@Rozemarijke, wat goed joh dat Thirza ondanks d'r verkoudheid en een doorkomende kies toch zo goed slaapt! Echt knap! Hi hi.. die assistente zal het inderdaad waarschijnlijk niet goed verstaan hebben en maakte er maar beestje van . @Elin, he wat balen dat het weer (of nog steeds eigenlijk) zo slecht gaat! Wij liggen ook alweer nachten bij hem op een matras. En hij wil dan ook niet in bed blijven, nee moet bij ons op dat matras. Het liefst zou ik hem dan ook oppakken en maar weer mee in ons bed nemen, maar dat gaat niet want de baby komt straks in een wiegje bij ons. Ben bang dat vriend en ik elkaar straks helemaal niet meer zien 's nachts.... hij met Gijs op het matras.... en ik met baby in ons bed hahaha. Maar dat moet dan maar even zo, is nu ook niet de tijd om er iets aan te gaan doen. Ik denk trouwens dat Gijs erg aan het dromen is. Hij is ook echt klaarwakker als ie begint met huilen en niet snel rustig te krijgen. Jullie hebben gelijk hoor wat betreft wanneer het gaat beginnen. Ik houd met alles rekening! Gijs stottert ineens vreselijk. Hij praat al lang heel goed en veel, en nu ineens komt ie niet meer uit zijn woorden. Ik heb er al over gelezen/gehoord dat dit vaker voorkomt... vaak bij kindjes die al heel vroeg zijn gaan praten. En vaak komt dit door een drukke periode waarin het allemaal teveel voor een kindje was. Rot Sinterklaas... of eigenlijk rot van ons om zoooo druk met hem te doen. Dit weekend maar eens lekker met zijn drietjes leuke dingen doen en vooral lekker rustig aan. Het klinkt wel echt heel zielig. Vond het vanmorgen ook zo sneu dat ie naar het KDV ging. Ik snap hem wel en laat hem rustig uitpraten maar daar zal dat best lastig zijn.
Lob, ik begin zo langzamerhand ook wel een beetje te wanhopen wat betreft het slapen. Het gaat zo slecht en Alec accepteert zijn papa nu weer niet 's nachts. "Nana toe!!!!" En dan gaat hij helemaal over de flos als hij mij niet ziet. En ik ben een watje hoor, ik geef daar veelste snel aan toe. Hij is zo enorm aanhankelijk momenteel, wil de hele tijd aan mij hangen en opgetild worden. En net als jij zie ik ons al liggen met zijn vieren in bed. Maar dat wil ik dus echt niet, want dan slaapt er straks niemand meer. Gelukkig heb ik nog even, maar maak me er wel zorgen over. Wat sneu voor Gijs dat hij zo stottert. Wat kun je daar verder aan doen? Misschien gaan zijn gedachten sneller dan hij kan praten? Het is ook een heel gevoelig manneke he? Ik hoop dat het snel overgaat en inderdaad maar gewoon hem rustig laten uitpraten en hem de tijd geven. Ik begin ook echt een hekel te krijgen aan de drukke periodes. Hier is Alec ook erg vermoeid de laatste tijd. Tuurlijk doen we er zelf aan mee, maar onder sommige dingen kan je haast niet uit. Kerstmis is hier ook alweer vol. Kerstavond naar vrienden en 1e kerstdag + avond naar schoonouders. Ouders zijn op vakantie, maar die zijn gelukkig niet zo claimerig. Maar goed, ik zit wel te twijfelen wat te doen. Naar die vrienden vind ik leuk, want die hebben ook twee kleine kinderen en Alec speelt daar graag mee en kan lekker zijn gang gaan. Maar 1e kerstdag twijfel ik over, want schoonmoeder wil weer een heel kerstdiner, nou als Alec een kwartier rustig aan tafel zit, is het veel. En dat is ook weer vermoeiend, laat thuis enzo. Dus ik zit te denken om het hele diner af te zeggen en gewoon 's middags op de koffie te gaan, maar dat zal mij niet in dank worden afgenomen. Ze vinden me toch al een enorme zeikerd, want hun kinderen gingen vroeger overal mee naar toe en ze keken nergens naar! Want net als bij jou Lob is Alec er ook erg gevoelig voor. Hij praat veel in zijn slaap over wat er die dag is gebeurd en ik denk dat hij daarom ook slecht slaapt! Rozemarijke: ja ik zou ook willen weten wat het is. Een besie is zo algemeen he? Daar ook nog niet alle kiezen dus, had gegokt dat hij er voor zijn tweede verjaardag van af zou zijn!
@Elin, ja erg lastig al die drukke verplichtingen. Ik kan me helemaal voorstellen hoe jij tegen die 1e Kerstdag aankijkt... en ik zou het ook liever doen zoals jij eigenlijk wilt. Maar helaas weet ik hoe lastig het is om als zeikerd te zien geworden. Mijn schoonouders zijn ook zo, en ergens denken ze volgens mij ook dat Gijs zo is door mij... maar daar ben ik het niet mee eens. Ik wist helemaal niet hoe ik als moeder wou zijn, ik heb me gewoon aan Gijs aangepast. Als hij makkelijker was geweest, had ik het misschien wel anders gedaan. Wij hadden een druk sociaal leventje en dat beviel me goed. Nu houd ik het best rustig.. voor Gijs.. is echt geen opgave hoor, ik doe het met liefde. En het bevalt me zelf ook prima hoor! Hier hangt Gijs ook weer vreselijk aan mij, gelukkig is papa 's nachts wel goed. Hij huilt en roept wel om mij, maar papa is ook goed. Alleen met aankleden, eten op zijn bord scheppen, drinken pakken, spelen.... dat mag ik alleen doen. We lachen er ook veel om hoor, maar het is best sneu. Hij roept echt de hele dag "papa niet doen". Hij mag vaak niet eens praten of lachen ha ha ha. Ik denk ook dat onze kids nu in een periode zitten waarin ze heel veel oppikken en te verwerken hebben. En dit zien we terug in het slaapgedrag. Dromen enzo ja. Gijs durft 's avonds ook echt niet alleen in te slapen. Ik zit er dan naast, en als ie bijna slaapt dan roept ie ook ineens iets wat ie die dag gedaan/gezien heeft. Stotteren is zielig ja, maar je moet er niet teveel aandacht aan schenken. En ik lees ook dat samen rustig gaan zitten en boekjes lezen helpt.. en aangezien Gijs niets liever doet, zal het vast snel weer goedkomen.
Hier neemt mijn man de dag door met Thirza. Even alles benoemen wat ze gedaan heeft. Lijkt wel te helpen En Elin: ik zou lekker afzeggen hoor! Mijn schoonfamilie had er ook een handje van om mij als zeikerd e spelbreker weg te zetten, maar ik heb voet bij stuk gehouden en inmiddels is ze, juist daardoor denk ik, wel duidelijk dat het gewoon nodig was. Ik doe niks meer als Thirza er niet OK op reageert, tenzij ik denk: Ja, maar nu wil ik ZELF gewoon even ertussenuit en heb ik dat nodig. Maar dan kies ik er ook voor om het erbij te nemen als Thirza daardoor van slag af is. Als ik daar geen energie voor heb, dan blijven ook wij dus lekker thuis. En ook hier geldt: we waren juist sociaal hardstikke druk. 't Is echt dat het voor Thirza niet OK is, dat ns sociale leven nogal gekrompen is...
Hoi meiden, hier ook zo'n sponsje wat alles uit zijn omgeving in zich opzuigt... Ik pas onze activiteiten ook aan aan Luca hoor; ik vind dat niet meer dan normaal als je aan kinderen begint. mijn schoonfamilie vindt mij ook veel te beschermend naar Luca toe, nou, dan hebben ze gewoon pech! Wij gaan 1e kerstdag naar mijn schoonfamilie, maar als ik aan Luca merk dat het hem teveel wordt gaan we gewoon weg; daar ben ik heel makkelijk in. En dan kunnen ze zeggen wat ze willen, maar zij zijn niet degenen die met de naweeën ervan zitten. Luca droomt ook veel als hij iets spannends heeft meegemaakt; ook als hij intens genoten heeft van iets trouwens. Rozemarijke: goed dat je je gevoel gevolgd hebt. Ben benieuwd wat de naam is van het beestje. Wel fijn dat ze zo goed slaapt! Luca slaapt ook eigenlijk altijd door zijn hoestbuien heen, maar ik lig er altijd wakker van... Elin: balen dat het slapen zo slecht gaat. Zo zielig om je mannetje zo te zien. ik ben ook een watje met hem hoor! Lob: ach, Gijs aan het stotteren. Luca stottert ook heel vaak; vooral als hij enthousiast is. Zijn spraakontwikkeling gaat wel met grote sprongen vooruit merk ik. Gisteren met hem naar het tuincentrum geweest en vanavond tijdens het eten vraagt hij ineens "pappa, kerstboom kopen?" aan mijn man. Gisteren had ik hem gezegd dat we van het weekend met pappa een kerstboom zouden gaan kopen en hij vond het dus nu wel tijd. Luca heeft vannacht heel goed geslapen. Zit ook weer in een uitslaapperiode; hij wordt steeds pas rond 8:30 wakker. Ik geniet er maar even van!
@Elise, oh lekker een uitlslaapperiode! Hopelijk doet ie dat dit weekend ook. Ik vind het ook normaal dat je je aanpast als je kinderen krijgt, maar toch zie ik om me heen maar al te vaak ouders die vinden dat de kinderen zich maar moeten aanpassen, en precies zo willen verder leven als ze altijd gedaan hebben. Grappig dat ie dat zei van de Kerstboom! En knap dat jij je zo opstelt tegenover je schoonfamilie! Donderdag was mijn schoonvader jarig, en wij gingen daar eten (eigenlijk zijn ze dan al teleurgesteld dat wij niet 's avonds komen en Gijs in een campingbedje meenemen... en dan eerst nog wakker houden tot om 22.00 heel de familie binnen is zodat iedereen hem nog even gezien heeft). Maar toen ik Gijs van het KDV ophaalde, vertelde ze dat ie om 09.30 al naar bed wou en tot 12.00 had geslapen. En we moesten dus nog gaan eten. Om 19.00 uur ben ik maar gewoon opgestaan en onze jassen gepakt... nou als blikken konden doden.... want volgens hun zal ie vast heel goed slapen als ie zo moe is.... niet dus... maar dat willen ze echt niet begrijpen. @Rozemarijke, wat dit betreft zijn alle kids in dit clubje toch wel echt hetzelfde. Hier alles nog rustig . Gijs heeft vanacht weer een nachtje doorgeslapen (joepie!) en vanmorgen om 06.30 schrok ik ineens wakker van getrippel naast mijn bed... echt schattig dat ie nu zelf uit bed komt.
@Lob: haha, ik heb wel geleerd om in dat soort situaties vooral even heeeeeeeel duidelijk uit de doeken te doen hoe dat dan gaat met slapen, en dan krijg ik uiteindelijk meestal toch wel van mensen te horen: Groot gelijk heb je hoor... Moet zeggen dat het afgelopen jaar mensen sowieso wel beter zijn gaan snappen dat de slaapproblemen hier niet echt onder de categorie 'normaal' vielen, en dat het dus beter was om ons lekker ons gang te laten gaan met Thirza. Erg fijn Maar pff... de hele ochtend geslapen en dan nog buiten de deur moeten eten! Dat zou hier echt niet meer lukken! (Ben wat dat betreft ook weer blij dat we een gastouder hebben, waar Thirza nog steeds om 5 uur gewoon eet, net als de andere kids volgens mij meest). @Elise: wat schattig, dat ie dat zo zei, van de kerstboom! Hier heeft Thirza vannacht weer helemaal rustig geslapen, met pas om 7.15 wakker. Ze heeft zelf d'r deur open gekregen, want ik werd pas wakker toen ze aan m'n dekbed stond te trekken Dat kwam eerst in m'n droom terecht, voordat ik me realiseerde dat een klein meisje naast me wilde liggen Lekker, na de laatste dagen ofwel vroeg wakker en niet meer willen slapen, of vroeg wakker-toch nog even slapen na een aai van papa-en dan zelf niet meer kunnen slapen... Geeft ook weer moed voor het familieweekend dat we komend weekend hebben, dat ze dan tenminste een beetje d'r eigen ding kan volgen. Zoals het de afgelopen weken was, zou dat iig geen succes zijn geworden...
Hoi meiden, Lob: mijn schoonfamilie neemt het me ook niet in dank af hoor! Maar daar heb ik lak aan, Luca gaat voor. Ik zie om me heen ook idd veel mensen die hun leven gewoon doorleven zoals het was na het krijgen van een kind en het kind veel bij opa en oma dumpen. Maar wij vinden dat wij bewust voor kinderen gekozen hebben en ons dus aan moeten passen (wat overigens weinig moeite kost want je krijgt er zoveel leuks voor terug). Rozemarijke: lekker dat ze weer een goede nacht gemaakt heeft, dat geeft de burger weer moed! zijn jullie al gestart met de ab? Wij zijn vandaag op pad geweest voor een kerstboom. Luca heeft helpen uitzoeken. Toen thuis een broodje gegeten en hem beloofd dat we na zijn slaapje de boom gingen versieren. Dat was dan ook het eerste wat hij zei toen hij wakker werd. Hij heeft geholpen met de lichtjes, ballen en slingers en is helemaal trots op zijn werk. Hij gaat regelmatig op zijn hurken voor de boom zitten kijken en roept dan trots "kerstboom Kaka!" (=kerstboom van Luca). manlief heeft een wedstrijd vanavond, dus we waren samen. Lekker samen in bad geweest, dat vind ik altijd zo gezellig!
Hee ladies, goed weekend gehad? Lob: Beeb nog steeds in buik? Gaat het goed? Elise, wat schattig zeg! En jouw mening over dat aanpassen deel ik helemaal, maar soms vind ik het wel lastig om mensen teleur te moeten stellen. Maar mijn manneke gaat voor en hij heeft er echt last van als hij zijn rust niet krijgt. En wij dus ook! Ik ben momenteel erg moe, de zwangerschap begint wat zwaarder te worden merk ik. Toch weer meer pijnlijke harde buiken. Ik houd mijn hart vast, want bij mijn zwangerschap van Alec kon ik toen binnen paar weken helemaal niks meer. Ik heb op mijn werk al aan de bel getrokken, liever wat minder werken dan helemaal stoppen. Volgende week vanaf dinsdag een kleine week vakantie, dus dat is wel lekker. Daarna even kijken of ik het vol kan houden.
Ha meiden, @Elin, goed dat je het aangekaart hebt op je werk! Ik merk nu pas wat rust met je kan doen. Ik voel me de laatste paar weken beter dan dat ik me heel de zwangerschap heb gevoeld. Zou halve dagen werken iets voor je zijn? En zou dat op je werk haalbaar zijn? @Elise, oh wat leuk dat Luca heeft meegeholpen! Ik heb hem tijdens zijn middagdut opgezet... stom.. heb er helemaal niet over nagedacht dat ik Gijs kon laten helpen. Wanneer is bij jullie de bevalling begonnen? Ik ga iedere avond slapen met het idee dat het die nacht wel eens zou kunnen beginnen, maar overdag denk ik er helemaal niet aan. Begint een bevalling ook vaak overdag?
Lob: Alec heeft ook niet geholpen met optuigen hoor, wel met aftuigen Wat betreft werken weet ik het niet. Met Alec moest ik op advies van de VK halve dagen gaan werken, maar omdat de werkdruk bleef en er geen taken weg werden genomen, werd het toen nog erger, en uiteindelijk dus al snel helemaal moeten stoppen. Dus als ik ga minderen moeten er ook werkzaamheden weg, anders moet ik in halve dagen doen wat ik anders in hele dagen doe. Hier begon de bevalling om 7 uur 's avonds, ben uiteindelijk pas om 14.00 uur bevallen.
@Elin: lekker is dat, moet je minderen vanwege klachten, gaat je baas ervan uit dat je hetzelfde doet in de helft van de tijd. Hij heeft wel alles goed op een rijtje verder? Hopen dat dat nu anders kan idd... @Lob: hier begonnen de eerste weeen rond middernacht en pas de volgende nacht kwart voor 3 is Thirza geboren. 27 uur in totaal dus Maar volgens mij is er weinig over te zeggen: in weekenden en tijdens volle maan schijnen er iets meer kids geboren te worden, maar verder is het volstrekt willekeurig volgens mij Hier zijn de nachten even ietsjes onrustiger, maar Thirza heeft duidelijk ook wel last van de AB. Begreep van iemand andrs dat het voor kleine kids best heftig spul is, wat ze nu heeft gekregen, dus ja... Maar goed, 't was kiezen tussen twee kwaden. Hopen maar dat het voor het weekend beter is Vanochtend wel even naar de kapper geweest, omdat d'r haar bijna in d'r neus hing onderhand, en dat ging goed. Nou eind van de middag nog naar de VK, eerste afspraak, dus we zijn benieuwd of we al wat gaan horen En ik moet ook nog even een kerstboom scoren, want als dat vandaag niet meer gebeurt, gaat het er voor de kerst niet meer van komen, vrees ik. Alleen nog even een plek vinden waar ie kan staan, want we hebben nauwelijks nog ruimte Wordt een kleintje dus maar....
Hoi meiden, Lob: bij mij begon de bevalling om 18:45 met het breken van de vliezen (stond net in de keuken toetjes in te schenken, hihi) en Luca was er om 2:45. Spannend blijft het toch allemaal hè?! Ik weet wel dat het bij mij begon juist toen ik dacht dat het die dag niet zou komen. De beeb beslist! Elin: balen van je harde buiken, maar goed dat je al aan de bel getrokken hebt. Ik moest toen gelijk fulltime de ziektewet in omdat dat makkelijker te regelen was qua vervanging, maar was daar achteraf niet blij mee. Dit keer zou ik ook eerst halve dagen willen proberen als het nodig is. Op dit moment is mijn duopartner flink overspannen thuis en dus komt alles qua verslagen en dergelijke op mij neer. Heb wel al goede afspraken kunnen maken (zo wordt er een dag vervanging voor mij geregeld, zodat ik op kantoor verslagen kan schrijven), maar nu ziet het er toch naar uit dat ze nog heel lang thuis gaat blijven. Dus na de kerstvakantie wil ik een gesprek met mijn leidinggevende om te kijken hoe we het op gaan vangen want ik wil niet eerder moeten stoppen met werken omdat de druk zo hoog wordt. Rozemarijke: spannend, eerste bezoekje aan de vk! Ik mag morgen alweer. Laat je even weten hoe het was? Hier gaat alles goed. Luca is supervrolijk en slaapt goed. eet ook als een dijkwerker ondanks dat hij maar verkouden blijft. Gisteren hebben we kerstinkopen gedaan in Den Haag. Luca vindt de stad helemaal mooi met de bus en de tram en de kerstbomen en de lichtjes. Op een gegeven moment is hij in de wagen in slaap gevallen en hij werd na 1,5 uur wakker toen we naar de auto liepen en was toen een beetje verontwaardigd dat we weer naar huis gingen want hij wilde nog "kerst kijken/ beer kijken (Bijenkorf)/ bustrein (=tram) kijken". haha, heerlijk zo'n kind!
Elise: oh wat cute zeg die Luca! Ik vind het nu zo'n leuke leeftijd, ze krijgen zo'n eigen voorkeur en interesses. Echt leuk die ontwikkeling. Ik heb wel aan de bel getrokken, maar zit hier nog steeds hele dagen hoor. IK ga een afspraak maken met de bedrijfsarts. Ik wil proberen of ik 6 uur per dag kan volhouden. Alec zegt steeds dat hij naar de 'Kersenboom' wil kijken (staat hier in het dorp een grote). Rozemarijke: succes vanmiddag!
@Elin, ja dat zou bij mij zo ook op het werk gaan.. maar dat schiet niet op natuurlijk. Dezelfde taken uitvoeren en dan halve dagen werken gaat natuurlijk niet... levert stress op dus daar schiet je niets mee op! Lastig.. Dan maar helemaal stoppen! Wie weet is dit de laatste keer dat je zwanger bent, dus eigenlijk zou je van iedere seconde moeten genieten! En ook Alec verdient een mama die nog actief genoeg is om leuke dingen mee te doen! Dit is zo'n mooie tijd, en de komende jaren heb je nog tijd zat om je druk te maken over je werk. @Rozemarijke, ik ben ook benieuwd naar je bezoekje aan de vk! @Elise, aaaaaaaaggggggggg ik wil ook een kind wat shoppen leuk vindt . Gijs was een paar dagen oud en krijste al heel het Kruidvat bij elkaar... en dit is nooit overgegaan.
Lob: ben het met je eens hoor, maar het liefste zou ik nog wel wat werken. Vind het op zich ook leuk, maar wil inderdaad ook nog leuk zijn voor Alec. En ik wil natuurlijk geen risico nemen voor de beeb. Vind het wel vervelend voor collega's, maar goed, vervanging is altijd te regelen.
Daarom Nou, hier bij de VK geweest. Zit ik daar nog te vertellen dat ik helemaal niet misselijk ben eigenlijk, enkel opletten dat ik regelmatig wat eet. Zet ik hier thuis eten op voor Thirza, pak een glas jus d'orange en word me toch een partij misselijk ineens! Jus d'r weer uit dus En nog niet helemaal lekker. Maar verder alles OK, bloeddruk normaal, (bij Thirza laag), baarmoeder was net te voelen, nog geen hartje te horen en papieren voor de echo meegekregen, dus ga morgen gelijk maar even een afspraak maken
Mag ik even klagen? De laatste 2 nachten wordt Gijs weer vreselijk overstuur wakker... echt krijsen en schreeuwen. Hij is niet in zijn eigen bed te houden, en wil bij ons op het matras. Mijn vriend heeft het erg druk, zit heel veel op de weg en is ook moe dus daarom slaap ik al 2 nachten bij Gijs op een waardeloos matras van 100 euro. Hij is minimaal 1,5 wakker en tegen de tijd dat hij weer in slaap valt, lukt het mij niet meer. Ik slaap niet meer dan 3 uur en ben vreselijk moe. Hoop toch echt niet dat de bevalling vandaag gaat beginnen want dat trek ik niet. @Rozemarijke, oh jee ik hoop echt dat het je dit keer bespaard blijft om al die maanden zo ziek te zijn. Jammer nog geen hartje!
Lob wat vervelend zeg! Dat is natuurlijk niet te doen voor jou nu. Wat zou er dan toch zijn he met Gijs? Alec heeft hetzelfde, die gilt en huilt ook veel 's nachts en het enige dat helpt is als hij heel dicht tegen ons mag aanliggen. Kun je proberen vannacht wat slaap te pakken of overdag meer te rusten? Sterkte meid! Rozemarijke: jammer dat het hartje nog niet te horen was. Wanneer heb je de echo gepland? Hoe is het met de misselijkheid? Na gisteren nog last van gehad?
@Lob: och my... zou hij aanvoelen wat er te gebeuren staat? Dan zou het nu niet lang meer moeten duren zeg! Wat dat betreft maar hopen dat die kleine kruimel nu snel komt, dan heb je dat maar gehad. Kan Gijs gaan wennen aan de nieuwe situatie en dan kan de rust weerkeren... (is mijn logoca ). Dan toch maar zorgen dat je goed bijslaapt op Gijs zijn kdv-dagen! @Elin: bij jullie blijft het rommelen he? Vervelend! @all: over twee weken (en 1 dag) de echo Gaan manlief, Thirza en zijn kids mee, (als die willen, denk het wel), want die zijn die week hier. Verder niet echt misselijk, enkel dat ik erop moet letten elke paar uur wat te eten. Doe ik dat niet, dan voel ik me niet helemaal lekker, maar als ik me daaraan houd, gaat het hardstikke goed! Zo kan ik wel 10 keer zwanger zijn, hahaha (Dit is de laatste keer hoor Als straks de baby er is en alles is goed, zal manlief niet lang daarna ergens een knip in laten maken ). Maar voel me, op moe na, hardstikke goed. Echt super, want zoals ik me bij Thirza voelde, dat was echt erg lastig en zwaar geworden nu met een kleintje erbij. De laatste dagen is ze weer meer naar mij toe aan het trekken, moet dan halverwege het bedritueel toch nog even naar mij beneden om een kusje te geven... alsof ze wil checken of ik er nog ben als zij naar boven gaat. Of dat dan ee fase is, of wat komt doordat ze niet helemaal fit is: gaan we wel merken dan.