er alleen voor staat zijn vaak horror. Ze ruiken het gewoon en gaan extra spoken. half december is mijn man 3 dagen weg naar Eurodisney met zijn werk (aanhang mag niet mee) en ik ben daar ook absoluut niet blij mee, want het valt ook nog eens in het weekend. @Rozemarijke Lekker zo'n kwebbel. Kyra heeft een klein knuffeleendje en die noemt ze Kakkie. Ik moet er altijd om lachen, want het klinkt toch wel wat vreemd. Hopelijk ging het vannacht wel goed ondanks de gemiste slaap overdag. @All Het was helaas gisteren wel behoorlijk vroeg en omdat ik zelf heel licht slaap lijkt het alsof ik 24 uur zou kunnen slapen en dan nog niet uitgerust ben. vannacht ging het al wel een stukje beter met het slapen van Kyra en het was ook gelukkig een stuk later dat ze uit bed wilde. Al zit ik hier nog wel met hele kleine oogjes. Ik denk dat ik weer een aantal dagen om 20.00 naar bed moet, maar dan kom ik vaak in de knoei met het huishouden. Gelukkig nog maar eventjes en dan gaat Kyra naar de psz, dus als ik dan alle grote huishoudelijke klussen heb gedaan kan ik even gaan liggen.
Lekker dat ze dan straks naar de psz gaat, dat scheelt een eind met huishouden enzo! @Elin: sjonge, hij maakt wel hele wandelingen dan zeg, in bed! @Lob: hopen dat Gijs snel aan z'n bedje gewend is Hier weer een goeie nacht: geslapen van 20.00-6.30 Ben zelf enkel om half 3 even wakker geweest. Toen ik Thirza vanochtend een kreetje hoorde slaken, dacht ik: o, hopelijk slaapt ze verder... Kijk op de wekker en was het al half 7 dus. Nog een paar van deze nachten en dan ben ik wel weer uitgeslapen, denk ik Maar dit is echt genieten zeg! Geeft ook ruimte om 's avonds eens weg te gaan, een late film ofzo te pakken en oppas hier aan huis te halen.... Wat een vooruitzicht!
Wat een gedoe zeg dat nieuwe bed... hij wil er echt niet in. Net moest ik er met heel mijn gewicht (en dat is nogal wat op het moment ) voor gaan hangen en hem vastklemmen. Hij was doodmoe maar wou er toch alleen maar uitkruipen. Snap wel dat ie moet wennen hoor, ik heb zelf eerlijk gezegd ook een gruwelijke hekel aan veranderingen dus daar zal ie het vast van hebben, maar ik was er net aan gewend dat ik hem 's middags zo in bed kon leggen. @Elin, he wat balen dat je dan zelf vaker wakker wordt. Gijs was ook altijd zo aan het verplaatsten in ons bed. Hoe voel je je vandaag? @Devy, hoeveel dagdelen gaat ze? Kan me voorstellen dat het voor jou echt even lekker is om alle klusjes even overdag en zonder Kyra te doen. En dan daarna even wat tijd voor jezelf! Oh bij jou zijn dus ook horrornachten? Ja ze voelen het haarfijn aan! Oh daar zou ik ook van balen als mijn vriend in het weekend weg ging... de weekenden heb ik momenteel wel nodig om een beetje bij te komen. @Rozemarijke, ha ha als Gijs een paar nachten goed slaapt dan krijg ik ook altijd meteen zin om leuke dingen te gaan plannen! Ik ga weer even plat, mijn rug doet echt zeer. Was net even wandelend naar het centrum (van ons mini dorp ) geweest maar zelfs wandelen begint echt goed zeer te doen.
@Lob Dat is echt niet fijn dat de overgang naar het nieuwe bed zo moeizaam gaat. Het is wel begrijpelijk, maar het zou mooi zijn als hij straks weer zonder problemen zijn bed induikt en erin blijft. Ze gaat straks twee dagdelen dus dat is 2 keer 3 uur 'vrijheid' minus de haal en brengmomenten. Ik kan tegenwoordig wel een hoop doen met Kyra erbij maar bijvoorbeeld de badkamer schrobben of ander werk waarmee ik met schoonmaakmiddelen moet werken zijn geen goed plan. Ze duikt het liefst in de emmer met schoonmaakmiddel en dat is niet bevorderlijk voor haar gezondheid en haar huidje. Ik hoop dat je rug weer beter voelt nadat je even hebt kunnen liggen. Hier relax ik op het moment af en toe door op de bank te liggen en weer wat te breien. Ik heb dan toch nog het gevoel dat ik een beetje nuttig bezig ben en ik wil graag een mamaponcho waar ik geen 180 euro voor hoef neer te tellen. @Elin Gelukkig is Kyra niet zo'n wandelaar in bed. Ze lijkt meer op plakband. Het liefst slaapt ze met haar neus tussen mijn borsten en haar armen en benen om mij heen geklemd. Nou is dat ook niet echt een prettige slaaphouding voor mij maar ik hoef me in ieder geval geen zorgen te maken dat ze uit bed valt. @Rozemarijke Wat fijn! Dit geeft echt een hoop meer bewegingsvrijheid.
Devy: ik vind het ook niet leuk als vriendlief weg is, zeker niet in het weekend. Mijn vriend begint volgende week met een nieuwe baan en moet de tweede week van november alweer naar Duitsland voor zijn werk, dus zit ik ook veel alleen. Ook gaat hij denk ik langere dagen maken, baal er best wel van, maar ja. Het is wat hij graag wil. Hij zal dus ook niet minder gaan werken en dat vind ik erg jammer. Heb dus toch besloten dat ik ga aankaarten dat ik terug wil naar 20 uur, neem dan 4 uur extra ouderschapsverlof. Wat leuk dat Kyra naar de PSZ gaat. Hier mogen ze pas met 2 jaar en 6 maanden komen, dus Alec moet nog even wachten. En wat schattig zo'n klein aapje dat helemaal tegen je aan ligt. Alec ligt wel graag met zijn hoofd op mijn hoofd. Is ook erg bevorderlijk voor je nachtrust haha. Lob: wat rot zeg dat hij er uit komt. Dat doet Alec hoor als ik wegloop, ik moet er bijblijven tot hij slaapt. Dat is niet altijd handig, maar duurt gelukkig maar 5 minuten. Ik hoop dat Gijsje snel went aan zijn nieuwe bedje, want het is wel een heeeeeel mooi bed... En wat vervelend van je rug. Je moet Gijs natuurlijk nog best veel tillen dus dat helpt ook niet echt mee natuurlijk. Volgende week heb je verlof en kun je hopelijk wat meer relaxen. Gaat Gijs dan gewoon naar het KDV? Rozemarijke: nou volgens mij heeft Thirza het nu echt gesnapt. Niet te geloven gewoon. Als ik dat lees besef ik dat er nog hoop is voor ons. Jullie hebben haar toch wel altijd getroost in haar bedje en niet laten huilen toen jullie met de voeding stopten? Want ik moet hier ook een patroon doorbreken en dat is dat hij mee mag in ons bed, maar wil hem niet alleen in zijn bedje overstuur laten huilen. Ik voel me nog steeds moe en een beetje dizzy, maar wel iets beter dan gisteren.
Wij hebben idd nooit laten huilen, altijd getroost en zo nodig bij ons in bed genomen. En van doorbreken van een patroon was nauwelijks sprake: de eerste nacht dat we geen voeding mee gingen geven, is ze 1 keer wakker geworden. 5 minuten brullen bij papa, toen in slaap gevallen en na een kwartiertje weer wakker, en dat nog 2 keer herhaald, waarna ze verder heeft geslapen tot de ochtend. Nacht 2 was ze twee keer wakker, (1 uur en 4 uur), beide keren werd ze al heel snel rustig toen mijn man bij haar was en ging ze weer slapen. Nacht 3 en 4 werd ze respectievelijk 12 en 3 uur en 1 en 4 uur even wakker, maar draaide zich al om als ze mijn man de slaapkamer in zag komen en nacht 5 sliep ze door! En dat terwijl ze een paar weken geleden nog 3 kwartier heeft liggen brullen bij mijn man, voor ze in slaap viel... Dus uiteindelijk was het toch voornamelijk een verandering in haarzelf, waar wij toevallig op het goeie moment ingedoken zijn! Dus ja: er is hoop @Lob: balen dat het zo moeizaam gaat! Zou het helpen als je met hem een leuk dekbedovertrekset uit gaat zoeken?
@Devy, nee... Kyra en schoonmaakmiddelen samen lijkt me geen goed idee als ik hoor wat ze allemaal uitspookt . Lekker hoor 2x3 uur in de week... voor Kyra hartstikke leuk (ik ben benieuwd wat ze ervan zal vinden!) en voor jou ook! Misschien stom om te zeggen maar mij lijkt 7 dagen thuis zijn best heel zwaar. Maar aan de andere kant als ik van iemand hoor dat ze full time time thuis zijn, dan denk ik altijd oh wat fijn dat ze het zo hebben kunnen regelen. Het zou alleen voor mij echt niets zijn denk ik. Wat lief dat ze zo lekker tegen jou aan wil slapen!! @Elin, goed dat je het gaat aankaarten! Zeker als je vriend waarschijnlijk meer uren gaat maken. Ik vind het altijd best heel zwaar om na een dag werken thuis alles alleen te moeten doen. Gijs gaat tijdens mijn verlof wel naar het KDV. Ik twijfelde nog wel, maar ik denk dat het erg belangrijk is dat hij in zijn gewone ritme blijft zitten. @Rozemarijke, hij heeft een heel leuk dekbedovertrek.. met koeien, varkens, traktors... helemaal zijn ding. Het kamertje zelf vindt ie wel heel leuk. Vol trots laat hij het aan iedereen zien en hij speelt er erg graag. Alleen op het moment van naar bed gaan, breekt de paniek uit. Mijn vriend kwam net binnenlopen, dus die legt hem nu weer lekker in bed! Het middagslaapje duurde ook maar minimaal. Wakker is meteen roepen om mama. En dat terwijl hij de laatste maanden eigenlijk telkens 2,5/3,5 uur sliep.
@Elin, ik zit met hetzelfde probleem... Gijs slaapt dan wel niet meer in ons bed, maar wij slapen om en om op een matras naast zijn bed. Dit is eigenlijk hetzelfde, en zeker niet ideaal. Ik weet ook niet zo goed welk patroon we moeten doorbreken. Voeding of drinken heeft Gijs nooit gehad (lees: gewild). Wij willen Gijs ook echt niet laten huilen. Het enige wat we nu doen, en wat we misschien kunnen veranderen is er niet meteen naast gaan liggen maar wachten tot ie weer slaapt en dan weer weg gaan. Nu kiezen we eigenlijk voor de makkelijke weg, en blijven erbij liggen en vallen zelf ook weer snel in slaap. We zijn bang dat we anders wel 10x terug moeten. Maar misschien is dit toch wel de manier om hem helemaal alleen op zijn kamer te laten slapen. Zie er wel tegenop... want we zijn zo moe. Zul je wel herkennen!
Ja lob ik wil er elke dag mee beginnen maar als hij dan 's nachts wakker wordt ben ik zo moe dat ik kies voor de makkelijkste weg en hem bij me neem. Maar hij woelt zo dat niemand lekker slaapt. Dus denk toch dat we het net als jullie gaan doen en als hij dan slaapt weggaan.
Ja hetzelfde hier... Gijs heeft dus laatst wel 2-3 weken bijna elke nacht doorgeslapen en dat was toch wel erg lekker. En voor hem zelf natuurlijk ook veel beter. Dat ie dit nu niet meer doet komt niet alleen door zijn nieuwe kamer, want de 1,5 week ervoor ging het ook al niet meer. Dus ik denk ook dat we het binnenkort maar eens gaan proberen om weg te gaan als ie slaapt.... misschien gaat het dan beter voordat de nieuwe baby er is. Hoe gaat het met de rest? @Elise, hoe is het met jou? Hoe voel je je?
Het is vermoeiend lob, zeker nu jij hoogzwanger bent. Hoop dat het gauw weer beter gaat. Alec is 's ochtends ook vaak nog moe en dat is best sneu.
Gijs ook ja.. Gisteren wandelde ik om 10.30 naar huis met hem en hij viel in slaap. Ik probeerde hem telkens wakker te houden, want anders zou ie thuis niet meer slapen. Zo zielig. Ik kan eigenlijk 's ochtends met de auto helemaal niet weg, en met de buggy ook niet te laat want dan valt ie onmiddelijk in slaap. Die weken dat ie doorsliep werd ie echt nog veel vrolijker wakker. Ik wist niet wat ik zag. Alec moet ook gewoon moe zijn.. zielig he? Dat vind ik eigenlijk nog wel het vervelendste van alles.
Hier ook ja, hij ziet dan zo wit 's ochtends en wil niet spelen, alleen maar bij mij hangen. Ik ga ook nooit lang wandelen 's ochtends om dezelfde reden. Gelukkig slaapt hij tussen de middag weer beter, 2 uur. Wat zou het toch zijn hè? Hoe is het met Gijs zijn tandjes? Hier nog 1 hoektand en 4 kiezen.
Hoi meiden, even een snelle reactie, want Luca heeft sinds gisternacht een dubbele oorontsteking en is erg ziek. Hij was gisternacht 5x huilend wakker geworden en we zouden eigenlijk een dagje weggaan, maar toen ik hem tempte had hij om 9:30 al 39 graden koorts. Dus thuis gebleven en hij was best nog levedig, maar zo rond de lunch stortte hij toch in; zat te rillen, was suf, moeilijk aanspreekbaar en zijn ogen draaiden steeds een beetje weg. Echt eng! Onze ha is altijd gesloten op dinsdagmiddag, dus toch maar de spoedpost gebeld en die zouden terugbellen. was ze vergeten, dus hij lag net even te slapen en toen werd ik gebeld waar we bleven? Grrr! Maar we moesten toch meteen komen, dus Luca uit bed geplukt en naar de hap gereden. daar is hij helemaal onderzocht om uit te sluiten dat het meninggitis (hersenvliesontsteking) was, maar gelukkig was het dat niet maar wel een dubbele oorontsteking. het was wel een lieve arts; hij luisterde goed naar ons en vroeg wat onze zorgen waren en of we het aandurfden hem mee naar huis te nemen. Het moet met een paar dagen vanzelf overgaan en zo niet, dan krijgt hij een kuur. Vannacht was drama; steeds huilend wakker en hele hoge koorts ondanks de zetpil, maar ik zie hem nu een beetje opknappen. Hij ligt nu te slapen. Dus ik heb hier even mijn handen vol!
Whow wat heftig Elise! Veel beterschap voor Luca, en jij ook veel sterkte met de zieke. Verwen hem maar lekker en geef hem een dikke knuffel van mij! Elin, Gijs moet nog 2 hoektanden en 4 kiezen. Ik heb het idee dat het hele slechte eten van dit moment vooral door tandpijn komt. Soms grijpt ie namelijk tijdens het eten naar zijn mond en roept au. En dan stopt ie er ook meteen mee. Maar ik vind het dan wel weer raar dat ie ook helemaal geen pap of zo lust. Dat kan toch niet pijnlijk zijn? Gijs wil 's ochtends ook niet echt spelen. Hij roept dan ook vaak dat ie tv wil kijken en snapt niet waarom dat niet altijd mag... hij kan dan echt heel boos worden.
He meiden, hier vannacht ietsje minder: dame werd om 12 uur wakker (ik niet, manlief wel ), en was om 6.15 helemaal klaar met slapen. Lag heel zachtjes te huilen in bed, mijn man probeerde nog of een aai over d'r bol zou helpen, maar toen werd het brullen, dus we zijn maar aan de dag begonnen. Hier is het iig kiespijn, waar het van komt, ze zit weer de hele tijd in d'r mondje met haar vingers, en rechtsonder zit een dikke bobbel. Speelt dus weer even op. Ben zelf net thuis van werk, maar ze slaapt inmiddels al 2,5 uur, dus ze haalt wel even in. Was iig weer even schakelen vanochtend: van een uitgeslapen vrolijke peuter, naar een moe-uitziende, bleke en hangerige dame. Loop zelf dus al de hele dag steeds te roepen dat dit een tijdelijke terugval is, dat vannacht vast weer beter gaat en anders morgennacht wel, want m'n gevoel roept gelijk wel weer: zie je wel, daar gaan we weer... Had gehoopt op iets langer achtereen doorslapen, zodat als we dan weer eens een slechte nacht zouden hebben, ik iig meer vertrouwen in het hele verhaal zou hebben. Dat is nu nog wel erg breekbaar, merk ik. Nouja, iig fijn dat ze alsnog geen nachtvoeding nodig had en ik kon blijven slapen. Was ook wel nodig, want tweede helft van de nacht heb ik slecht geslapen en ben dus hardstikke moe @doorbreken van een patroon: ik zou zelf wel echt stoppen met ernaast blijven liggen de hele nacht. Vooral bij jullie Lob, zou ik dat wel echt nu doen, want straks is de baby er en dan gaat het echt niet meer om bij 'm te liggen, plus dat je niet twee grote veranderingen in twee keer moet hebben, bij zo'n kleintje, (en een baby en alleen leren slapen is denk ik wat veel van het goede ). We hebben het destijds bij Thirza ook zo gedaan dat we dus steeds wat meer afstand namen. Van bij ons in bed naar eigen bedje overtillen als ze sliep, van in eigen bedje in slaap vallen met ons erbij, tot op een gegeven moment zelf in slaap vallen. Nouja, dat was dan vooral 's avonds en overdag, 's nachts deed ze het op de voedingen op zich goed en ging ze zelf wel minderen als het goed met 'r ging.
@Lob Ik moet zeggen dat ik ook niet echt geschikt ben als thuisblijfmoeder. Als er veel vriendinnen om je heen ook overdags thuis zijn kan ik me voorstellen dat het leuk kan zijn. Maar omdat dat hier niet het geval is zit je toch vrij snel in een isolement. Ik kan niet wachten totdat Flupke er is en ik weer opgeknapt genoeg ben om te gaan werken. Wel zit ik er over na te denken om ze straks toch naar een kdv te brengen. dat scheelt weer heel veel stress want in plaats van een half uur rijden is het maar 5 minuten. Als ik straks werk zul je zien dat ik terugverlang naar het thuis zijn met de meiden, maar goed ik ga ook niet fulltime werken. het is trouwens heel herkenbaar dat ze veel vrolijker zijn als ze uitgeslapen zijn. Kyra heeft nu denk ik al een week of 2 geen middagdut meer gedaan en het is wel duidelijk merkbaar in haar humeur. Nu kan ze echt een nuffig krengetje (dat bedoel ik op de meest liefdevolle manier ) zijn als het niet volgens haar boekje gaat. @Elin Hier hebben Kyra en ik ook een heel rustig ochtendritueel. Eerst 20 minuten in bed knuffelen, daarna naar beneden en dan mag ze een half uurtje tv kijken. Dat wordt nog wat met de psz want dan zul je net zien dat ze wat langer slaapt en we meer moeten haasten. Mijn man moest ook rege;matig naar Duitsand voor zijn werk. gelukkig nu even niet. Ze gaan waarschijnlijk uitbreiden naar frankrijk en hij heeft gelukkig wel aangegeven dat hij liever niet verder gaat dan Noord Frankrijk. Hij heeft immers ook nog een collega die dat kan doen en hij is al meestal de klos als het om Duitsland gaat. Het kiezen voor de makkelijkere weg is trouwens heel herkenbaar. Hier mag Kyra altijd even 10 minuten bij mij in bed liggen (of langer als ik in slaap val) vordat ik haar terug leg. Gelukkig is het wel zo dat ik haar dan vrijwel zonder problemen weg kan leggen. @Elise Wat schrikken zeg, maar wel fijn dat de arts zo begripvol was. Hopelijk gaat het snel beter met Luca! Ik kan me voorstellen dat je je handen meer dan vol hebt op het moment. @Rozemarijke het zal nog wel even duren voordat je het vertrouwen in de slaapdoorbraak vast kunt houden. Het is immers zo'n lange periode slecht gegaan en dat 'oh jee-gevoel' zal bij elke terugslag weer zijn intrede doen. Hopelijk zijn de kiesjes snel door en gaat het weer op de goede voet verder. het is al wel een hele doorbraak dat de nachtvoeding er nu zowat af is. Hier hebben we de overgangen ook zo geleidelijk mogelijk gehouden. Eerst aan de borst in slaap. Toen mama uit de vergelijking verwijderd voor het slapen gaan door middel van een flesje zodat ik het slaapritueel kon delen met manlief. Kyra is toch wel heel gevoelig voor bepaalde dingen dus als is een manier vond om het niet cold turkey aan te pakken had dat eigenlijk altijd mijn voorkeur. (behalve toen dat zelf inslapen gehuil wat ik dus bij een tweede niet meer wil.) Vannacht 2 keer wakker voor kyra. Een keer om 23.00 en een keer rond een uur of 1.00. En toen werd ik wakker gemaakt door mijn man om 2.30...
Elise: wat een schrik zeg! En arme Luca, wat zal hij een pijn hebben! Hoe gaat het nu met hem. Geef je mannetje maar een lekkere knuffel van mij! Rozemarijke: kan me voorstellen dat je vertrouwen nog wat fragiel is. Maar ik denk dat wij allemaal kindjes hebben die gewoon slechte slapers zijn, dus als er weer even iets niet lekker zit (tandjes bijvoorbeeld) liggen ze weer te spoken. Ik denk als de tandenpijn weer weg is Thirza wel weer lekker gaat slapen. Hoe ging het vannacht? Devy: mijn vriend heeft helaas weinig keus, gelukkig is hij bijna nooit langer dan 5 dagen weg en niet verder dan zuid-duitsland. Een keer Singapore en een keer VS (2 weken). Hij heeft mij wel beloofd vanaf februari geen reizen meer te plannen tot mei. Wat kijkt Kyra het liefste op tv? Alec is momenteel helemaal weg van Sesamstraat en Bob de Bouwer en het Zandkasteel. Lob: hoe ging het bij jullie vannacht? Nou hier de eerste nacht dat hij van ons in zijn eigen bedje moest blijven. Om 1 uur werd hij wakker en ben ik erbij gekropen, tot 2 uur, toen terug naar mijn eigen bed (auw mijn bekken, lag toch niet echt lekker). Toen heeft hij tot 6 uur geslapen, toen ben ik er weer bij gaan liggen tot 7 uur. Best goed toch? Alleen jammer dat ik net als jullie last heb van veel wakker zijn 's nachts en om 4 uur begon de baby in mijn buik aan een voetbaltoernooi. Kan me niet herinneren dat Alec al zo hard schopte met de termijn (dat heeft hij verder in de zwangerschap ruimschoots goedgemaakt hoor .) Dus ben alsnog gebroken, maar ben wel trots op mijn mannetje, alleen in zijn grote bed.